
GLOBAL
JOURNALIST

Fall 2008	 DIGITAL EDITION

Show Contents

Freelance for Greenpeace
A photojournalist’s award-winning work



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

CONTENTS3Cover 

Contents

Features

“Frightsizing” Newspapers
What happened to the American newspaper? A veteran of 
the digital news industry surveys the damage.
By Ken Doctor

Cozy Relationship Raises a Few Eyebrows
Untangled press from politics in Berlusconi’s Italy isn’t easy.
By Diana Saluri Russo

Constitutionally Questionable
The Ethiopian press buckles under weighty legislation.
By Solomon Hailemariam

Freelance for Greenpeace 
The 2008 winner of Pictures of the Year International’s 
Global Vision award category is showcased.
By Daniel Beltra

Culture Conundrum
Journalists work to make international cultural stories 
relevant.
By Hsin-yin Lee

Departments

World Watch

Death Watch 

Journalist’s Journal
In the Shadow of Censorship: 
A journalist searches for truth.
By Elizabeth Ann Peer

Point of View
Private Lives, Public 
Information: The right to 
privacy has limits for figures in 
the public eye. 
By Peter Preston

Book Review
Meltdown: The Inside Story: A 
CNN correspondent shares 
his experiences covering 
North Korea.
By Steve Weinberg

Final Word
Journalists Need Protection: 
Seeking justice for fallen 
journalists is falling by yhe 
wayside.
By Stuart H. Loory

about the cover: 
A rainforest burns outside of Alta Floresta in Para State, 
Brazil. Tropical forest destruction is responsible for up to 
20 percent of global greenhouse gas emissions. 
Photo by Daniel Beltra 

A banner hangs in Ritan Park, 
one of the three Bejing parks 
where demonstrators could 
legally stage protests during 
the 2008 Beijing Olympics. 
Some people who applied for 
permits were arrested. A

P 
P

HO


TO
/RO


B

ER
T 

F.
 B

U
K

A
T

Y

Contents

5Page 2 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

CONTENTS3Cover 

GLOBAL
JOURNALIST

Digital Edition

without a free press
without a voice

We promote and defend a free press.
Support international journalism by 

subscribing to Global Journalist
www.globaljournalist.org

Volume 14  Number 3
Global Journalist magazine reports on the 
state of press freedom around the world, 
covers developments in international 
journalism and serves international journalists.

Publisher	 Dean Mills

Editor 	 Stuart H. Loory

Managing Editor 	 Patricia Smith

Art Director	 Aimee Wachtel

Assistant Editors	 Jena Anderson
	 Joshua Barton
	 Erin Bernard
	 Qianyi Huang
	 Nicolás A. Jiménez
	 Molly Moore
	 Karen Ostergren
	 S.K. Payne
	 Emily Ponder
	 Jehan Roberson
	 Adrienne Wagner

Digital Edition	 Qianyi Huang

Administration 	 Patricia Kelley

Global Journalist welcomes letters to the 
editor, story ideas and query letters Please 
address Global Journalist at: 

132A Neff Annex 
Columbia, MO 65211, U.S.A. 
Tel: 573-884-1599 
Fax: 573-884-1699
GlobalJournalist@missouri.edu

5Page 3 of 6265Page 3 of 626

http://www.globaljournalist.org
mailto:globaljournalist@missouri.edu


GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
Reporter’s award causes tension

A reporter who has a repu-
tation for hate speech was 
awarded a journalism prize 
in Bulgaria, sparking debate 
in the country over bigotry 
in the media.  

This year’s Chernorizetz 
Hrabur Young Journalist of the 
Year award was given to Kalin 
Rumenov of the national news-
paper Novinar despite his hav-
ing written several articles deni-
grating the country’s Roma racial 
minority.

The Union of Bulgarian Pub-
lishers revoked Rumenov’s award 
Sept. 15 following public protest 
from journalists and civil society 
groups, according to the Interna-
tional Federation of Journalists.

President investigates editor
On Aug. 21, Colombian 

President Álvaro Uribe Vélez 
requested a criminal inves-
tigation of Daniel Coronell, 
news director for TV net-
work Canal Uno and weekly 
columnist for the magazine 

Semana, alleging the journalist 

acted illegally by not immediate-
ly releasing a videotaped inter-
view linking the administration 
to a bribery scandal, according 
to reports from the Committe to 
Protect Journalists.

During a closed-door meeting 
with a congressional committee, 
Uribe asked that the matter be 
forwarded to the attorney gen-
eral for a criminal investigation 
of Coronell for his 2004 inter-
view with former congresswom-
an Yidis Medina, which aired in 
April. In that videotaped inter-
view, Medina admits to the al-
leged bribe in exchange for her 
vote in favor of a constitutional 
amendment that allowed Uribe 
to seek re-election in 2006, ac-
cording to press reports gath-
ered by the CPJ. 

Medina had asked Coronell not 
to release the video interview un-
til this year. She is currently under 
home detention after being con-
victed of taking bribes, according 
to Colombian press reports. 

Uribe “is trying to deviate at-
tention from the certain fact that 
he should respond to the com-
mission of the crime of bribery, 

B
U

LGARIA





C
O

LOM


B
IA

5Page 4 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
[and] now he is trying to hang the 
messenger,” Coronell told Eltiem-
po.com. “This is a false accusa-
tion, because he is accusing me 
of an illegal conduct that does 
not exist in the Penal Code.”

CPJ’s Americas Senior Program 
Coordinator, Carlos Lauria, says 
the CPJ will reject Uribe’s request 
for an investigation. “We believe 
President Uribe is motivated by 
Daniel Coronell’s critical cover-
age of the administration. We 
call on the attorney general to 
dismiss the request,” Lauria said. 

This marks the third time Uribe 
has been accused of harassing or 
intimidating Coronell. During a ra-
dio show on La FM in Oct. 2007, 
the president referred to Coronell 
as a liar, coward, swine, and a pro-
fessional slanderer after Coronell 
inferred a connection between 
Uribe and drug lord Pablo Escobar 
in his column for Semana. Shortly 
thereafter Coronell received an 
email death threat, according to 
the International Freedom of Ex-
pression eXchange. 

Threats made on his life in 
2005 led Coronell go into ex-
ile for two years. In May of that 

year, Coronell received two fu-
neral wreaths at his “Noticias 
Uno” offices: one “lamenting” his 
death, and another the deaths of 
his wife and daughter, according 
to CPJ reports. He later received 
e-mailed death threats that he 
traced to a computer owned 
by former congressman Carlos 
Náder Simmonds, a close friend 
of Uribe’s. According to IFEX re-
ports, Náder admitted to sending 
one email (though he claimed it 
was misinterpreted), but he was 
never formally charged. 

Cuban dissidents take legal action
According to a report on Cu-
banet.org, a group of Cuban 
dissidents has filed an official 
complaint with Cuban gov-

ernment officials, claiming that 
“Mesa Redonda” — a political 
talk show on state-run television 
— used illegally obtained record-
ings of telephone conversations, 
photographs, and personal corre-
spondence as “proofs” and “evi-
dence” against certain opposition 
leaders during it’s program May 
19, 20, and 21. 

C
U

B
A

5Page 5 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
The dissidents, who refer to 

their group  as “Agenda for a 
Peaceful Transition,” held

a press conference Aug. 25 
at the home of Vladimiro Roca. 
Organizers invited international 
and independent Cuban press 
to discuss release of a document 
that the group, which calls itself 
“Agenda for a Peaceful Transi-
tion,” sent to Cuba’s Attorney 
General Juan Escalona Reguera.

The attorney general’s office 
sent the group a confirmation of 
receipt of the complaint Aug. 25 
and, by Cuban law, has 60 days 
to respond to the specifics of the 
document.

Crackdowns on satellite television
Egyptian authorities can-
celled the videotaping of two 
pro-democracy programs on 
the American satellite televi-
sion channel Al-Hurra hours 

before it was to begin Aug. 27.  
The day before, authorities had 
confirmed the shooting of the Eye 
on Democracy program, which 
was to feature young activists 
involved in political parties and 
their efforts to create change.  

These actions are the latest in 
a string of crackdowns on satel-
lite television programs in the 
country since the League of Arab 
Nations agreed to a new media 
charter on Feb. 12. At a special 
meeting in Cairo, ministers of 
information in 20 of 22 member 
states voted in favor of the char-
ter.  In a joint statement issued 
by media rights group Article 19, 
34 human-rights related organi-
zations, many based in Egypt, 
announced their criticism of the 
charter, which they say will fur-
ther censorship by limiting free-
dom of publication and broad-
casting.

Since Egypt adopted the me-
dia charter, the state-run satellite 
Nilesat has stopped transmission 
of London-based Al-Hiwar TV, 
the Iraqi, pro-Sunni Al-Zawraa 
TV, and Al-Baraka TV, a product 
of the Saudi Holding Company.  

State authorities also confis-
cated property of the Cairo News 
Company (CNC) in April, shutting 
down the organization that pro-
vided satellite transmission and 
equipment to television networks 
like Al-Jazeera, BBC and CNN. 

eg
y

p
t

5Page 6 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
Authorities filed a complaint 
against Nader Gohar, the head 
of CNC, the day after Al-Jazeera 
aired footage of protestors defac-
ing a poster of the president.  

According to Reporters With-
out Borders, Gohar is charged 
with constituting an unauthor-
ized communications network 
and broadcasting without a li-
cense.  In a Human Rights Watch 
press release, Gohar said his at-
tempt to renew the license has 
been caught in Egyptian bureau-
cracy since July 2007 and that 
he was told he could continue 
operations in the meantime. He 
faces his fifth hearing Oct. 26.

Editor arrested in libel case
The outspoken editor of the 
English and Amharic lan-
guage paper, The Reporter, 
Amare Aregawi was arrested 
Aug. 22 in Addis Ababa and 
was later illegally transferred 

to Gondar, 466 miles north of 
the capital. He was released on 
bail in Gondar on Aug. 27 after 
a court appearance.  A newspa-
per staff member told Report-

ers Without Borders that Are-
gawi initially refused bail on the 
grounds that his transportation 
to Gondar was a violation of a 
recent press law.  The law states 
that defamation cases must be 
tried in the location where the 
offense allegedly occurred.  

It is suspected that his arrest 
was connected to a libel case 
fronted by Gondar-based Dashen 
brewery.  The suit is in regards 
to a story published recently by 
The Reporter addressing labor 
disputes between employees and 
management. Authorities were 
also in pursuit of deputy editor Es-
hete Assefa and reporter Teshome 
Neku. Police subsequently arrest-
ed Neku on July 30 and released 
him on bail three days later.

Guatemalan journalists targeted
Guatemalan journalists José 
Rubén Zamora and Óscar 
Ixmatul were attacked with-
in eight hours of each other 
Aug. 21 in Guatemala City. 

Zamora, president of 
Guatemalan newspaper el 
Periódico, was kidnapped 

et
h

io
p

ia

g
u

a
te

m
a

la

5Page 7 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
and held for 10 hours by un-
identified individuals. He was re-
leased near a hospital about 35 
miles outside the city. Blood tests 
performed at the hospital showed 
that Zamora had been given high 
doses of a barbiturate.

Zamora’s assailants abandoned 
his car and stole his phone, 
credit cards, briefcase, and doc-
uments related to his work at el 
Periódico.

Luis Ixmatul, an investigative 
journalist at el Periódico who re-
ports on government corruption, 
was followed by an unmarked 
white car. Ixmatul then attempt-
ed to board a city bus, but before 
he could, three armed individu-
als got out of the car, pushed Ix-
matul against a wall and insult-
ed him while they took his cell 
phone and several documents 
related to his work.

While neither journalist’s as-
sailants identified themselves or 
explicitly said they intended to 
silence the journalists’ work, the 
proximity of the two incidents 
has led the paper and advocacy 
groups to suspect that was the 
purpose of the attacks.

Multiple journalists arrested
Recent arrests of a Malaysian 
journalist and an opposition 
lawmaker has worried me-
dia, oppositionists and ac-
tivists. According to South-
east Asian Press Alliance, 
the editor of news website 

Malaysia Today, Raja Petra Ka-
maruddin, a leading blogger and  
staunch government critic, was 
the first to be detained in a Sept. 
12 flurry of arrests. 

Three people were arrested 
under the Internal Security Act 
(ISA), which allows indefinite 
detention without trial. In that 
group were Tan Hoon Cheng, 
from the Chinese language 
newspaper Sin Chew Daily, and 
Teresa Kok, a lawmaker deputy 
chief minister in Selangor. Tan 
was released 16 hours after his 
arrest. The other two are still in 
police custody.

According to AP, Malaysia’s 
Home Minister Syed Hamid Albar 
said the trio’s seizure was neces-
sary to prevent racial conflicts 
and denied the act was intended 
to hamper opposition leader An-
war Ibrahim’s bid to seize power 

m
a

la
y

si
a

5Page 8 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
by Sept. 16. Tan was held for re-
porting the comments of a Malay 
Muslim ruling party politician, 
which described the Chinese 
community as “squatters”. Raja 
Petra was arrested for continuing 
to publish articles that sparked 
racial tension after numerous 
warnings. Kok was taken into 
custody because she allegedly 
complained about the noise of 
morning prayers from a mosque.                                                                                                       
The Center for Independent 
Journalists said the measures re-
minded people of a mass arrest 
of activists, artists, academics 
and politicians that took place 
under the ISA and closing of 
three of the country’s newspa-
pers in 1987.

Political portal blocked
Access to the news website Ma-
laysia Today was blocked in Au-
gust.  According to the Web site 
CNET.com, all 19 of the country’s 
Internet service providers had 
blocked the website under the 
order of the Malaysian Commu-
nications and Multimedia Com-
mission.  A report from news 
portal Malaysiakini said that 

MCMC’s COO Mohamed Sharil 
Tarmizi confirmed that the web-
site was blocked because some 
of the comments were “insensi-
tive, bordering on incitement.” 
The operator of Malaysia Today 
has put the “offending” story, 
which was published in January 
2008, on the frontpage again.

The writer criticized employ-
ment policies regarding Muslims 
and certain actions of govern-
ment agencies.  The editor has 
put a note above the story saying 
that it was not the article itself 
but the 172 comments posted by 
readers that has pushed the gov-
ernment into action. 

In 1996, the Malaysian govern-
ment had promised not to cen-
sor the Internet by launching 
its Multimedia Super Corridor 
strategy; however government 
official Mohamed Sharil Tarmizi 
said the case is “subject to inter-
pretation.”

According to CNET, the edi-
tor is already facing sedition and 
defamation charges after posting 
reports that linked Deputy Prime 
Minister Najib Razak and his wife 
to a murder case.

5Page 9 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
Government inconsistent

The Moroccan government 
displayed contradictory re-
actions to a newspaper edi-
tor and a blogger accused of 
disrespecting King Moham-
med VI.   The blogger, Mo-
hammed Erraji, was arrested 

Sept. 4 for publishing comments 
critical of the monarch on the 
online news outlet Hespress.
com.  In a Sept. 8 trial which 
the International PEN’s Writers 
in Prison Committee (WiPC) re-
ported lasted 10 minutes, Errajii 
was found guilty of “disrespect 
for the King” and sentenced to 
two years in prison and fined 
$620. 

While Errajii did not have a 
lawyer at the initial trial, the next 
day a lawyer acting on his behalf 
successfully filed for his provi-
sional release.  A week later the 
verdict was overturned in an ap-
peals hearing.

Editor of the weekly news-
papers Nichane and Tel Quel 
Ahmed Reda Benchemsi was 
charged with the same offense 
Aug. 24, 2007, because of critical 
comments in an editorial.  After a 

year, the trial was indefinitely sus-
pended Sept. 3 of this year.  The 
presiding judge made it clear that 
Benchemsi could be summoned 
again on the same charge.  

“I am supposed to see this de-
cision as a conciliatory gesture,” 
Benchemsi told Reporters With-
out Borders.  “But the judge can 
call me back to court whenever 
he wants.  If he does, the trial 
will resume and my lawyers will 
defend my innocence.”

Comedian and blogger imprisoned
Imprisoned Myanmar blog-
ger and comedian Zarganar 
was charged with seven vio-
lations by the Rangoon West 
District Court Aug. 15, ac-
cording to Mizzima News. 

Zarganar, a vocal critic of 
Myanmar’s ruling junta, has been 
detained since June 4, when po-
lice officers raided his home in 
Sanchaung Township in Western 
Yangon. Police placed him under 
arrest after they confiscated vari-
ous items including a computer, 
financial records and $1,000. At 
the time, Zarganar was partici-

MORO





C
C

O

m
YANMAR







5Page 10 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
pating in non-sanctioned, extra-
military relief efforts to aid vic-
tims of Cyclone Nargis, the BBC 
reported.  

Charges leveled against Zar-
ganar included disaffection to 
the state and government for his 
appearances on exiled Myanmar 
media Web sites and for his pro-
vision of photographs to the out-
lets, defense counsel advocate 
Aung Thein told Mizzima.

Zarganar has granted inter-
views to BBC and VOA in the 
past, and he has publicly criti-
cized the ruling junta. He has 
been arrested five times since 
1988, and authorities banned 
him from any sort of public per-
formance, including acting and 
directing in May 2006. 

In response to the charges, the 
Burma Action Group, a coalition of 
22 media groups, is calling for the 
UN and the ASEAN to take stron-
ger measures to ensure the release 
of Zarganar and other imprisoned 
journalists, artists and dissidents. 
The group has also asked the in-
ternational community to adopt a 
harsher stance against the junta, 
Mizzima reported. 

Zarganar faces a minimum of 
two years in prison if he is found 
guilty of the charges.

Radio silenced
On Aug. 5 the Palestinian 
radio station Sawt al-Shaab 
(Voice of the People) was 
reopened after being shut 
down for three days by 
the Hamas government of 
the Palestine National Au-
thority. The radio station 

is based out of Gaza and was 
charged with causing sedition 
by broadcasting lies and rumors 
and stepping outside the bounds 
of national and professional re-
sponsibilities. 

The current Hamas govern-
ment in the Palestine National 
Authority has a history of silenc-
ing and restricting journalists 
and media associated with the 
rival political parties. MENAS-
SAT, an online Lebanese news 
journal, reported that the closure 
of Voice of the People radio had 
come as a surprise from jour-
nalists because of the station’s 
alignment with the Popular Front 

PA
LE

STINIAN





  
NATIONA








L 

AUTHOR






it

Y

5Page 11 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
for the Liberation of Palestine, a 
pro-Hamas  organization. 

Insiders speculated to MENAS-
SAT that crackdown on Sawt al-
Shaab arose after the station be-
came too critical of Hamas after 
the party won parliamentary elec-
tions in 2006 and took control of 
the Gaza Strip by force in 2007.

The chairman of Sawt al-
Shaab, Thou al-Fakkar al-Sawir-
jo spoke to MENASSAT and re-
counted how Hamas’ security 
forces forced themselves into the 
station’s Gaza office, cut off its 
electricity and forced its employ-
ees out of the building.

“The closure of the radio sta-
tions is part of Hamas’ policy of 
muzzling people critical of their 
recent actions,” Al-Sawirjo said. 
“It is also a means of creating 
one voice on the airwaves.”

Khaled al-Batesh, a leading 
member of the rival Al-Jihad Al-
Islami (Islamic Jihad) party, also 
told MENASSAT that the govern-
ment’s decision to close the sta-
tion was misguided.

“Sawt Al-Shaab is actually one 
of the national voices of Pales-
tine, and has always defended 

its people by broadcasting bal-
anced news,” he said.

Senate mandates news policy
The Romanian Senate has 
unanimously signed into law 
a mandate obliging media 
outlets to transmit positive 
and negative news in equal 
proportion. However, the 
draft law includes no guide-

lines for what constitutes good 
news or bad news.

Under the law, good and bad 
news should be transmitted equal-
ly in order “to improve the gener-
al climate and to offer the chance 
to the public to have a balanced 
view of everyday life, psychologi-
cally and emotionally as well.” 

The European Federation of 
Journalists chastises the move, 
calling it absurdist, anti-profes-
sional and anti-democratic.

“This is obvious political inter-
ference in the editorial work of 
journalists,” said EFJ Chairman 
Arne König. “We cannot under-
stand the motivation of this law 
and we call on the President of 
Romania to veto it.”

ROMANIA








5Page 12 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
According to US MediaSind, 

one possible explanation is that 
the law represents an attempt 
by the political parties to fence 
freedom of expression.”

The EFJ said that in recent 
months Romanian journalists 
have been subject to heightening 
pressures “including verbal at-
tacks on journalists by politicians 
politisation of the leading struc-
tures of public broadcasting, the 
recriminalisation of defamation 
and libel, attempts to abrogate 
the Law of Free Access to Public 
Information and the Law of Insti-
tutional Transparency, and plans 
to modify the Penal Code in or-
der to jail journalists who release 
video or audio recordings with-
out the subject’s approval.”

News Web site shut down
The Moscow City Court up-
held a lower court’s decision 
to shutter the independent 
Web site Ingushetiya.ru be-
cause of “extremist content” 

Aug. 13. A court in the Kuntesevo 
district of Moscow ordered its clo-
sure June 6 and blocked all Inter-

net access to the site. Ingushetiya 
has moved its servers to the U.S. 
and continues to publish.

Ingushetiya is the only news 
source in Ingush, one of the dia-
lects of the North Causasus. The 
Web site covers news in the re-
gion and is often critical of In-
gushetia President Murat Zyazik-
ov. CPJ reports that the extremism 
lawsuit has been ongoing since 
February. The Supreme Courts 
of Russia and Ingushetia first re-
jected the case from regional au-
thorities before the Web site was 
shuttered in May pending the 
Kuntesevo court’s decision.

Ingushetiya editor-in-chief 
Roza Malsagova sought politi-
cal asylum in France in June. 
Her lawyer told CPJ that she and 
her three teenage sons had been 
threatened at her Nazran home. 
Several criminal cases had been 
opened against her for “inciting 
racial hatred” based on stories 
she has published.

Three journalists attacked 
Russian journalists faced a series 
of physical attacks in the volatile 
North Caucasus, CPJ reports.

R
u

ss
ia

5Page 13 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
The founder of the independent 

news Web site Ingushetiya.ru was 
shot while in police custody Aug. 
31. Authorities arrested Magomed 
Yevloyev after he disembarked 
a flight in Nazran, the republic¹s 
capital city. He died in the hospi-
tal from a gunshot wound to the 
head later that day.

TV journalist Telman Alishayev 
sustained gunshot wounds in the 
head and shoulder after an at-
tack Sept. 2. Alishayev was shot 
by two unidentified assassins as 
he sat in his car in Dagestan, 
the largest republic in the North 
Caucasus. He died early the next 
morning in a hospital in the cap-
ital city of Makhachkala.

Miloslav Bitokov was beaten 
outside his apartment building in 
the Kabardino-Balkariya republic 
Sept. 3. He was hospitalized with 
a concussion, lip lacerations and 
broken nose and cheekbone. Bi-
tokov is editor-in-chief of the in-
dependent Gazeta Yuga, where 
his son is also a correspondent. 
He was waiting for his son to 
park the car after driving home 
from work when the three un-
identified men attacked him.

Three journalists kidnapped
Three journalists and their 
driver were reportedly kid-
napped at gunpoint near 
Mogadishu on Aug. 23. Cana-
dian freelancer Amanda Lind-
hout, Australian freelance 

photojournalist Nigel Brennan, 
Somali photojournalist Abdifatah 
Mohammed Elmi, who was acting 
as their guide, and Mahad, their 
driver. The four were returning 
from photographing Internally 
Displaced People at a refugee 
camp in the Afgoye district when, 
according to The National Union 
of Somali Journalists (NUSOJ), 
they were ambushed less than one 
kilometer away from the capital.  
The alarm at their hotel sounded 
when the staff noticed they had 
not returned as scheduled.  

Although the motives for the kid-
napping remain unknown, the NU-
SOJ has learned an unknown mili-
tia is possibly holding them in Suqa 
Holaha, a district located on the 
northeastern side of Mogadishu.

Additionally, some journalists 
who spoke to NUSOJ on condition 
of anonymity think the abduction 
appeared to be premeditated.  

so
m

a
li

a

5Page 14 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
Fortunately, negotiations are 

being made to guarantee the re-
lease of the captives, according to 
the Toronto Star. Sources in Soma-
lia, Kenya, and Canada report that 
contact has been made with the 
kidnappers through a third party.

Less than 24 hours before the 
abduction of the three journalists, 
journalist Ahmed Jeylani of Radio 
Voice of Holy Kuran was arrested 
in the Bondhere District of Moga-
dishu on Aug. 22.  He was held 
overnight and later released with-
out receiving an explanation for 
his arrest, NUSOJ reports.

Newspapers shut down
The National Press and Pub-
lications Council indefinitely 
closed two privately-owned 
English-language papers, the 
Sudan Tribune and The Citi-

zen. The Tribune received a letter 
Sept. 1 from the NPCC stating it 
was closing the paper for ‘admin-
istrative’ reasons.  The day before, 
security forces arrived at the place 
where The Citizen is printed and 
informed the staff that its publica-
tion was forbidden.

According to the NPPC, be-
cause both papers chose to be 
based in Juba, the capital of the 
semi-autonomous south, the edi-
tors of both papers have violated 
their licenses, which require them 
to be in Khartoum.  To members 
of the southern media, the closings 
are not that surprising.  These oc-
curred after months of intimidation 
supported by the government.  

Sudan Tribune editor and own-
er William Ezekiel said his newspa-
per had not appeared for nearly 20 
days because the authorities seized 
all copies from the Khartoum-based 
printing presses.  He went on to 
state that the NPCC is also accus-
ing his newspaper of violating the 
2005 peace agreement, which end-
ed the civil war between the north 
and the south. While the govern-
ment lifted censorship in July 2005 
after signing the peace treaty along 
with the rebels of the southern Su-
dan People’s Liberation Movement, 
they reinstated censorship in Feb. 
of this year. The government cited 
Khartoum’s support of a Chadian 
rebel offensive against N’Djamena 
as one of the factors influencing 
their decision.

su
d

a
n

5Page 15 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 1 of 11 4

World Watch
Journalist faces continued threats

In the first major incident 
since his July release from 
prison, Tunisian journalist 
Slim Boukhdhir was arrested 
in Sfax Sept. 20.  The four ar-
resting policemen dumped 

him 10 km outside the city.
“On the way, the four men told 

me I was lucky not to have been 
raped while in prison and that it 
was not always like that. They also 
threatened me with the same fate as 
Daif Al Ghazal [the Libyan journal-
ist murdered in 2005],” Boukhdhir 
told Reporters Without Borders.

Boukhdhir, once a writer with 
the pro-government press, also 
began publishing freelance work 
in online and foreign publica-
tions, accusing President Ben Ali 
of nepotism and human rights 
abuses. Boukhdhir was dis-
missed from his day job, refused 
a passport, and assaulted by se-
cret police in downtown Tunis.  

In Nov. 2007, police stopped 
his cab outside Tunis, accused 
the journalist of insulting them, 
and took him to a police station 
where they repeatedly punched 
him in the head, Boukhdhir told 

the Committee to Protect Journal-
ists. A week later, he was convict-
ed of what rights groups claim 
were fabricated charges of insult-
ing a public employee, refusing 
to hand over identification to a 
police officer, and violating pub-
lic decency.  He was sentenced to 
one year in prison, the maximum 
possible for that offense.

Although rights groups ap-
plauded his July release, which 
was four months ahead of sched-
ule, Boukhdhir’s Sept. 20 arrest has 
renewed concern for his safety.  

Journalist detained
Journalist Sihem Bensedrine, 
founder of the underground 
newspaper Kalima, was pre-
vented from leaving the country 
for the third time this year on 
Aug. 24.  Although Bensedrine 
also has residency in Austria, Tu-
nisian authorities have cancelled 
her passport and physically beat 
her and her husband, according 
to Reporters Without Borders. In 
one Kalima editorial, the jour-
nalist criticized the government’s 
decision to allow building at the 
Carthage archaeological site. n

tu
n

is
ia

5Page 16 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 2 of 11 4

Death Watch
AFGHANISTAN
Abdul Samad Rohani, 25, an 
Afghan reporter and head of the 
BBC’s Pashtu Service, was found 
dead June 9 a day after he went 
missing. His body was discovered 
in a cemetery near Lashkar Gah, 
capital of the Helmand province.

After armed men stopped his 
vehicle, the journalist was kid-
napped, tortured and shot three 
times. Although the Taliban 
spokesman for the region, Qari 
Yusuf Ahmadi, denies any involve-
ment, authorities believe the Tali-
ban is responsible for the death.

The editor for the BBC in Af-
ghanistan, Lotfolah Latif, said of 
Samad Rohani, “He was one of 
our best journalists. He covered 
a very difficult region. It is a seri-
ous blow for press freedom, but 
they will not manage to silence 
people with these kinds of acts.”

CAMBODIA
A journalist with Moneakseka 
Khmer (Khmer Conscience), 
Khim Sambo and his son were 
gunned down in Phnom Pehn 
July 12.  According to the Inter-
national Press Institute, Sambo 

frequently covered corruption 
and illegal logging for the pro-
opposition newspaper. Moneak-
seka Khmer is one of Cambodia’s 
few consistently unsympathetic 
periodicals. 

DOMINICAN REPUBLIC
On Aug. 7 in Santiago de Los 
Caballeros, Normando García 
Reyes was shot and killed by un-
identified people. Garcia Reyes 
was a cameraman for Detrás de 
la Noticia (Behind the News), a 
daily television news program on 
Teleunión. Colleagues told IPI 
they believe he had been mur-
dered because of his work cov-
ering drug trafficking and crime.  
He had received many threats in 
the months before his death.

GEORGIA
Grigol Chikhladze and Alex-
ander Klimchuk were killed 
Aug. 10 while covering fighting 
between Russia and Georgia in 
the disputed breakaway region 
of South Ossetia.

Chikhladze, a reporter and the 
head of Alania TV, was on as-
signment for the Russian version 

5Page 17 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 2 of 11 4

Death Watch
of Newsweek. Klimchuk, a pho-
tojournalist and head of the Cau-
casus Press Images agency, was 
working for the Russian news 
agency Itar-Tass.  The two were 
covering the arrival of Georgian 
forces.

Orkhan Jemal of Russian 
Newsweek says Chikhladze and 
Klimchuk were traveling in a 
privately-owned car with two 
other reporters from the Tbilisi-
based English-language newspa-
per, The Messenger. “When the 
car tried to avoid a roadblock 
erected by Ossetian pro-inde-
pendence fighters, the Ossetians 
opened fire, killing Chikhladze 
and Klimchuk,” according to Re-
porters Without Borders.

American journalist Winston 
Federley and Georgian journal-
ist Teimuraz Kikuradze were 
wounded in the attack.

Stan Storimans, 39, was killed 
Aug. 12 in the bombing of Gori, 
a central Georgian city. Stori-
mans was a Dutch cameraman 
for RTL Nieuws, a news program 
broadcast by Netherlands televi-
sion station RTL-4. He and his 

colleague Jeroen Akkermans, 
who was wounded in the leg 
and hospitalized in Tbilisi, had 
traveled to Gori in order to cover 
strikes by the Russian forces. 

INDIA
A Jammu-based photographer, 
Ashok Sodhi, 45, died in a May 
11 crossfire between Islamist 
militants and security forces in 
Samba, close to the Pakistani 
border.

Sodhi, working for the Eng-
lish-language Daily Excelsior, 
had been trying to capture shots 
of a house in which the fighters 
had taken refuge. He had report-
edly ignored the security forces’ 
warnings as he approached the 
spot where he was killed.

His wife told the news chan-
nel CNN-IBN, “He would often 
say that if he had to die in an 
encounter, he would.”

Reporters Without Borders 
adds that the fighting, which 
continued for several days, was 
the most “ferocious” in years. 
The conflict in Kashmir has 
claimed over 60,000 lives in two 
decades.

5Page 18 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 2 of 11 4

Death Watch
IRAQ
Sarwa Abdul-Wahab, 36, a free-
lance journalist, was fatally shot 
May 4.  The assailants were two 
men in a white car who were at-
tempting to abduct Abdul-Wahab 
in the Al Bakr area of Mosul.

Soran Mama Hama, 23, a re-
porter for the Kurdish-language 
magazine Leven, died instantly 
after he was shot in front of his 
Kirkuk home by four unidenti-
fied gunman July 21.  

“He wrote hard-hitting articles 
about local politicians and se-
curity officials and had received 
threats from people telling him to 
stop his investigative reporting. 
The authorities should therefore 
give priority to the theory that he 
was killed because of his work,” 
said Reporters Without Borders.

One of his Leven colleagues 
believes the purpose of Hama’s 
murder was “to gag the newspa-
per, which has always been very 
critical of the government.”

MEXICO
Miguel Ángel Gutiérrez Ávila, 
anthropologist, filmmaker, author 

and indigenous rights activist, was 
allegedly beaten to death in the 
state of Guerrero, Southern Mex-
ico, in the early morning hours 
of July 26, while he was driving 
towards the capital of Guerrero, 
Chilpancingo de los Bravo. 

Gutiérrez, 53, was found cov-
ered with bruises and cuts on the 
side of the Acapulco-Pinotepa 
highway near La Caridad com-
munity in San Marcos, Guerrero. 
Although initial police reports 
suggested that Gutiérrez died as 
the result of a car accident, it is 
now thought that he was beaten 
to death, according to the Inter-
national Freedom of Expression 
eXchange (IFEX).   

Gutiérrez was filming at an in-
digenous community radio sta-
tion in Costa Chica, Guerrero, for 
his current documentary. During 
a raid by members of the Fed-
eral Investigation Agency (Agen-
cia Federal de Investigación, 
AFI) against the staff of Radio 
Ñomndaa in early July, Gutiérrez 
apparently collected footage of 
alleged human rights violations 
on the part of AFI, according to 
local reports.      

5Page 19 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 2 of 11 4

Death Watch
PAKISTAN
Mohammed Ibrahim Khan, 
44, a journalist working for Ex-
press TV and its Urdu-language 
sister daily, Express, was gunned 
down May 22.  He was return-
ing by motorcycle from a secret 
location where he interviewed 
Maulvi Umar, local spokesman 
for the Taliban, when he was 
shot outside Khar, the capital of 
Bajaur in the North West Frontier 
Province.

Unidentified men apprehend-
ed Khan and stole his cellular 
phone, notes and camera before 
killing him, witnesses said. The 
assailants left his body by the 
side of the road and drove off in 
a black car.

The Peshawar bureau chief of 
Express TV, Jashed Bahwan, in-
formed Reporters Without Bor-
ders that “no member of the Tali-
ban, tribal groups or government 
ever complained about this jour-
nalist, who was very trustworthy 
and professional.”

RUSSIA
TV journalist Abdullah Ali-
shayev was gunned down while 

sitting in his car Sept. 2. The at-
tack occurred in Dagestan, a 
republic in Russia’s North Cau-
casus region. The Committee to 
Protect Journalists reported that 
two men approached the car and 
shot Alishayev. He was taken to 
a hospital in Dagestan’s capital 
city Makhachkala where he died 
early the next day.

Alishayev hosted the popular 
religious and educational program 
Peace to Your Home on TV Chir-
key, an Islamic station, and was 
one of the producers of a critical 
documentary titled Ordinary Wah-
habism about a strict form of Sunni 
Islam dominant in Saudi Arabia.

The assassins have not been 
identified, but according to CPJ, 
police have begun a criminal in-
vestigation and have identified a 
possible suspect.

Magomed Yevloyev, founder of 
the independent news Web site 
Ingushetiya.ru, died Aug. 31 af-
ter he was shot in the head while 
in police custody. Yevloyev was 
wounded during police transport 
from the airport in Narzan, In-
gushetia’s capital city, where he 

5Page 20 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 2 of 11 4

Death Watch
had been arrested. He died in a 
Nazran hospital later that day.

Police claim that Yevloyev re-
sisted arrest and was shot trying 
to take a gun from one of the 
officers. However, several of his 
friends who met him at the air-
port say the opposition journalist 
was deliberately shot by govern-
ment agents, Reporters Without 
Borders reports.

While on the flight from his 
home in Moscow, Yevloyev sent 
a text message to a fellow oppo-
sition activist telling him that In-
gushetia President Murat Zyazik-
ov was also onboard, according 
to CPJ. After the president disem-
barked, police approached the 
plane and detained Yevloyev.

Russian investigators said that 
a criminal case has been opened 
and that Yevloyev’s death has 
been categorized as “murder by 
negligence.”

SOMALIA
Nasteh Dahir Farah, 36, a free-
lance journalist and the vice 
chairman of the National Union 
of Somali Journalists, was fatally 
shot June 1 by two men as he 

was walking home from an In-
ternet café where he was work-
ing in Kisamayo. He was rushed 
to the hospital and died 10 min-
utes after being admitted.

The Worldwide Press Freedom 
Organization stated, “We share 
the dreadful grief that has struck 
the family and colleagues of Nas-
teh Dahir Farah. The list of dead 
just goes on growing while the 
authorities take no steps to curb 
the violence, which targets jour-
nalists. This apathy is disgrace-
ful given the fact that Somalia 
is Africa’s deadliest country for 
journalists.”

THAILAND
Athiwat Chaiyanurat was 
killed in his home Aug. 1 while 
he cooked in his kitchen. He was 
shot in the back and head. The 
crime took place in the town of 
Chaiyamontri, Nakorn Sri Tham-
marat province.  The Thai Jour-
nalists Association believes that 
Athiwat’s murder was tied to his 
professional work. The reporter 
for the daily newspaper Mat-
ichon had reported on local cor-
ruption. n

5Page 21 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 3 of 11 4

Journalist’s Journal

As I was about to leave  
China, my thoughts drift-
ing toward the West, I was 

jolted back to reality in the de-
partures area of the Beijing Capi-
tal Airport. 

A man approached me speak-
ing what I thought was Manda-
rin.   I caught the word “Olym-
pics,” then I saw him pointing at 

the Beijing 2008 jacket I wore. It 
seemed as though he wanted it 
as a souvenir.

I was one of 60 Missouri 
School of Journalism interns who 
had worked as volunteers at the 
Olympics and still had some cen-
tennial pins left that were given 
to us to share, so I handed him 
one. He gave me a slight nod in 

A Chinese 
police officer 
holds up his 
hand as a 
photographer 
takes a photo 
of a security 
check point in 
a building near 
Tiananmen 
Square in 
Beijing, China, 
July 23.

A
P 

P
HO


TO

S/
N

G
 H

A
N

 G
U

A
N

In the Shadow of Censorship
One young journalist searches for truth in the midst of China’s Olympic frenzy.

By Elizabeth Ann Peer

5Page 22 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 3 of 11 4

Journalist’s Journal
acknowledgement, handed me 
two tightly folded pieces of pa-
per and promptly left. Still not 
comprehending the reason for 
our exchange, I started to read 
the documents. I soon learned 
why he kept them hidden. 

They contained statements in 
English that claimed that this 
man, Ben, and his fiancée had 
suffered mistreatment at the 
hands of his employers, who 
were also members of the Chi-
nese Communist Party. The docu-
ments told this story: Ben learned 
about the widespread corruption 
of his fellow employees that in-
cluded misuse of public funds 
and illegal promotions. Soon af-
ter his discovery, he encountered 
a number of difficulties. Ben was 
charged with raping his fiancée, 
and subsequent legal interven-
tions prevented their marriage. 
He was also denied membership 
to the Chinese Communist Party, 
which effectively prevented him 
from seeking employment in the 
public sector.  

When Ben handed me these 
papers, he couldn’t have known 
I was a journalist. He just knew 

I was not Chinese and thought 
I could get this information out 
of the country and into the right 
hands. 

As I thought about the possi-
bility of a story, the reality of his 
situation hit home. How could 
I validate it, how could I know 
if any of what he claimed was 
true? His employers might never  
acknowledge such charges, and 
the government would likely re-
main close-lipped. In China, it is 
not uncommon to receive such a 
response.

I knew the environment I was 
entering this summer was intol-
erant of rebellious journalists, 
and of dissenters of any kind, for 
that matter. 

My work at Global Journal-
ist definitely contributed to this 
awareness. Covering the Chinese 
press for two issues last semes-
ter gave me a clearer picture 
of the difficulties foreign corre-
spondents face every day and 
of those that journalists would 
face during the Beijing Olym-
pics.   I didn’t realize, however, 
how quickly I would come face 
to face with such censorship.  

5Page 23 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 3 of 11 4

Journalist’s Journal

During the first week of our 
stay in Beijing, Missouri students 
got a closer look at the cur-
rent state of Chinese media. We 
heard lectures given by Renmin 
University’s journalism faculty. 
We then visited two print media 
outlets — the People’s Daily and 
Beijing Youth Daily.  

The People’s Daily is consid-
ered the Chinese Communist 
Party’s official mouthpiece.  The 
Beijing Youth Daily, published 
by the Chinese Communist Youth 
League, appeals to both youth 
and the general public.

At both of these outlets, we 
only got the official line about 
subjects the government thought 
appropriate for journalists to dis-
cuss.   To get real information, I 
had to go to the source — the 
journalists themselves.  

Anthony Cheng, who works 
for Al-Jazeera English in its Bei-
jing bureau, and Jia-Jing Liu, a 
college friend and former intern 
at Caijing, a business magazine, 
provided firsthand accounts of 
covering stories normally con-
sidered untouchable by govern-
ment-owned Chinese media.

A banner hangs in Ritan Park, one of the three Bejing parks where demonstrators could 
legally stage protests during the 2008 Beijing Olympics. Some people who applied for 
permits were arrested.

A
P 

P
HO


TO

/RO


B
ER

T 
F.

 B
U

K
A

T
Y

5Page 24 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 3 of 11 4

Journalist’s Journal
Cheng first worked for the BBC 

when he arrived in Beijing seven 
years ago. He says the problem 
isn’t a lack of story ideas; it’s that 
he lacks access to the official 
sources he needs. Any unofficial 
source who talks to him is at risk 
for retaliation.

Furthermore, he says it is not 
uncommon for him or his crew 
to be arrested weekly when they 
are covering issues outside the 
capital. 

During the end of my stay, 
Cheng interviewed two “rebel-
lious” elderly Chinese women 
who had become the center of 
international news. They were 
sentenced to a year-long stay at 
a labor re-education camp for 
protesting the government’s re-
fusal to compensate them after 
replacing their homes with luxu-
ry apartments. I watched his vid-
eo segment on YouTube. When I 
attempted to blog about it three 
days later, the video was gone.

Liu’s experience with Chinese 
journalists has been positive. She 
said the journalists in China are 
some of the best and most dedi-
cated she has ever worked with, 

even in the face of the Chinese 
dictatorship. The media opportu-
nities are booming — she even 
suggested I consider a job here 
when the English-language maga-
zine industry is more developed.

While some form of censorship 
still pervades much of the Chi-
nese press, the media environ-
ment continues to evolve. China’s 
economic boom and subsequent 
increase in media opportunities 
might force the government to 
address the challenges with the 
industry in the near future.

All in all, I have come away 
from my time in China with a 
great appreciation for the free-
doms I have as an American 
journalist and perhaps an even 
greater admiration for those who 
push the envelope despite the 
odds stacked against them. n

Elizabeth Ann Peer is a 
graduate student at the 
Missouri School of Jour-
nalism and a former 
staff member of Global 
Journalist. She has 
written for publications 
including MediaGlobal, 

the Marin Independent Journal, and Wall 
Street & Technology.

5Page 25 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 4 of 11 4

It’s tempting to consider 
what  has happened to the 
American newspaper industry 

as a series of natural disasters. 
In the ’90s, we experienced the 

minor earthquakes of disrupted 
classifieds when such phenom-
ena as Craigslist.org and Monster.
com took revenues from news-
papers.    Then fires, blazes that 
included the generational move-
ment to web reading and advertis-
ers moving dollars to search-based 
online sites, followed. The indus-
try was damaged, but like many 
a small town buffeted by natural 
disaster, it put on a proud face 
and vowed to soldier on. Then 
the tornado hit. That tornado, a 
deepening and confounding cycli-
cal economic decline, has slowed 
ad spending overall and has in-
flicted much greater damage to all 

the revenue lines enjoyed by the 
newspaper industry. 

Now, as we approach 2009, 
the town fathers and mothers are 
surveying the damage all around, 
and girding for more trouble. 

We can assess the damage by 
the numbers. In 2007, newspaper 
ad revenues declined 7.9 percent. 
In 2008, classified ads declined 
more than 20 percent, and retail 
ads fell by more than 10 percent. 
Fewer ads have meant fewer sto-
ries, and newsprint usage has 
dropped between 10-15 percent 
as a result. The bigger picture is 
just as grim. Share prices for com-
panies like Gannett Co., The Mc-
Clatchy Co. and Lee Enterprises 
declined up to 75 percent in less 
than a four-year period, and 5,000 
newspaper jobs had been cut by 
mid-2008. 

“Frightsizing” 
Newspapers

What derailed the American newspaper industry?
By Ken Doctor

5Page 26 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 4 of 11 4

There are more horrific num-
bers, but those tell enough of 
the story. We’ve entered the era 
of the incredible shrinking news-
paper. Downsizing or rightsizing 
may be terms used publicly, but 
the more apt term is frightsizing. 
Only panic can explain the rapid 
shrinking of the U.S. dailies, in 
newsrooms and in the products 
delivered daily to readers’ door-
steps. And the poor readers, along 
with other observers inside and 
outside the industry, have been 
left with their mouths agape. 

What happened to my paper? 
What happened to the American 
press?

And how could it have hap-
pened so quickly? How could a 

robust industry move so rapidly 
toward unprofitability, with Me-
diaNews CEO and current chair 
of the AP board William Dean 
Singleton recently suggesting 
that 19 of the top 50 U.S. dailies 
are now unprofitable?

Many veterans of the news in-
dustry will say that what has hap-
pened is less a series of natural 
disasters, though, than a slow-
motion train wreck. It’s a wreck 
greatly compounded by Inter-
net revolutions, but the engines 
showed signs of colliding long 
before. U.S. dailies really hit their 
apex of household penetration in 
the ’50s, when the average U.S. 
household took more than one 
paper daily. Those were the hal-

Many veterans of the news industry will say that  
what has happened is less a series of natural  
disasters, though, than a slow-motion train wreck.

5Page 27 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 4 of 11 4

cyon days of morning and after-
noon papers that served people 
throughout the day, much as the 
World Wide Web does today. 

In the years since, multi-paper 
towns turned into single-paper 
towns, and broadcast TV news 
and then cable TV news took 
chunks of readers. Radio re-
mained strong as commute times 
increased. The news began to 
follow us, to the point that we 
now live in a news bubble. We 
don’t have to go and get the 
news; it comes to us, in eleva-
tors, by radio and Web and from 
friends’ e-mails. And newspapers 
have changed far too little.

Let’s take a quick tour of the 
recent revolutions that have 
turned a longstanding problem 
into a nightmare. Then, let’s look 
at where we might be going.

Jim Batten had a glimmer of 
the unraveling to come years 
ago. As CEO of Knight Ridder in 
the early ’90s, he saw cracks in 
the newspaper business model 
that had created huge news-
rooms. I recall him suggesting to 
a meeting of editors and publish-
ers that “the newspaper industry 

owes more to the institution of 
the American department store 
than it does to the First Amend-
ment.” A long-time editor, Batten 
savored the privilege of being 
part of one of the few industries 
mentioned in the Bill of Rights. 
He understood, though, that such 
mention only got you so far.

He understood that it was the 
full-ad-page-buying department 
stores, not the Bill of Rights, that 
fueled the growth of newspapers. 
He understood that the classi-
fieds, which used to contribute 
as much as 60 percent of news-
paper profit, were responsible for 
paying the middle-class salaries 
of thousands of journalists. 

A decade later, around the turn 
of the century, I remember stand-
ing on the new mezzanine lev-
el of the Philadelphia Inquirer, 
where a person could peer out 
over more than 500 journalists 
churning out the news. It was 
a majestic view, and one that 
seemed timeless.

That Inquirer newsroom, like 
most around the country, is now 
emptying out. 

What happened? In short, we’re 

5Page 28 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 4 of 11 4

in the midst of 
two revolutions 
that have quickly 
sapped the vitali-
ty of the U.S. print 
news industry. 

The first revo-
lution is the read-
er revolution, one 
with which most 
journalists are fa-
miliar. It might 
seem to be the 
prime culprit in 
our drama, but 
really it’s been of 
secondary impact.

Yes, the revolu-
tion has led read-
ers away from 
print and to on-
line. We can track 
that movement in 
print circulation 
decline, which 
has averaged 2-3 
percent a year for the past four 
years. We can also track that move-
ment in knowing that newsreaders 
spend about the same amount of 
time taking in news (61 minutes) 
as they did a decade ago. They just 

divide it up differ-
ently, and spend 
less time on print 
and broadcast 
and more online. 
That’s particularly 
true of younger 
readers, as we 
see a generation-
al fault line with 
younger readers 
preferring digital 
delivery.

The revolution 
that has had more 
impact, though, is 
the ad revolution. 

In 2008, more 
than $25 billion 
will be spent on 
online advertising 
in the U.S. It’s the 
fastest growing 
ad segment, still 
growing in dou-
ble digits.   That’s 

money that’s largely come out of 
print and broadcast ad budgets. 

It can be mind-boggling to 
figure out why. Could all that 
Google-placed search advertis-
ing make such a difference? Con-

The Mathematics 
Of Frightsizing 

n 5000: number of newspaper 
jobs cut by mid-2008

n 75 percent: drop in share 
prices at companies such as 
Gannett Co., The McClatchy Co. 
and Lee Enterprises

n 7.9 percent: total decline in 
newspaper ad revenues in 2007 

n More than 20 percent: 
decline in newspaper classified 
ads by mid-2008

n More than 10 percent: 
decline in newspaper retail ads by 
mid-2008 

n 8 percent: average amount of 
a newspaper’s total revenue that 
comes from digital sources

n 20: average number of online 
readers it takes to generate the ad 
revenue of one print reader

5Page 29 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 4 of 11 4

sider though that what the Web 
has done is revolutionize the re-
lationship among buyers, sellers 
and middlemen. 

Once businesses wanting to 
sell their wares had to be adver-
tisers, buying space (newspa-
pers) or time (broadcast). They 
assumed the risk, hoping that 
those ads would bring in suffi-
cient paying customers. Now the 
risk-reward equation has shifted. 
Google and Yahoo, having little 
advertising business to put at risk, 
essentially told advertisers this: 
you don’t have to take as much 
risk as you used to by purchasing 
ads for large sums in the vague 
hope of reaching people who 
will buy from you. Only pay us 
when someone actually clicks on 
an ad and moves through to your 
site. In addition, they told them: 
our magic algorithms will ensure 
a friendly audience by matching 
up your ads with the news and 
info that people are looking at. 

That ad revolution, abetted by 
scores of new online ad com-
petitors in recruitment, automo-
tive and real estate, has inflicted 
great damage, which has left 

newspaper companies reeling.
Yes, newspapers have transi-

tioned online, but the data indicate 
that the transition has been less 
than successful. Local news sites 
simply don’t pull sufficient traffic 
to draw sufficient ad dollars, and 
they’ve fared poorly in competition 
with portals such as Yahoo, MSN 
and Google as well as with niche 
sites such as Marketwatch, ESPN 
and BabyCenter. It takes about 20 
online readers to generate the ad 
revenue one print reader supplies. 
As a result, newspapers still derive 
only about 8 percent of their total 
revenues from digital sources, and 
remain reliant on declining print 
for the rest.

Add it all up, and there’s an 
industry formerly comfortable 
with more than 20 percent mar-
gins now gasping for air. 

The phenomenon we are see-
ing is a global one, though the U.S. 
is plainly ground zero for it. From 
Japan to Western Europe, we see 
the same shifts in motion, though 
they’re slower and more nuanced. 
Those papers have always relied 
on circulation for a greater share 
of revenues, and that’s provided 

5Page 30 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 4 of 11 4

some buffer, so far. It’s easy to get 
depressed about the current state 
of the American press. At the same 
time, it’s worth stepping back and 
looking at the broader informa-
tion revolution and its promise.

In the immediate term, the 
frightsizing of the industry is hard-
est on those in it. It’s a mighty dis-
ruption to be sure, as thousands of 
jobs, much craft and habit (good 
and bad) and much experience are 
being lost. Like mill workers and 
autoworkers before them, middle-
aged journalists are feeling what 
it’s like to be cast aside with little 
prospect for earning the kinds of 
wages their craft used to provide. 

For readers, though, the new 
age promises universal and usually 
free access to an infinite number 
of news sources and commentar-
ies that cross borders and view-
points as never before possible. 

As the new world gets re-
shaped, the bifurcation between 
global/national and local news 
is also growing.

Emerging to cover the U.S. and 
the world are a dozen or so well-fi-
nanced news operations with great 
journalistic and audience reach. 

Important here is the Web man-
tra: produce one, distribute many.  
These companies, from the New 
York Times to the BBC, all have 
booming multi-platform visions in 
mind. They each have their own 
challenges, but have good shots at 
success in the new world.

It is the local publishers who 
can’t seem to find a road map 
to the future. They used to bring 
their readers the world, the nation, 
sports, business, you name it. 

Now, local publishers see 
their worlds almost exclusively 
through local, some say, hyperlo-
cal, eyes. That’s meant a renewed 
focus on what’s happening in city 
halls and city neighborhoods, on 
local sports fields and in family 
life. Adjusting to this changed fo-
cus is hardest for big metro dai-
lies, and for reporters with ambi-
tions greater than local-coverage 
reporting can usually satisfy. 

Beyond content focus, the 
means of doing journalism are 
rapidly changing, as journalists 
are called on to master blogging 
and learn multimedia skills. 

For local readers, of course, a 
big question is how much report-

5Page 31 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 4 of 11 4

ing they’ll get, in any form, as the 
ranks of local reporters thin.

How will all these changes play 
out in local markets? McClatchy 
CEO Gary Pruitt makes it pain-
fully clear that his “visibility is lim-
ited.” Pruitt clings to the tenent of 
community service in journalism, 
athough the company he heads 
has lost more than 90 percent 
of its market value in two years 
and was valued by Wall Street at 
a minuscule $350 million by mid-
summer 2008. “We’ll become a 
smaller, more efficient company,” 
he recently told analysts. No one 
wanted to ask the most obvious 
journalist’s question: how small, 
how soon?

Make no mistake, journalism 
is re-forming and that means 
lots of energy around enterpris-
es outside the daily newspaper 
companies. Those enterprises, 
though, aren’t creating new jobs 
at anywhere near the rate that 
the old ones are being shed.

The energy around the newer 
journalism, however, is evident, 
and it’s rising in intensity. We’ve 
seen a dozen or so high-spirited 
local sites from MinnPost in Minne-

apolis/Saint Paul to PegasusNews 
in Dallas. We’ve seen national, 
investigative-focused ProPublica 
and politically-oriented Politico, 
as internationally-focused Glob-
al News plans a launch in early 
2009. Newer entrants such as Ari-
anna Huffington’s Post are mak-
ing waves as well.

To borrow from American phi-
losopher William James, it may 
be best to describe this helter-
skelter journalistic world as “a 
blooming, buzzing confusion.” 
Major questions of trustworthi-
ness and credibility have arisen 
amid the clamor of new voices, 
but, ironically, so has a newfound 
energy. Today, we can’t see this 
new world in great clarity, but 
we can see its contours. n

Ken Doctor, a veteran of the 
digital news industry, com-
bines deep experience as an 
executive in news strategy, 
revenue models and journal-
ism. His experience includes 
21 years with Knight Ridder, 
as well as time spent in the 

worlds of magazines, alternative journalism 
and syndication. He covers the transforma-
tion of the news media as president of his 
own company, Content Bridges, and as a 
news industry analyst for Outsell.

5Page 32 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 5 of 11 4

While the Italian press 
was talking about a sub-
dued and humbled Silvio 

Berlusconi after he once again as-
sumed power in May of this year, 
foreign journalists in Rome were 
not so sure things would be much 
different for the press under the 
media baron this time around. 

In April, the Center-Left Ber-
lusconi was elected Italy’s Prime 
Minister for the third time since 
1994. He held that office for 
seven months in 1994 and from 
2001-2006. 

Berlusconi wields control over 
an estimated 90 percent of Italian 
television: direct control through 
his family’s ownership of three 
commercial channels (the Medi-
aset group) and indirect control 
of RAI, Italy’s public television.

The Berlusconi family also 
owns the advertising agency Pub-

litalila, which controls 60 percent 
of the television ad market, Italy’s 
largest publishing house, Monda-
dori, the news weekly Panorama 
and two daily newspapers. 

Megan K. Williams, who cov-
ers Italy for the Canadian Broad-
cast Company and the United 
States’ “Marketplace” on public 
radio, does not foresee a change 
in Berlusconi’s relations with the 
press during his third term in of-
fice. “His reason d’etre of being 
in politics is to expand his com-
mercial empire and that hasn’t 
changed,” she said. “He’s a nar-
cissistic personality.”

Irene Savio, of Spain’s La Econ-
omista and the Mexican Reformer, 
believes Berlusconi is at least try-
ing to present a more moderate im-
age. “If you analyze his language 
in his previous governments, it’s 
very hard: Anyone who wants to 

The cozy relationship between
Prime Minister Berlusconi 

and the Italian Press 
raises a few eyebrows

By Diana Saluri Russo

5Page 33 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 5 of 11 4

elevate [raise] taxes is automati-
cally a Communist. I have the sen-
sation he is measuring his words 
more carefully,” said Savio.

Although he says it is too early 
to judge, Israeli correspondent 
Yossi Bar also believes he is see-
ing a softer side to Berlusconi, a 
greater willingness to involve the 
opposition (and fewer jokes at 
the press’ expense).  “You would 
hope that after 14 years in poli-
tics, after 14 years of hard oppo-
sition, he has learned to behave 
better.” Bar said. 

This spring the Italian press 
was talking about a honeymoon 
period and the hope that Ber-
lusconi’s clearer electoral ma-
jority this time around would 
make him more willing and able 
to work with the opposition to 
effect change in a country long 
plagued by minority political 
parties and governments.

The foreign journalists agree 
on one thing: Berlusconi, in his 
two past administrations, had 
little use for the foreign press. 
They have had little access to 
Berlusconi, his top advisors or 
even his press people. “He has 

his journalists whom he knows; 
if he doesn’t know you, it can be 
tough,” said Savio.  

German journalist Martin 
Zoeller, who has been reporting 
for German newspapers in Rome 
for the past two years, said, “Ber-
lusconi and his people have the 
mentality of being attacked. They 
are not very interested in us,” 
Zoeller said. “But then the press 
is not open-minded about him.  
I think the people who vote for 
him must be taken seriously.”

The elite nexus of power 
Both Zoeller and Savio point 

out, however, that lack of access 
is embedded in Italy’s hierarchi-
cal culture of personal favoritism 
and goes far beyond Berlusconi.

“No one calls you back, no one 
gives you anything. Everything 
is based on whom you know,” 
Zoeller says. He notes that, with 
zero access at times, he relies on 
the Italian press for the basics 
and on professors at Italian uni-
versities to provide expertise.

Savio said that at a news 
conference last fall with Italy’s 
then-premier, the liberal Romani 

5Page 34 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 5 of 11 4

Prodi, and Spain’s President Za-
patero, journalists were allowed 
only about five questions at the 
heavily staged event.

The journalists say that, even 
so, foreign journalists are largely 
freer than Italian journalists to do 
investigative reporting that goes 
against government or corporate 
interests. 

“There are only two or three 
Italian journalists who can afford 
to do it, Savio says. “Most jour-
nalists work without a contract. 
Milena Gabanelli (producer of 
RAI 3’s investigative news show 
Report) is the best because she 
is not extreme, she doesn’t fall 
into the mindset of looking for 
the worst everywhere.”

Bar said it’s not a question of 
whether you are on the left or 
right: “It’s a mentality in Italy.  
They make you pay. If you want 
a job, be moderate.  It’s okay to 
write about the Mafia but not the 
links to politicians or others. The 
Vatican is the worst — every-
body knows if you write some-
thing bad about the Pope, you 
lose press credentials.”

Zoeller says he actually pre-

fers covering the Vatican to writ-
ing about the fractious and vola-
tile world of Italian politics. 

“The issues are more funda-
mental — the dialogue with Islam, 
human rights. And I think [the Vat-
ican] can be very much interested 
in having a sincere discussion be-
cause in the end they don’t care,” 
he said. “They’ve been there for 
2,000 years and they do what they 
want anyway. They don’t need ap-
proval the way politicians do.”

The journalists say another 
manifestation of Italy’s insider 
mentality is that Italian journal-
ists often write more for one an-
other than for readers.   

“There are some fabulous jour-
nalists, but many others write for 
other journalists and politicians 
— the more inside info you have, 
the more of a player you are,” 
said Williams. “The goal is not to 
act as a watchdog. It’s more about 
court intrigue — almost a social 
diary, a political social diary. ”

Newspapers receive state fund-
ing, and there are licensed state ex-
ams to become a journalist. “This 
means newspapers don’t have to 
take the interest of the reader to 

5Page 35 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 5 of 11 4

heart, making Italian newspapers 
some of the most boring in the 
world,” says Zoeller.

This is why, he points outs, you 
will see the first four pages of a 
newspaper devoted to the ins and 
outs of some minor point that is 
of interest mainly to politicians: 
“There is such a strong interlink-
ing of the press and politics: The 
press doesn’t just observe politics, 
it makes politics. At a press con-
ference you can’t tell the differ-
ence between the press and the 
politicians. They dress the same, 
they act the same.”

New media seek change
In the past year, however, 

there have been some remark-
able signs that the Italian pub-
lic’s tolerance for the old insider 
culture in both politics and the 
press is being tested by tough 
economic times. With inflation, 
the Naples garbage fiasco, and a 
failing national airline, pressure 
on Berlusconi is rising.

Williams points to last year’s 
nonfiction bestseller in Italy LaC-
asta (The Caste) by Gian Anto-
nio Stella and Sergio Rizzo. 

The authors reported that the 
annual budget of the Italian presi-
dency is almost four times that of 
Buckingham Palace. Federal legis-
lators are the best paid in Europe 
and nepotism is rampant in the 
legislature.   Perks include ample 
pensions, which legislators can col-
lect after only 30 months in office, 
a benefit the authors explore in a 
chapter titled “Baby Pensioners.”

On a more flamboyant note, 
there is the widely popular Beppe 
Grillo, the satirically clownish Ital-
ian comedian. His blog on cor-
ruption in Italian life and politics 
(beppegrillo.it) has been ranked 
among the 10 most visited blogs 
in the world according to Tech-
norati and as the most read blog 
in Europe.

In September 2007, Grillo used 
his blog to organize a hugely suc-
cessful national rally against cor-
ruption, which he called V-Day. 
This April 25, the anniversary of 
the liberation of Italy from the 
Nazis, he conducted a national V-
Day2 rally aimed at lampooning 
the intermingling of the Italian 
press with corporate and political 
interests.  

5Page 36 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 5 of 11 4

Writing on his blog, Grillo’s 
battle cry was “The control of 
information is the new fascism: 
Italy must be liberated once 
more. It is a former democracy. 
How else can you call a country 
in which information is in the 
hands of the power groups? In 
which Silvio Berlusconi is presi-
dent thanks to the control of 
three TV channels and the Mon-
dadori group … And the pow-
ers that be only survive thanks 
to their control over the media. 
The banks, Confindustria, Me-
diaset and the Parties make use 
of television and newspapers in 
order to spread propaganda, and 
they appoint newspaper editors 
as if they were part of the Public 
Relations Department.”

He also called for an end to 
the Board of Directors of RAI, 
Italy’s public television system, 
being political appointees.

Grillo is soliciting signatures for 
a referendum to abolish the Order 
of Journalists. Created by Musso-
lini in 1925, it requires journalists 
to be licensed, limiting access to 
the journalistic profession. In 1963 
it became the Professional Order 

Economist victory in  
Berlusconi defamation suit

On Sept. 5, a court in Milan 
rejected defamation charges 
by Silvio Berlusconi against The 
Economist over a 2001 cover sto-
ry accusing him of being unfit to 
lead Italy.

The article in question ran April 
26, 2001, with a cover photo and 
the title: “Why Silvio Berlusconi 
is unfit to lead Italy.” It examined 
his business empire as well as le-
gal battles in which he had been 
involved.

The court recognized that 
The Economist was well within 
its rights to criticize and ordered 
Berlusconi to cover the London 
magazine’s $35,000 in legal fees.

The Economist issued a state-
ment on its Web site following 
the ruling stating that it is pleased 
with the outcome and “will not be 
making any further comment.”

Berlusconi’s attorney said he 
would immediately appeal the 
decision.

5Page 37 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 5 of 11 4

of Journalists with its own admis-
sions requirements, guidelines for 
proper conduct and pensions.  

A second referendum calls for 
an end to the one billion Euro 
per year of public funding for the 
press: “We have certain journal-
ists amongst us who take their 
orders from the political parties, 
who don’t have much regard for 
the truth or, for that matter, for 
the reader,” Grillo said.

These subsidies result not only 
in repression but indifference 
about pleasing readers. “They 
don’t sell newspapers; they sim-
ply print them,” Grillo said. He 
cites the daily newspaper Europe, 
which sells fewer than 5,000 cop-
ies a day, yet prints 30,000 in or-
der to receive a 3-million-Euro-
per-year government subsidy.

Grillo is using new media to 
fight the old. He collects sig-
natures for his referendums at 
500 public squares in Italy and 
conducts virtual demonstrations 
where people send in electronic 
likenesses of themselves to add 
to a virtual march.

Whether the public outcry can 
break through the stranglehold of 

privilege and intermingled inter-
ests is unclear. In July, an Econo-
mist article titled “Berlusconi Fid-
dles, Italy Burns” summed up his 
first 10 weeks in office, noting that 
the man notorious in the past for 
tailoring judicial reform measures 
to shield himself from his own 
legal and business woes is up to 
his old tricks, quashing hopes that 
this time would be different.

The Economist notes that Ber-
lusconi’s focus on his legal woes is 
taking badly needed attention away 
from a stagnating economy, rising 
inflation and low consumption.   

In an Aug. 4 post on his blog, 
Grillo felt a need to stoke the mo-
rale of his followers. “Many peo-
ple have written to me to say the 
signatures have been no use. That 
[the elites] will do what they want 
to anyway. The signatures are use-
ful to count us. … They have not 
beaten us, and they never will.” n

Diana Saluri Russo, Ph. D., 
is an associate professor 
of Journalism at Clarke 
College in Dubuque, Iowa, 
and frequently covers 
topics related to  Italy and 
Italian culture.

5Page 38 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 6 of 11 4

Despite attempts over 
several decades to secure 
a free press, Ethiopia still 

does not have complete liberty. 
Many are hoping that 2008’s new 
draft press law will not severely 
hamper constitutional rights.

After the 1974 fall of Ethiopia’s 
last emperor, Haile Selassie I, the 
Horn of Africa enjoyed a short-
lived freedom of the press. The 
press flourished for two years 
until the Marxist military regime 
that deposed Selassie quickly 
gained control of and quashed 
the burgeoning industry. This to-
talitarian government remained 
in power for almost three de-
cades, during which time cen-
sorship was reintroduced and all 

private printing operations were 
banned. 

With the collapse of the mili-
tary regime, the Ethiopian press 
again experienced freedom of 
expression in the early 1990s, 
and this freedom was written into 
law by a transitional government. 
A 1992 bill outlawing censorship 
and declaring freedom of speech 
seemingly ended the struggle be-
tween Ethiopian reporters and 
the government on which they 
report. Indeed, for several years 
the private press mushroomed. 
But after the 2005 election, many 
journalists were detained, which 
reminded Ethiopians that the pri-
vate press is recuperating but still 
has a long way to go.

Constitutionally 
Questionable
As their country recovers from one election and braces  
for another, officials push for the adoption of Ethiopia’s  
new draft press law — but at what price? 

By Solomon Hailemariam

5Page 39 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 6 of 11 4

Ethiopia has an excellent con-
stitution — at least on the pa-
per. The Ethiopian constitution 
has accepted the 1948 Universal 
Declaration of Human Rights as 
it is. This means that Article 19 
of the UDHR stating, “Everyone 
has the right to freedom of opin-
ion and expression” and also the 
freedom to “seek, receive and 
impart information and ideas 
through any media” has been 
incorporated in the constitution, 
effectively making it the law of 
the land. 

Currently, Ethiopian journalists 
risk losing the freedoms guaran-
teed by their constitution. A new 
draft press law, if passed, would 
do much to silence a strengthen-
ing democratic voice in the re-
gion. The existence of freedom of 
expression in general and of me-
dia freedom in particular are two 
of the most important indicators 
of the presence of democracy in 
a given country. Perhaps this is 
why the new draft press law is 
garnering such attention. As Ethi-
opia and journalists around the 

world wait for the passing 
of the 2008 law, they look 
to past legislation for clues 
as to what the new bill 
might mean for the media. 

Article 29 of the 1995 
Constitution of the Fed-
eral Democratic Republic 
of Ethiopia lays the legal 
structure for the existence 
of freedom of expression 
in Ethiopia. Accordingly, 
all the subsidiary laws are 
supposed to advocate the 
flourishing of media free-
dom; however, in 2003, the 
government introduced a 

Ethiopian journalists demonstrate outside the 
Ethiopian Embassy in Nairobi in 2006. Tensions 
are again high in the region as the Ethiopia 
prepares for the 2010 election, only the fourth in 
the country’s 3,000-year-old history. 

A
P/

SA
Y

Y
ID

 A
Z

IM

5Page 40 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 6 of 11 4

very restrictive draft press law. 
Many called the law draconian, 
and the government was forced 
to come up with a new law. After 
five years of deliberation, the gov-
ernment drafted this year’s press 
law, which is less draconian, but 
is still quite restrictive.

Under the most recent draft law, 
a public prosecutor could prohibit 
either the publication or the cir-
culation of a newspaper without 
court order. There are other ways, 
of course, to censor the press, and 
the law addresses those, as well. 
If the government should choose 
not to physically stop distribu-
tion, it could economically stifle 
free speech. A defamation charge 
would liquidate a newspaper 
business easily because of heavy 
fines: up to 100,000 birr (10,424.9 
USD) — big money for a newspa-
per in Ethiopia.

Access to information would 
also be controlled if the new draft 
press law passes. According to 
Article 14 of the 2008 legislation, 
public relations officers of gov-
ernment ministries could permit 
or reject requests for information 
in their respective ministries. The 

draft law allows them to hold infor-
mation for 30 days, and after that 
time they could even extend it for 
another 30 days. A public informa-
tion officer could simply refuse to 
give particular information to jour-
nalists by saying that it is a matter 
of “national security.” The govern-
ment could essentially quarantine 
the press from its informants. The 
press law would make failure to 
disclose sources unlawful, and 
whistleblowers would likely be 
tentative to speak out without a 
safety net of anonymity.

One of the more restrictive sec-
tions of the draft press law is Arti-
cle 43 Sub Article 7. It states, “Def-
amation against constitutionally 
mandated legislators, executives 
and judiciaries will be a matter of 
the government and prosecutable 
even if the person against whom 
they were committed chooses 
not to press charge.” According 
to this, even if a defamed official 
did not wish to take legal action, 
the public prosecutor would have 
the power to seek legal action on 
his or her behalf. 

Opposition leaders and some 
political analysts say the new laws 

5Page 41 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 6 of 11 4

appear to be an attempt to con-
solidate power before the 2010 
general election. Indeed, the gov-
ernment does seem committed to 
not having the incidents surround-
ing the 2005 election repeated in 
the coming election. During the 
2005 electoral process, the inde-
pendent press played a key role 
in informing the public of the ac-
tual political happenings and for 
the first time in Ethiopian media 
history, broadcast live the heated 
election debate. In his article “Dis-
comfiture of Democracy? The 2005 
Election Crisis in Ethiopia and Its 
Aftermath,” G. J. Abbink of the Af-
rica Studies Center at the Univer-
sity of Leiden in the Netherlands 
wrote, “The elections, although 
controversial and flawed, showed 
significant gains for the opposi-
tion but led to a crisis of the entire 
democratization process.”

The government appears to be 
working hard to avoid a repeat of 
the 2005 election, when opposi-
tion parties won in many cities, 
including Addis Ababa, the capi-
tal. Post- election squabbling led 
to a governmental crackdown in 
which numerous people were 

killed and opposition candidates, 
civil society advocates, supporters 
and journalists were imprisoned.

In legal principle, any law that is 
in direct opposition to the constitu-
tion should be null and void. Ac-
cordingly, the new draft press law 
should be found unacceptable if 
the Ethiopian government is genu-
inely concerned about freedom of 
speech. It allows government pros-
ecutors to interfere in freedom of 
expression and contradicts the ba-
sic principles of the UDHR. 

Political analysts are concerned 
that the government, in a deliber-
ate act of restricting journalists’ 
watchdog role, will not invalidate 
the draft law. The ruling party 
has a majority in the Ethiopian 
parliament, and it is anticipated 
that the draft press law will eas-
ily become the law of the land. 
This draft law can be brought up 
at any time, and most probably 
by the time this article appears 
in Global Journalist, Ethiopia’s 
journalists will be forced to abide 
by a system that encourages self-
censorship, especially in report-
ing governmental issues in order 
to avoid grave penalties.

5Page 42 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 6 of 11 4

Adding to the problem is the 
fact that the new draft law is not 
unique to journalism. The govern-
ment is also introducing similar 
laws for civilian societies, charity 
organizations and political par-
ties. All are restrictive and narrow 
the scope of democracy in the 
country. Under the proposed leg-
islation, opposing political parties 
could not accept foreign assis-
tance. Additionally, these parties 
would have to offer a list of local 
supporters, which would essen-
tially stir panic in those people 
who have supported and hesi-
tance in those who have not.

If the opposition’s challenge of 
the status quo in the 2005 general 
election proves to be the motiva-
tion for these harsh measures, 
then people must expect to see 
a very different election in 2010. 
These new draft laws that attempt 
to restrict the press, civil societ-
ies and political parties would 
weaken the already floundering 
democracy in the country. 

It appears that the ruling par-
ty believes that what Ethiopia 
needs now is bread, not democ-
racy. The government tells the 

Ethiopian audience around the 
clock that its government is 100 
percent committed to bringing 
about development. Develop-
ment is good but democracy is 
best; without democracy, it is 
impossible to guarantee the sus-
tainability of development in a 
country. If the press in Ethiopia 
must engage in self-censorship, 
who will hold government offi-
cials accountable? Who will ex-
pose bureaucratic wrongdoings? 

Perhaps Dan Connell, lecturer 
at Simmons College in Boston, 
said it best in his recent inter-
views with Voice of America. De-
mocracy, he said, is not a luxury. 
It strengthens governments; it 
does not weaken them. It is a way 
of stabilizing a country and hold-
ing decision-makers accountable, 
so that the bad decisions either 
don’t get made or are held up to 
the public scrutiny afterward. n

Solomon Hailemariam is a 
communication officer and 
lecturer at New Generation 
University College and a free-
lance journalist in Ethiopia. 

He is the first graduate of the School of 
Journalism and Communication in Addis 
Ababa University.

5Page 43 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 7 of 11 4

Freelance for
Greenpeace

The Amazon: Para State, Brazil

By Daniel Beltra: 2008 POYi Global Vision Award Winner

A river is diverted for gold mining at a prospectors’ camp near 
Alta Floresta. Mercury is used in the process, which pollutes the 
environment and affects the health of the local population.
Aug. 25, 2007

5Page 44 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 7 of 11 4

Pictures of the Year 
International (POYi) is 
one of the largest and 

most prestigious photojour-
nalism contests in the world, 
administered by the Missouri 
School of Journalism. In 2008 
POYi added a new category to 
its premier awards, The Glob-
al Vision Award. Photojour-
nalist Daniel Beltra was pre-
sented with this award for his 
work in the Ross Sea and Am-
azon entitled “Greenlance for 
Peace.” Beltra is a prestigious 
Spanish photographer known 
for capturing telling images of 
nature and the environment. 
In 1990, Beltra became an as-
signment photographer with 
Greenpeace International, a 
global environmental cam-
paigning organization, and be-
gan pushing the world’s most 
pressing ecological issues to 
the forefront. Through “Free-
lance for Greenpeace,” Beltra 
was seeking to bring about an 
awareness of global warming. 
According to Beltra, burning 
has cleared more than 17 per-
cent of the Amazon, releasing 

The different stages of destruction 
within the rainforest are revealed 
by this aerial view near Alta 
Floresta. By 2006 the Amazon 
had already lost 17 percent of its 
surface due to human intervention.
Aug. 25, 2007

5Page 45 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 7 of 11 4

(Below) An island of 
rainforest has been spared 
from destruction in the 
middle of a soy field near 
Itaituba.
Aug. 27, 2007

(Left) Burnt Brazilian nut 
trees (Castanheiras) stand 
following a fire in the Alta 
Floresta region.
Aug. 25, 2007

(Left) Virgin rainforest 
stands on land between 
Alta Floresta and Santarem 
in Para State, Brazil. 
Aug. 26, 2007

greenhouse gases and 
carbon dioxide into the 
atmosphere. Gases con-
tribute to global warm-
ing that contributes to 
temperature change and 
the fate of a world thou-
sands of miles away, the 
Antarctic continent. Here 
is an excerpt from Beltra’s 
award-winning work. n

5Page 46 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 7 of 11 4

A tabular iceberg 
reflects the midnight 
sun of the Antarctic 
summer. 
Feb. 13, 2007

Pack ice expands 
through the Ross 

Sea in late summer.
Feb. 19, 2007

Freelance for
Greenpeace

Antarctica: The Ross Sea

5Page 47 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 7 of 11 4

A pinnacle iceberg floats 
through the Ross Sea.
Feb. 8, 2007

A group of Adelie 
Penguins gets 
ready to dive.  
Feb. 8, 2007

Blue ice is formed by intense 
pressure that eradicates air 

bubbles from within an iceberg, 
forming a surface that reflects 

the color of the water around it.  
Feb. 10, 2007

5Page 48 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 8 of 11 4

The Japanese public knows 
plenty about popular cul-
ture in the United States 

thanks almost exclusively to Hol-
lywood movies and ads. 

To many Americans, however, 
Japan is still a mysterious land 
occupied by ancient beliefs. 
American correspondents in To-
kyo report little on cultural mat-
ters in Japan. Similarly, Japanese 
correspondents in the U.S. don’t 
spend much time on American 
entertainment news. 

Cultural news, reporters work-
ing in both countries say, is a 
hard sell.

The annual National Cherry 
Blossom Festival in Washington 
D.C. draws more than a million 
tourists from all over the world. 
The first of those cherry trees 

came from Japan as a gesture of 
friendship 96 years ago. From su-
shi to sumo, lantern walking to 
folklore singing, Japanese culture 
is showcased during the events.

According to a 2007 review by 
the World Association of News-
papers, the world’s five largest 
newspapers were in Japan. The 
top five totaled a daily circulation 
of 38 million. Out of 504 Japa-
nese foreign correspondents, 144 
are based in the United States.

Yet Japanese correspondents 
devote little energy to reporting 

Culture  
Conundrum
News outlets struggle to find a place  
for international cultural stories

By Hsin-yin Lee

EP
A

/S
TE

FA
N

 Z
A

K
LI

N

5Page 49 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 8 of 11 4

on the festival. They say they 
don’t have the time and resourc-
es to cover “soft” topics.

“Tokyo doesn’t allow us to 
have long footage of cultural re-
porting,” said Takaaki Abe, se-
nior producer of Nippon Televi-
sion’s Washington bureau.

  “We are going to cover the 
Cherry Blossom Festival because 
it is one of the U.S.-Japan rela-
tions,” Abe said. 

It is extremely hard for Japa-
nese correspondents in Wash-
ington to devote themselves to 
cultural issues. Reporting and 
researching on Capitol Hill con-
sume most of their energy. Their 
coverage is highly homogenous, 
focusing intensively on political 
and economic affairs, and there 
is rarely a human interest story. 

In Japan’s extremely competi-
tive media environment, accu-
racy is not the only concern — 
there is efficiency, too.

Nobuyuki Sato, Washington 
bureau chief of the Jiji Press, 
pointed out the fierce competi-
tion on hard news between Ja-
pan’s two dominating wire ser-
vices, Jiji Press and Kyodo News. 

 “As a news agency, if we make 
a report that’s wrong, even if it 
is breaking news five minutes 
earlier, it will be a disaster. The 
credibility issue is very impor-
tant,” he said, “but if we delay 
five minutes more than Kyodo 
News, it is also a disaster.”

Many American correspon-
dents overseas report they also 
have a hard time garnering inter-
est in cultural stories.

Willis Witter, the Washington 
Times’s acting foreign editor and 
former Tokyo correspondent, 
said a Japanese cultural story  is 
a tough sell for any American 
newspaper unless there is some 
connection to the United States.

“If you are in the Muslim 
world today, especially in south-
west Asia, the culture becomes 
extremely important and even 
interesting because there is a 
connection between culture and 
terrorism,” Witter said.

Using cultural events as a 
news hook to introduce serious 
international affairs is common 
among correspondents. A look 
at a foreign country’s culture can 
help readers better understand 

5Page 50 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 8 of 11 4

the issues presented. Yet it is al-
most impossible to see an Amer-
ican paper publishing a cultural 
story without obvious political 
or economic significance.

The phenomenon is worldwide. 
Foreign correspondents who write 
a lot on Bollywood movies may 
have noted its similar economic 
structure to the American film 
industry; likewise, discussion of 
whether the Beijing Olympic mas-
cots, “Fuwa,” or “good luck dolls,” 
should be blamed for recent mas-
sacres in China provided journal-
ists a unique anecdote to examine 
China in times of turbulence. 

Politics is often the essence of 

any cultural issue. In response 
to the Japanese bombing of 
Pearl Harbor in 1941, four cher-
ry trees were cut down in what 
was speculated as revenge. To 
prevent future vandalism for the 
remainder of the war, the trees 
were referred to as the “Oriental” 
flowering cherries.

The sensitivity of cultural is-
sues is often raised during war-
time. It tangles with political and 
commercial interests and magni-
fies the imbalance of world pow-
er distribution.

For example, the Web site of 
the World Socialist, a popular 
left-wing organization, claimed 

The annual cherry 
blossom festival 
brings thousands 
of tourists to the 
U.S. capital city, 
but Japanese 
correspondents 
devote little 
energy to 
reporting on it.  
They say they don’t 
have time and 
resources to cover 
such “soft” topics.

EP
A

/M
A

T
TH

EW
 C

A
VA

N
A

U
G

H

5Page 51 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 8 of 11 4

in 2003 that the looting in Iraq’s 
museum was a conspiracy of the 
Bush administration. “The goal 
of the U.S. military occupation is 
to impose colonial-style domina-
tion over Iraq and seize control 
of its vast oil resources,” Patrick 
Martin, the author, said. 

“Attacking the cultural re-
sources that connect the Iraqi 
people to 7,000 years of history 
is part of the process of system-
atically destroying their national 
identity,” Martin said.

The condemnation provided an-
other perspective through which 
people see the war. It seems that 
politics and culture are ultimately 
inseparable, and together they 
make the most compelling story.

Other than news priority, 
foreign correspondents often 
struggle on even more practical 
issues — few of them speak for-
eign languages fluently.

Working with a fixer, which 
means hiring local people to 
overcome language and cultural 
barriers, is usual for foreign cor-
respondents. They often ask fix-
ers to produce transcripts and 
check facts so the news will be 

more timely and accurate.
However, compared to others, 

American correspondents are less 
equipped with foreign language 
ability to conduct in-depth inter-
views. And they rely heavily on 
translators to explore and explain 
foreign experiences at least dur-
ing their initial stay. The lack of 
language skills not only makes 
communication harder, but also 
threatens the integrity of the 
news outlet.

Dafna Linzer, a Washington 
Post reporter, recently criticized 
Al-Hurra, the U.S.-founded, Ar-
ab-language television network, 
which promotes the U.S. govern-
ment point of view in the Middle 
East. Linzer and the CBS program 
60 Minutes reported that, among 
other things, Al-Hurra ran biased 
stories about the Holocaust De-
nial meeting in Iran, and also ac-
cused Israel of racism.  

Linzer said that Al-Hurra pres-
ident Brian Conniff’s inability to 
speak Arabic has seriously dam-
aged the station’s credibility. She 
said that Conniff cannot even 
understand what his Middle East-
ern staff members discuss during 

5Page 52 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 8 of 11 4

editorial meetings because “no 
one offered Conniff a simultane-
ous translation.”

Some members from the For-
eign Correspondents’ Club of 
Japan even suggested the gov-
ernment not accredit foreign cor-
respondents who could not pass 
a Japanese-language test. Accord-
ing to FCCJ’s Web site, there was 
argument that such  an act would 
be impractical and counter-pro-
ductive, but those promoting the 
action “dismissed such concerns, 
convinced language testing was 
a ‘realistic’ solution to combating 
the ‘problem’ of ‘biased’ foreign 
media coverage.”

On the dilemma of cultural re-
porting, some say that attitudes 
are what matter.

Michael Lev, the Chicago Tri-
bune’s business editor and for-
mer Tokyo bureau chief, identi-
fied himself as equal parts of a 
political, economic and social 
affairs reporter.

“We need to understand how 
people in other countries work, 
think, dream and worry, because 
in a globalized world that matters 
a lot,” he said. He said he paid 

extreme attention to the pop cul-
ture and details that locals can-
not tell, such as the homogeny 
of the Japanese society.

“It’s just as important to under-
stand how the Japanese families 
interact — their value, their out-
look — as it is to understand what 
the Japanese government thinks 
about, for example, the Iraq war.”

Perhaps journalism itself car-
ries more than information; it 
carries cultural communication, 
as well, in both directions.

Lev gave cultural issue report-
ing a status it deserves.

He said: “I tried very hard to 
look for universal themes and 
truths in the subject matter I 
covered, to give people some-
thing more to think about and 
maybe help in some small way 
to encourage — I don’t know — 
world peace, maybe.” n

Hsin-Yin Lee, a recent gradu-
ate of the Missouri School 
of Journalism, is a native of 
Taipei, fluent in Mandarin, 
Japanese and English.  She 
now works for the new televi-

sion news program Worldfocus on the air in 
October from WNET/Thirteen in New York. 
She is a former Global Journalist editor.

5Page 53 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 9 of 11 4

Point of View

One little word begins to haunt British 
editors, a word that sounds so clean and so 
modestly reasonable. We all have a private 

life, don’t we? So we must surely be entitled to 
our privacy, as defined in numerous press conduct 
codes as well as the European Convention on Hu-
man Rights. Close your front door, relax and give 
the wife and children a kiss. What could be more 
harmless than that? But now read on ... for hard 
cases require hard thinking.

Consider Senator John Edwards, for instance, 
erstwhile seeker of the American presidency. Did he 
have an affair in 2006 while his wife fought brave-
ly on against cancer? The National Enquirer, most 
intrusive of scandal sheets, said he did. Edwards 
denied it. And then, suddenly, he didn’t. The story 
might not have been true in every respect, but on 
the central point of infidelity, it was accurate and 
mendaciously denied. The mainstream American 
media at first ignored it. John Edwards needed his 
privacy, too. But then the facts of the matter — and 
the lies — came tumbling out of the cupboard.

Weigh that episode in the constant balancing 
act of the European convention between Article 8, 
protecting privacy, and Article 10, protecting the 
public’s right to know. Not much doubt of the final 
outcome, perhaps. Edwards was trying to get to the 
Oval Office. His behavior had to have public in-

Peter Preston,  
editorial director 
of the Guardian 
Media Group, 
is an IPI Global 
Journalist 
columnist. He was 
the chairman of IPI 
from 1995 to 1997.

Private Lives, Public Information
By Peter Preston

5Page 54 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 9 of 11 4

Point of View
terest. But then give those same 
scales a mighty thump as British 
judges get to work on the bal-
ance business. 

A well-known British sports 
star has an affair with a singer. 
The singer’s husband finds out, 
turns hugely angry and wants to 
denounce the star in print. But 
the main UK judge in most of 
these cases, David Eady, silences 
the husband with an injunction 
because it would infringe the 
privacy of the sports star’s wife 
and children. They deserve to be 
left in the dark.

Or consider Max Mosley, the 
elected international head of 
grand prix motor racing. He or-
ganizes himself a session of sa-
do-masochistic spanking with a 
bevy of prostitutes (something, it 
emerges, he’s been doing for 45 
years). A British tabloid, News of 
the World, exposes that spankera-
ma, takes undercover pictures of 
the session and (wrongly) finds 
Nazi connotations there because 
Max’s dad, Oswald, once led 
the British Fascist movement. 
Is that, with innocent, unknow-
ing wife and kids attached, an-

other suitable case for privacy? 
Justice Eady thinks so and fines 
the News of the World 60,000 
pounds. You can be a big ce-
lebrity name, it seems, you can 
be a world sporting figure, but 
what you do in the bedroom, 
however perverted, is your own 
affair and worthy of legal protec-
tion. You can’t print a picture of 
a famous model leaving a drug 
treatment clinic. You shouldn’t 
be able (in Buckingham Palace’s 
opinion) to reveal that the Duke 
of Edinburgh has prostate cancer 
because that’s a private, though 
happily totally inaccurate, mat-
ter. Privacy marches on. 

Once upon a recent time, 
British courts were top of the 
world league for libel plain-
tiffs. Aggrieved celebrities came 
from all over the world to sue 
in the Strand because our laws 
were so oppressively weighted 
against the press. Now privacy is 
the new, rich kid on the block. 
Now privacy is proving a weird 
shield against stories you’d nor-
mally expect to see in print. A 
cuckolded husband is bound to 
silence because the other man 

5Page 55 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 9 of 11 4

Point of View
hasn’t told his wife? What kind 
of perversely defined privacy is 
that? Don’t betrayed wives have 
a right to know too?

The difficulty, of course, as with 
any balancing act, is that there are 
two sides to every story. Many 
British journal-
ists, for instance, 
aren´t too keen 
on the tactics of 
Rupert Murdoch’s 
News of the World. 
They wrinkle 
their noses and 
condemn the ce-
lebrity intrusions. 
Is the world re-
ally a better place for constant 
tales featuring girls who’ve slept 
with footballers and pop singers 
and want to collect some money 
at the end? Surely privacy should 
offer some relief and recourse. 

That’s why, in the simplest 
terms, the John Edwards debacle 
is important. The senator fought 
long and hard for the nomination. 
His sick, gallant wife in remission, 
was out on the stump, proclaim-
ing their love. Yet only the dirt 
diggers of American journalism 

were investigating, turning over 
stones. Only those who habitually 
shrug away the moral tangles of 
privacy were not deterred. 

So, alas, there isn’t a real argu-
ment here, just pragmatic neces-
sity. The more the rich and the 

famous can de-
clare whole areas 
of their lives off-
limits, the more 
the public’s right 
to be informed 
diminishes. The 
fewer investiga-
tions actually 
started, let alone 
finished, the 

more silence inevitably reigns. 
Different countries have differ-
ent traditions and rules of law, to 
be sure, but the practice in one 
land soon slips over national 
boundaries. 

Don’t suppose that what Da-
vid Eady says today won’t have 
much wider currency tomorrow. 
And don’t forget that John Ed-
wards himself was a high-flying 
lawyer, well versed in what’s 
right ... and what could be got 
away with. n

The more the rich and 
the famous can declare 

whole areas of their 
lives off-limits, the more 
the public’s right to be 
informed diminishes.

5Page 56 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 10 of 11 4

Book Review

The virtues of longevity in covering a 
beat — especially when the beat is a secre-
tive, non-English-speaking nation hostile to 

outside journalists — are demonstrated in a re-
markable new book.

Mike Chinoy, a CNN correspondent, covered 
North Korea for nearly two decades and negotiated 
difficult entry into the country numerous times.

Like many journalists, Chinoy welcomed the op-
portunity to step back from daily deadlines to un-
derstand the big picture. He shows that Kim Jong-Il 
is indeed a dictator who continued the repressive 
policies of his father. But, unlike so many other 
journalists, Chinoy analyzes U.S. government lead-
ers and South Korean policymakers just as closely 
as he does the North Koreans (with China, Japan 
and other nations figuring into the mix), thus pro-
viding welcome context for the development of a 
nuclear arsenal by North Korea.

Chinoy himself does not come across as a Bush 
administration critic so much as a journalist tak-
ing the story where the facts have led him. Scenes 
documenting the visceral, personal hostility Bush 
developed for Kim Jong-Il are especially disturbing 
because Chinoy shows a U.S. president ruling via 
emotion instead of reason.

How did Chinoy arrive at his conclusions? By 
relying on an impressive range of sources. Here is 

Steve Weinberg 
reviews books 
regularly for 
this magazine, 
concentrating 
on journalistic 
technique rather 
than summaries of 
content.

Meltdown: The Inside Story
By Steve Weinberg

5Page 57 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 10 of 11 4

Book Review
a categorization, with represen-
tative examples.

North Korean documentation
“With its bombast and over-

heated rhetoric, North Korea’s 
state-run media is often dis-
missed as meaningless propa-
ganda,” Chinoy comments. He 
learned to pay attention, how-
ever. “I spent many hours por-
ing over Pyongyang’s official 
pronouncements. It became in-
creasingly clear that stripped of 
the verbiage, they [are] a valu-
able tool to understanding the 
thinking of the North Korean re-
gime.” Chinoy’s “official” Korean 
sources are numerous; some of 
them can be found by starting at 
www.korea-np.co.jp.

U.S. government documentation
The documentation comes 

from all branches of the U.S. 
government. Within the execu-
tive branch, Chinoy cites com-
muniqués, speeches and studies 
from the White House, State De-
partment and Treasury Depart-
ment, among others. Within the 
legislative branch, Senate and 

House committee hearings plus 
Congressional Research Service 
studies educated Chinoy. The 
judicial branch issues rulings in 
international disputes. Here are 
few specific examples, using 
Chinoy’s citation style.
•	 Review of United States Policy 

Toward North Korea: Findings 
and Recommendations, un-
classified report by William J. 
Perry, U.S.-North Korea policy 
coordinator and special advisor 
to the president and secretary 
of state, Washington, D.C., Oct. 
12, 1999.

•	White House press briefing, 
March 20, 2002, www.white-
house.gov/news/releases.

•	 Testimony of Charles L. Prit-
chard, special envoy for ne-
gotiations with the DPRK and 
U.S. representative to KEDO 
before the Subcommittee on 
East Asia and the Pacific, U.S. 
House of Representatives Com-
mittee on International Rela-
tions, July 26, 2001.

•	Congressional Research Ser-
vice, North-South Korean Rela-
tions: A Chronology of Events, 
2000-2001, Jan. 9, 2002.

5Page 58 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 10 of 11 4

Book Review
•	 Indictment in U.S. District 

Court for the Central District of 
California in the case United 
States v. Chao Tung Wu and 
other defendants.

Memoirs by diplomats and other insiders
•	Chinoy mined nuggets from 

book-length memoirs by Made-
leine Albright, John Bolton and 
George Tenet, among others.

United Nations
•	U.N. Security Council  

Resolution 1695, posted at  
www.un.org/news/press/docs

Studies within academia
•	Christopher Clary, unpub-

lished thesis, Naval Postgrad-
uate School, 2003.

Studies from think tanks
•	 International Institute for 

Strategic Studies, North Ko-
rea’s Weapons Programmes: A 
Net Assessment, 2004.

•	 Strategic Studies Institute, U.S. 
Army War College, Andrew 
Scobell, China and North Ko-
rea: From Comrades-in-Arms 
to Allies at Arms Length.

Private or semi-public speeches
•	Remarks by Colin Powell at 

the Asia Society annual din-
ner, June 10, 2002.

•	 Statement by Christopher R. 
Hill, assistant secretary of 
state, at the Plenary of the 
Fourth Round of Six-Party 
Talks, Sept. 19, 2006.

•	 Remarks by Bruce Townsend 
at the International Association 
of Financial Crimes Investiga-
tors conference, Sept. 2, 2004.

Non-English language material 
other than North Korean
•	Translation of Konstantin 

Pulikovsky’s book Orient Ex-
press: Across Russia With Kim 
Jong Il, 2002.

•	Asahi Shimbun newspaper, 
Japan

•	Hong Kong Economic Journal

Information from specialized 
publications and Web sites
•	www.globalsecurity.org
•	www.armscontrol.org
•	Arms Control Today magazine
•	Naval War College Review 

journal
n

5Page 59 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 11 of 11 4

Final Word

A year ago this column was a lamentation 
on the news business’ failure to adequately 
represent itself in bringing killers of journal-

ists to justice. The situation remains unchanged.
So excuse me for harping on an old theme. It has 

become obvious that governments are not inter-
ested in giving journalists needed protection to do 
their jobs or in bringing their murderers to justice. 
Governments have been more likely to investigate 
the activities of dead journalists, trying to show that 
the victims were somehow responsible for their 
own deaths, than to seek out the killers.

For the just-completed centennial celebration 
of the Missouri School of Journalism, the world-
renowned Russian poet Yevgeny Yevtushenko was 
commissioned to write about press freedom.  His 
work was titled “The Lead Honorarium” (“lead” 
here refers to bullets) and it concerned the lethal 
“earnings” reporters receive for investigative work 
in Russia.

Just before the recital, Magomed Yevloyev, the 
37-year-old owner of a news Web site called Ingush-
etiya.org, was the latest to receive his “honorarium.” 
He was shot in the head while under detention and 
riding in a police car. He had been arrested when 
he arrived on a plane from Moscow at the airport in 
Magas, Ingushetiya. He had come to the province 
to visit his parents, who were ailing. Police said 

Stuart Loory, an 
international 
journalist, is Lee 
Hills Chair in Free-
Press Studies at the 
Missouri School 
of Journalism and 
editor of Global 
Journalist. 

Journalists Need Protection
By Stuart Loory

5Page 60 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 11 of 11 4

Final Word
they took him into custody as a 
witness in a case involving the 
explosion of the home of a lo-
cal official and that while in the 
car he tried to take a gun from 
a policeman. In the conflict, po-
lice said, the gun went off and 
a bullet hit Yevolyev in the tem-
ple. The details 
appear on page 
21 of this maga-
zine.

So the police 
imply Yevloyev 
was at fault, and 
that is a theme 
in many of the stories of the 693 
journalists killed between Jan. 
1, 1992, and Aug. 31, 2008. The 
top five countries in journalists 
murdered are Iraq (129), Algeria 
(60), Russia (47), Colombia (40) 
and the Philippines (32), accord-
ing to the Committee to Protect 
Journalists.

Perpetrators have been brought 
to justice in only 5 percent of all 
the cases, the CRJ says. There has 
been partial justice in 6.6 percent. 
That means that in 612 of the cas-
es over the past 16 years, there has 
been no one brought to justice.

That is frankly unacceptable. 
Yevloyev felt in such danger in 

Ingushetiya that he exiled himself 
and his family to Moscow. On his 
website he criticized police treat-
ment of civilians in the region. In 
June, a court ordered him to close 
his site on charges of spread-

ing “extremist” 
statements, but 
he continued it 
under a differ-
ent name and it 
was hosted on 
a server located 
in the United 

States. (The site continues after 
his murder and you can see it at 
www.ingushetiya.ru.)

And then came the murder. 
The police said “we have no 
blood on our hands.” But if they 
do not, who does?  Someone has 
said there will be an investiga-
tion, but as of this writing, it is 
not known whether the “inves-
tigators” will be local (Ingush-
etian) or federal (Russian from 
outside the region).

Yevolyev’s website is practi-
cally alone in reporting on what 
was going on in Ingushetiya.  His 

In 612 of the cases over 
the past 16 years, there 
has been not one killer 

brought to justice.

5Page 61 of 626



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2008

Show Contents3Article 11 of 11 4

Final Word
website had this to say about the 
murder:

“Aslambek Apaev, expert of 
the Moscow Helsinki Group 
for Northern Caucasus, said the 
killing, ‘… is a challenge to the 
whole human rights movement 
in Russia,’ adding ‘… this was a 
customized political murder.’”

Another human rights organi-
zation said that the president of 
Ingushetiya and its minister of 
the interior, Murat Zyazikov and 
Musa Medov, respectively, were 
involved in the murder.

The Committee to Protect 
Journalists in New York, the 
premier organization in fighting 
for the right of journalists to do 
their work without hazard, has 
compiled these numbers on the 
jobs of the 693 murdered: print 
reporters/writers: 31.3%, broad-
cast reporters: 20.8%; editors: 
16.6%; camera operators: 9.5%, 
columnists/commentators: 8.9%, 
photographers: 7.9%, producers: 
5.9%, publishers/owners: 3.9%, 
technicians: 2.3%.

If another profession were un-
der this kind of fire — the legal 
profession or doctors, for ex-

ample — or if government offi-
cials faced this kind of mayhem, 
colleagues from throughout the 
world would be lining up to 
make certain that perpetrators 
were apprehended.  

But in the news business where 
investigation is a hallowed tech-
nique, this does not happen. The 
time has come for change.  The 
desire not to get involved in the 
internal affairs of a country — 
be it one as large and powerful 
as Russia or China or as small as 
Zimbabwe or Colombia — is un-
derstandable.  Many in the news 
business feel such involvement 
would undermine integrity.

In a world where almost noth-
ing is being done to protect jour-
nalists, the problem continues to 
grow worse and worse. We in 
the news business like to think 
that an important part of our job 
is to shed light in dark places, il-
luminating corruption and crimi-
nality.  

We do it well on virtually all 
subjects except those which en-
danger our own people. We are 
allowing evil to win against the 
forces of righteousness. n

5Page 62 of 626


