
GLOBAL 
JOURNALIST
Winter 2008	 Digital Edition

Show Contents

Inside
Photo Story: Iran’s  

Complex Relationship  
with the West

Bolivia’s Pressure From 
 the Left and Right

The State of the News 
Business in Central Asia

Dubai: A New Media Paradise	 Citizen Coverage of Mumbai Attacks



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

CONTENTS3Cover 

Features
Tainted  By Robert Chang
Netizens’ online investigation overshadows delayed 
coverage by the traditional media in the milk scandal in 
China.

Mumbai Under the Lens  By Sakshi Gupta
Citizen journalists stepped up during conflict leaving 
some to question traditional news.

East Meets West   By Mohammad Kheirkhah
An Iranian photojournalist captures the daily reality of a 
cultural occupation. 

Journalism With Strings Attached
By Timothy Kenny
Journalists are stifled in Central Asia, a region plagued by 
excessive government control and financial instability.

Bolivia Out of Balance   By Annie Murphy
Journalists come under attack from the right and left.

Dubai: Will Media Glitter in the  
Golden City?   By Richard  Robert Gross
With business and entertainment journalism as 
supporting actors, the stage is set for media growth.

Kosovo’s Fresh Start  By Kaare Melhus
Journalism education debuts in a country that has 
recently declared its independence.

Departments
WORLD WATCH  

TECH NOTES
By Roger Fidler
Can E-Readers Save 
Newspapers? The daily news 
evolves with techology.

POINT OF VIEW
By Peter Preston
BBC: Tangling Public Service.
Debates rise over the 
functions of a public service.

DEATH WATCH  

BOOK REVIEW
By Steve Weinberg
The Big Gang Theory: 
Covering violence in 
impoverished nations.

FINAL WORD
By Stuart H. Loory
Journalism’s Brave New World: 
Saving newspaper journalism 
in an Armageddon.

about the cover: 
E-readers—lightweight 
handheld devices that 
can display on a screen 
newspapers, books, 
magazines and other 
documents—are becoming 
a popular alternative to ink 
printed on paper.
Illustration By Aimee Wachtel

 Bolivia

 India
 China

 Central AsiaKosovo

United Arab Emirates
Iran

Contents

5Page 2 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

CONTENTS3Cover 

GLOBAL  Digital Edition

JOURNALIST
Volume 14  Number 4

Global Journalist reports on the state of 
press freedom around the world, covers 
developments in international journalism 
and serves international journalists.

Publisher	 Dean Mills
Editor 	 Stuart H. Loory
Managing Editor 	 Patricia Smith
Art Director	 Aimee Wachtel
Assistant Editors	 Jena Anderson
	 Joshua Barton
	 Erin Bernard
	 Qianyi Huang
	 Nicolás A. Jiménez
	 Molly Moore
	 Karen Ostergren
	 S.K. Payne
	 Emily Ponder
	 Jehan Roberson
	 Adrienne Wagner
Contributing	 Aimee Wachtel
Designers	 Qianyi Huang
	 Nicolás A. Jiménez
	 Molly Moore
Online Producer	 Brian Schraum
Administration 	 Patricia Kelley

Global Journalist magazine is a quarterly 
publication of the Reynolds Journalism 
Institute, Missouri School of Journalism. 

Global Journalist welcomes letters to the 
editor, story ideas and query letters.  
Please address Global Journalist at: 

132A Neff Annex 
Columbia, MO 65211, U.S.A. 
Tel: 573-884-1599 
Fax: 573-884-1699
GlobalJournalist@missouri.edu Visit GJ online

Find weekly updated  
World Watch entries, 

exclusive stories,  
photo slide shows and  
the Global Journalist  

digital editions at:
www.globaljournalist.org

Download the  
radio podcast of  

Global Journalist radio  
every week and interact  

in our forum.

5Page 3 of 8365Page 3 of 836

http://www.globaljournalist.org


GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch

Jailed poet denied medical treatment
Sakit Mirza Zakidov, a poet, 
journalist and satirist, was re-
moved from a prison hospital 
where he was held under 
treatment for a long-standing 
heart condition and beaten in 
his stomach and kidneys in 
the penitentiary, according to 

his wife.
The details were made pub-

lic by the Institute for Reporters’ 
Freedom and Safety that said 
Zakidov, while in the hospital, 
wrote a poem titled “Forward 
with Ilham” which was published 
by the opposition newspaper 
Azadig Oct. 15, the day of the 
presidential election in Azerbai-
jan. Zakidov is serving a three-

year sentence in Baku for what 
are considered to be trumped-up 
drug charges from 2006. 

Delegates from the Organiza-
tion of Security and Cooperation 
in Europe along with ambassa-
dors from various embassies met 
with Zakhidov Oct. 27. According 
to them, he reports improvement 
but remains unwell.

Newspaper distribution obstructed
Bandits in Brazil’s Rio de 
Janeiro and Rondonia states 
have taken obstruction of 
the free press to a new level. 
In three separate incidents, 

groups of men have threatened 
distribution directors and have 
bought or stolen tens of thousands 

A
Z

ER
B

AI
J

AN


B
RA


ZIL



Journalists protest 
the incarceration of 
newspaper editor 
Ibrahim Eissa in 
Cairo Sept. 28. 
Eissa, one of at least 
seven journalists 
sentenced in Egypt 
in September, was 
later pardoned.EP

A
/K

H
A

LE
D

5Page 4 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
of copies of independent newspa-
pers in order to halt distribution.

In the Baixada Fluminese 
region, armed men purchased 
30,000 copies of the newspaper 
Extra Sept. 28, in effect stop-
ping the paper from reaching the 
public. According to International 
Freedom of Expression Exchange, 
the front page is thought to have 
incited the obstruction. A promi-
nent article alleged that members 
of congress lied to the public in 
order to safeguard their salaries. 

Prosecutor Rogerio Nasci-
mento, who ordered the police 
investigation of the Extra case, 
say that attacks often occur 
against smaller, local circulation 
newspapers. “Brazil has a his-
tory of coercion against the small 
press, and it tends to increase if 
there is not a strong institutional 
response,” he says. “The regional 
press in Brazil is heroic.” 

The distribution of the Se-
ropédica-based Foco Popular 
newspaper was affected Oct. 2 
when three men stole 10,000 
copies of the paper. The Bra-
zil Association of Investigative 
Journalists (ABRAJI ) reports that 

Foco Popular had reproduced an 
“Extra” report about allegations 
of irregularities committed by a 
member of the state government 
and candidate for local elections, 
Anabel Barbosa of the Humanist 
Solidarity Party. 

 In yet another incident, the 
newspaper in the northern city of 
Porto Velho, Imprensa Popular, 
halted distribution when eight 
men threatened the distribution 
coordinator, João Paulo dos San-
tos. According to the newspaper’s 
directors, the men said they were 
defending Mayor Roberto Sobrin-
ho of the Workers Party, who was 
up for re-election. 

Imprensa Popular director Aldrin 
Willy has decided not to file a 
police complaint because, based 
on past experiences, complaints do 
not yield significant results. ABRAJI 
reports Willy as saying the intimi-
dation of Imprensa Popular is re-
lated to the publication’s “combat-
ive editorial line with respect to the 
public administration.” He added, 
“If we don’t develop a mentality of 
effective respect for democracy, we 
will suffer the effects of authoritar-
ian acts.”

5Page 5 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch

The trial for three men ac-
cused of killing journalist 
Anna Politkovskaya began 
Nov. 19, but despite assur-
ances to the contrary, the 

court remained closed to the 
media and the public. The deci-
sion by judge Yevheny Zubov 
reverses his promise to keep the 
trial open two days earlier. Ju-
rors, who were selected the pre-
vious day, refused to enter the 
courtroom while cameras and 
journalists were inside due to 
safety concerns, according to the 
International Herald Tribune.

Preliminary hearings began 
Oct. 15. The attorney representing 
Politkovskaya’s family was absent.

More than two years after the 
killing of journalist Politkovskaya, 
police still have not identified 
the gunman or the person who 
ordered the contract-style killing.

The Moscow Times reports 
that three men have been 
charged with involvement in 
the murder: Chechen broth-
ers Dzhabrail and Ibragim 

Makhmudov and Sergei Khad-
zhikurbanov, a former police 
official in Moscow’s organized 
crimes unit. A fourth, former 
FSB secret service officer Pavel 
Ryaguzov, is being tried be-
cause of his connections to 
Khadzhikurbanov.

Her former boss Dmitry Mu-
ratov, editor-in-chief of Novaya 
Gazeta newspaper, told the 
Interfax news agency in June that 
he was frustrated by the slow 
progression of the investigation. 
“I am sick and tired of claims that 
the case is solved and will go to 
court,” he said. “The case can’t be 
solved when the person who or-
dered [the murder] isn’t identified, 
and the killer isn’t caught.”

Hundreds of people gathered 
in central Moscow Oct. 7, the 
anniversary of Politkovskaya’s 
death, in remembrance of the 
slain journalist. She became well 
known for reporting on human-
rights violations in Chechnya and 
public opposition to then-Presi-
dent Vladimir Putin.

Politskovkaya trial closed to public
RU

SS
IA

5Page 6 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
TV official acquiited, released

The local magistrate’s court 
of Kinshasa acquitted the 
Global TV studio manager 
Daudet Lukombo Oct. 29, 
ending his 41-day detention 
in the Kinshasa penitentia-
ry. Arrested Sept. 11 during 
a police raid of the station, 
Lukombo faced charges 
of inciting rebellion and 

offending a head of state, accord-
ing to International Freedom of 
Expression Exchange (IFEX). 

The charges stemmed from a 
press conference held earlier that 
day where Né Muanda Nsémim, 
a military policeman and spiritual 
leader of the Bunda Dia Kongo 
spiritual and political group, al-
legedly accused members of the 
government in Kinshasa of being 
responsible for the present state of 
the eastern region of the country. In 
this region, the Armed Forces of the 
DRC-national army, FARDC, clashed 
with Laurent Nkunda’s rebel troops 
in the province of North Kivu. 

Kidnapped correspondent freed
Thomas Scheen was released Nov. 
7 along with his Congolese inter-

preter, Charles Ntiricya, and his 
driver, Roger Bangue. The release 
follows their Nov. 4 kidnapping 
while reporting on the war in the 
eastern region of the Democratic 
Republic of Congo. The Commit-
tee to Protect Journalists reports 
that pro-government Maï-Maï 
militiamen in Kiwanja abducted 
Scheen, a correspondent for the 
German Frankfurter Allgemeine 
Zeitung, and the others, where 
Scheen was reporting on the vil-
lage’s security plight.

Thought dead, found alive
The International Freedom of Ex-
pression Exchange has learned that 
journalist Alfred Munyamaliza Bit-
wahiki Njonjo, who was previously 
thought dead, is in fact alive. Re-
ports surfaced that Njonjo, presenter 
of the Kinyarwanda-language news 
program on Radio Communautaure 
Ushikira, was killed during crossfire 
between the National Congress for 
the Defense of the People and the 
Maï-Maï militia in Rutshuru. Njonjo 
and fellow RACOU journalist Faus-
tin Tawite were in the protective 
care of a United Nations Mission 
camp as of Nov. 7.

D
EM

O
C

RATI



C

 RE
P

U
B

LI
C

 OF
 

C
ONGO






5Page 7 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
Newspaper editor pardoned

Ibrahim Eissa, editor-in-chief 
of the independent daily 
Al Dostour, was issued a 
presidential pardon Oct. 6, 

according to the Egyptian Orga-
nization for Human Rights. Eissa 
was first sentenced to six months 
in prison for publishing false 
information and rumors about 
President Mubarak’s health. The 
sentence was later reduced to 
two months before Eissa was par-
doned. (See photo on page 4.)

Doctored photo brings heavy fine
The Egyptian government fined 
independent journalists Adel Ham-
mouda and Mohammed el-Baz of 
the Al-Fagr newspaper $14,500 for 
defamation of the country’s lead-
ing cleric. The two were brought 
up on charges after a doctored 
photograph surfaced of al-Azhar 
Sheikh, Mohammed Sayyed Tan-
tawi. The picture showed Tatawai 
wearing papal garb; underneath a 
caption read, “The Grand Vatican 
Sheikh.” This picture was pub-
lished after Tatawai made a con-
troversial visit to the Vatican.

Hammouda welcomed the 

fine and said he would re-
main opposed to the Egyptian 
government’s control over the 
media. The Middle East Times 
reports him saying, “It’s really a 
big shame that we still have laws 
in Egypt that subject journalists to 
jail sentences.”

Hammouda and el-Baz’s fine 
follows a string of several other 
libel cases against journalists and 
publishers in Egypt.

Coverage of court cases forbidden
The president of the criminal 
court in south Cairo Nov. 16 up-
held the prosecutor general’s pro-
hibition of media coverage of the 
trial of the alleged perpetrators 
of Lebanese artist Susan Tamim’s 
murder. All note-taking was 
forbidden, and the only public 
documents pertaining to the case 
will be the court record and the 
publication of any final decision.

The Arabic Network for Hu-
man Rights Information (ANHRI) 
and the Hisham Mubarak Law 
Center submitted the August ap-
peal. ANHRI said the decision was 
motivated by political and personal 
reasons. The case involves a promi-

EG
Y

PT

5Page 8 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
nent Egyptian businessman who is 
related to the first family, according 
to an ANHRI press release.

Two editors and three journal-
ists from their publications were 
accussed of violating the press 
ban by publishing a witnesses 
tesimony. The accused denied the 
charges, claiming the testimony 
they published was a court matter 
and was therefore exempt from 
the ban, Menassat.com reported.

Daily Mail pays athelete damages
London’s Daily Mail paid libel 
damages to Italian soccer play-
er Marco Materazzi for false 
reports regarding a statement 
made to French player Zinedin 
Zidane during the 2006 World 

Cup final, The Guardian reports.
The Mail alleged that Zidane 

was provoked by “vile racist 
abuse” when he struck Materazzi 
with a head-butt during the game 
and ran numerous stories covering 
the incident including a front-page 
story entitled, “Revealed: The in-
sult that made Zidane see red.”

Materazzi launched action 
against the Mail following the 

publication of the articles. He 
did admit to insulting Zidane but 
denied racially abusing him.

Materazzi had already won dam-
ages from newspapers the Sun and 
the Daily Star in relation to similar 
racist allegations. The Mail offered 
substantial damages and apologies 
just days before a five-day trial had 
been due to start.

Editor jailed for misidentification
The editor-in-chief of the 
private weekly Enbilta, 
Tsion Girma, was convicted 
Nov. 3 of “inciting the pub-
lic through false rumors,” 
according to the IFEX. She 

is being held in Kality Prison out-
side of Addis Ababa, the capital.

Girma was charged under Article 
486 of the revised penal code and 
faces up to one year in prison, says 
Kassahun Asefa, her former lawyer. 
Local reporters told the Committee 
to Protect Journalists (CPJ) the con-
viction was over a reporting mistake 
made by an Enbilta staff member.

The Oct. 3 edition of Enbilta mis-
identified the judge overseeing the 
high-profile trial of Ethiopian pop 

ENGLAN





D

ETHIO



PIA



5Page 9 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
musician Teqodros Kassahun. Judge 
Mohamed Amin was named instead 
of Judge Mohamed Umer, which is 
correct. Although Girma as editor 
chose not to run a correction in the 
paper, the next issue of Enbilta used 
the accurate name of the judge. 

According to IFEX, Girma is the 
second journalist to face criminal 
charges this year over the coverage 
of Kassahun’s trial. Editor Mesfin 
Negash of Addis Neger received a 
one-month prison sentence after 
publishing an interview that was 
critical of the judge who formerly 
oversaw the Kassahun proceedings.

Outspoken editor beaten unconcious
Several assailants brutally attacked 
Amare Aregawi, editor of the Am-
haric and English-language paper 
The Reporter, following a parent-
teacher meeting at his son’s school. 
He was struck on the back of the 
head, then left lying on the ground, 
bleeding and unconscious. Med-
ics rushed him to a hospital in the 
capital, Addis Ababa, from which 
he was released Nov. 4. 

CPJ reports that several people 
witnessed men approach Aregawi 
from behind and strike him in the 

head with a stone. The attackers 
repeatedly beat him until he was 
unconscious. They then attempted 
to flee in a getaway car, but were 
stopped by a traffic jam. Two of the 
assailants were apprehended at the 
scene, a third was captured Nov. 2, 
and a fourth remains on the loose. 

This is not Aregawi’s first en-
counter with attacks stemming from 
controversial reports published by 
his newspaper. According to CPJ, 
Aregawi and other staff members of 
The Reporter have recently received 
anonymous threats due to a series 
of articles claiming that the close 
friends of Saudi-Ethiopian billion-
aire Sheikh Mohammed Hussein 
a-Amoudi were mishandling his 
finances. Additionally, Aregawi 
was arrested in August and held 
for six days in conjunction with a 
story about a labor disagreement at 
government-run brewery.

Journalist pressured to reveal sources
Joseph Tual of France 3 tele-
vision has been asked by a 
judge to reveal sources used 
in a report about new devel-
opments in the investigation FRAN




C
E

5Page 10 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
into the 1965 disappearance of 
Moroccan opposition politician 
Medhi Ben Barka in Paris on sus-
picion of “violating professional 
confidentiality.” 
  “It is outrageous that prosecu-
tors are pressuring a journalist to 
name his sources for a report of a 
very political nature,” said Report-
ers Without Borders.

Retired senior Moroccan offi-
cial Miloud Tounsi, who is sus-
pected of organizing Ben Barka’s 
abduction, issued a complaint 
regarding Tual’s France 3 broad-
cast Oct. 22, 2007, the day French 
President Nicolas Sarkozy arrived 
on a visit to Morocco. In reponse 
to the complaint, Tual was sum-
moned to court Nov. 20.

According to Tual’s report, 
French investigating judge Patrick 
Ramaël had issued five internation-
al warrants for the arrest of senior 
Moroccan officials in connection 
with Ben Barka’s disappearance.

“The right to confidentiality 
of sources allows Tual, like any 
other journalist, to remain silent,” 
said RSF. When asked in his court 
appearance to reveal his sources, 
Tual refused.

Amendments threaten rights
The International Press Insti-
tute released a statement Oct. 
1 expressing concern over a 
set of draft amendments to 
the German criminal code 
that would restrict journalists’ 

rights to keep the confidentiality 
of their sources.

The amendments are part of 
a counter-terrorism bill and give 
the Federal Criminal Police the 
freedom to evaluate on a case-
by-case basis if a journalist has 
the right to secrecy regarding 
sources.

“If these amendments are al-
lowed to become law, German 
journalists will no longer be able 
to guarantee their sources the 
confidentiality they need, and 
many stories of public interest 
may never reach the public,” says 
IPI Director David Dadge.

Currently, the legislation, called 
the Law on the Defense of the 
Dangers of International Terror-
ism through the Federal Criminal 
Police, is passing through the 
German parliamentary process.

If passed, journalists would be 
stripped of the automatic right to 

GER


M
AN


Y

5Page 11 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
protect sources’ confidentialities, 
but clergy, defense lawyers and 
parliamentarians would retain the 
same rights.

Irish Times stopped for a day
The Irish Times was forced 
to stop its presses Nov. 28 
after receiving threats of 
injunctions along with three 
other Irish newspapers to 
prevent them from print-

ing the main conclusions of the 
Moriarty tribunal, the Irish Public 
Inquiry Court. The public inquiry 
had been investigating whether 
telecommunications contracts 
had been affected by payments 
from Irish businessmen to former 
prime minister Charles Haughey 
and former communications min-
ister Michael Lowry.

The tribunal threatened the 
Times and the Sunday Business if 
the newspapers printed the pre-
liminary reports of the inquiry. 

The Times was forced to de-
stroy 25,000 copies of the issue.

Army investigation into death closed
The Israeli army has closed the 

official investigation into the 
death of Reuters camera-
man Fadel Shana. Shana was 
killed in April by Israeli tank 
fire in Gaza City when troops 
mistook his camera for a 

weapon. 
Israel’s senior military lawyer 

said troop fire was justified be-
cause it wasn’t clear if Shana was 
holding a weapon or a camera; 
however, conflicting reports have 
said that Shana had been stand-
ing in a designated press spot 
and that his vehicle had clear 
press markings.

According to the Institute for 
Middle East Understanding, Reu-
ters Editor-in-chief David Schle-
singer believes the tragedy high-
lights the daily risks still facing 
journalists. “All governments and 
organizations have the responsi-
bility to take the utmost care to 
protect professionals trying to do 
their jobs,” he said.

The investigation’s official 
close comes as a Reporters With-
out Borders analysis ranks Israel 
149th in press freedom world-
wide, 46 spots down from last 
year’s assessment.

IRELAN





D

IS
RAEL




5Page 12 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
Mafia plan hit on journalist

Police uncovered an Ital-
ian mafia plot Oct. 14 to kill 
journalist and writer Roberto 
Saviano. Saviano has been 

under police protection since his 
book criticizing the Naples-based 
mafia was published two years 
ago. Saviano’s book, Gomorrha, 
exposes the criminal activity of 

the Camorra group in Naples.
The popularity of Saviano’s 

book, which has also been made 
into a screenplay, has raised con-
cerns for the Camorra godfathers 
over the now worldwide insight 
into the devastation of organized 
crime. 

According to a former mafia 
member turned informer, the 
group set a Christmas deadline 
for Saviano’s hit, which involves 
blowing up his car.

Since publishing his book, Sa-
viano has also written numerous 
anti-mafia articles for newspapers 
and magazines and, although he 
is in hiding, still makes regular 
appearances on television and 
radio denouncing the Camorra.

Television crew harassed
An Italian TV crew from the state-
owned RAI 1’s news program 
TG1 was harassed Nov. 23 in Il 
Trullo, a suburb of Rome, Report-
ers Without Borders reports. 

The crew had been doing a 
report about racist attacks on 
immigrants by young Italians fol-
lowing the arrests of five young 
residents on charges of theft and 

Italian writer Roberto Saviano presents 
Gomorra, an expose on the Naples 
mafia, at the Federal Press Conference in 
Berlin, Germany, Sept. 5, 2007. Saviano 
is considering leaving Italy to protect 
himself from the angered mafia. 

EP
A

/W
OL

F
G

A
N

G
 K

UMM




ITAL


Y

5Page 13 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
racist remarks the day before. 

While reporter Alessandra Di 
Tommaso was conducting an inter-
view, a young masked man arrived 
and began to shove the crew while 
a woman insulted and threatened 
Di Tommaso. The crew was forced 
to leave accompanied by police.

The journalists’ committee at 
RAI 1 said, “The violent attack 
on the TG1 crew confirms the 
existence of an oppressive cli-
mate affecting all those who try 
to inform the public. Those who 
believe in press freedom can no 
longer tolerate such episodes.”

Alleged false statements incite arrest
Police arrested the head of the 
Kenyan chapter of Seafarers 
assistance program, Andrew 
Mwangura, a former journal-
ist, Oct. 1 for allegedly making 

false statements. According to Re-
porters Without Borders, in his re-
port concerning the destination of 
the Ukrainian cargo ship the Faina, 
Mwangura contradicted the official 
version released by the govern-
ment. Pirates had seized the Faina 
Sept. 25 off the coast of Somali, en 

route to Kenya’s Mombasa port. 
The ship’s capture has cre-

ated much speculation about the 
intended destination of the cargo: 
30 Soviet-made assault tanks, 
rocket launchers and anti-aircraft 
batteries. Although both the 
Kenyan and Ukrainian govern-
ments state the ship was headed 
for Kenya, Mwangura claims the 
arms were destined for South 
Sudan. He charges that he has 
seen documents supporting his 
argument.

Police apprehended Mwangura 
as he departed the offices of The 
Standard newspaper in Mombasa, 
and they transferred him to the 
police station. 

A Mombasa court ordered 
Mwangura to be freed on bail Oct. 
7 for just over $2,700. Because 
his family was unable to raise 
the required amount, authorities 
transferred him to Shimo La Tewa 
Prison.

After being held for nine days, 
Mwangura was freed on bail Oct. 
10. Happy with the court deci-
sion, Mwangura returns to work 
in the fight against piracy in the 
region.

K
EN

YA

5Page 14 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
Magazine’s edition banned

Morocco banned distribution 
of the international edi-
tion of the French magazine 
L’Express Oct. 31 because 
of a report published the 
day before. Three days later, 
Algeria and Tunisia followed 

suit in banning the Oct. 30-Nov. 
5 edition, according to Reporters 
Without Borders. 

The report, titled “The Jesus-
Mohammed Shock,” was declared 
an “insult to Islam” by Moroccan 
authorities. Inspired by a book by 
the magazine’s managing editor 
Christian Makarian, the articles 
presented portraits of the two re-
ligious founders, reports the Arab 
media Web site Menassat. 

The report was published the 
same week that Pope Benedict 
XVI held a meeting in Rome 
between Muslim and Catholic 
dignitaries. Both the meeting and 
the L’Express report were meant 
to foster interfaith dialogue. 

 “In respect to the religious 
sensitivity of our Moroccan read-
ers, we took care to conceive a 
cover specially dedicated to the 
international edition, with the 

face of Mohammed being veiled 
in conformity to Islam’s cus-
toms,” Makarian told Menassat. 
“The image used is issued from 
an Ottoman manuscript of the 
16th century and was not modi-
fied. Despite this special attention 
which shows our respect to the 
Moroccan public and Islam, we 
were banned. I don’t understand.”

Newspaper Web sites hacked
The Web sites of Mizzima 
News were hacked into 
Oct. 1, Mizzima’s webmaster 
reports. Unidentified hack-
ers took advantage of poor 
encryption to delete files and 
temporarily disable several of 

the agency’s sites. 
The hacker’s IP address was 

traced to a U.S. server, but Miz-
zima couldn’t confirm whether 
Myanmar’s ruling military junta 
was behind the breach. 

“It is hard to tell who is behind 
the attack, but someone who has 
a special interest could be the 
culprit or culprits,” Managing Edi-
tor Sein Win told Mizzima. 

The New Delhi-based Mizzima 

M
YAN


M

AR


M
ORO




C
C

O

5Page 15 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
News, an independent Myanmar 
media group that offers news in 
English and Burmese on several 
linked Web sites, has been effec-
tively banned by Myanmar’s ruling 
military junta. However, citizens 
have found ways to bypass govern-
ment controls and access the sites. 

This is just the most recent in a 
string of attacks on exiled Myan-
mar news agencies, IFEX reports. 

Connections implicate journalist
According to CPJ, Carlos 
Fernando Chamorro Bar-
rios has been the target of 
politically motivated investi-
gations. The administration 
of President Daniel Ortega 
accused the Center for Me-
dia Investigations, which is 

headed by Chamorro Barrios, of 
money laundering and funneling 
money from foreign governments 
to Nicaraguan civil organizations 
that are not authorized to receive 
those funds.

Chamorro Barrios is also the 
host of the radio show Onda Lo-
cal, and editor of the newsweek-
ly, Confidencial.

Known for his criticism of the 
Ortega administration and his 
investigations into corruption, 
Chamorro Barrios is the son of 
Violeta Barrios Chamorro (who 
defeated the then-incumbent Or-
tega in the Nicaraguan presiden-
tial election in 1990 and served 
until 1997) and Pedro Joaquín 
Chamorro, the editor of the 
Managua-based paper, La Prensa, 
who was assassinated during the 
dictatorship of Anatasio Somoza.

Journalists injured in crossfire
Reporters Without Borders 
noted that a group of jour-
nalists was fired upon in the 
Maguindanao province in the 
Philippines Oct. 1. Three cor-
respondents were reported 
shot during a supposed con-
flict between the army and al-

leged members of separatist group 
Moro Islamic Liberation Front. 
However, the group denied claims 
of crossfire, saying there were no 
troops of theirs in the area when 
the incident happened. According 
to IFEX, the group also accused 
the government of shooting at the 

NI
C

ARAG





U
A

PHILI


P
PINE


S

5Page 16 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
journalists to stop them from taking 
photos.

The Philippine Daily Inquir-
er reports the fighting started 
around 9 a.m. when the army al-
legedly spotted members of Moro 
Islamic Liberation Front along 
the national highway. Agence 
France Press photographer Mark 
Navales, Philippine Daily Inquirer 
correspondent Jeoffrey Maitem 
and GMA-7 News correspondent 
Ferdinand Cabrera were taking 
photographs and footage in a 
nearby village recently destroyed 
by Moro rebels at the time, says 
Reporters Without Borders.

“We ducked for cover inside 
our van, and our driver hurriedly 
left the area. Some sniper bul-
lets were going our direction,” 
Navales told the Philippine Daily 
Inquirer.

Both the army and the libera-
tion front have denied shooting 
or even being in the area when 
the incident took place. Army 
spokesman Maj. Armand Rico 
told GMA-7 that “a lawless group” 
fired at the journalists. Moro Is-
lamic Liberation Front spokesman 
Eid Kabalu told the Inquirer that 

they had no troop movements 
and “The bursts of fire that hap-
pened came from the government 
side.”

“I think it’s only part of their 
move to prevent reporters from 
taking pictures of houses still on 
fire,” Kabalu added.

Murdering masterminds missing
A finance officer and an accoun-
tant believed to have commis-
sioned the March 2005 murder 
of reporter Marlene Esperat are 
on the lam. Inquirer.net reports 
Osmeña Montañer and Estrella 
Sabay both of the Department of 
Agriculture in Central Mindanao 
were nowhere to be found when 
the warrants for their arrest were 
served days after charges were 
filed Oct. 20.

Arrested for killing of Espe-
rat, Sgt. Rowie Barua confirmed 
earlier this year that he was paid 
to kill the journalist and fingered 
Montañer and Sabay as having 
hired him. According to IFEX, Es-
perat, had been a “fertilizer scam 
whistle-blower,” exposing corrup-
tion related to the Department of 
Agriculture before her death.

5Page 17 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch

Central Mindanao Police Direc-
tor Felizardo Serapio attested 
that law enforcement believes 
Montañer and Sabay are hid-
ing somewhere. “We don’t really 
know where they are,” he said, 
but “most likely they are still in 
the country.” 

The Department of Justice 
secured a travel ban against the 
two officials so as to keep them 
inside the country. Montañer, 
however, had managed to slip 
out of the Philippines once be-
fore, despite his having charges 
implicating him in the Esperat 
murder filed.

President threatens journalist
Immediately following an 
Oct. 15 interview for TVN24’s 
program Dot on the I, Po-
land’s President Lech Kaczyn-
ski allegedly threatened the 
journalist who had questioned 

him. Kaczynski is said to have ver-
bally berated star reporter Monika 
Olejnik, accusing her of working 
under code-names for the special 
services. Olejnik had asked the 
president about his decision to at-
tend the European Union summit 
and about a former Polish presi-
dent’s candidacy to be a member 
of a group that advises the EU.

P
OLAN




D

Polish journalist 
Monika Olejnik 
is seated with 
President Lech 
Kaczynski before 
a radio debate in 
Warsaw, Poland, 
Oct. 7, 2005. 
Kaczynski has 
supported attempts 
to make journalists 
publicly declare 
links to Communist-
era secret police. C
z

arek



 S

o
ko

lo
wski


/

A
P

5Page 18 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
According to Reporters With-

out Borders, Kaczynski harassed 
Olejnik in the presence of several 
witnesses saying, “I am going to 
deal with you. I am going to have 
you crushed. You are on my short 
list, and you are going to regret 
it. The special services agents and 
the [TV station] will not manage 
to defend you.”

The president called Olejnik 
later that same day to request 
forgiveness; Olejnik accepted 
Kaczynski’s apology.

TVN24 has issued a complaint 
against President Kazcynski. Of 
the incident, the station’s spokes-
person Karol Smolag says, “This 
is an unprecedented event that is 
very disturbing for press freedom, 
the basis of democracy.”

Rwandan liberated after 14 years
Rwandan former reporter 
Dominique Makeli has been 
liberated after 14 years of 
imprisonment. Makeli’s re-
lease, which took place Oct. 
13, stemmed from an Oct. 5 

acquittal by a gacaca, or popular 
tribunal in the Kigali district of 

Nyarugenge. He had been incar-
cerated since September 1994.

This brings an end to an arduous 
battle for Makeli, who was arrested 
on charges of inciting genocide 
in reports. According to Report-
ers Without Borders, in an article 
he wrote about an alleged sight-
ing of the Virgin Mary in Kibeho, 
Makeli quoted the Virgin as say-
ing, “The parent is in heaven.” The 
prosecutor in his case interpreted 
the supposed quote as, “President 
Habyarimana is in heaven,” leading 
some to believe Maleki supported 
Habyarimana and, by proxy his 
massacring the Tutsi people. Maleki 
along with numerous local observ-
ers had contested this charge at the 
time, but exoneration was tediously 
unhurried for the reporter. 

Magazine defames prime minister
Banned in Singapore, the 
Hong Kong-based magazine 
Far Eastern Economic Review 
and its editor, Hugo Restall, 
were found guilty of defam-
ing Prime Minister Lee Hsein 
Loong and his father Sept. 

24, according to Sing Tao Daily.

SINGA





PORE




RWAN



D

A

5Page 19 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
As requested by the Lees, the 

court made a ruling without the 
case having gone to trial. Singa-
pore’s high court agreed with the 
applicant that the defense argu-
ments were baseless, according 
to the newspaper Straits Times. 
Damages are to be assessed at a 
later date.

The case concerned an August 
2006 article about opposition 
leader Chee Soon Juan entitled 
“Singapore’s Martyr” The Straits 
Times says the article was “calcu-
lated to disparage both leaders by 
suggesting they were corrupt and 
unfit for office.”

The editor Restall told Reuters 
he was disappointed in the court 
decision, and he added that the 
magazine is considering making 
an appeal. “It is notable that the 
court has determined that the 
public interest privilege that is 
available in the United Kingdom 
and other Commonwealth coun-
tries, is not applicable in Singa-
pore,” Restall said.

The U.S.-based business pub-
lisher Dow Jones & Company 
owns Far Eastern Economic 
Review.

Two arrested covering Basque protest
A five-month prison sentence 
was requested Nov. 3 for two 
journalists who covered a dem-
onstration by a radical Basque 

nationalist group in Pamplona, in 
the northern region of Navarre, Re-
porters Without Borders reports.

Reporter Asier Velez de Men-
dizábal of the daily Gara and pho-
tographer Lánder Fernández de Ar-
royabe of the Argazki Press agency 
were arrested and Arroyabe’s 
cameras were confiscated June 17 
during a demonstration outside the 
Pamplona city hall. Basque Nation-
alist Action staged the demonstra-
tion in protest against the closure 
of some city hall offices because 
of its alleged links with the armed 
separatist group ETA. 

Six demonstrators were charged 
with disturbing public order and 
disobeying authorities. The jour-
nalists were charged with “com-
plicity in disturbing public order.”

“The prosecutor’s position is 
incomprehensible,” Reporters 
Without Borders attested. “Firstly, 
because in his account of the 
events, he accepted that the two 
journalists were not part of the 

SP
AIN



5Page 20 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
demonstration. Secondly, because 
they had press accreditation and 
were just doing their work.”

Newspaper stands by photo caption
In a letter dated Sept. 25, 
a spokesman writing on 
behalf of Sri Lanka’s military 
headquarters requested that 
the Colombo-based, Tamil-
language Sudaroli newspa-
per change an inflammatory 

photo caption, Free Media Move-
ment (FMM) reports. 

The photograph, which origi-
nally appeared on the BBC Sinhala 
Web site, depicts five school chil-
dren in the Vanni districts covering 
their ears and looking fearfully up 
at the sky during what appears to 
be a bomb raid. Frequent clashes 
in the area between the Liberation 
Tigers of Tamil Eelam and the Sri 
Lankan military have displaced 
thousands of residents. 

Sudaroli reprinted the photo 
with the caption, “Oh my God, 
don’t drop bombs on us.”

In the letter, Brigadier Udaya 
Nanayakakara relayed the military’s 
concern that the caption unfairly 

implies that Air Force attacks have 
endangered civilians and that it will 
“create tension among the people 
and confuse the Security Forces 
who are serving to safeguard the 
sovereignty of the country.”

The request comes in the wake 
of increasingly strict controls on 
freedom of expression in Sri Lanka, 
FMM reports. “We regard it as whol-
ly unacceptable that the military 
spokesperson should feel entitled 
to request a newspaper to change 
or withdraw any expression of 
opinion, photo captions included,” 
FMM wrote in a press release about 
the incident. “This is clearly a viola-
tion of press freedom.” 

Sudaroli has thus far declined 
to change the caption.

Publication resumes but editor jailed
The National Press and 
Publications Council (NPCC) 
lifted its 27-day ban on the 
English-language daily paper 
The Citizen Sept. 29. Accord-

ing to NPCC, The Citizen is now 
compliant with all their admin-
istrative obligations. The ban, 
implemented Sept. 2, began with 

SU
D

AN


SRI
 LAN




K
A

5Page 21 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
a letter from the NPCC sent to 
the Sudan Tribune Sept. 1 stat-
ing that the paper was closing for 
administrative reasons. According 
to Reporters Without Borders, this 
letter followed a run-in with secu-
rity forces at the printing location 
of The Citizen. Security charged 
the scene, informing employees 
of The Citizen that its publication 
was prohibited.

Days after the ban was lifted, 
The Citizen found itself back 
in poor standing with the gov-
ernment. Editor Nhial Bol was 
arrested Oct. 10 in the capital of 
semi-autonomous South Sudan, 
Juba, due to an article written 
about corruption in the South. 

Reporters Without Borders re-
ports that the publication of Bol’s 
article regarding high salaries 
paid to justice ministry officials 
led to his arrest and subsequent 
transportation to Juba’s Malakia’s 
police station. Furthermore, as he 
was arrested on a Friday, he was 
unable to request release on bail. 
In a statement released the same 
day as his arrest, Bol asserted 
that the government should have 
instead sued his newspaper be-

cause the issue was a civil one.
Three days after his arrest, 

Bol was released. According to 
Reporters Without Borders, Bol’s 
detention resulted from accusa-
tions of libel and publishing false 
information, although charges 
have yet to be filed. A court date 
has thus far not been set.

Television reporter in hiding
Reporter Fahem Boukadous 
is wanted by authorities on 
charges of belonging to a 
criminal organization, spread-
ing reports liable to disrupt 
public order, according to 

Reporters Without Borders. These 
charges stem from his coverage of 
protests in the Gafsa mining region 
for the independent Tunisian 
television station Al-Hiwar Attounsi 
and his help in putting foreign 
news media in contact with the 
region’s labor leaders. Boukadous 
has been in hiding since July 5.

Boukadous was the first televi-
sion reporter to cover the unrest 
and demonstrations in the phos-
phate mining area. His footage 
was used by leading pan-Arab 

TU
NI

S
IA

5Page 22 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 1 of 134

World Watch
news media and was posted on 
video-sharing Web sites such as 
YouTube, which is censored in 
Tunisia. 

Radio broadcaster beaten, arrested
Fatem Hamdi, a reporter at Kalima 
Radio, was arrested and physi-
cally assaulted in front of a Tu-
nis school Nov. 24 before being 
dragged to the El Gorjani Police 
Station. According to the Obser-
vatory for the Freedom of Press, 
Publication and Creation in Tu-
nisia (OLPEC), Hamdi was cover-
ing student-organized protests in 
response to police attacks during 
recent demonstrations. 

At the police station, the 
Kalima reporter was taken to 
an isolated room where officers 
continued to beat and insult her, 
destroying her tape recorder and 
ID card. They then offered Hamdi 
money or a military posting if she 
agreed to leave the radio station, 
OLPEC reports. 

In a statement, the watchdog 
group called this incident “reflec-
tive of a systemic practice by Tu-
nisian authorities against journal-
ists and human rights advocates.”

Uzbek journalist gets ten years
Independent reporter Salid-
zhon Abdurakhmanov was 
sentenced to ten years in 
prison Oct. 10 for drug pos-
session with intent to sell. 
Abdurakhmanov has been in 
police custody since June 7, 
when traffic officers stopped 

his car for an ID check and 
claimed to find quantities of mari-
juana and opium in the trunk.

He was initially charged with 
possession for personal use, CPJ 
reports. After Abdurakhmanov’s 
blood tests showed no illegal 
drug use, the charges were up-
graded in August.

The defense charged that police 
planted the drugs in retaliation for 
Abdurakhmanov’s recent reports 
on traffic police corruption. At a 
Sept. 12 hearing, neither the two 
police officers who claimed to 
have found the drugs nor the ani-
mal handler whose dog smelled 
the drugs showed up in court.

Abdurakhmanov works for 
the independent news Web site 
Uznews.net, which is based in 
Germany. His lawyer told CPJ that 
he will appeal the decision. n

U
ZB

EK
IS

TAN


5Page 23 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes

Will E-Readers 
Save Newspapers?

By Roger Fidler

Illustration By Aimee Wachtel

The vision of  
paperless news-
papers is no lon-

ger a pipedream. Elec-
tronic paper displays 
in the form of mobile 
reading devices called 
e-readers are finally 
emerging as a viable 
“green” alternative to ink 
printed on pulp paper. 

Three companies—
Amazon.com, Sony and 
iRex Technologies—
have been pushing pa-
per-like e-readers into 
the consumer market-
place since 2006. Plas-
tic Logic and Polymer 
Vision will soon begin 
selling e-readers with 
thin flexible displays. 
Several other compa-
nies are expected to 
join their ranks in 2009.

5Page 24 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes
For newspaper publishers, the 

e-reader is not just another mobile 
device; it could be their salvation. 

The rapid exodus of subscribers 
and advertisers from print to on-
line has put enormous pressure on 
newspaper publishers in this first 
decade of the twenty-first century. 
Since 2000, publishers have seen 
steep declines in their revenues 
from printed editions combined 
with hefty increases in production 
and distribution costs. The market 
values of media companies have 
fallen so precipitously in the past 
few years that some of the world’s 
leading newspapers are now in 
jeopardy.

The announcement on Dec. 9, 
2008, that the Tribune Company, 
one of the largest U.S. media com-
panies and the parent of the Los 
Angeles Times and Chicago Tri-
bune, was filing for bankruptcy 
protection punctuated the serious-
ness of the crisis.

Forty years ago newspaper 
publishers were under similar 
pressure. Then as now subscrib-
ers and advertisers were rapidly 
shifting from print to a new medi-
um—television. In the 1960s and 

1970s, however, the problems for 
publishers were compounded by 
the burden of expensive, labor-
intensive production and business 
systems that had not changed sig-
nificantly in nearly a century.

Their salvation was digitization. 
It began with the insertion of com-
puters into newspaper accounting 
and production departments. By 
the end of the twentieth century, 
digital technologies had replaced 
nearly all of the industrial-age 

How Are E-Readers 
Different from 
Tablet PCs?
Tablet PCs are essentially pen-based 
notebook computers. E-readers are not 
multipurpose mobile computers; they 
are electronic display media intended 
as environmentally friendly alternatives 
to paper for reading and interacting 
with documents. Like paper, they are 
envisioned to be lightweight, thin, 
easy to use and comfortable to read in 
nearly every lighting condition from 
bright sunlight to lamplight. They also 
are expected to become relatively 
inexpensive and to have long battery 
duty cycles.

5Page 25 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes
systems in the “front-end” depart-
ments—editorial, advertising, com-
posing, prepress and accounting. 

For those newspaper publish-
ers who successfully negotiated 
this difficult transition, digitization 
resulted in dramatically reduced 
costs and higher profits through-
out the last two decades of the 
twentieth century.

In recent years, publishers have 
invested in digital technologies 
to make their “back-end” depart-

ments—pressroom, mailroom and 
circulation—more efficient and 
less costly. But rising costs for 
newsprint, inks, energy, transpor-
tation and labor have more than 
offset the savings. 

The Final Step in the 
Digitization of Newspapers
Today, newspaper publishers are 
facing a far more difficult and 
risky transition. Their salvation 
now depends on how quickly they 

can take the final step 
in the digitization of 
newspapers—a com-
plete shift from pig-
mented ink printed 
on pulp paper to dig-
ital ink displayed on 
computer screens and 
electronic paper. 

Nearly all newspa-
per publishers clearly 
see their future in an 
array of Web and mo-
bile services. What 
is not clear is where 
the money will come 
from. So far the rev-
enue gained from 
online news services 

The Amazon Kindle (left), introduced in 2007, is now the 
most popular e-reader in the U.S. market. The device 
has a 6-inch electronic paper display in a plastic case. Its 
success is attributed to its wireless access to Amazon’s 
online bookstore. The Sony Reader, introduced in 2006, 
also has a 6-inch electronic paper display, but must be 
connected to a computer to access the Sony bookstore.

5Page 26 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes
and digital media has not come 
close to replacing the revenue lost 
by their printed editions.

Even though most newspaper 
publishers are quickly shifting re-
sources from print to online and 
mobile services, few are likely to 
give up on paper immediately. 
Despite the phenomenal growth 
of the Internet and reading on 
computer screens in this decade, 
reading on paper is still preferred 
by a majority of people around 
the globe, even among those who 
routinely use computers. 

A Green Alternative  
to Ink on Paper

Back in the 1970s and 1980s, pun-
dits were predicting that by the 
end of the century personal com-
puters would greatly reduce the 
demand for paper, but that didn’t 
happen. Per capita consumption 
of paper actually has grown sub-
stantially since the emergence of 
personal computers. 

The reason is that paper has 
proven to be a difficult display 
medium for digital technology to 
replace. Its attributes are so taken 
for granted that no one thinks of 

paper as the highly evolved tech-
nology that it is. The development 
of paper began nearly 1,500 years 
ago. The technologies required for 
producing electronic paper (also 
referred to as electronic ink) have 
been under development for less 
than two decades. 

The iRex Technologies iLiad Reader, 
introduced in 2006, offers an 8-inch 
high-resolution electronic paper display 
and wireless access to the iRex server. 
A number of European newspapers are 
now experimenting with digital editions 
designed for the pen-based iLiad.  

5Page 27 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes
E-readers with electronic pa-

per displays (EPDs) are intended 
as “green” alternatives to paper 
for accessing, storing and read-
ing all types of printed documents 
—newspapers, magazines, news-
letters, books, journals, manuals, 
reports, memos, etc. They retain 
most of the characteristics of paper 
while incorporating many of the 
hypermedia features of the Web.

Newspaper publishers have long 
held an affinity for the concept of 
e-readers. In theory, the develop-
ment and widespread adoption of 
e-readers with a capacity to wire-
lessly access and display digital 
editions of newspapers would al-
low publishers to eliminate the 
production and distribution costs 
associated with their printed edi-
tions, which account for more 
than half of most newspapers’ op-
erating expenses.

Turning this theory into prac-
tice, however, will not be a sim-
ple matter. Most newspaper com-
panies have huge investments in 
printing plants and distribution 
networks, so established publish-
ers are unlikely to suddenly shut 
them down and give every sub-

scriber an e-reader. A phased tran-
sition spanning at least a decade is 
much more likely.

Electronic Paper Displays 
Still Evolving

Electronic paper displays are still 
evolving, but they now are able 
to provide a reading experience 
nearly comparable to ink print-
ed on paper. They are reflective, 
so they can be read comfortably 
in the same lighting conditions 
people use for reading on paper, 
even under bright overhead lights 
and sunlight. They also require 
much less power to operate than 
the liquid crystal displays used in 
notebook computers, so e-readers 
with EPDs typically can be used 
for several days without recharg-
ing their batteries.

These attributes would seem 
to make the current generation of 
e-readers with EPDs ideal for de-
livering and displaying digital edi-
tions of newspapers, but the de-
vices have several limitations that 
still make publishers wary.

Their main concerns are the 
lack of color (all are black-and-
white) and the high cost (their 

5Page 28 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes
retail prices range be-
tween $300 and $800). 
Another often cited 
drawback is the slow 
“flip” rate of the elec-
tronic ink that causes 
a slight delay when 
pages are flipped. This 
also prevents the e-
readers from display-
ing videos.

For books and docu-
ments that are predom-
inantly text, the lack 
of color and video is 
not a serious problem. 
Thirty years ago this 
might not have been 
seen as a serious prob-
lem for newspapers 
either. But now read-
ers and advertisers have come to 
expect full color photos, graphics 
and advertisements in printed edi-
tions. And they now also expect 
video as well as color on newspa-
per Web sites. 

Digital Newspapers  
for E-Readers

Despite these concerns, a number 
of newspapers around the world 

are beginning to experiment with 
digital editions designed for e-
readers. The Amazon Kindle, 
which was introduced in Novem-
ber 2007 in the U.S. market only, 
is the first e-reader to offer a se-
lection of daily newspapers. As of 
the end of 2008, Kindle owners 
could purchase subscriptions to 
28 newspapers—20 of which are 
U.S. newspapers—through Ama-

In September 2008, iRex introduced its pen-based Digital 
Reader 1000 series, the first e-readers with a magazine-
size (10-inch) electronic paper display. The company 
expects to release a woreless version in mid-2009. 
The device can now access more than 800 newspapers 
from around the world through Newspaper Direct’s 
PressDisplay service at www.newspaperdirect.com.

5Page 29 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes

zon.com’s online store. Subscrip-
tions range from $5.99 to $14.99 
per month. All Kindle editions are 
non-interactive, static snapshots of 
the newspapers’ editorial content 
delivered wirelessly without ad-
vertising.

While the Kindle finally awak-
ened U.S. publishers and the gen-
eral public to the potential of e-
readers, the first iteration of this 
device has not been well suited to 
reading newspapers. Its small low-
resolution EPD confines presenta-
tions to single columns of plain 
text with a few black-and-white 
images interspersed. And its menu-
based navigation system, which is 
adequate for reading books, makes 
browsing newspapers awkward.

The limitations of the Kindle 
and other e-readers with 6-inch 
displays, such as the Sony Reader, 
are somewhat overcome by iRex 
Technologies’ pen-based iLiad with 
its 8-inch high-resolution EPD. A 
number of European newspapers 

are now experimenting with this 
device to wirelessly deliver daily 
editions that include advertising.

For newspapers and magazines, 
however, letter-size e-readers with 
at least 10-inch displays are re-
quired to provide a reading ex-
perience comparable to printed 
editions. This size allows for visu-
ally compelling presentations with 
multi-column layouts, distinctive 
typography, information graphics, 
photos and advertising.

In September 2008, iRex Tech-
nologies introduced the Digital 
Reader 1000 series, the first e-
readers with a 10-inch EPD. More 
than 800 newspapers from around 
the world can now be accessed 
and displayed on these letter-size 
e-readers using software devel-
oped by Newspaper Direct. 

Many factors will influence the 
pace of the transition to paper-
less newspapers, not the least of 
which will be the state of the glob-
al economy. All major technologi-

Many factors will influence the pace of the 
transition to paperless newspapers, not the least 
of which will be the state of the global economy.

5Page 30 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes

More than 30 organizations, 
including The New York Times, 
Washington Post, Wall Street 
Journal and Los Angeles Times, 
are now working with the 
University of Missouri’s Reyn-
olds Journalism Institute (RJI), 
through its Digital Publishing 
Alliance (DPA), to develop and 
test new products and presen-
tation formats that are opti-
mized for e-readers. The DPA 
members also are devising and 
evaluating business models that 
could help publishers negotiate 
the final step in the digitization 
of newspapers and other forms 
of print media.

The central premise of the 
DPA, which is headed by the 
author, is that publishers must 
work together to accelerate 
the development and adoption 
of digital alternatives to ink 
printed on paper. And that they 

Publishing Alliance 
Seeks To Accelerate 
Development of 
E-Readers

cal hurdles have been overcome 
(broadband wireless communica-
tions, low-cost mass storage, low-
power processors and fast image-
rendering software) save one—the 
display.

Development of thin, light-
weight, durable, full-color, video-
capable, flexible, low-power and 
low-cost paper-like displays is 
essential to the widespread adop-
tion of e-readers and digital news-
papers by consumers, publishers 
and advertisers. This is no small 
order. Displays that meet all these 
criteria are at least five years away 
from commercial production and 
probably 10 years away from be-
ing able to displace printing press-
es and delivery trucks. 

The pressing question today is 
will e-readers with suitable elec-
tronic paper displays arrive in time 
to help save newspapers? n

Roger Fidler is the program 
director for digital publishing 
at the Donald W. Reynolds 
Journalism Institute. He is an 
internationally recognized 
new media pioneer who has 
been actively involved in the 
development of online and 
digital media since 1979. 

5Page 31 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 2 of 134

Tech Notes

must move quickly to adapt their 
content for reading on e-readers 
and other mobile display devices. 

The DPA’s first project involves 
the production and test market-
ing of a new revenue-generating 
digital product for publishers 
that the author calls “Digital 
Newsbooks.” Digital Newsbooks 
are substantive, visually rich 
e-books designed for download-
ing quickly and reading comfort-
ably on e-readers, tablet PCs and 
notebook computers. 

Their content consists primari-
ly of journalistic investigative and 
explanatory reports that were 
originally published in newspa-
pers or magazines. The book-size 
format blends the readability of 
printed publications with the 
interactivity of the Web while 
preserving each publisher’s typo-
graphic branding.

RJI has been producing elec-
tronic versions of Global Journal-
ist magazine in the Digital News-
book format since December 
2006. They can be found at www.
globaljournalist.org/emprint-edition/.

In November, RJI partnered 
with eReader Outfitters to launch 
a pilot online store where Digital 
Newsbooks produced at RJI for 
DPA members could be mar-
keted and sold. It can be found 
at www.ereaderoutfitters.com/
RJI+Digital+Newsbooks.110/. 

The RJI Digital Newsbook 
Publishing Project employs a 
“long-tail” marketing strategy. 
Only a few copies of indi-
vidual newsbooks might be 
sold each month, but over the 
course of several years the 
aggregated revenue could be 
significant. Educators, students 
and policy makers are among 
the most likely consumers. But 
newsbooks also may appeal to 
newspaper and magazine read-
ers who would prefer reading 
a timely series or long special 
report in a more convenient 
book-like package. n

More information about the Reynolds 
Journalism Institute, the Digital Publishing 
Alliance, the Digital Newsbook Publishing 
Project, and e-readers can be found at: 
www.rjionline.org.

5Page 32 of 836

http://www.ereaderoutfitters.com/RJI+Digital+Newsbooks.110/
http://www.globaljournalist.org/emprint-edition/
http://www.rjionline.org


GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 3 of 134

Here’s a new dilemma running out of control: 
What, exactly, does public service broadcasting 
amount to? We have an American definition be-

cause the Public Broadcasting System encapsulates it. 
We can probably sort out rules of thumb from India to 
Australia. But consider the tangle—the BBC— begin-
ning to tie knots in British understanding.

The BBC collects $6 billion a year in license fees 
(which are, effectively, a tax for all those owning a 
TV or radio). That cash, guaranteed presently until 
2013, buys you comedy shows, pop, drama, classi-
cal orchestras, serious news, investigations—indeed, 
everything under the sun. A full public service serv-
ing, well, the public. But why, other broadcasters 
now demand in these credit-crunched times, should 
our own news bulletins, our documentaries, our 
Beethoven and Brahms, not attract some of that 
money, too? We are required, as part of our entry 
fee to broadcast via terrestrial TV, to give undertak-
ings about the cultural balance of what we provide. 
One broadcaster, Channel Four, is allowed to take 
advertising but also obliged to tick many specifically 
worthy public boxes because it’s another legally des-
ignated public service company. Another, the purely 
commercial ITV, is required to support 500 or so re-
gional news journalists. Why not hand them a slice 
of BBC revenue carved off the top, otherwise known 
as top slicing?

Peter Preston,  
editorial director 
of the Guardian 
Media Group, is an 
IPI Global Journalist 
columnist. He was 
the chairman of IPI 
from 1995 to 1997.

BBC: Tangling Public Service
By Peter Preston

Point of View

5Page 33 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 3 of 134

That debate has been raging 
for months already and shows no 
sign of early resolution. But give 
it an extra twist before you stick 
over any quavering answer. For 
who says that public service be-
gins or ends with a button on your 
TV? The BBC already spends over 
$212 million of license fee money 
on its Web sites, sending news and 
videos around the world. In that 
process, inescapably, it competes 
with British newspapers great and 
small—some reaching for salience 
in global markets, some merely 
happy to keep news flowing to lo-
cal towns and villages. 

When the BBC pushes to col-
lect money from advertising in 
the U.S. or Europe, for instance, 
it elbows the Telegraph, Times 
and Guardian aside. When it an-
nounces a dramatic upgrading of 
video news on its 65 local news 
Web sites, it causes a competi-
tive grief to local newspapers 
in exactly the same line of ser-
vice struggling to make sense 
of a lousy economy. Why, then, 
should broadcasting itself be left 
as the only media area where top 
slicing could conceivably apply? 

Why not slice away a few million 
more to help local papers keep 
the public informed about things 
it has a right to know but won’t as 
the cutbacks continue?

That’s the argument raised re-
cently by the state regulator Of-
com and it automatically lands 
slap in the middle of a hot pot 
of debate for the BBC’s governing 
Trust, as well as Ofcom, to try to 
sort out.

Ridiculous? Observe, indeed, 
how the concept rolls merrily 
along. Begin by funding one gi-
ant state corporation devoted to 
quality, neutrality and all things 
nice. End by slicing the cash far 
thinner and giving it to commer-
cial broadcasters who want their 
news programs paid for and lo-
cal papers who can’t afford to 
be left out of the action. In one 
sense, this is perfectly consistent. 
The cash goes to worthy things 
in print or on screen. In another 
sense, though, it’s a bad headache 
waiting to happen.

Why, on a channel free to 
make money from selling adver-
tisements, should the tax payer 
have to step in to fund expensive 

5Page 34 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 3 of 134

things like news, leaving the chan-
nel’s owners free to concentrate 
on game shows and celebrity spe-
cials? Why should that same tax-
payer be asked to support a local 
paper he doesn’t read? And how 
is an editor to balance popular 
content, which 
has to pay its 
way against less 
popular content 
that wins a state 
check (probably 
after due delib-
eration by a slic-
ing authority of 
great and good 
public dignitar-
ies)? The scope for bureaucratic 
leaning and meddling is just too 
big while the gains from any such 
arrangement are pitifully small.

Nevertheless, don’t simply dis-
miss the arguments with a shrug. 
They are the work of well-in-
tentioned, thoughtful journalists 
struggling to come to terms with 
economic hard times and earnest 
regulators (such as Ofcom) who 
want a plurality of voices to sur-
vive. They are seriously wrong 
answers to a mountain of prob-

lems; answers that chip away at 
freedom and give the manipula-
tors far too much new scope to 
interfere.

A better answer would more 
clearly limit what the BBC can 
subsidize as it marches on from 

Web sites and 
podcasts to-
wards mobile 
phones: so far 
and no further. 
It would also 
remind editors 
— and, more 
i m p o r t a n t l y , 
their bosses—
that journalism 

doesn’t exist for their benefit 
alone but because voters, view-
ers, readers and listeners in a de-
mocracy need it. In short, that it 
is a duty, not an optional extra. 
The alternative route, after all, is 
deeply disheartening: we’ll do the 
pap and the tat unchecked, you 
stump millions so we can add the 
worthwhile bits.

That doesn’t sound like any 
kind of public service. Just greed 
and desperation running out of 
control. n

How is an editor to 
balance popular content, 
which has to pay its way 

against less popular 
content that wins a 

state check?

5Page 35 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 4 of 134

TAINTED
By Robert Chang

Tainted milk, a tainted company, a tainted media. did the lack 
of an investigation by the traditional media contribute to the 
global escalation of the scandal?

Months after a Chinese  
citizen made a plea on a 
popular online forum for 

public attention regarding tainted 
milk, the traditional media had 
still not managed to investigate 
and report the magnitude of his 
allegations.

In late August, Changjiang 
Shang Bao of Hubei Province re-
ported infants in at least six Chi-
nese provinces were diagnosed 
with kidney stones, and they 
all had formula from “the same 
company.” It was not until Sept. 
11 that a report in Dongfang Zao 
Bao of Shanghai began to ques-
tion whether the cause might be 
the milk powder products of San-
lu Group, one of China’s oldest 
and most popular infant formula 
providers. Overnight, the Hebei 

Province-based company admit-
ted that 700 tons of infant milk 
had been tainted with melamine, 
an industrial chemical illegally 
added to boost nutritional content 
and cheat quality tests. Sanlu is a 
state-owned company with invest-
ments in New Zealand’s Fonterra, 
which had just become the dairy 
supplier to the China Astronaut 
Center in June.

The nationwide investigation 
that followed found most major 
Chinese dairy companies had the 
same problem. The Xinhua news 
agency reported that by Oct. 11 
contaminated milk powder had 
been blamed for at least four 
infant deaths and poisoning more 
than 54,000 others. The scandal 
triggered another round of recalls 
and dealt a big blow to the repu-

5Page 36 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 4 of 134

tation of “Made-in-China” goods, 
especially Chinese dairy products.

These findings justified Wang 
Yuanping’s allegations, posted 
online in May, stating his 13-year-
old daughter’s sickness was 
caused by Sanlu Group’s milk 
powder. 

Wang posted May 20 on 

Tianya.cn, China’s biggest online 
forum, that after his daughter 
drank Sanlu milk powder her 
urine became turbid with granule. 
The problem ceased when she 
stopped drinking the powder.

The 40-year-old father in 
Taishun County, Zhejiang Prov-
ince, called Sanlu Group with 

Crowds of Chinese who fed their children the tainted milk powder wait in line for 
examinations at a hospital in Suzhou City, east China Jiangsu province, Sept. 22. Four 
deaths and 54,000 illnesses have been blamed on the milk powder. Bloggers quesion 
if an earlier investigation into allegations by the media would have kept the situation 
from escalating throughout China and the world.

A
p 

p
h

o
to

/W
ang




 J
iankang









5Page 37 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 4 of 134

his concern, who in turn asked 
him to mail two packages of his 
milk powder for lab testing. Wang 
posted that the company con-
firmed his packages were genu-
ine products but refused to share 
the official test results he had 
requested to see. Sanlu Group 
did send a representative to Wang 
with an offer to replace the milk 
powder, but Wang refused. He 
said he felt morally obliged to 
find out the truth given the larg-
est local kindergarten used the 
same formula. Wang alerted the 
local industrial and commerce 
authority that regulates product 
quality and consumer protection.

He posted that when he and 
officials went to collect sample 
formula from the supermarket 
that sold him the milk powder, 
they found the disputed products 
replaced with new ones. 

“As a father, as a son, what 
should I do? Now I could only 
seek the help of media,” a frus-
trated Wang concluded on his 
post. The posting went unno-
ticed; it generated three re-
sponses in the following week, 
including one of his own. A 

popular posting on Tianya.cn 
could easily surpass 100 respons-
es with in a matter of hours.

The cold response to Wang’s 
appeal was understandable.Ne-
tizens’ and journalists’ attentions 
were drawn to the May 12 Sich-
uan earthquake. The chance for 
journalists to pay serious atten-
tion to a nobody’s suspicion on 
the quality of a well-established 
brand’s product was slim. Wang 
even tried to steal some lime-
light by giving his posting the 
headline: “How could such milk 
powder be used for quake relief 
work?” (Sanlu Group, like many 
other dairy companies, donated 
milk powder to quake victims at 
that time.)

While Wang tried repeatedly to 
get the public’s attention, Sanlu 
continued its negotiations with 
him and increased the initial of-
fer. A Chinese newspaper, West-
ern Economic Daily, uncovered 

“As a father, as a son, what 
should I do? Now I could only 

seek the help of the media.”

5Page 38 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 4 of 134

that the company ultimately 
offered Wang four cartons of milk 
powder, valuing nearly $360, al-
most 25 times the cost of Wang’s 
purchase. Wang accepted and 
agreed to ask the forum coordi-
nator to delete his posts, claim-
ing the milk powder he bought 
before was “counterfeit.” 

Despite his decision to take the 
bigger offer, Wang did continue 
to report the problem to quality 
supervision authorities with no 
success.

The post was deleted Sept. 
12, one day after Sanlu Group 
acknowledged the problem, but 
the coordinator republished it, of-
fering rare “historical evidence” of 
the incident’s earliest warning. 

There are now more than 3,000 
responses to Wang’s original post.

It’s not clear why Wang didn’t 
go directly to traditional media. 
Frequent Internet users in China 
commonly tend to distrust tradi-
tional media because big com-
panies, including dairy firms, are 
major advertisers.

The scandal eventually mobi-
lized Chinese netizens to search 
for more details on the Internet 

and relentlessly expose those 
involved in the scandal.

Some netizens found out 
that China’s Central Television 
program, broadcasted Sept. 2, 
praised Sanlu Group’s quality-
control process. At the end of the 
program the reporter ironically 
stated, “I wish China will have 
more companies like Sanlu to 
cherish the quality of their prod-
ucts.”

Following the scandal, CCTV.
com quickly deleted the archive 
video on its Web site. Still, some 
users found the program’s full 
text and published it online, dam-
aging the reputation of China’s 
official TV station. 

Chinese netizens also kept 
major Internet Web sites in check 
for objectivity. Baidu.com, China’s 
largest search engine, was accused 
by sina.com Sept. 13 of cutting a 
deal with Sanlu Group to filter out 
negative news about the company. 
Some people even posted a public 
relation company’s proposal, in 
which it nudged Sanlu Group to 
buy a $340,000 ad on Baidu.com 
immediately so the search engine 
would block news reports on the 

5Page 39 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 4 of 134

scandal and ban users from initiat-
ing discussions on this issue.

The PR firm denied the allega-
tion, while Baidu.com issued a 
statement saying they received 
the proposal twice but rejected it 
because “it’s a violation of the com-
pany’s principle of letting users col-
lect objective information easily.”

The netizens’ consistent ef-
forts in finding evidence not only 
questioned the credibility of media 
organizations but led to the resig-
nation of Li Changjiang, the head 
of the General Administration of 
Quality Supervision, Inspection 
and Quarantine. They studied the 
bureau’s Web site and found a 
June 30 posting reporting that five 
children suffered kidney stones 
after drinking the same brand of 
milk powder. The administration’s 
reply on July 2 was: “please pro-
vide us with more details so that 
we can further handle this case.” 
Taking the blame for lax supervi-
sion, Li resigned Sept. 22

Netizens’ prompt and in-depth 
investigation into this scandal 
overshadowed the work of many 
journalists and, compared to citizen 
journalism in the United States, still 

has room to expand its impact.
 China Internet Network Center 

reported in July that China has 
253 million Internet users, the 
biggest online population in the 
world. Typically Chinese Internet 
users view cyberspace as a freer 
place to voice their angers, lodge 
complaints and expose corrupted 
officials. 

Some traditional Chinese media 
have noticed the rich and vigor-
ous news leads online forums are 
offering. So far the majority news 
leads of traditional media come 
from old sources—press confer-
ences, government statements 
or set-up interviews—but on-
line forums have contributed an 
increasing number of stories that 
have attracted nationwide atten-
tion and debate. Once the Chi-
nese media work out a scheme to 
identify valuable and legitimate 
news leads from the Internet, 
citizen journalism might have a 
chance to make a difference. n

The author is an experienced journalist in 
Shanghai. He is writing under the pseud-
onym of Robert Chang in order to protect his 
identity and freedom as a Chinese journalist.

5Page 40 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 5 of 134

A FIRE AND FURY of activ-
ity burned through the 
world of India’s online 

community while gun-shots and 
fire rocked Mumbai, the country’s 
financial capital. The 60 hours of 

terror not only highlighted India’s 
security lapse but also the rising 
importance of online media and 
Indian citizen journalism.

The attacks were widely dis-
persed and affected millions of 

Mumbai under the lens
How new and old media reported terrorism in India

By Sakshi Gupta

Bystanders outside the Taj Hotel in Mumbai, India snap pictures on their cell phones and 
digital cameras. Blogs, social networking sites and social news sites were flooded with 
user uploaded images and videos.

ap
 p

ho
to

/g
ur

in
de

r 
os

an

5Page 41 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 5 of 134

people, making it difficult for any 
news channel to cover it end-to-
end. New media complemented 
effectively by providing coverage 
and useful information like help-
line numbers, which news chan-
nels initially ignored.

CNN reported that 80 updates 
arrived every 5 seconds on Twit-
ter.com, a social network site that 
provides real-time social messag-
ing and statuses between co-
workers, friends and family.

Twitter user naomieve captured 
the feeling well: “Mumbai is not 
a city under attack as much as it 
is a social media experiment in 
action.” 

Its updates served as public 
service announcements on where 
to donate blood, a news ticker 
with death toll updates and even 
comic relief.

One Twitter user wrote, “Ran-
dom 3 a.m. question while we 
wait for news to filter in: Why 
doesn’t our PM move his facial 
muscles when he communicates?”

Numerous blog posts and thou-
sands of pictures were uploaded 
on Flickr, an image hosting and 
online community platform. 

Google mapped the attack sites 
and a Wikipedia page has been 
updated at least a thousand times 
with full descriptions of the at-
tacks’ strategic sequence.

Social news sites like Mahalo 
and Ground Report have also 
been active in Mumbai, and cov-
ered the attacks with as much ac-
tivity if not more than traditional 
media channels.

Blogs like Mumbai Help (www.
mumbaihelp.blogspot.com) proved 
helpful with providing informa-
tion on helpline numbers in the 
city and suggestions like, “Sug-
gest you avoid calling. Lines are 
bound to be screwed.”

New social media gave com-
mon Indian citizens an oppor-
tunity to come together, discuss 
their woes and create their own 
action plans with a global appeal 
and reach beyond traditional me-
dia. The traditional media’s push 
mechanism provides only select 
opinions while new media’s pull 
mechanism is designed for more 
interactivity and a wider spectrum 
of opinions.

People around the world 
posted their comments and view-

5Page 42 of 836

http://www.mumbaihelp.blogspot.com


GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 5 of 134

points on the Mumbai attacks. 
One British citizen commented on 
a blog post that expressed shame 
over India’s recurring violence, 
“There is no need to be ashamed-
—Islamic terrorism affects all 
countries in the world. Very, very 
sad to see this happen to such a 
wonderful coun-
try like India. 
My thoughts and 
prayers are with 
you ...”

Selections 
from video-
sharing Web site 
YouTube supplied personal expe-
riences and multiple perspectives 
of people who managed to use 
their cameras. Videos from local 
news channels to those captured 
by eyewitness and even from 
Pakistanis taunting the Indian 
army are available. A timeline-
based, live-streaming news feed 
software, Dipity, even tracked 
unfolding events by plotting news 
stories and YouTube videos.

It’s not as if the traditional 
media was caught napping. 
They did a great job at provid-
ing up-to-the-minute informa-

tion despite clear safety risks. 
Hundreds of reporters gambled 
their lives to cover the entirety of 
attacks. News channels and print 
publications rallied hundreds of 
thousands of people together to 
build campaigns against the lax 
administration and talk shows 

provided citizens 
platforms to vent 
anger and ask 
direct questions 
of the adminis-
tration.

Some tra-
ditional me-

dia might have sensationalized 
certain things, but in a way this 
helped the general public re-
deem their anger against the 
government. For instance, R. R. 
Patil, the now ex-Deputy Chief 
Minister of the state of Maharash-
tra, was made to resign for one 
irresponsible statement he made 
to the media. He said that small 
incidents like this keep happen-
ing in big cities like Mumbai. 
His statement reeked of political 
arrogance, and the media gave a 
message to politicians that at the 
end of the day they are account-

‘Anger at the media 
for the coverage of the 

terror attacks in Mumbai 
is apparent on the 

blogosphere.’ 

5Page 43 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 5 of 134

able and reinforced confidence in 
the media’s power.

 But was all this to help the 
general public or to just a scoop 
to raise their ratings? Why did 
they announce that their chan-
nel was the first to flash a story, 
some exclusive pictures or an 
interview? In their eagerness to 
be the first to break a story, didn’t 
they also provide the terrorists an 
easily accessible, up-to-the-min-
ute information source? Imagine 
the Indian commandoes trying 
to “sneak” in while TV channels 
covered their movements live.

 “Anger at the media for the 
coverage of the terror attacks 
in Mumbai is apparent on the 
blogosphere,” UK blogger Neha 
Vishwanathan wrote on her 
blog www.withinandwithout.com. 
“The mainstream media appears 
to have taken the approach of 
‘shock and shake,’ as opposed to 
verifying rumors before reporting 
them.”

Vishwanathan wrote that she 
believed first-hand accounts 
posted by various bloggers were 
more reliable sources than tradi-
tional media and that their per-

sonal accounts conveyed the pain 
and twinge of the moment better 
than news channels.

Arun Shanbhag, a south Mum-
bai blogger, wrote, “When I saw 
the dome of the Taj burning, 
my heart! It is all in knots! I am 
overwhelmed! Finally tears, in 
torrents! ...Will the Taj be there 
when I wake up?” It is unlikely 
that a traditional reporter would 
have written the same. 

Was the traditional media in a 
way responsible for the deaths 
of dozens of Indian troops and 
hostages? They might have to 
pay for it if they were. A petition 
from the specially-made site www.
smallchange.in has been signed 
by more than 20,000 and filed in 
the High Court against the media 
channels.

The petition says, “What they 
were broadcasting in the name of 
the news, were in fact the exact 
operational procedures, locations, 
and actions of our anti-insurgency 
forces! Minute-by-minute!”

On another disappointing note, 
these channels focused all their 
attention on the two big ven-
ues of The Taj and The Obeori, 

5Page 44 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 5 of 134

perhaps because of the celebrities 
stuck inside. The Taj might be the 
icon of modern Mumbai but does 
that warrant channels to com-
pletely ignore the place where it 
all started—the Chatrapathi Shiva-
ji Terminus (CST) railway station? 
Were they too busy showcasing 
fancy people in distress and ex-
pensive furniture to be bothered 
with the 30 dead bodies scattered 
all over the CST?

All these news channels and 
publications created a huge out-
cry over the disunity of India’s 
political parties at the time of a 
national crisis. But did any one 
of these channels come out of 
the rat race and try to join hands 
with the other in an attempt to 
build a more powerful organiza-
tion, such as a joint campaign 
to fight corruption and improve 
administration? All they did was 
keep flashing that they were the 
first to report news. If they can 
be competitive at a time of such 
national crisis, why blame the 
politicians alone?

At the same time, one may 
claim that even bloggers blog 
for visibility in an attempt to be 

recognized as leaders. They were 
also looking for scoops but in the 
case of traditional media chan-
nels, scoops are linked more to 
commerce.

Is social media really the an-
swer to the flaws of traditional 
media? Popular wisdom never 
fails to condemn actions based 
on profit. Maybe the traditional 
media’s actions are just that, or 
maybe something more.

“The role of the online com-
munity in India has not ended 
with the Mumbai terror attack,” 
blogged social media enthusi-
ast Gaurav. “We need to come 
together to shape a moderate, 
nuanced online discussion on 
the 11/26 Mumbai terror attack 
to bring back calm and peace to 
Mumbai and ensure that we don’t 
repeat the mistakes others have 
made after such tragedies.” n

Sakshi Gupta is a research 
analyst specializing in the 
health care industry. She 
graduated with a degree in 
commerce from Lady Shri 
Ram College for Women in 

New Dehli. Gupta is an avid blogger and a 
social network enthusiast from India.

5Page 45 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 6 of 134

Iran is no stranger to culture wars. Situated at the 
crossroads of some of history’s most powerful Western and 
Eastern empires, the country has long struggled to absorb the 
cultural, religious and political residue of foreign systems. 

Today, a variety of ideologies continue to clash at the intersec-
tions of East and West, but the threat of encroaching American-
ism looms largest. 

Photos by Mohammad Kheirkhah, courtesy of UPI

Mideast Meets West
A photojournalist documents Iran’s 
complex relationship with American culture

Iranian women 
attend a 
demonstration 
to commemorate 
Student Day in 
front of the former 
U.S Embassy in 
Tehran, Nov. 4, 2007. 
Iranian universities 
have long acted 
as incubators 
for political and 
ideological uprisings 
among Iranian 
youth seeking to 
democratize and 
secularize the 
country. 

5Page 46 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 6 of 134

(Above) An Iranian woman passes 
by the mural-covered wall of 
the old U.S Embassy on Taleqani 
Street in Tehran. Militant students 
stormed the embassy Nov. 4, 1979, 
and held 52 Americans hostage 
for 444 days in what later became 
known as the Iranian Hostage Crisis.

(Left) An Iranian woman holds her 
two-year-old daughter, Kianaz 
Keyvani, up to kiss a statue of 
Shrek, a character from a popular 
U.S. film series, at a coffee shop in 
Qazvin province. Authorities have 
expressed concern over Iranian 
children’s growing interest in 
Western toys and icons.

5Page 47 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 6 of 134

Iran and the United States have 
been divided by decades of mu-
tual accusation and distrust, and 
the troubled diplomatic relation-
ship between the two countries is 
often understood in terms of this 
longer history, in terms of tensions 
as intractable as they are old. 

But amid the divisive, East-ver-

sus-West rhetoric emerging from 
either side of the ideological di-
vide, rumbling more quietly than 
the drumbeats of war or the cries 
of impassioned reformists calling 
for renewed dialogue, this cultur-
al clash is also playing out in the 
daily lives of Iranian citizens. 

A strong sense of national 

An Iranian woman rests next to a tableau carpet featuring Western actors Leonardo 
DiCaprio and Kate Winslet in a scene from the Oscar-winning film “Titanic” during 
the 16th Persian Carpet Grand Exhibition in Tehran, Iran, Aug. 25, 2007. Iran has a 
flourishing film industry, but American movies remain popular.

5Page 48 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 6 of 134

identity and government-mandat-
ed resistance to Western thought 
haven’t shielded Iranians from 
the mass-exportation of American 
culture. Indeed, traditional Iranian 
conservatism now runs daily up 
against Western styles and mores, 
especially in Iran’s larger cit-
ies. In the capital city of Tehran, 
the “moral police” have recently 
cracked down on the invasion by 
arresting an increasing number of 
Iranians for looking or acting too 
Western

Around every corner, relics of 
the Western world threaten to 
intrude: caricatures of U.S. po-
litical figures, statues of beloved 
American cartoon characters, fast 
food restaurants. Some of these 
artifacts provoke strong emotion, 
while some merely entertain. 
Some are embraced and some are 
recoiled against. Either way, they 
are becoming increasingly difficult 
for Iranians to avoid. Here, award-
winning Iranian photojournalist 
Mohammad Kheirkhah documents 
the everyday lives of the Iranian 
citizens struggling to navigate this 
strange new terrain. n

— Erin J. Bernard 

Mohammad Kheirkhah, born June 24, 1986, 
has worked as a photographer for the United 
Press International News Agency since June 
2005. Kheirkhah began his career as a profes-
sional photographer in 2001. Since then, 
he has produced work for several Iranian 
news agencies and newspapers, including 
Quran News Agency, Fars News Agency and 
Iranian Labour News Agency. He was also a 
photo editor for Negah Varzeshi newspaper 
from 2004 to 2005. Kheirkhah’s work has 
been widely published in American news-
papers and magazines, including The New 
York Times, Time, Guardian, Washington 
Post and Newsweek. His photographs on 
topics ranging from drug-addicted youth to 
Ramadan to the lives of Iranian women have 
been exhibited in Iran, Turkey and the U.S. 
Kheirkhah has received a variety of awards 
and commendations for his work, including a 
2007 award of excellence from Pictures of the 
Year International, the 2007 “Kaveh” award 
of excellence in Iranian photojournalism and 
selection as top photographer in the second 
Iranian Periodicals Festival. 

5Page 49 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 7 of 134

Spend time reporting in 
Central Asia and two things 
quickly become apparent: 

fact-based journalism is languish-
ing badly in the region, and much 
of the blame can be placed at the 
feet of an insufficient press.

This was not what the West had 
hoped for following the demise of 
the Soviet Union 18 years ago. It 
once seemed possible that journal-
ism in Kazakhstan, Kyrgyz-
stan and Uzbekistan might 
be headed toward a Western-style 
system that if not unfettered was at 
least fair. But initial optimism that 
reporters might provide informa-
tion untainted by “hidden advertis-
ing” or the practice of under-the-

table payments called envelope 
journalism has largely failed to 
materialize in Central Asia.

Central Asian journalism has 
not been ignored by Western ef-
forts, however. United States and 
European governments, as well as 
non-profit journalism foundations, 
have lavished generous attention 
on Central Asia since 1989. Ameri-
can funds for media assistance 
around the globe total more than 
$760 million and, according to my 
research, a great deal of it is spent 
in Eastern Europe and Central 
Asia. European governments have 
done even more. A one-year fi-
nancial snapshot shows European 
governments spent approximately 

with Strings Attached
Central Asia’s Puppet Theater
Self-censorship runs the show in a stifled region. 

By Timothy Kenny

J OU RN AL IS M

5Page 50 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 7 of 134

$421 million worldwide, accord-
ing to figures compiled from a 
2007 media report written by the 
United Kingdom’s Department for 
International Development. Over 
the last 19 years, European funds 
for media development and train-
ing have run to an estimated $7 
billion. 

While there has been modest 
success in developing a fact-based 
and even-handed journalism in 

Central and Eastern Europe, simi-
lar efforts have flagged badly in 
Central Asia. The reasons are com-
plicated and many, based on stric-
tures of regional clan and culture, 
governmental control, financial 
security and a powerful self-cen-
sorship that urges reporters and 
editors to avoid the critical, nosy 
behavior of a journalism grounded 
in public accountability. 

Of those listed reasons, it seems 

5Page 51 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 7 of 134

to me that self-censorship— the 
fear of overturning the cultural 
apple cart and upsetting the status 
quo—is the driving force behind 
a Central Asian journalism that 
remains lifeless, limited and woe-
fully inadequate.

 None of Central Asia’s five 
countries has a free press, accord-
ing to the 2008 Freedom House 
assessment of press practices 
around the world. Kazakhstan, 
adds the Washington, D.C.-based 
non-profit, is the only one in the 
region that is not a “failed nation.” 
It is also Central Asia’s largest and 
wealthiest country, with an econo-
my growing at 9.5 percent in 2007 
and a per-capita GDP of $11,000. 
Despite its economic progress, 
however, journalism in Kazakh-
stan “is worse than in the first five 
years after the revolution,” said 
Kairat Zhantikin, the Almaty-based 
executive director of Internews, an 
international media development 
non-profit based in California. “It 
was more free (earlier) and inde-
pendent and the government con-
trol was not as strict as it is now.”

Mariya Rasner, the Almaty-
based Internews deputy regional 

director for Central Asia, was just 
as forthright in her assessment of 
journalism in Kazakhstan.

 “Money is the ruling king here,” 
she said flatly. “A lot of people are 
doing it [journalism] for money. 
They don’t care what they do. I’m 
not even sure if they stop and ask, 
‘Is this the right way or the wrong 
way?’ They’re making money. Ev-
eryone is still following orders. It’s 
still puppet theater here. 

“The media,” added Rasner, “has 
bought into the state agenda.” 

Similar complaints about jour-
nalism are heard in neighboring 
Kyrgyzstan, a secular Muslim na-
tion like the whole of Central Asia 
and a place once considered a re-
gional bastion of free speech. Such 
heady optimism has largely disap-
peared following parliamentary 
elections in December 2007. That 
vote, widely believed to be rigged 
by President Kurmanbek Bakiyev 
and his Ak Zhol Party, brought an 
end to Kyrgyz media reform. Long-
running efforts to carve a public 
broadcasting agency from the state-
run national system—a critical in-
gredient of Kyrgyzstan’s 2005 Tulip 
Revolution—have disappeared.

5Page 52 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 7 of 134

A journalism free from the obli-
gation of outside interests, which 
once seemed possible in both Ka-
zakhstan and Kyrgyzstan, is gone. 
Today it is clear that the profession 
has been mugged by government 
repression, stymied by unprofes-
sional behavior and paralyzed 
by self-censorship. Conditions in 
Tajikistan, Turkmenistan 
and Uzbekistan are worse, with 
Turkmenistan and Uzbekistan 
listed among Freedom House’s 
“10 most repressive media envi-
ronments” in the world.

“We try to be critical of govern-
ment policies but in a diplomatic 
way, not in a sharp or hard way,” 
said Umed Babakhanov, one of a 
handful of media owners in Tajiki-
stan. Babakhanov, interviewed in 
Dushanbe by my colleague Peter 
Gross of the University of Ten-
nessee, called self-censorship the 
“biggest problem in Tajik journal-
ism.” Akbarali Sattorov, president 
of the Tajik Journalism Union, 
agreed: “Everyone practices self-
censorship —media owners, edi-
tors and journalists. A phone call 
will draw your attention to what 
you can and cannot write about.” 

Taboo subjects for journalists 
are remarkably similar through-
out Central Asia and provide any 
working newsman or woman with 
a template for what is possible and 
what is best ignored. “The forbid-
den ground is internal and foreign 
policy, oil profits, local politics 
and bribery in government,” Alyo-
na Alyoshina, a journalist from the 
western Kazakh city of Aktobe, 
told me in 2005. “Every journal-
ist should know what he can do 
and what he can’t. Sometimes re-
porters are able to tell the truth, 
sometimes they aren’t. It usually 
depends on what kind of informa-
tion you’re going to write.” Her 
comments remain as relevant as 
ever.

Unlike many of their regional 
colleagues, however, journalists in 
Kazakhstan and Kyrgyzstan have 
had the benefit of seeing how the 
profession functions elsewhere in 
the world. “Our journalists are well 
trained by Western experts now,” 
said Gulnar Assanbayeva, a lectur-
er at KIMEP, the highly regarded 
Kazakhstan Institute of Manage-
ment, Economics and Strategic 
Research in Almaty. “People know 

5Page 53 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 7 of 134

how to cover things objectively,” 
she added. “A lot of Kazakh jour-
nalists have trained in the U.S. and 
in Europe.”

The problem, as she and oth-
ers noted, is the profession itself. 
“Media was a tool for propaganda 
(during the Soviet era); now it is 
a tool for business,” Assanbayeva 
said. “The best journalists are mov-
ing into advertising or public rela-
tions because there are no head-
aches” from the government or big 
business. “As one former journalist 
told me, it’s better to sell beer than 
newspapers in this country.”

In Central Asia today, it is pub-
lic relations—not journalism—that 
is held in high esteem. PR pays 
better and is far safer to practice. 
Often, however, it is confabulated 
with journalism, intertwining the 
two professions into one new oc-
cupation that mixes both.

“There is no strong distinction 
between public relations and jour-
nalism here,” said Assel Karaulova, 
president of the Kazakhstan Press 
Club in Almaty, in reality a pub-
lic relations firm with government 
connections. “Ordinary people do 
not understand—and I think many 

professional players do not under-
stand—the differences between 
PR and journalism.” 

Public perception of journalism 
in Central Asia—what ordinary cit-
izens of the region believe journal-
ism to be—remains at odds with 
established Western practices.

Kyias S. Moldokasymov, the 
president of the National Broad-
casting Corp of Kyrgyzstan, said, 
when interviewed in 2007, about 
the role of the media in Kyrgyz-
stan, “Media has a huge effect on 
people and can be positive or 
negative, depending on how the 
media does its job. If they report 
negatively on things, there won’t 
be stability in society. That is vital. 
We follow the state policies. And 
for the state the most important 
thing is for people to live in sta-
bility.” n

Timothy Kenny, an associate 
professor of journalism at the 
University of Connecticut, is 
former USA Today foreign edi-
tor, non-profit foundation ex-
ecutive and Fulbright scholar. 
He has reported widely from 
Central and Eastern Europe 
and Central Asia

5Page 54 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 8 of 134

In September, civil violence 
shook Bolivia. Looting and take-
overs of government institutions 

escalated. Almost two dozen people 
were killed. The events revealed an 
increaingly polarized country, as well 
as the delicate and divided state of 
Bolivian journalism.

During the conflict, both anti-
government groups and government 
supporters attacked journalists. Pablo 

Bolivian cameramen run through clouds of tear gas during a demonstration in May 
2005 in La Paz, Bolivia. Political polarization in Bolivia has led to more difficult working 
conditions for the press. Journalists are seen as biased actors by one side or the other.

No
ah

 F
ri

ed
m

an
-R

ud
ov

sk
y

Balance
Journalism can be 
hazardous no matter 
what side you’re on

By Annie Murphy

Bolivia
out
of 

5Page 55 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 8 of 134

Ortiz is national editor of the cen-
ter-right newspaper El Deber, the 
largest publication in Santa Cruz.

“As the political climate polar-
izes, we don’t feel that there are any 
guarantees for members of the press 
in conflict situations,” Ortiz said.

“To make the situation worse, 
most of the press is picking sides, 
too, rather than 
striving for bal-
ance. Objectivity 
is hard to come 
by in Bolivia.”

September ’s 
violence began 
in Santa Cruz, 
the heart of Bo-
livia’s resource-
rich tropical 
lowlands and 
the center of opposition to indig-
enous president Evo Morales. The 
departments of Santa Cruz, Tarija, 
Pando and Beni form a region 
commonly called the Half Moon, 
where local governors lead in-
creasingly radical anti-government 
movements.

Bolivia’s first indigenous presi-
dent, Evo Morales, is an Aymara 
Indian and former coca farmer 

who rose to power on promises 
to redistribute natural resources to 
better serve his country’s impov-
erished indigenous majority. Since 
then, Morales has nationalized oil 
and gas resources, telecommunica-
tions and parts of the mining in-
dustry. Meanwhile, an assembly of 
255 elected delegates drafted a new 

constitution that 
sets the stage for 
a broad redistri-
bution of land 
and resources. 
The violent pro-
tests were an ef-
fort by opposi-
tion to block the 
calling of a gen-
eral referendum 
to approve the 

Magna Carta, now scheduled for 
Jan. 25, 2009.

In the midst of the crisis, Re-
porters Without Borders issued a 
letter addressed to both President 
Morales and departmental pre-
fects, urging both parties to pro-
tect journalists following incidents 
that included fascist, pro-auton-
omy youth group Union Juvenil 
Crucenista (UJC) setting fire to 

“To make the situation 
worse, most of the press is 
picking sides, too, rather 
than striving for balance. 

Objectivity is hard to 
come by in Bolivia.” 

— Pablo Ortiz

5Page 56 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 8 of 134

the state television offices in Santa 
Cruz, the kidnapping of a journal-
ist in Beni by opposition support-
ers and press intimidation by pro-
government groups.

Bolivia is ranked 115th out of 
173 countries in press freedom 
by Reporters Without Borders; in 
2007, it ranked 68th out of 169. 

In its letter, Reporters Without 
Borders condemned opposition 
violence and also asked the gov-
ernment to show more resolve “in 
the face of excesses by some of its 
most radical supporters. The dia-
logue which is beginning between 
you must lead to a clear joint will 
to save public freedoms.”

The question of who exactly is 
responsible for threats to those pub-
lic freedoms sparks impassioned 
debate in Bolivia. Government op-
position often uses pro-democracy 
rhetoric to blame the Morales ad-
ministration for a political situa-
tion that frequently hovers near 
chaos. When President Morales 
made a trip to Washington in mid-
November to address the Organiza-
tion of American States (OAS) and 
give thanks for its support during 
the September conflict, he was met 

by a small group of protestors. Ac-
cording to the Washington Post, 
protestor Elena Abolnik made the 
following accusations:

“We are here to denounce what 
Evo is doing to our democracy, to 
our freedom of the press, to our con-
stitution, to our human rights,” said 
Abolnik, who is the vice president 
of the Pro-Santa Cruz Committee, an 
opposition group based in Virginia.

The current constitution explic-
itly protects freedom of the press, 
as would the new constitution if 
passed in January. An August re-
call vote showed the president’s 
approval rating at 67 percent, 
while organizations from the South 
American Union of Nations to the 
OAS strongly back Evo Morales as 
the face of democracy in Bolivia 
and condemn opposition groups 
for destabilizing the country.

Left- and right-leaning jour-
nalists alike say problems facing 
the press are not caused by the 
government, but by civil society. 
Though Pablo Ortiz pointed out 
that the government should in-
deed be held accountable for any 
inaction in processing citizens 
who attack journalists, he stressed 

5Page 57 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 8 of 134

that the state isn’t the source of 
the aggression.

“Any journalist is a target, and 
the attacks come from civil society 
groups,” he said.

María Eugenia Rojas, a print and 
radio journalist and former editor 
of the progressive weekly Alerta, 
which is published from a pro-
government neighborhood in San-
ta Cruz, says that she was covering 
mounting tension in Santa Cruz 
for the government affiliated radio 
station Erbol in early September. 
Amalia Pando, who has a popu-
lar political talk show on the state 
television station, invited Rojas to 
appear on her show in La Paz.

As soon as the show was over, 
Rojas received a string of anony-
mous phone threats in which callers 
insulted her, accused her of being a 
“traitor to Santa Cruz,” and dared her 
to return to the city. Rojas arrived in 
Santa Cruz as street riots began, and 
like many others sympathetic to the 
government, went into hiding dur-
ing the week of violence that fol-
lowed. In recent months, the offices 
of Alerta were ransacked twice, and 
the paper now operates out of the 
director’s home.

“All of us are taking sides here,” 
said Rojas, who has also been 
asked to leave certain restaurants 
and businesses when conservative 
press members requested she be 
removed. “I happen to be one of 
the few journalists with a leftist 
perspective in a place that is mili-
tantly conservative.”

Even journalists who work for 
mainstream publications feel the 
pressure. Gerson Rivero is a Santa 
Cruz-based journalist who writes on 
culture and society for El Deber, as 
well as for local and national maga-
zines. He says he used to focus on 
political writing, but feels uncomfort-
able adopting a party line. According 
to Rivero, that usually means a dead 
end for a journalist in Bolivia today.

“There’s a pressure here to 
have the same politics as every-
one around you, and in Bolivia, 
journalism is enormously politi-
cal,” Rivero said. “I now write only 
about culture and avoid talking 
politics with my colleagues.”

“At a certain point, you begin to 
self-censor if you want to continue 
working here.”

Ortiz, Rivero, and Rojas agree 
that Bolivia needs greater respect 

5Page 58 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 8 of 134

for journalism as a profession, 
which means protecting the press 
as well as establishing and adher-
ing to journalistic standards that 
make it possible to work even in a 
politically charged environment.

All three journalists also recalled 
Bolivia’s recent history of dictator-
ships and its even more recent re-
turn to democracy as vital to un-
derstanding their country’s press.

From the late ‘60s to 1982, Boliv-
ia endured a series of military dic-
tatorships that targeted and often 
tortured or killed anyone deemed 
subversive. There was no indepen-
dent press to speak of. Following 
the return of democracy in 1982, a 
handful of traditional political par-
ties managed leadership.

Then came the Water War in 
2000; a fight for public control of 
the water system in the city of Co-
chabamba was fought in the streets 
across the country. The event is 
widely regarded in Bolivia as a sort 
of explosion of political and ethnic 
tensions, and signaled the need for 
unity amongst the country’s numer-
ous social movements. It changed 
the face of Bolivian politics, pav-
ing the way for the ousting of two 

presidents—Gonzalo Sanchez de 
Lozada in 2003, and Carlos Mesa 
in 2005—as well as the election of 
Evo Morales in December 2005. 

Rivero described 2003 as the mo-
ment everyone—journalists includ-
ed—was implicitly told to choose 
sides.

“We hadn’t seen the expulsion 
of a president in a long time, and 
all of a sudden we all became po-
litical actors with political aims. 
Including journalists,” said Rivero.

Rojas believes what Bolivia 
needs now is fair and free press 
that strives for balance.

“[The Uruguayan writer and ac-
tivist] Eduardo Galeano talks about 
journalist-soldiers,” she said. “But 
Bolivia has seen enough martyrs. 
Right now what we need are sim-
ply well-trained journalists who 
are accountable to a certain code 
of ethics, and who enjoy a certain 
degree of security.” n

Annie Murphy is a freelance 
journalist working in print, ra-
dio, and multimedia. She was 
a 2005-2006 Fulbright Scholar 
to Bolivia, and is a Middlebury 
Fellow in Environmental Jour-

nalism. She is currently based in the Andes.

5Page 59 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

THE REPORTED $23 MILLION 
display of 100,000 Gucci-
designed fireworks that 

erupted for nine minutes was 
greater in scale than the fireworks 
displays that opened and closed 
the Beijing 2008 Olympics — com-
bined. If you were an astronaut 
on the Space Station, you could 
watch the display from your earth-
orbiting perch.

Dubai
Will Media  

Glitter in the 
Golden City

Story and Photos by  
Richard Robert Gross

Dubai’s Media City is the free zone home to stalwarts like CNN and locals like MBC.

5Page 60 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

The official opening of planet 
earth’s most opulent resort, 
Atlantis The Palm, took place 
at Dubai’s own mythical island, 
The Palm Jumeriah, Nov. 20 and 
hosted 2,000 celebrity guests 
worldwide. 

While the partygoers reveled, 
bankers and government officials 
from New York to Zurich watched 
nervously as the financial crisis 
that began on Main Street, USA 
continued to snake its way bank-
by-bank around the globalized 
world toward arguably the per 
capita oil-wealthiest, construc-

tion-boomiest, and therefore most 
at risk place on earth, The United 
Arab Emirates and its signature 
city-state, Dubai. 

The local stock market plunged 
60 percent year—to-date, and the 
price of crude oil dipped below 
$50 for the first time in four years.

The party’s over in Dubai. Has 
the hangover begun for the UAE?

The United Arab Emirates is a 
federation of seven Islamic states 
situated at the narrowest point of 
the Arabian Gulf: the capital Abu 
Dhabi, Dubai, Sharjah, Umm al 
Quwain, Ras al-Khaimah, Ajman 

and Fujairah. Estab-
lished as a nation 
only 37 years ago, 
the discovery of oil 
and natural gas has 
resulted in the UAE 
rapidly becoming 
the site of possibly 
the greatest con-
centration of per 
capita wealth in the 
region, with Dubai 
hosting 20 percent 
of the world’s con-
struction cranes en-
gaged in the world’s 

Dubai’s diversity results in a broad range of publications in Arabic, 
English and the European languages.

5Page 61 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

single largest construction project. 
Known oil reserves are greater 
than those of Russia and Nigeria 
combined. 

Dubai has become known 
around the world for a series of 
eye-candy firsts of which Atlan-
tis The Palm is merely the latest. 
There’s Ski Dubai, an indoor ski 
slope complete with a chair lift. 
The Palm Jumeirah on which 
Atlantis rests is one of four land-
reclamation projects underway 
in The Gulf, the most fantastical 
of which is The World, a series 
of reclaimed islands designed to 
resemble a Mercator projection of 
the globe. 

“Dubai has created its own 
media image,” says Eric Mirabel, 
director of business development 
of the Omnicom Media Group. 
“It’s ‘Wow!’” The media in the UAE 
mirror the spectacular, sometimes 
chaotic growth of Dubai and, to a 
lesser extent, of Abu Dhabi and the 
other emirates. Some observers see 
in it a uniformity of purpose.

“At the end of the day,” con-
cludes Ben Smalley, “media in the 
UAE are commercial. They follow 
a business model for success.” In 
Dubai, that means making money, 
particularly in the print sector. 
“Here,” affirms Smalley, “news-
papers have to meet the market-
place test. They need eyeballs to 
justify their existence.”

Smalley is editor of the Middle 
Eastern and North African Media 
Guide, an Editor and Publisher 
Annual Market Guide-like pub-
lication that is the region’s fore-
most authority on media and 
media contacts in the UAE. 

In addition to seven dailies in 
Arabic, English-language news-
papers in the UAE include the 
Gulf News, Khaleej Times, the 
free 7 Days, The National, a new 
daily based in Abu Dhabi, Al Ain 
Times in Al Ain, the Gulf Today 
in Sharjah, Emirates Business 24/7 
covering primarily news of busi-
ness and commercial interest and 
the weekly XPRESS.

“Media in the UAE are commercial. They follow a 
business model for success.” 	 Ben Smalley

5Page 62 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

There are several 
English-language news-
papers, all often seen 
as suffering from major 
flaws, in particular being 
written and edited by 
non-native speakers. It 
is hoped that The Na-
tional, launched earlier 
this year with former 
London Daily Telegraph 
editor Martin Newland 
at the helm of a staff of 
approximately 200, will 
boost the quality of the 
English-language press.

Smalley, also a for-
mer bureau chief of the 
Gulf News, believes that 
so far, “The National is 
well-written and well-
structured when com-
pared with other English-
language newspapers in 
the region. And it has 
brought a breath of fresh 
air by bringing in experi-
enced Western journalists 
who can string together 
a sentence in English.”

Not everyone agrees. 
A former staffer at The 

Dubai’s emerging media scene, like its ancient and 
futuristic skyline, consists of a mix of old and new 
elements. Pictured above: the Burj Al Arab hotel rises 
from the Gulf over a resort using Arabian windtowers.

5Page 63 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

National said she was returning 
to South Asia to resume work as 
a freelance journalist after less 
than a year reporting for the pa-
per. “It’s just like the other (Eng-
lish-language) newspapers in the 
region. It is mostly interested in 
business. And most of the report-
ers are both young and inexpe-
rienced or well past their prime.” 
Underscoring the paper’s business 
focus is the hiring of Bill Spindle, 
the former corporate finance edi-
tor of The Wall Street Journal, as 
business editor. 

Like most media in the UAE, 
The National is not independently 
owned, but rather was estab-
lished by The Abu Dhabi Media 
Company, a public stock com-
pany owned by the Abu Dhabi 
government.

Government exercises consid-
erable influence over all media 
and telecommunications in the 
UAE. Telephone and internet ser-
vice was a monopoly of state tel-
co, Etisalat, until the 2006 launch 
of rival provider du. Incoming 
internet sites are monitored by 
an Etisalat proxy server, which 
excludes banned sites, primarily 

pornography. Service through du 
increasingly falls under the proxy. 
Voice over Internet Protocol 
telephone services like Skype are 
nominally illegal.

Newspapers are federally 
licensed. Three satellite televi-
sion channels in Abu Dhabi and 
four in Dubai are private spinoffs 
of Abu Dhabi Media Company 
and Dubai Media Incorporated 
respectively. City 7 TV in Dubai 
is independent and offers lo-
cal news and business programs 
in English. There is one nightly 
news broadcast, Emirates News, 
on Dubai One TV. 

Arabic and English-language 
consumer magazines are highly 
popular and frequently launched. 
Business, fashion and celebrity 
titles dominate.

Radio in the UAE consists of a 
hodge-podge of 11 Arabic stations, 
seven in English and eight in 
Hindi, Tagalog, Urdu, Malayalam 
or a combination. English stations 
offer little news, essentially play-
ing pop and Top 40 music from 
the UK and oldies from the U.S. 

With only one locally produced 
daily television news broadcast 

5Page 64 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

and virtually no news broadcasts 
on radio, newspapers remain the 
primary source for local news in 
the UAE. Press freedom is cause for 
concern throughout the Arab world, 
and the UAE is no exception.

The UAE has established a 
National Media Council, which, 
according to official published 
sources, is intended “to oversee 
media development in the UAE 
and support media initiatives.” 
But the six-person, Abu Dhabi-
based Council is chaired by the 
UAE Minister of Foreign Affairs 
with the Minister of State for 
Cabinet Affairs serving as deputy, 
leading some to express concern 
about the political makeup of a 
body with a nominally impartial 
task. The UAE is among 13 Arab 
nations that recently endorsed a 
press covenant that outlines the 
rights and obligations of the press 
and specifically outlaws seditious 
libel.

No one believes that outright 
censorship is practiced in normal 
times in the UAE, but Omnicom’s 
Mirabel says the press engages in 
a more insidious practice.

“They’ve gone to self-censor-

ship,” states Mirabel flatly, “which 
is a much bigger problem.”

This is no doubt a reaction 
to the nation’s ambivalent re-
cent press history. Last year, two 
Khaleej Times journalists, the 
Indian managing editor and an 
Egyptian senior reporter, were 
each sentenced on appeal after 
being convicted in Dubai Court 
of misdemeanor libel against an 
Iranian woman in a 2006 article. 
The move stunned local journal-
ists and expatriates because it 
was the first time such an inci-
dent involved the local press.

But in an even more stunning 
response, Sheikh Mohammed bin 
Rashid Al Maktoum, the ruler of 
Dubai, personally intervened to 
ban the jailing of the two journal-
ists and decriminalize the pro-
fessional activities of journalists. 
Sheikh Mohammed’s decision was 
announced by Media Council Head 
Sheikh Abdullah who praised the 
move, saying, “The ban expresses 
[Sheikh Mohammed’s] deep belief 
in the freedom of the press and its 
role in society.”

The decision was praised 
throughout the media and by 

5Page 65 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

the International Federation of 
Journalists, as was Sheikh Mo-
hammed’s urging that there be a 
speed up in the drafting of a new 
press law to clarify the appropri-
ate role of the press. A code of 
ethics signed by the editors of 
most dailies followed. The draft 
legislation dimmed the praise 
by noting that, while journalists 
could not be jailed and their pro-
fessional behavior was decrimi-
nalized, fines of up to $25,000 
could be imposed for “offenses” 
against the new law.

At an Oct. 15 press conference 
in Dubai organized to discuss the 
quality of journalism in the UAE, 
Gulf News Editor-at-Large Francis 
Matthew expressed concern over 
the draft press law, noting it does 
not address online media and that 
it contains a clause that would 
forbid printing stories that would 
“cause damage to the country’s 
reputation.” He specifically cited 
recent dramatic coverage of the 
stock market downturn asking 

rhetorically, “Does reporting on 
the stock market damage a coun-
try’s reputation?”

Does this story damage the 
country’s reputation?

As journalists and editors ask 
this question of themselves, 
they may censor their own work 
further than would the National 
Media Council.

“The newspapers are too close 
to the Federal government,” says 
Omnicom’s Mirabel. “After all, 
they have a Federal license to 
publish.” 

Some newspapers try to main-
tain a level of independence by 
avoiding designation as a daily, 
and accorded the extra scrutiny 
thought to be given to dailies, by 
not publishing a weekend edi-
tion. Some of the story choices 
and reporting of the free local 7 
Days are thought by many to be 
most like newspapers in the West, 
covering stories ranging from 
expatriate worker labor camps to 
animal cruelty. 

“The newspapers are too close to the government. 
They have a Federal license to publish.” 	 Eric Mirabel

5Page 66 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

Ben Smalley dubs 7 Days a 
success because “based on it’s let-
ters (to the editor) page, people 
are reading it.” But he suggests its 
content is not adequate for local 
needs.

“It’s a five-minute flick-through 
of a read,” says Smalley, “compa-
rable with the kind of papers in 
the UK that are available free to 
riders of the metro.”

The horizon would appear to 

be brightened by other devel-
oping media and media-related 
enterprises. Cinema is booming. 
Urged on by the success of lo-
cally shot films like George Cloo-
ney’s Syriana and the controver-
sial The Kingdom, Dubai and Abu 
Dhabi are anxious to emulate 
Hollywood for the Arab world. 

Dubai has established Media 
City, a concentration of primar-
ily broadcast outlets in what are 

Hollywood stars who’ve graced the gilded city’s DIFF red carpet include A-listers George 
Clooney, Oliver Stone, Goldie Hawn, Salma Hayek and Danny Glover (above).

5Page 67 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

known as “free zones,” areas 
of the city that offer a variety 
of business incentives and, it is 
thought, might someday encour-
age media to operate on a more 
Western model. Dubai Studio 
City has been established as a 
free zone. The Abu Dhabi Media 
Company formed a strategic alli-
ance in October 2007 with War-
ner Brothers Entertainment and 
developer Aldar properties. 

Writing in an Oct. 17 editorial 
in the Gulf News, Naila Al Awa-
dhi, member of the Federal Na-
tional Council and CEO of Dubai 
Media Incorporated, encouraged 
development of cinema from an 
Arab perspective. “We need to 
tell our stories,” she argued. “And 
building a film industry will give 
us a powerful platform to do just 
that.” Nationals and expatriates 
alike seem riveted by the poten-
tial for the worldwide attention 
that could follow the nurturing 
of a homegrown film industry. 
Dubai hosted its fifth annual 
Dubai International Film Festival 
for seven days beginning Dec. 
11.The DIFF spotlighted Oliver 
Stone’s W, with Stone receiveng 

an award at the opening-night 
gala. The Middle Eastern Interna-
tional Film Festival just concluded 
its second year in Abu Dhabi, 
and the second annual Gulf Film 
Festival will take place again in 
Dubai beginning April 9. 

All these efforts seem to have 
focused on entertainment media, 
not on the development of local 
and regional news. That has been 
the domain of Doha, Qatar-based 
Al Jazeera. However, other part-
nerships and the establishment 
of an information technology and 
education infrastructure with for-
eign investors and firms may have 
the effect of diversifying media 
programming output in the UAE.

 In Dubai, the Internet City free 
zone serves as host to a gathering 
of IT businesses while Knowl-
edge Village and Academic City 
are home to a growing number 
of certificate programs and the 
Dubai branches of foreign univer-
sities.

Can a truly Western-style 
democratic free press grow from 
this increased emphasis on en-
couraging the growth of primarily 
entertainment media? Both Smal-

5Page 68 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 9 of 134

ley and Mirabel believe such a 
change will come.

“Right now, I don’t see a sense 
of mission in local journalists,” 
says Mirabel. “There isn’t that fire 
there. Journalism as it’s practiced 
in the West requires a sense of 
mission, of dedication, of ambi-
tion. Change will come, but [the 
UAE] will change when it needs 
to change.”

Smalley agrees, but cautions 
that journalism education is hold-
ing back the development of the 
local and regional press. “Not 
enough money is being devoted 
to training journalists,” he wor-
ries. “And English language skills 
need to be developed for that 
portion of the press to improve.” 
But he sees the region’s Golden 
Calf as its possible path to press 
improvement. “Business is the key. 
If change does come, it will come 
through business journalism.” 

Which brings us back to that 
financial dark cloud snaking its 
way toward the UAE. 

At a Nov. 26 press conference, 
Chairman Mohammed Ali Alab-
bar of Emaar Properties, a leading 
UAE developer, dismissed increas-
ing speculation that Dubai will 
need to sell assets or seek a bail-
out from oil-rich Abu Dhabi to 
service the more than $80 billion 
in primarily construction debt 
threatening to bring a prolonged 
pause to the growth of Dubai and 
the UAE.

Press coverage of the open-
ing of Atlantis The Palm made 
no mention of how many of 
the 100,000-plus fireworks used 
turned out to be duds. n

Richard Gross is currently 
a Dubai-based journalist 
and journalism educa-
tor. He helped found the 
journalism and broadcast 
programs at American 
University in Dubai. His 
extensive work experience 

includes globally syndicated work and is 
complemented by two graduate degrees, in-
cluding a doctorate from the Missouri School 
of Journalism.

“Right now, I don’t see a sense of mission in local 
journalists. There isn’t that fire there.” 	 Eric Mirabel

5Page 69 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 10 of 134

On Feb. 17, Kosovo declared 
independence from Serbia 
and took its first steps to-

ward integration into Europe. The 
new nation is struggling with un-
employment, corruption, ethnic 
tensions, and lacks basic infra-
structure. It also lacks a democrat-
ic political culture to deal with the 
problems. 

Established in 2005, the Kosovo 
Institute of Journalism and Commu-
nication (KIJAC) graduates 25 M.A. 
candidates in journalism every year. 
They are given the tools they need 
and gain understanding of the role 
of free media in a democracy.

In their second year at KIJAC, 
students do either TV documenta-
ries or feature articles under the 
supervision of seasoned interna-
tional journalists. Albana Isufi did 
a documentary about a dilapidated 
power plant outside Pristina and 

its possible connection to the ar-
ea’s high cancer rate. Former BBC 
producer Keith Bowers supervises 
these documentaries.

“It’s been fascinating to see what 
ideas the students have come up 
with. Some have tackled political 
or investigative subjects but others 
have tackled surprising ideas such 
as blood feuds or hen parties. 
What we are trying to do is to give 
the students the right production 
skills so they can continue to ex-
plore and reflect Kosovar society 
long after they have left KIJAC,” 
Bowers says.

Institution-building
The idea of a journalism school 

was discussed among Kosovar and 
international journalists involved 
in the restructuring of Kosovo af-
ter the 1999 NATO bombing cam-
paign in Serbia.

Kosovo’s Fresh Start
The Kosovo Institute of Journalism and Communication trains journalists 
to preserve a new democracy and build a sustainable free press.

By Kaare Melhus

5Page 70 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 10 of 134

By the late ‘90s, the Serbs were 
persecuting the Albanian majority 
in the impoverished Serbian prov-
ince of Kosovo. All of the Universi-
ty of Pristina’s Albanian professors 
and students were expelled. Armed 
hostilities broke out between the 
two ethnic groups, and Albanians 
headed for the neighboring coun-
tries in increasing numbers. By 
1999, NATO moved in to prevent 
downright ethnic cleansing.

The Organization for Security 
and Cooperation (OSCE) in Eu-
rope, the United Nations Mission 
in Kosovo, and other organizations 
involved in Kosovo after the brief 
war brought in journalist trainers 
from Europe to hold workshops 
on election coverage prior to the 
general elections held in Kosovo 
in 2000.

Senior OSCE Media Advisor 
Willem Houwen thought that the 

Photo courtesy of Kaare Melus

KIJAC students work from this 
recently renovated building. 
They get hands-on multimedia 
experience and opportunities to 
exchange with a diverse group of 
international journalists.

5Page 71 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 10 of 134

journalism training should be in-
stitutionalized. One of the press 
officers in NATO’s Kosovo Force, 
Kenneth Andresen, was also a 
journalism teacher at Norway’s 
Gimlekollen School of Journalism 
and Communication. The Norwe-
gian Ministry of Foreign Affairs 
was contacted through Gimlekol-
len and start-up funds were se-
cured.

Gimlekollen assumed a lead-
ership role in setting up KIJAC. 
Since few Kosovars were qualified 
to teach, the task was two-fold. 
A faculty of international caliber 
needed to be built, and in the 

meantime, scholars and seasoned 
journalists from abroad filled most 
teaching positions.

Gimlekollen staff and a net-
work of experienced journalists 
were called in. They had back-
grounds from major news organi-
zations like BBC, Time magazine, 
CBC, London’s Sunday Telegraph, 
and The Norwegian Broadcasting 
Corporation. They taught practi-
cal, hands-on journalism courses. 
Scholars from Cardiff University 
took responsibility for communi-
cation theory and research meth-
ods. Experts on web journalism 
from the University of Nebraska 

KIJAC’s Florent Gorqaj (right) guides a student as she works on putting together her 
first radio story. KIJAC’s technical resources have been a source of income for the school, 
which offers UN-sponsored media training to government officials.

P
h

o
to

 c
o

u
rtes


y

 o
f 

K
aare




 
Me

l
u

s

5Page 72 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 10 of 134

set up KIJAC News Net, modeled 
after NewsNet Nebraska. Some of 
the web journalism courses are 
taught online, while other parts 
are taught with Nebraska instruc-
tors present at KIJAC.

Two leading journalists from 
Pristina were selected to go 
abroad for Ph.D. programs. Avni 
Ahmetaj—a former camera man 
and stringer for CNN, BBC, Reuters 
and other visiting news crews—
earned an M.A. in journalism at 
Cardiff. He now runs the technical 
side of KIJAC operations, with Flo-
rent Gorqaj, who was in KIJAC’s 
first graduating class.

Dukagjin Gorani heads the KI-
JAC Center and is responsible for 
non-academic training and pro-
duction of TV programs. The tech-
nical equipment also generates 
income. Politicians and bureau-
crats from various government 
ministries, including the Office of 
the Prime Minister, receive media 
training paid for by the United Na-
tions Development Program. 

Willem Houwen, head of school, 
acknowledges that KIJAC walks a 
fine line in its cooperation with 
the government, but notes that, in 

a country with little or no tradition 
of democracy, it’s not enough to 
only teach students these ideas. 

“In order for free and diverse 
media to prosper, attention should 
also be paid to the challenge of 
democratic institution building, as 
a sine qua non condition,” Hou-
wen said.

National dialogue
KIJAC is at the center of a na-

tional dialogue. Students are re-
cruited from both the Albanian 
and Serbian communities and 
both are represented in the local 
faculty. Prime Minister Hashim 
Thaci spoke at a KIJAC conference 
on transitional justice in Kosovo in 
June.

“KIJAC has all the ingredients 
that should become standard to 
a successful educational center in 
the future Kosovo: a professional 
approach, common values and, 
above all, an integrational, supra-
ethnic perspective,” Thaci said.

In 2009, KIJAC plans to produce 
a series of talk shows where Koso-
var Serbs will be given an opportu-
nity to voice their concerns. Serbs 
in Kosovo number about 200,000 

5Page 73 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 10 of 134

and are scattered in enclaves of 
various sizes. Many Serbs left be-
fore the proclamation of indepen-
dence. Those who stayed don’t 
have a unified platform to speak 
to the broader 
Kosovar society. 

 Gorani came 
up with the idea 
for the talk show, 
and notes that it 
fits into the origi-
nal idea of KI-
JAC. “A window 
to knowledge for 
members of non-
Albanian com-
munities: This was also among key 
reasons why KIJAC came to exis-
tence, in 2005. In Kosovo, where 
the wounds of aggression and eth-
nic conflict are still open, quality 
journalism should be both a job 
and a mission,” Gorani said.

The watchdog role
David Harrison, senior corre-

spondent with the Sunday Tele-
graph, won the Paul Foot award 
for investigative and campaigning 
journalism in 2006 for a series of 
investigations into sex trafficking 

from Eastern Europe. Harrison 
teaches regularly at KIJAC —espe-
cially on investigative journalism. 
In the West, this subject has the 
allure of adventure and fame.

But journal-
ism is dangerous 
in many emerg-
ing democracies, 
and if KIJAC stu-
dents’ training is 
tough, their lives 
as journalists will 
be even tougher. 
Powerful groups 
see the new po-
litical system as 

a threat to their privilege. If these 
groups are not exposed and neu-
tralized, democracy will not flour-
ish. The KIJAC staff and students 
are making a small, but important 
contribution to the struggle for 
freedom. n

Kaare Melhus is an 
associate professor and 
international director 
at Gimlekollen School 
of Journalism and 
Communication, in 
Kristiansand, Norway.

In Kosovo, where the 
wounds of aggression 

and ethnic conflict 
are still open, quality 
journalism should be 

both a job and a mission.” 
— Dukagjin Gorani

5Page 74 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 11 of 134

Death Watch
Croatia
Journalists Ivo Pukanic and Niko 
Franjic were killed Oct. 23 when 
a car bomb exploded in front of 
an NCL Media Group offices in the 
Croatian capital, Zagreb. Pukanic 
was the owner of NCL. He had re-
ceived numerous threats, includ-
ing an assassination attempt from 
an unknown gunman in April. 
Franjic was marketing director of 
Nacional, a weekly newspaper 
published by NCL. Two other Na-
cional employees were injured in 
the attack.

Democratic Republic of Congo
Didace Namujimbo, 34, a jour-
nalist for Radio Okapi, was fatally 
shot in the head outside his home 
in Bukavu Nov. 21. Radio Okapi is 
known for its central role in com-
bating violence in Eastern Congo, 
putting its reporters at risk.

India
Vikas Ranjan, correspondent for 
the Hindustan, was shot dead by 
unidentified attackers Nov. 26 in 
the Samastipur district of Bihar. 
According to reports from the Hin-
dustan, three gunmen on motorcy-

cles were waiting for Ranjan when 
he left the newspaper office. The 
three men escaped after opening 
fire indiscriminately. Ranjan wrote 
extensively on crime and cor-
ruption and had been receiving 
threats for some time. The threats 
had been brought to the attention 
of senior police officials. Chief 
Minister Nitish Kumar ordered the 
formation of a high-profile team 
to investigate the case and iden-
tify the killers. Following Ranjan’s 
murder, area journalists and busi-
nessmen reacted with riot-like 
chants of anti-police slogans and 
demands of immediate arrests.

Jagajit Saikia, 30, Kokrajhar cor-
respondent for the daily Amar 
Asom, was shot Nov. 22 while 
riding his motorcycle home from 
work in the town of Kokrajhar in 
Assam. Saikia was taken to a hos-
pital where he died from injuries 
he received in the shooting. 

Konsam Rishikanta Singh, 22, 
trainee sub-editor of English daily 
Imphal Free Press in Manipur capi-
tal Imphal was shot dead Nov. 17 
by unidentified men. His body was 

5Page 75 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 11 of 134

Death Watch
found that afternoon with his hands 
tied behind his back; he was blind-
folded, and his mouth was gagged 
with a piece of cloth. Imphal Free 
Press editor Pradip Phanjoubam 
said he did not think the shooting 
was linked to any report published 
in the newspaper. Following the 
murder, Manipur newspapers sus-
pended publication in protest for 
11 days until authorities handed 
the case over to the Central Bureau 
of Investigations.

Iraq
Journalists Musab Mahmood al-
Ezawi, Ahmed Salim and Ihab 
Mu’d of al-Sharqiya TV were 
found dead Sept. 13 a short dis-
tance from where they were kid-
napped while working. Mahmood, 
a senior correspondent, and cam-
eramen Salim and Mu’d were with 
a larger crew filming a show in the 
al-Zanjali district of Mosul when 
they were kidnapped along with 
their driver.

Mexico
Armando Rodriguez, crime re-
porter for El Dario in Cuidad 
Juarez, was shot in his car out-

side his home Nov. 13. In recent 
months, Rodriguez, who had cov-
ered crime and drug violence for 
10 years, received multiple death 
threats but declined a state gov-
ernment offer for protection. Many 
journalists who cover such issues 
refuse to put bylines on their sto-
ries, and some newspapers have 
stopped covering the drug gangs 
altogether. Although officials did 
not immediately have a suspect, 
a special federal prosecutor in 
charge of journalist killings will 
investigate.

Nepal
Jagat Prasad Joshi, editor of Ja-
hadisha daily’s Dhangadi edition 
and president of the Revolutionary 
Journalists’ Association in Kailali, 
went missing Oct. 8. His body was 
found one month later. Maoists 
are suspected to be behind Joshi’s 
murder, which followed the mur-
der of another journalist and the 
disappearance of a third.

Philippines
Radyo Natin broadcaster Leonilo 
Mila, 38, was shot by unknown 
assailants outside his office in San 

5Page 76 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 11 of 134

Death Watch
Roque, Northern Samar, Dec. 2. 
Mila was known for outward op-
position against taxation leveled 
by the National People’s Army. Po-
lice are investigating whether the 
attack is related to death threats 
from a teacher and a local official 
because of his commentaries. Mila 
was shot six times and received 
wounds in his torso, legs and head 
that killed him on the site. 

Journalist Aristeo Padrigao, a 
radio commentator for Radyo Na-
tin, was shot by assassins Nov. 
17 while taking his 7-year-old 
daughter to school in Gingoog 
City, Misamis Oriental. His death 
is believed to be related to his fre-
quent exposes on illegal logging 
activities in Gingood City. Misamis 
Oriental Governor Oscar Moreno 
released a statement condemning 
the attack and told police to “leave 
no stone unturned.” 

Sri Lanka
Rashmi Mohamed, correspon-
dent for Sirasa TV, was killed Oct. 
6 in an explosion. He was cover-
ing the opening ceremony of the 
new office of the United National 

Party in Anuradhapura. The attack 
killed more than 20 people; 80 
others were injured.

Thailand
Editor of Den Siam, Wallop Bo-
unsampop, 52, was shot in the 
head by two unitentified assailants 
Oct. 5 in the province of Chon-
buri while helping his wife into a 
restaurant. Bounsampop’s articles 
have caused controversy in the 
past. As an active member of his 
district council, he criticized his 
opponents in articles about local 
elections. 

Jaruek Rangcharoen, 46, report-
er for the Matichon, was killed 
Sept. 27 in the province of Suphan 
Buri. Rangcharoen was shot in the 
head several times while shop-
ping for food on his way home. 
The shooting has been linked to 
Rangcharoen’s reporting on cor-
ruption in the local administrative 
organization. Police arrested two 
men Nov. 2 in connection to the 
killing. n

5Page 77 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 12 of 134

Book Review

Savvy international journalists under-
stand that corruption and violence permeate 
everyday life in dozens of nations around the 

world, from the Americas to the fringes of Europe 
to Asia to Africa.  Those same journalists understand 
that the corruption and violence are connected to 
abject poverty in many of those nations.

The difficulty for so many international journal-
ists lies in determining the 
linkages among corruption, 
violence and poverty.  Do 
corruption and violence 
usually precede poverty?  
Or does poverty—leaving 
millions of citizens within 
a given nation desperate—
beget violence?  And does 
the violence then beget 

military rule with the rulers feeling entitled to steal 
a nation’s resources from the starving masses?

A year ago in this same magazine (Winter 2007), 
I reviewed a telling book by a gutsy academic re-
searcher who conducted high-risk field research to 
explain the corruption portion of the equation.  She 
is Carolyn Nordstrom, a University of Notre Dame an-
thropology professor.  The book is Global Outlaws, 
published by the University of California Press.

Now it is time to turn to university scholars again, 

Steve Weinberg 
reviews books 
regularly for 
this magazine, 
concentrating 
on journalistic 
technique rather 
than summaries  
of content.

The Big Gang Theory
By Steve Weinberg

Economic Gangsters: 
Corruption, Violence, 
and Poverty of Nations  

By Raymond Fusman and 
Edward Miguel; 
Princeton University 
Press, 240 pages.

5Page 78 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 12 of 134

Book Review
as they explain not only corrup-
tion but also its linkages to vio-
lence and poverty.  The academics 
revealing a heightened under-
standing of how the world works 
are Raymond Fisman, a professor 
of social enterprise at the Colum-
bia University Business School, 
and Edward Miguel, an econom-
ics professor at 
the University of 
California.

Early in Eco-
nomic Gang-
sters, Fisman and 
Miguel explain 
the basic argu-
ment between 
divergent camps 
of economists 
revolving around an issue of vast  
importance to most international 
journalists— the issue of foreign 
aid. For example, have the U.S. 
government and other relatively 
wealthy governments given too 
much money to help Kenya out 
of poverty, or not nearly enough 
money?

“The answer,” the authors say, 
“turns out to hinge critically on 
one’s views of the roles that cor-

ruption and violence play in the 
impoverishment of nations.  May-
be corruption and violence are 
just the symptoms of poverty.  If 
this is the case, once rich-country 
donors finally send enough mon-
ey to Kenya to jump start eco-
nomic growth, its citizens will no 
longer have to fight one another 

to survive.  On 
the other hand, 
if foreign aid is 
lost to the grab-
bing hands of 
corrupt officials 
or destroyed in 
civil strife, how 
could aid dollars 
ever lift coun-
tries like Kenya 

out of poverty?  More aid would 
just enrich an already corrupt 
elite, and potentially make the 
twin problems of corruption and 
violence worse by giving people 
even more money to fight over.”

Because the corruption-vio-
lence-poverty equation varies 
from nation to nation, Fisman and 
Miguel cannot provide one-size-
fits-all formulas for journalists to 
ferret out unambiguous truths.  

The authors say they hope 
their research ‘can give 

the world’s poor billions 
some inspiration and 

ammunition in  
their struggle.’ 

5Page 79 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 12 of 134

Book Review
The economists can, however, 
offer understandable methods for 
determining such vital matters 
as how much smuggling across 
national borders harms or helps 
the citizenry on each side of the 
border.  The economists can also 
estimate the costs and benefits of 
corruption embedded in govern-
ment-corporate connections.

Fisman and Miguel are deter-
mined not only to offer theories 
that journalists can apply to their 
reporting, but also to make theo-
ry interesting (even fun) to learn.  
Those didactic goals lead the au-
thors to tentatively gauge the cor-
ruption level in every country by 
studying parking tickets issued 
to United Nations representa-
tives based in New York City.  If 
Swedish diplomats, for example, 
pay all parking tickets despite 
the ability to invoke diplomatic 
immunity, then Sweden as a na-
tion is quite likely to eschew cor-
ruption.  If Bulgarian diplomats 
rarely pay parking tickets, then 
Bulgaria as a nation is likely to 
tolerate corruption.

Whenever they think their data 
yield knowledge suggesting ef-

fective reform, Fisman and Miguel 
float solutions.  For example, they 
suggest that doubling painfully 
low salaries for Kenyan police of-
ficers would reduce widespread 
bribery.  A poorly paid police of-
ficer “will inevitably be tempted 
to shake down passing motorists 
for bribes.  And anyway, what’s 
he got to lose if he gets caught, 
bribe in hand—a crummy job 
that barely pays him more than 
he’d earn working on a farm.  But 
double his police salary, and he 
might think twice about taking a 
bribe.”  Why? Because the higher 
salary could lead to fear of los-
ing a relatively high-paying job 
if police authorities discover the 
shakedown.

The authors say they hope 
their research “can give the 
world’s poor billions some inspi-
ration and ammunition in their 
struggle.”  If journalists learn the 
implications of the research and 
ground their reporting in its logi-
cal extensions, perhaps they can 
assist in comforting the afflicted 
while forcing the comfortable to 
discourage corruption and vio-
lence. n

5Page 80 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 13 of 134

Final Word

THESE DAYS, MANY IN THE AMERICAN NEWS 
business see newspapers as having arrived at 
an Armageddon of sorts. But are newspapers 

really at a similar moment in the history of journalism 
as the horse-and-buggy business found itself when 
the internal combustion engine hit the scene?

There are two ways to look at it: the optimist’s 
view and the pessimist’s view. The newsroom opti-
mist says, “Of course newspapers will survive, but 
they’ll be in a much different form, and we can’t yet 
tell you what that form will be.” 

The pessimist, on the other hand, believes the time 
has come to say goodbye to the mainstream news 
business; that readers, viewers and listeners—those 
who consume the news—have abandoned the market 
to youngsters who want their information on hand-
held screens—mobile phones, BlackBerries, iPods 
and platforms yet to come. The pessimist interprets 
this to mean the kids aren’t interested in real news 
any longer, and that they’re happy to get their infor-
mation from sources such as YouTube, Twitter, Face-
book and Yahoo. 

Those who speak of Armageddon base their ar-
gument on the impacts economics and technology 
have made on the news business. The big spenders in 
the American news business have come to grief dur-
ing the past two years—and they’ve carried all of us 
along. Sam Zell, the real estate magnate who bought 

Stuart Loory, an 
international 
journalist, is Lee 
Hills Chair in Free-
Press Studies at the 
Missouri School 
of Journalism and 
editor of Global 
Journalist. 

Journalism’s Brave New World
By Stuart Loory

5Page 81 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 13 of 134

Final Word
the Tribune Co. and took it pri-
vate, has declared the bankrupt-
cy of an institution that includes 
some of the nation’s most impor-
tant dailies. McClatchy Newspa-
pers, which bought Knight-Ridder 
Newspapers, then the second-larg-
est chain in the country and argu-
ably the best, has seen its value 
plummet 85.62 
percent in 2008. 
Lee Enterprises, 
which bought 
the once pres-
tigious St. Louis 
Po s t -D i spa t ch , 
has suffered a 
97.34 percent 
drop in its stock 
price on the New 
York Stock Exchange. On the day 
I checked (Dec. 18, 2008), only 
one publicly listed publishing 
company showed a gain. It was 
Marvel Entertainment, the comic 
book publisher.

Much of the deluge is credited 
to the recent economic recession, 
which has destroyed economic 
progress throughout the world. 
But serious journalism does not 
have to suffer as it does when it is 

“Twittered” away. 
 It’s clear that the answer to the 

news business’s problem is the 
successful migration of newspa-
pers to electronic publishing. Ink 
and paper, the mainstays of infor-
mation dissemination since the 
15th century introduction of mov-
able type, are no longer a neces-

sity. Instead, the 
focus has shifted 
to digitized type 
and audio and 
video generated 
by microchips 
and viewed on 
plasma screens.

Roger Fidler, 
the first fellow 
at the Reynolds 

Journalism Institute of the Missouri 
School of Journalism, describes in 
this issue of Global Journalist (Pg. 
24) how digital publishing works 
and what its benefits are. In brief, 
tablets on which electronic ink 
display news and information are 
the platforms of the future. Light-
weight, multimedia-ready and in 
color, they are already replacing 
convenient laptop and notebook 
computers. They will give serious 

The big spenders in 
the American news 

business have come to 
grief during the past 

two years—and they’ve 
carried all of us along.

5Page 82 of 836



GLOBAL JOURNALIST  Winter 2008

Show Contents3Article 13 of 134

Final Word
news consumers the opportunity 
to meet all their needs on a sin-
gle platform that offers something 
more than the hand-held iPhone 
can.

If Armageddon is really upon 
us, must we come up with a so-
lution to help the forces of good 
(those who will figure out how 
to rescue newspapers) withstand 
the forces of evil (the aggregators, 
algorithmers, bloggers, Web site 
proprietors and advertisers who 
are scuttling down the mooring 
lines of the sinking SS Fourth Es-
tate)? And what about the hard-
ware developers and software 
writers who have thrown out the 
lines?

The answer has two parts: first, 
there is no need; and second, it 
would be counter-productive. The 
facts are that the old economics of 
the news business are gone and 
that a new model must be devel-
oped to enable the new distribu-
tion. This new model will rest on 
selling consumers—the subscrib-
ers, listeners and viewers but not 
the advertisers—the products pro-
duced by journalists. In the old 
economic model, the news busi-

ness paid lip service to the idea 
that it had a responsibility to the 
public, but it didn’t always live up 
to its word. In this new model, 
consumers will be of central im-
portance.

Gone are the days when free 
over-the-air radio and television 
ruled. Now, digital distribution 
rules and buyers pay happily for 
good products. Consumers have 
learned to pay for television and 
are learning the value of paid ra-
dio. They are also paying for text 
messaging and Internet services 
on their hand-held devices.

Obviously, these technological 
and economic changes will also 
mean a change in how good jour-
nalism is produced. The key word 
here is “good,” and it need not be 
compromised. The people will 
pay, and it’s more important for 
proprietors of news business orga-
nizations to understand that than 
to lament the good old days when 
you could hold a paper product 
in your hands, carry it wherever 
you were going and read it at your 
pleasure. A world of possibilities is 
upon us, and that world will only 
expand in the years to come. n

5Page 83 of 836


