
FALL 2007

eMprint Digital Edition

GLOBAL
JOURNALIST

Journalists rally behind kidnapped colleague
Click Here for Table of Contents



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 24	

Features
On Guard
Journalism acts as a gatekeeper of democracy. Now, 
security guards are beinig used against the press, as 
attacks on journalists in India and Russia demonstrate.
By Sarah Paulsworth

Freed in Gaza
A militant group in the Gaza Strip released BBC 
correspondent Alan Johnson after holding him 
hostage for 114 days. Journalists around the world 
united for his cause.
By Jay Bushinsky

•  Washington DC

ABOUT THE COVER:
Journalists and 
diplomats observe 
a moment of silence 
for kidnapped BBC 
journalist Alan 
Johnston during a 
rally near the United 
Nations headquarters 
in New York City 
on May 3. Militants 
kidnapped Johnston 
in Gaza City on March 
12. They released him 
on July 4.  
(EPA/JUSTIN LANE)

Contents

MORE 8

•  Kenya

•  Azerbaijan

•   
Gaza Strip •   Hong Kong

• Nepal



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 34	

Features  CONTINUED

Oppressed
A Nepalese newspaper struggles to meet a 
commitment to its readers in refugee camps.
By Laura Elizabeth Pohl

10 Years After: Hong Kong Alive & Well?
Ten years after the UK gave colonial power to 
the People’s Republic of China, Hong Kong 
residents dispute the extent of press freedom. 
By Doreen Weisenhaus

The Economist in Stereo
The Economist jumped online with a new 
rendition of its ever-popular print product. 
The print edition is read verbatim and can be 
downloaded via Podcast. 
By Ross Taylor

How the Arab World Views Washington
Arab news bureaus are increasingly present in 
Washington D.C. as they send relevant news 
on the U.S. back home. 
By Adam Schreck

Cell Phones to Aid Election Coverage
Kenyan journalists become more mobile, 
efficient and expedient as their country soon 
votes for its next government. 
By Gladys Kemunto

Departments
Death Watch    

Journalist’s Journal
The use of online 
database makes 
journalists’ work more 
relevant.
By Daniel Lathrop

World Watch

Point of View
Public trust is always 
a worthy fight for 
journalists.
By Peter Preston

Book Review
The foolhardiness of a 
reporter leads to a book 
within a book. 
By Steve Weinberg

Final Word
Practical pressure from 
news organizations can  
be treated. 
By Stuart H. Loory

ABOUT GLOBAL JOURNALIST
Click Here for contact information  
and staff directory.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 44	

without a free press
without a voice

We promote and defend a free press.
Support international journalism by 

subscribing to Global Journalist
www.globaljournalist.org

GLOBAL
JOURNALIST

eMprint Digital Edition
Volume 13  Number 3

Global Journalist magazine reports on the state 
of press freedom around the world, covers 
developments in international journalism 
and serves international journalists.

Publisher	 Dean Mills

Editor 	 Stuart H. Loory

Managing Editor 	 Patricia Smith

Art Director	 Sheila Johnson

Assistant Editors	 Debrin Foxcroft
	 Eunjung Kim  
	 Hsin-Yin Lee 
	 Yue Li
	 Besa Luci 
	 Dwayne Mamo 	
	 Doug Meigs 
	 Pamela Mulumby 	
	 Michelle Queiser
	 Sarah Smart 

Designer	 Liz Forkin	

Online Production	 Maria Ines 
	 Miro-Quesada

eMprint Designers	 Morgan Cook 
	 Qianyi Huang

Administration 	 Patricia Kelley

Global Journalist welcomes letters to the 
editor, story ideas and query letters Please 
address Global Journalist at: 

132A Neff Annex
Columbia, MO 65211, U.S.A.
Tel: 573-884-1599; Fax: 573-884-1699
GlobalJournalist@missouri.edu

http://www.globaljournalist.org


GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 54	

Death Watch
Afghanistan

Zakia Zaki, 35, director of 
Radio Peace in Parwan prov-
ince, was shot seven times by 
unidentified gunmen on June 6 
in her home in the town of Ja-
bal as Siraj. Zaki headed Radio 
Peace since it opened after the 
fall of the Taliban in 2001.

Brazil
Luiz Carlos Barbon Filho, 37, 

a columnist for the local daily Jor-
nal do Porto, was shot to death by 
unidentified gunmen while sitting 
at a bar terrace in Porto Ferreira 
on May 5. Barbon was known for 
his investigative reporting on po-
litical corruption. 

Democratic Republic of Congo
Patrick Kikuku Wilungula, 

a freelance photographer who 
worked for the Agence Congo-
laise de Presse, the Kinshasa-
based weekly, L’Hebdo de l’Est 
and Union Magazine, was shot 
dead near his home in Goma, 
capital of the eastern province 
of Nord Kivu on Aug. 9. He was 
reportedly approached by two 

armed men in military uniforms 
who shot him in the head when 
he attempted to run. Witnesses 
said the gunmen took his cam-
era, but not his mobile phone or 
money.

Serge Maheshe Kasole, 31, 
news editor of the UN-backed 
Radio Okapi in the eastern city 
of Bukavu, capital of Sud-Kivu 
province, was shot point-blank 
by unidentified gunmen as he 
was about to get into his UN-
marked car on June 13. He had 
previously received threats, 
sources said.

Guatemala 
Mario Rolando López Sán-

chez, 64, a producer for Radio 
Sonora, was shot dead outside 
his home in a northern neighbor-
hood of Guatemala City on May 
3. López was shot four times as 
he was walking from his car to 
his home.

Haiti
Alix Joseph, station man-

ager and host of a cultural show 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 64	

Death Watch
on Radio-Télé Provinciale, was 
murdered by two unidentified 
gunmen outside his wife’s house 
in Gonaïves on May 16, 170 kilo-
metres north of Port-au-Prince.

Iraq
Adnan Al-Safi, 40, a jour-

nalist working for the Kuwaiti-
owned satellite channel Al An-
war, was killed in the Otaifiyah 
neighborhood of northern Bagh-
dad July 27; a sniper shot him in 
the head as he returned home 
from work. Safi also worked as 
a reporter for the Sawt-al-Iraq 
(Voice of Iraq) news agency. 

Mustafa Gaimayani, edi-
tor of the weekly newspaper 
Kirkuk Al-Yawn, and Majeed 
Mohammed, a sports reporter 
for the paper, were killed when 
a suicide bomber drove a truck 
packed with explosives into the 
offices of Iraqi President Jalal 
Talabani’s party, the Patriotic 
Union of Kurdistan, in central 
Kirkuk on July 17. The explo-
sion also wounded seven other 
editors. Gaimayani and Moham-

med had been preparing Kirkuk 
Al-Yawn for publication at the 
time of the blast. Gaimayani 
and Mohammed also worked as 
correspondents for Kurdish-lan-
guage weekly Hawal.

Khalid W. Hassan, 23, a re-
porter and interpreter for The 
New York Times, was shot while 
driving to work in Baghdad’s 
south central Seiydia district on 
July 13. Shortly before his death, 
Hassan had called the news-
paper’s Baghdad bureau to say 
that he was taking an alterna-
tive route to the office because 
his regular one was blocked by 
a security checkpoint. Minutes 
later, Hassan called his mother, 
saying that he had been shot. 
The details of the attack remain 
unclear. 

Namir Noor-Eldeen, 22, a 
photographer with the Reuters 
News Agency, was killed dur-
ing what witnesses described as 
a U.S. helicopter attack on July 
12 in the Al-Amin Al-Thaniyah 
neighborhood of eastern Bagh-



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 74	

Death Watch
dad. Initial reports stated that 
the air strike took place during 
clashes between U.S. forces and 
insurgents, but witnesses later 
said there were no clashes, ac-
cording to Reuters. Eleven other 
Iraqis died in the attack.

Louaï Souleimane, a report-
er with the Mosul-based newspa-
per Nineveh Al-Hurra, was found 
dead on June 28 in the Al-Zuhur 
neighborhood after he was shot 
by unidentified gunmen. The 
Christian organization Baoit 
Nahrain publishes Nineveh.

Sarmad Hamdi Al-Hassani, 
43, a journalist with Baghdad 
TV, was abducted from his 
home in Baghdad’s western Al-
Jamia neighborhood on June 27, 
and his body was found at the 
morgue the next day. Baghdad 
TV is owned by the Iraqi Islamic 
Party. 

Hamed Sarhan, employee 
of a privately-owned Iraqi news 
agency, was ambushed and 
killed by unidentified gunmen 

as he drove home from work 
in the south Baghdad district 
of Al-Saydiya Jun. 26. Gunmen 
stopped his car and shot him sev-
eral times. Sarhan had worked 
as a journalist for more than 30 
years, contributing to a number 
of newspapers and magazines as 
well as the National Iraqi News 
Agency.

Dmitry Chebotayev, 29, a 
freelance photographer who had 
been embedded with U.S. forces, 

This photo of Russian photographer 
Dmitry Chebotayev was taken with 
a mobile phone, March 7.

EP
A

/P
O

O
L 

A
P 

PO
O

L 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 84	

Death Watch
was killed alongside six American 
soldiers on May 6 when a road-
side bomb exploded in Diyala 
province, northeast of Baghdad. 
Chebotayev had been on assign-
ment for the Russian edition of 
Newsweek magazine, and was 
compiling a story on the efforts 
of U.S. forces to control roads in 
Diyala province. He was the first 
Russian journalist to be killed in 
Iraq after the U.S.-led invasion 
in March 2003.

Rahim Al-Maliki, a poet and 
television host for two Al-Iraqi-
ya TV programs, was among 13 
people killed in a suicide attack 
at a Baghdad hotel on June 25. 
Al-Maliki had been covering a 
meeting of tribal leaders who 
were announcing their decision 
to join U.S.-led forces against 
factions linked to Al-Qaeda. Al-
Maliki was filming the event 
when the bombing took place.

Zeena Shakir Mahmoud, 35, 
a former radio broadcaster with 
The Voice of Mosul and a news-
paper journalist with Al-Haqiqa, 

was shot to death on June 24 
while going home from work. 
Mahmoud was attacked in the 
predominantly Sunni neighbor-
hood of Intisar, in eastern Mo-
sul. Al-Haqiqa is affiliated with 
the Kurdistan Democratic Party.

Filaih Wuday Mijthab, 53,  
a reporter with the government-
run daily newspaper Al-Sabah 
was found dead in a Baghdad 
morgue four days after being ab-
ducted by armed men. On June 
13, gunmen in three vehicles in-
tercepted Mijthab while he was 
traveling to work in Baghdad’s 
eastern Shiite neighborhood of 
Al-Habibya. Insurgents have fre-
quently targeted Al-Sabah and 
other state-run media because 
of their ties to the U.S.-support-
ed Iraqi government.

Aref Ali, 32, a journalist work-
ing for the independent Aswat 
Al-Iraq news agency, was killed 
by a roadside bomb on June 11. 
He died while on assignment near 
the town of Khalis, north of Bagh-
dad, where violence had spiked 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 94	

Death Watch
as Al Qaeda and Sunni insurgents 
battled U.S. and Iraqi troops. 

Mohammed Hilal Karji, a 
journalist with Baghdad TV, was 
kidnapped outside his home in 
south Baghdad on June 8. His 
body was found at the morgue 
the next day. The Iraqi Islamic 
Party owns Baghdad TV. 

Sahar Hussein Ali  
Al-Haydari, 44, correspondent 
for the NINA, Aswat Al-Iraq and 
contributor to other Iraqi media 
outlets, was gunned down by un-
known assailants in the northern 
city of Mosul on June 7. Al-Hay-
dari had been shopping in Mosul’s 
Al-Hadbaa neighborhood when 
four assailants shot her and fled. 
According to Aswat Al-Iraq, the 
“Emir of the Islamic State in Mo-
sul,” listed Al-Haydari’s name on a 
death list of journalists and police 
officers that had been circulated 
throughout Mosul earlier in 2007. 

Nazar Abdulwahid Al-Ra-
dhi, 38, a correspondent for 
Aswat Al-Iraq, as well as Radio 

Free Iraq, was murdered in the 
southern city of Al-Amarah in 
the Maysan province on May 
30. Al-Radhi had been covering 
a journalism workshop for Ra-
dio Free Iraq and was standing 
with colleagues outside the Al-
Arousa Hotel when a group of 
three gunmen opened fire on the 
group. Al-Radhi was hit by four 
bullets and killed on the spot; 
a number of other journalists 
were injured. The Aswat Al-Iraq 
news agency reported that near-
by Iraqi police did not intervene 
during the attack.

Abdul Rahman Al-Issawi, 
a reporter for the the NINA, a 
contributor to several newspa-
pers and satellite TV channels, 
and a journalism professor, was 
killed when a group of unidenti-
fied gunmen raided the Al-Issawi 
home in Amiriyat al-Fallujah, 
near the city of Fallujah in Anbar 
province on May 28. The gunmen 
forced Al-Issawi, his father and 
brother, out of the house and 
killed them at a nearby loca-
tion. According to local reports, 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 104	

Death Watch
members of the Al-Issawi family 
heard the shooting and engaged 
the gunmen. Five family mem-
bers were killed in the clash.

Ali Khalil, 22, a news editor 
for the Iraqi daily Azzaman, was 
abducted while leaving a rela-
tive’s house in Baghdad’s south-
ern Shurta Raba neighborhood 
on May 20. Gunmen abducted 
Khalil while he was driving with 
his family. His body was found 
four hours later. Khalil had been 
shot several times in the head 
and back and appeared to have 
been beaten. Azzaman is operat-
ed by the Azzaman Group, which 
is owned by Iraqi media tycoon 
Saad Al-Bazzaz, head of radio 
and television under Saddam 
Hussein until 1992. The paper is 
known to be critical of the Iraqi 
government.

Alaa Uldeen Aziz, 33, a cam-
eraman and Saif Laith Yousuf, 
26, a soundman with U.S-based 
ABC News station, were gunned 
down by assailants in two cars 
while the journalists traveled 

home from work at the station’s 
Baghdad bureau on May 17.

Raaed Mustasher, 43, own-
er and director of the Al-Raad 
media company, and two of 
its journalists, Nibras Abdul-
Razzaq Al-Obaid and Aqil 
Abdul-Qadir, were killed on 
May 9 when unidentified gun-
men intercepted the journalists’ 
vehicle on a road southwest of 
Kirkuk. The Al-Raad media com-
pany publishes several newspa-
pers and magazines.

Iman Yussef Abdallah, a 
journalist for the Sound of Mo-
sul, a radio station operated by 
a group of Mosul trade unions, 
was shot dead along with her 
husband on April 12 while trav-
eling by car in the eastern part 
of the city. Their bodies were 
then set on fire by the unknown 
assailants.

Mexico
Saúl Noé Martínez Orte-

ga, 36, a crime reporter for the 
newspaper Interdiario in Agua 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 114	

Death Watch

Prieta, Sonora state, was found 
dead on April 23 outside the 
town of Nuevo Casas Grandes 
in the neighboring state of Chi-
huahua. Armed individuals ab-
ducted Ortega in Agua Prieta on 
April 16.

Pakistan
Noor Hakim Khan, a corre-

spondent for the Daily Pakistan 
and a vice president of the Tribal 
Union of Journalists, was one of 
five people killed by a roadside 

bomb in the Bajaur region of the 
North West Frontier Province 
on June 2. Hakim was returning 
from covering a jirga, a tradi-
tional court. 

Javed Khan, cameraman 
for the Islamabad-based daily 
Markaz and the UK-based televi-
sion station DM Digital TV tele-
vision, was shot dead on July 3 
while covering clashes between 
security forces and militant 
students around the Lal Masjid 

Pakistani journalists light candles in respect of fallen colleague Javed Khan. 

(E
PA

/R
A

H
AT

 D
A

R)



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 124	

Death Watch
(Red Mosque) in Pakistan’s cap-
ital city, Islamabad. At least 10 
people died in the clashes. 

Noor Ahmed Solangi, a jour-
nalist with the Sindh-language 
daily Khabroon was shot dead by 
unknown individuals in Pirjo on 
June 17. The journalist’s murder 
led to demonstrations by journal-
ists’ organizations. 

Mehboob Khan, 22, a free-
lance journalist, was killed on 
April 28 by a suicide bombing 
aimed at Interior Minister Aftab 
Sherpao during a rally in the 
town of Charsadda in the North 
West Frontier Province.

Palestinian National Authority
Issam Mohammed Awad Al-

Joujou, a journalist for the web-
site Palestine Live, was killed by 
gunmen in Gaza City on May 15 
while going to cover clashes be-
tween Fatah and Hamas.

Suleiman Abdul-Rahim 
al-Ashi, 25, an editor for the 
Hamas-affiliated Palestine Dai-

ly, was killed by gunmen wear-
ing uniforms of the presidential 
guard on May 13. The gunmen 
stopped a taxi carrying al-Ashi 
and Mohammad Matar Abdo, 
a manager responsible for dis-
tribution and civic relations, in a 
Fatah-controlled area southwest 
of Gaza City. The two men were 
reportedly beaten before being 
shot in a public street. 

Paraguay
Tito Alberto Palma Godoy, 

47, a Chilean journalist for local 
radio station Mayor Otaño and 
Asunción-based Radio Chaco 
Boreal, was shot dead by gun-
men in military uniform on Aug. 
22 at his home in the town of 
Mayor Otaño, near the Brazilian 
and Argentinean border. Palma’s 
partner, Wilma Martínez, was 
wounded in the leg. 

Philippines 
Vicente Sumalpong, an an-

nouncer for the state-owned ra-
dio network, Radyo ng Bayan, 
was killed by an unidentified 
gunman on June 25, in the town 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 134	

Death Watch
of Bongao in Tawi-Tawi prov-
ince. Sumalpong’s colleague, 
Vema Antham, and nephew, Roi-
lan Borja, were wounded in the 
attack. 

Dodie Nuñez, a photojournal-
ist for the regional newspaper 
Katapat, was returning to his 
home in Cavite province, south 
of Manila, when three motorcy-
clists stopped his bus and shot 
him dead on May 21. 

Somalia
Ali Iman Sharmarke, found-

er and managing director of the 
radio network HornAfrik, and 
Mahad Ahmed Elmi, who host-
ed a popular radio show for the 
same station, were killed on Aug. 
11 in the capital, Mogadishu. Ma-
had Ahmed Elmi was shot dead 
in front of his office. Ali Iman 
Sharmarke died when his car was 
blown up as he returned from 
Mahad Ahmed Elmi’s burial.

Abshir Ali Gabre, 35, and 
Ahmed Hassan Mahad, 24, news 
editor and reporter, respec-
tively, for Radio Jowhar, a pri-

vate station in Jowhar, 55 miles 
north of Mogadishu, were killed 
on May 16 in an ambush on the 
motorcade of Mohammed Omar 
Deele, governor of the Middle 
Shabelle province. Gabre and 
Mahad, who were covering the 
governor, were riding in the first 
vehicle of the motorcade when 
gunmen opened fire. The gover-
nor was unharmed, but at least 
six people were killed in the in-
cident.

Mohammed Abdullahi Kha-
lif, a contributor to the private 
radio station Voice of Peace in 
the semi-autonomous region of 
Puntland, was killed in crossfire 
on May 5 while covering an army 
raid on an illegal gun market in 
Galkayo. 

Sri Lanka
Sahadevan Nilakshan, 22, 

a Tamil journalism student and 
editor of the student union-
linked Chaalaram magazine, 
was shot by unidentified gun-
men at his home near Jaffna on 
Aug. 1. The shooting occurred 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 144	

Death Watch
during curfew in an area heav-
ily guarded by the Sri Lankan 
military. Nilakshan was studying 
at the Media Research Training 
Center at Jaffna University.

Selvarajah Rajivarman, 
25, a journalist working for the 
daily Tamil-language newspaper 
Udayan, was shot dead by un-
identified gunmen in Jaffna on 
April 29.

Subash Chandraboas, 32, ed-
itor of the Tamil monthly Nilam, 
was shot dead in his home in Va-
vuniya on April 16. Chandraboas 
also freelanced for other Tamil 
publications.

USA 
Chauncey Bailey, 57, editor-

in-chief of the weekly Oakland 
Post, was shot dead on Aug. 2 
in broad daylight on a street in 
downtown Oakland, Califor-
nia, by an unidentified assailant 
dressed in black and wearing a 
mask. The gunman shot Bailey 
several times at close range be-
fore fleeing on foot. 

Scott Bowerbank, 42, and 
Jim Cox, 37, pilot-reporter 
and photographer, respectively, 
for KTVK-TV (3 TV), and Craig 
Smith, 47, and Rick Krolak, 55, 
pilot-reporter and photographer, 
respectively for KNXV-TV (ABC 
15), were killed when their news 
helicopters crashed in mid-air 
on July 27 while covering a po-
lice chase in Phoenix, Arizona, 
on live television.

Zimbabwe
Edward Chikomba, a free-

lance cameraman who had pre-
viously worked for the Zimba-
bwe Broadcasting Corporation, 
was abducted on March 29 by 
a group of armed men near his 
home in Harare. He was found 
dead two days later near Dar-
wendale, 31 miles west of the 
capital. Sources suspect his kill-
ing is linked to the smuggling 
out of Zimbabwe of news foot-
age showing badly beaten Move-
ment for Democratic Change 
leader Morgan Tsvangirai. n



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Journalist’s Journal

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 154	

I’M A REPORTER who plays 
with databases. More impor-
tantly, perhaps, I’ve become 

a journalist who encourages 
citizens to play with data. Many 
smart people have said that this 

is an important new frontier in 
journalism. 

Me, I’m an investigative re-
porter. I search databases to 
dig up hard-to-find facts and 
analyze databases to discover 

Matt Ballou, lower left, of Everett, Wash., takes a digital photo for his 
personal Internet journal — commonly called a “blog” — as he listens to 
Dean Machamovitch, Microsoft Corp. general manager of Longhorn, at 
the Gnomedex Technology Conference in Seattle on June 24.

In Search of Immortality
A reporter uses online databases to increase the shelf life of stories.

By Daniel Lathrop 

A
P/

TE
D

 S
. W

A
RR

EN



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Journalist’s Journal

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 164	

hard-to-find patterns. Because 
of that, and because journal-
ists are all part packrat, I have 
stacks of CDs and floppy disks 
on my desk containing data that 
I or my colleagues have gathered 
over the years. 

Right now, in my newsroom 
(The Seattle Post-Intelligencer) 
and many others around the 
world, there is major ferment 
about the role of news databases 
on the Web. Gannett is mandat-
ing a “data desk” at every news-
paper, and washingtonpost.com 
has some of the smartest jour-
nalists in the country working 
on interactive news databases, 
such as “Faces of the Fallen.”

This is also an area of endeav-
or in which independent, small 
and one-person news operations 
can take on Big Media and win. 
But more on that later. First, let’s 
talk about my newsroom.

My colleagues and I use an 
editorial front-end software 
system called CCI NewsDesk 
(also used by The Washington 
Post and The New York Times) 
to write stories, edit and revise 

them, store notes, plan our story 
budgets and lay out pages. At 
the heart of CCI lives — what 
else? — a database.

When we’re done writing and 
editing, we export from CCI’s 
database and import the story 
into the Microsoft SQL Server 
database, which provides the 
drive train of our Web site.

The stories and pictures we 
put into those databases are the 
result of hard work hunting down 
and gathering up facts and hours 
spent crafting prose or making 
photographs, as well as the intel-
ligence and judgment of a lot of 
editors and copy editors. Data are 
picked, peeled and prepared into 
a gourmet meal of information. 

As this magazine was going to 
press, I was working with others 
on an ambitious effort to make 
the Post-Intelligencer Web site a 
repository of data — giving the 
public access to the ingredients 
from our pantry. I hope you’ll 
take the time to check it out at 
seattlepi.com/data because I 
can’t get into too many specifics 
before those efforts go public.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Journalist’s Journal

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 174	

So instead I’ll tell you the 
story of the Center for Public 
Integrity, the nonprofit news or-
ganization where I was database 
editor before joining the staff of 
the Post-Intelligencer last year.

One of my first projects at 
CPI was to update the system 
we used to track the finances 
of the 2004 presidential and 
vice presidential candidates. In 
the database, we took the can-
didates’ financial details, which 
were stored on paper at various 
government agencies, and put 
them on the Web.

The project was a perfect ex-
ample of how to make use of 
material online, material that 
would otherwise simply litter a 
reporter’s desk once the story 
was done. I won’t pretend that 
it generated a terrific amount of 
traffic, but it did make the center 
the go-to source for information 
on the finances of the presiden-
tial candidates. That’s no small 
thing, given that the wealth of 
Teresa Heinz-Kerry, wife of can-
didate Sen. John Kerry, was a 
major topic of discussion since 

before the Iowa caucus until af-
ter Election Day.

In fact, the CPI has developed 
a niche in taking hard-to-find 
or hard-to-use information and 
making it available to other re-
porters and to citizens in the 
course of mounting its award-
winning investigative report-
ing projects. While at the CPI, 
I worked on making lobbying 
records easily searchable, creat-
ing media ownership profiles for 
every media market in the U.S. 
that noted the political influenc-
es of those media owners, and 
creating the first-ever database 
that tracked the corporate jun-
kets taken by every member of 
Congress and their staffs.

Each of those projects in-
volved writing substantive sto-
ries of the kind that would run in 
a newspaper, but the life those 
projects have had, and continue 
to have online, exists because 
the research that led to those 
stories becomes a resource for 
others. Each of those projects 
involved the work of dozens of 
members of the CPI’s staff. The 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Journalist’s Journal

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 184	

“LobbyWatch” project would 
have been impossible without 
the close collaboration of po-
litical editor Alex Knott (now 
editor of “Congressional Quar-
terly’s PoliticalMoneyLine,” an 
online database reporting the lo-
cation of money in politics), web 
developer Han Nguyen (who is 
now making a much better liv-
ing at a Web consulting shop) 
and researcher/writer Elizabeth 
Brown (now working elsewhere 
in the nonprofit sector). 

The reference we created in-
cluded materials gathered from 
government Web sites, lobby-
ists, media sources and public 
records, and it provided ground-
breaking insight into Washing-
ton, D.C.’s political influence 
industry. The key was to use da-
tabases and the Web to make ev-
ery piece of information we had 
gathered available to the general 
public in a user-friendly way.

The Web is more than just an 
opportunity to use photos, vid-
eos, audio and text together in 
a new way. The Web allows us 
to create journalism with a shelf 

life that is “always on” when 
readers search for it. It gives 
daily journalists the power to 
immortalize their work, a power 
once reserved for authors and 
documentarians.

So along with collecting 
video, audio and text to create 
great news stories, we can have 
an impact by publishing inter-
views, databases, documents 
and other materials we gather in 
the course of reporting. Doing 
so can make our work relevant 
for the long haul. n

Daniel Lathrop is a 
specialist in Computer 
Assisted Reporting and 
member of The Seattle 
Post-Intelligencer in-
vestigative team. He 
has taught CAR at the 
college level, and his 
past jobs include work 

at the Center for Public Integrity, The 
Daytona Beach News-Journal and The 
Ames Tribune in Iowa.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 194	  

Reporter convicted of slander
A judge in the northwestern 
province of Salta convicted ra-
dio journalist Sergio Poma of 
criminal slander on Sept. 3.

Judge Héctor Martínez 
sentenced Poma to a one-
year suspended prison term 
and a one-year professional 
ban. Martínez also ordered 
the sentence published and 
broadcasted in local media. 
Poma owns FM Noticias in 

Salta, the capital of the province, 
and he has hosted the radio pro-
gram “Código de Investigación” – 
“Code of Investigation.” His con-
viction dates back to a May 2004 
incident when he accused local 
governor Juan Carlos Romero of 
corruption related to drug traf-
ficking. 

The Committee to Protect 
Journalists condemned the rul-
ing. “Politicians and public of-
ficials in a democracy such as 
Argentina should not use out-
dated criminal defamation laws 
to shield themselves from criti-
cism and scrutiny,” said CPJ Ex-
ecutive Director Joel Simon.

Azerbaijan’s difficult relationship
Both the Committee to Protect 
Journalists and Reporters With-
out Borders have called upon the 
government of Azerbaijan to stop 

persecuting independent 
and opposition journalists. 

This comes after the Azeri 
supreme court upheld a libel 
conviction against Eynulla 
Fatullayev, editor of the Rus-
sian-language Realny Azer-
baijan and Azeri-language 

Gundelik Azerbaïdjan newspa-
pers. Both newspapers are virtu-
ally inoperable after Azeri officials 
raided their offices and confiscat-
ed all of their computers, alleging 
suspicion of terrorism.

A
RG

EN
TI

N
A

Azerbaijani reporter Rafiq Tagi, 
left, and editor Samir Huseinov of 
the newspaper Senet seen during a 
trial in Azerbaijan, March 5.

A
ZE

RB
A

IJ
A

N



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 204	  

In addition, on Sept. 4 the Na-
tional Security Ministry charged 
Fatullayev with tax evasion. If 
convicted, the charge carries a 
six-month prison sentence or a 
two-year freedom restriction.

Fatullayev drew unfavorable 
attention from the government 
when he began investigating the 
death of fellow editor Elmar Hus-
eynov in 2005. That year, he also 
published a story, “Karabakh 
Diary,” detailing how Armenian 
forces allowed Azeri civilians to 
escape Khodjali, a town that suf-
fered major tragedy in 1992.

According to the Institute for 
Reporters’ Freedom and Safety, 
Sakhit Zakidov of the daily Azad-
lyg and Faramaz Allahverdiev 
of the weekly Nota Bene suffer 
from poor health conditions in 
prison. Allahverdiev is in critical 
condition after an operation per-
formed in the prison hospital.

Government accuses U.S. of bribery
On the state-owned radio net-
work Patria Nueva, government 
official Juan Ramón Quintana 

accused the U.S. of paying jour-
nalists and columnists to desta-
bilize the country’s democracy. 

Quintana directed the blame 
toward USAID, which has paid 

more than $90 million to 
social and economic devel-
opment programs in mostly 
rural Bolivia. Quintana’s 
statement did not name 
specific journalists or inci-

dents and angered many in the 
country’s press. The Journalist 
Association in La Paz, which 
represents some 1,200 report-
ers, challenged the government 
of Evo Morales to prove the 
claim on Aug. 4. The Federation 
of Press Workers in La Paz also 
insisted that the Bolivian gov-
ernment should at least name 
the accused. 

Morales and Bolivia’s predom-
inantly privately owned media 
have had a poor relationship since 
the president’s 2006 election, ac-
cording to the International Press 
Institute. IPI reported in its 2006 
World Press Freedom Review 
that, “Morales and members of 
his administration have accused 

BO
LI

V
IA



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 214	  

media proprietors of being ‘land-
owners’ and representatives of 
the ‘oligarchy.’”

Jail time for reporter in Cuba
On Aug. 15, a municipal court 
in Havana convicted journal-
ist Albert Santiago du Bouchet 
Hernández of illegally obtaining 

a handkerchief signed by 
Fidel Castro. Castro gave 
the handkerchief to María 
Encarnación González 
Guerra in 1957 for her in-

volvement with the revolution-
ary 26 of July Movement.

The court sentenced du 
Bouchet to two years of prison, 
plus two years of prison-labor 
followed by two years of judicial 
supervision. Reporters Without 
Borders condemned the ruling: 
“Imposing a heavy sentence on 
him for the supposed theft of a 
handkerchief is grotesque and 
disgraceful. His trial was as 
summary as the one in 2005, and 
relied on evidence that could 
well have been obtained under 
threat. We call for him to be ac-

quitted on appeal.”
Du Bouchet had completed a 

one-year sentence for “civil dis-
obedience” in May. For the previ-
ous conviction a lawyer did not 
represent him, and he served 22 
months in prison.

Closure in death of editor
On Aug. 30, a Port-au-Prince 
court sentenced Alby Joseph 
and Chéry Beaubrun to life in 
prison for murdering journalist 

Jacques Roche. The con-
viction came 20 days after 
President René Préval ap-
pointed a committee to re-
view unsolved murders of 

members of the Haitian press. 
The committee, developed by 

Préval and local press freedom 
group SOS Journaliste, consists 
of nine journalists from separate 
media outlets. The sentencing in 
the Roche case marks the com-
mittee’s first high profile success. 

Roche was the editor of Port-
au-Prince newspaper Le Matin’s 
art and culture section. He was 
kidnapped on July 10, 2005 and 

CU
BA

H
A

IT
I



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 224	  

found dead four days later. A 
number of other suspects con-
nected to his murder await trial.

KGB documents released
The Lithuanian Genocide and 
Resistance Center has begun dis-
playing archived KGB documents 

on the Internet. The docu-
ments list suspected traitors 
and individuals sentenced 
to death, reveal the KGB’s 
inner workings and shed 
light on its predecessor, the 
NKVD. They consist mainly 
of directives sent to the main 

headquarters in Lithuania, Latvia 
and Estonia during Soviet rule.

Dalia Kuodyte, the center’s 
director, said that if the docu-
ments illuminate the names of 
Lithuanian KGB agents or infor-
mants, their names will not be 
divulged.

The documents can be ac-
cessed at http://www.kgbdocu-
ments.eu/.

Hamas threatens journalist
Hamas plans to revive a 1995 
press law, which would put resc-
trions on the Palestinian media. 
Under Yasser Arafat the law was 
never enforced. It would ban 
publication of “secret informa-
tion” about the police, security 
forces, their weapons, move-
ments, training camps, or in-
formation that would endanger 
national unity, incite crimes, ha-
tred, division and religious dis-
sent.

Hamas also set up a commit-
tee, the Government Commitee 
for the Media, as a “reference 
point for journalists, which is 
aimed at simplying the gathering 
of information about the govern-

LI
TH

U
A

N
IA

Hundreds of mourners attend 
the funeral of Haitian journalist 
Jacques Roche in Port-au-Prince  
on July 21, 2005.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 234	  

ment,” according to a statement 
released under Hamas’ Informa-
tion Ministry in the Gaza Strip.

The statement gave the 
committee the right to con-
duct raids against media 
groups and “to summon 
their members over issues 
relating to their work,” 
Agence France-Presse re-
ported. “We will not deal 
with organizations which 
do not have authorization 
or do not respect the rules,” 
the statement said.

Hamas attacked a group 
of journalists covering a 
protest against Hamas rule 
in the Gaza Strip on Aug. 
24. The next day, Hamas 
tried to arrest AFP report-
er Sakher Abu El Oun. His 
colleagues formed a human 
chain around his home and 

blocked their entry. Abu El Oun 
leads the Gaza branch of the 
Palestine Jounalists Syndicate 
and is known for criticizing the 
Hamas government. 

“We are witnessing clear polit-
ical interference in journalism,” 

said IFJ General Secretary Aid-
an White. “The organization of 
journalists is a matter for jour-
nalists alone, not for regulation 
by divisive political forces.” 

New cartoons cause offense
In another case of offensive 
cartoons depicting Prophet 
Mohammed, Pakistan and Iran 
summoned Swedish diplomats 

to their foreign ministries 
on Aug. 29 to protest the 
publication of a cartoon 
showing the Prophet Mo-
hammed with the body of a 
dog. The cartoon, drawn by 
Lars Vilks and published in 

the newspaper Nerikes Allehan-
da, appeared on Aug. 18 and was 
meant to act as commentary on 
self-censorship, freedom of ex-
pression and religion. 

“The publication of this car-
toon, which seeks to attack the 
character of the Prophet Mo-
hammed, is unacceptable, re-
jected and condemned,” said 
Nasser Jawdeh, a representative 
of the Jordanian government. 

PA
LE

ST
IN

IA
N

 N
AT

IO
N

A
L 

A
U

TH
O

Ri
TY

PA
KI

ST
A

N



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 244	  

About 60 people protested in 
front of the newspaper’s offices 
on Aug. 25, and Vilks has reported 
receiving death threats. Groups 
in Egypt and Turkey have also 
joined in protest. The publica-
tion recalls the Danish cartoons 
in 2005 from the newspaper Jyl-
lands-Posten, which caused vio-
lent protests in several Muslim 
countries in early 2006.

Lennart Holst, the Swedish 
diplomatin Islamabad, said “he 
was sorry if the publication 
had hurt Muslim feelings,” ac-
cording to Swedish Foreign 
Ministry spokeswoman Anna 
Björkander. However, Björ-
kander added that “otherwise 
the Swedish government has no 
opinion on the matter.”

Journalist shot 
Radio journalist and station man-
ager of station RGMA-Bacolod, 
Ferdinand “Bambi” Yngson, was 
shot on July 25 on his way to 
work in the Philippines, accord-
ing to local news reports. He was 
immediately taken to a hospital 

in Sagay City and then trans-
ferred to another local hospital 
after his condition stabilized.

Police arrested a suspect 
identified as Romeo Cor-
bo, an official at the Land 
Transportation Office. Yng-
son frequently accused the 
LTO of corruption.

The shooting occurred 
the day before Reynato S. 

Puno, Chief Justice of the Su-
preme Court of the Philippines, 
met with the Committee to Pro-
tect Journalist to pledge his 
commitment to protect press 
freedom.

Government wiretaps journalists.
Members of Poland’s special 
services police force entered 
the apartment of freelance jour-

nalist Sylwester Latkowski 
on Aug. 30 to arrest former 
Interior Minister Janusz 
Kaczmarek in connection 
with the leak of a classified 
anti-corruption operation, 

reported Reporters Without 
Borders.

PH
IL

IP
PI

N
ES

PO
LA

N
D



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 254	  

This comes on the heels of a 
report looking into the phone 
tapping of journalists who are 
outspoken in their criticism of 
the Polish government. Accord-
ing to Reporters Without Bor-
ders, the Polish Justice Minis-
ter Zbigniew Ziobro and Prime 
Minister Jaroslaw Kaczynski or-
dered the phone taps. 

“Today’s secret service raid 
on the home of a journalist as 
he and a colleague were prepar-
ing an article for Polityka on the 
tapping of the phones of journal-
ists and opposition politicians is 
disturbing,” Reporters Without 
Borders stated. “We call on the 
authorities to establish a special 
parliamentary commission to 
look into the tapping of journal-
ists’ phones.” 

Kaczmarek revealed the phone 
tapping in a closed-door meet-
ing of the parliamentary com-
mission for the secret services 
on Aug. 22. Opposition leaders, 
Pawel Gras of the Polish Civic 
Platform and Jerzy Szmajdzinski 
of the Democratic Left Alliance 
said that Kaczmarek had named 

at least two journalists who had 
been tapped — Wojciech Czuch-
nowski of Gazeta Wyborcza and 
Maciej Duda, a former reporter 
for the national daily Rzeczpos-
polita.

Justice Minister Zbigniews 
Ziobro denied that opposition 
leaders and journalists were un-
der surveillance by intelligence 
services, according to the offi-
cial Web site of the Polish gov-
ernment. 

Reporters Without Borders 
condemned the practice of wire-
tapping journalists, stating, “It 
is unacceptable that a European 
Union member allows such prac-
tices to take place.” According 
to Reporters Without Borders, 
Kaczmarek is willing to give fur-
ther testimony to a special par-
liamentary commission.

Politkovskaya case arrests
On Aug. 27, Russian police arrest-
ed 10 suspects in last October’s 
killing of journalist Anna Politk-
ovskaya. Yuri Chaika, prosecutor 
general, said the 10 suspects were 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 264	  

active and retired police officers 
and security guards, and they 
were acting under the guidance 

of someone else. He hinted 
that the person could be Bo-
ris Berezovsky, a billionaire 
Russian businessman, who 
lives in London.

Soon after the arrests, Rus-
sian tabloid Tvoi Den released 
the names of 11 suspects in the 
case. Novaya Gazeta reported 
that this media leak came as a 
“total shock” to the prosecutor 
general’s office.

Gazeta.ru, an online Russian 
newspaper, reports that of the 10 
detainees, two have since been 
released — Aleksei Berkin and 
Oleg Alimov — and a third, Ser-
gei Khadjikurbanov, may have 
an alibi. In addition, according 
to Gazeta.ru, the Moscow Dis-
trict Military Court ruled Pavel 
Riaguzov’s arrest illegal, and the 
involvement of Dmitri Grachev 
— Khadjikurbanov’s mechanic, 
not a police officer or security 
guard — seems spurious.

On Sept. 5, the prosecutor 
general’s office announced the 

replacement of lead investiga-
tor Pyotr Garibian with Sergei 
Ivanov, who is chief of the of-
fice’s high-level cases; Garib-
ian will continue to serve as an 
investigator on the case. The 
reason given for the change of 
leadership was the large amount 

of work to be done. However, 
Reporters Without Borders re-
ports that the change may also 
be explained by the fact that an 
oversight committee for highly 
sensitive cases is due to begin 
work on Sept. 7.

A
P/

M
IS

H
A

 J
A

PA
RD

Z
E

Demonstrators put candles at 
portraits of killed journalist Anna 
Politkovskaya during a rally to 
commemorate the slain reporter  
in downtown Moscow last year.

RU
SS

IA



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 274	  

The change is problematic to 
Dmitri Muratov, editor in chief 
of Novaya Gazeta, the news-
paper for which Politkovskaya 
worked. He spoke on Russian 
radio station Ekho Moskvy, 
and said that it is yet another 
effort by the siloviki, the slang 
for those loyal to Russian Presi-
dent Vladimir Putin, to “ruin the 
case.” However, he told Interfax 
that the editorial office will con-
tinue to work with the investiga-
tive team, especially as Garibian 
remains involved.

Journalists threatened in Rwanda
Journalists must reveal sources 
when questioned, and they will 
be held accountable for using 

information from sensitive 
documents, government of-
ficials said during the tele-
vision program “Kubaza 
Bitera Kumenya” (Ask in 
Order To Know) on state-
owned Radio Rwanda and 

Television Rwandaise.
Finance minister James Muso-

ni accused journalists of work-

ing with “negative forces” and 
opposing countries that paid the 
journalists for their services. 
Army spokesperson Maj. Jules 
Rutaremara followed Musoni’s 
comments by defining media 
critical of the government as a 
“negative force.”

Journalists suspect the gov-
ernment is retaliating against ar-
ticles published by independent 
weeklies such as Umeseso, Um-
uco and Umuvugizi, which have 
been critical of government de-
cisions and scandals.

Charles Kabonero, publish-
er of Umuseso, told Reporters 
Without Borders that these com-
ments go beyond halting his 
paper’s production, which he 
has temporarily suspended, and 
puts the lives of journalists and 
their sources at risk.

“We fear for our lives,” says 
Kabonero. “When members of 
the government call us enemies 
of the country, it serves as a 
green light to all those inclined 
to go after us, as they can now 
claim they are protecting the 
country’s interests.”

rwanda









GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 284	  

Media faces increased pressure
Political pressure on the Slove-
nian media may be on the rise, 
according to concerns expressed 
by the International Press Insti-

tute, and its affiliate, the 
South East Europe Media 
Organization. 

Both organizations have 
reported instances of polit-
ical pressure on journalist’s 
writing about the country’s 

current center-right government 
and president Janas Janza. An-
other allegation leveled at the 
Slovenian government is that 
the nation’s leaders are exploit-
ing business relationships with 
companies that have financial 
assets in domestic media orga-
nizations.

In early summer, reporters 
from Slovenia’s most influen-
tial newspapers began leaving 
their positions. One of the new-
ly unemployed, Barbara Surk, 
claimed she was forced to leave 
the magazine Delo, which spe-
cializes in Middle East issues, 
after she was offered a low sal-
ary. 

Matija Grah, Delo’s Vienna 
correspondent, was removed 
from the staff after the govern-
ment complained about his re-
porting on the heated debate 
over bilingual street signs in the 
Austrian region of Kaernten, 
which contains a sizable Slove-
nian minority.

SEEMO Secretary General 
Oliver Vujovic said that such 
practices are particularly dis-
tressful because of Slovenia’s 
presidency of the European 
Union in 2008.

“Countries who assume the 
presidency of the EU must lead 
by example, and I am concerned 
that it will send a mixed message 
to other countries about how to 
influence media coverage,” he 
said.	

IPI Director Johann P. Fritz 
said, “The exercise of editorial 
independence is fundamental to 
the credibility of a media orga-
nization, and for governments 
to seek ways of undermining 
this principle is deplorable in a 
country that is a member of the 
European Union.” 

slovenia









GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 294	  

Journalist in hiding after threat
Sri Lankan journalist Iqbal Athas 
faced death threats after dis-
closing the Sri Lankan govern-
ment’s possible misconduct in 

the procurement of MiG-27 
fighter jets from Ukraine 
in an article published on 
Aug. 12, 2007. Via an e-mail 
sent to press freedom orga-
nizations around the world, 
Athas said he feared for his 

life and went into hiding.
According to Reporters With-

out Borders, on Aug. 18 a man 
arrived at the Sunday Times of-
fice where Athas works. The 
man claimed to be an officer in 
the Air Force and delivered a 
death threat to W. G. Gunaratne, 
who translates Athas’ work into 
Sinhala. 

Athas’ investigative work on 
defense issues has drawn prior 
threats, prompting the govern-
ment to provide police protec-
tion to him. However, the protec-
tion was withdrawn two weeks 
ago — just after publication of 
Athas’ story on the MiG-27 fight-
er jets. 

Global press organizations 
have urged European and U.S. 
embassies to offer protection to 
Athas. 

Turkey blocks Web site
Turkey’s judiciary has blocked a 
third Web site this year for “of-
fensive” content. WordPress.

com, which includes sev-
eral Internet diaries, was 
blocked following com-
plaints by religious leader 
Adnan Oktar. 

When entering the Web 
site, Internet users are met with 
the sentence in both Turkish 
and English, stating “Access to 
this site has been suspended in 
accordance with decision no: 
2007/195 of T.C. Fatih 2.Civil 
Court of First Instance.” 

The previous two sites that 
faced the Turkish government’s 
censorship were alternative dic-
tionary Web site “Eksisözlük” or 
“sour dictionary” (http://sozluk.
sourtimes.org/Default.asp?), 
which was closed on the grounds 
that it included writings that vi-

sri
 lanka







turkey






GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 304	  

olated Oktar’s personal rights. 
The other Web site Antoloji.com 
(http://www.antoloji.com/ a self-
described), the “Internet culture 
and art center,” was closed by 
court decree.

These two sites have since re-
opened.

Man arrested for Internet post
An Emirati man, Khaled al-Asli, 
was jailed on charges of defama-
tion regarding an online article 
allegedly slandering a local of-

ficial in the United Arab 
Emirates of Ras al-Khaim-
ah. According to Agence 
France-Presse, al-Asli de-
nied writing the article, 

which was posted under a pen 
name.

The owner of the site, Majan.
net, was also appealing a one-
year jail sentence on defamation 
charges. Mohammad Rashed al-
Shehhi was ordered to pay the 
equivalent of $19,000 in fines 
and compensation to another 
local official who sued his web-
site. Shehhi is included in the 

defamation suit filed against al-
Asli. His lawyer, Abdullah Om-
ran told the AFP that the court 
agreed to merge the suits and 
scheduled the next hearing for 
Sept. 2.

Reporters Without Borders 
condemned the action, and The 
Arabic Network for Human 
Rights Information (HRinfo) 
said the comment was no more 
than a “political criticism” of an 
official, and they called on the 
court to reverse its decision.

Dow Jones changes hands 
Dow Jones & Co. and News 
Corp. signed a definitive merger 
agreement Aug. 1 with a price 

tag of $5.6 billion. Members 
of the Bancroft family, who 
collectively owned 37 per-
cent of voting stock, agreed 
to the sale after the family 
initially rejected an early-
May bid from News Corp. 
CEO Rupert Murdoch. The 
Bancroft family spoke with 

21 alternative buyers during the 
three months leading up to Au-

u
.a

.e
.

united





 states







GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 314	  

gust, with potential 
partners including 
General Electric and 
Microsoft. 

Part of the final 
agreements includ-
ed the creation of 
an editorial board 
that will decide The 
Wall Street Journal’s 
top-editors, further 
distancing Murdoch 
from the paper’s 
editorial content 
— one of the con-
cerns voiced by the 
Bancroft family. The 
first board members 
will be former AP head Louis 
Boccardi; columnist Thomas 
Bray; former Republican House 
of Representatives member 
Jennifer Dunn; former Tribune 
Co. president Jack Fuller; and 
Nicholas Negroponte, founder 
of MIT’s Media Lab. 

As part of the final negotia-
tions, News Corp. will also “ap-
point a member of the Bancroft 
family or another mutually ac-
ceptable person to the News 

Corporation board 
of directors.” The 
Bancroft family 
has owned a major-
ity control of Dow 
Jones for 105 years. 

Potential changes 
to Dow Jones’ struc-
ture have circulated 
in the media. Mur-
doch is expected 
to strengthen The 
Wall Street Journal’s 
presence around the 
globe and in under-
developed media 
markets, integrate 
his online network-

ing resources to keep the paper 
current with advertising trends, 
and use Dow Jones’ business 
resources to create a cable tele-
vision business channel to rival 
CNBC (similar to FOX’s entry 
into the 24-hour news market 
created by CNN). n

 
 
 SPECIAL REPORT: RUSSIA

BBS Silenced 8 

Rupert Murdock, 
CEO of News Corp., 
purchased Dow Jones 
& Co. for $5.6 billion 
Aug. 1.

A
P/

M
A

RK
 L

EN
N

IH
A

N



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 324	  

Special Report:

BBC Silenced

Bolshoye Radio, a Moscow FM radio station stopped 
broadcasting the BBC’s World Service programs on Aug. 
17 and is the third station to do so since last year. 

The other two stations, Radio Arsenal in Moscow and Radio 
Leningrad in St. Petersburg, stopped broadcasting BBC’s pro-
grams at the end of 2006 and in early 2007, respectively. Radio 
Leningrad informed the BBC that local licensing authorities re-
quired them to stop.

The new owners of Bolshoye Radio, the investment group 
Finam, received a notice from Russian licensing authorities 

that broadcasting BBC and Voice of Russia contradicts the 
station’s licensing terms. Finam explained the broadcasts 
would have complied with the license if the station pur-
chased them and, for instance, aired the programs as ex-
clusively produced for them. The previous owner of the sta-
tion received the notice from the licensing authority several 

months earlier, but probably ignored it to avoid extra attention 
during the sale of the station, Vladislav Kochetkov, Finam’s 
press-secretary, explains.

BBC’s representatives insist that broadcasting their programs 
was legal. Although the BBC is not mentioned in the license, it is 
in the initial documents that were voted on in order to obtain the 
license. Also, the license states that only a certain proportion of the 
Bolshoye Radio output can be made by foreign broadcasters. 

“Since 2000, the Russian government has sought to obtain 

RU
SS

IA



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

World Watch

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 334	  

greater control over information and has tightened its grip on 
the media, particularly broadcasting,” Johann P. Fritz, director 
of the International Press Institute, said in a public statement. 
“In addition, foreign NGO’s have also faced pressure from the au-
thorities. With parliamentary elections later this year, and presi-
dential elections in March 2008, it is possible that the removal 
of the BBC is part of a policy to control the media during this 
crucial period.” He also drew attention to the fact that Radio Ar-
senal stopped broadcasting the BBC’s programs one day after the 
death of Russian dissident Alexander Litvinenko in London. 

In April, Lenta.ru — a Russian online news source — com-
mented on the launch of Bolshoye Radio, saying that media mar-
ket experts raised doubts about the success of the partnership 
due to the differences in broadcasting style: BBC is known for 
sharp and unflattering reports on government, while Voice of 
Russia is propagandistic, according to some.

Finam refused to comment on this statement, explaining that it is 
impossible to verify this idea with a large audience. A proper launch 
of the programming was due in September, and an audience had not 
yet been formed, although programs were being broadcast to test 
the signal. The BBC also refused to comment on the statement, and 
cited the initial documents, which stated that all participants of the 
project act as integral parts of the output to enable the station “to 
reflect many, and often contradictory, views on current affairs.”

Members of Finam and the BBC expressed their willingness 
to solve the problem. Although the content of Bolshoye Radio 
will change, Finam hopes to continue airing BBC’s programs. 
The vast majority of the BBC’s audience in Russia continues to 
listen to the programs via short wave, medium wave and satellite 
radios, as well as online. n



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 344	  

Attacks on journalists 
by security guards are not 
just preventing journalists 

from carrying out their jobs by 
not letting them into a particular 
building or meeting, but also are 
actually acting as gatekeepers 

and as such are impediments to 
press freedom in countries with 
emerging democracies.

In India, security guards 
dragged, kicked and punched 
mercilessly female journalist 
Afrida Hussain of Northeast 

ON GUARD

Security Guards add new threats to journalists doing their jobs

A security person stands guard in Mumbai, India, April 17 outside 
Bollywood star Amitabh Bachchan’s residence. Four days later, a photo-
journalist was injured there during a scuffle with security guards.

A
P 

/G
A

U
TA

M
 S

IN
G

H
By Sarah Paulsworth



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 354	  

Television (NeTV) when she at-
tempted to interview a group of 
hospitalized women at the Gu-
wahati Medical College Hospital 
in March. Hussain’s hand was 
broken, and she had to undergo 
treatment at the International 

Hospital, Guwahati. Hussain 
says she is still suffering both 
physically and psychologically 
from this “barbaric incident.”

In Russia, Andrei Kulgun, a 
photojournalist with the news-
paper Delovoi Peterburg, was 

beaten by security guards in 
April while covering a meeting 
of shareholders of the pig farm 
that was initiated by Faeton 
holding company in St. Peters-
burg. Andrei Yershov, editor in 
chief, told the Russian Commit-

tee for Journal-
ism in Extreme 
Situations that 
although Kulgun 
and other jour-
nalists showed 
their press cards, 
they were not 
allowed inside. 
While journalists 
were waiting out-
side, representa-
tives of the pig 
farm and Faeton 
came out arguing 
about something 
else. When the 
photojournalist 
started filming, 

two security guards approached 
him, and one of them began 
beating him. The journalists ran 
to their vehicle, on which the 
words “Delovoi Peterburg” were 
written in large letters. Howev-
er, the security guards jumped 

Russian photojournalist Andrei Kulgun’s case against 
the security guard who attacked and beat him during a 
shareholders’ meeting in St. Petersburg is still ongoing.

A
N

N
A

 F
ED

O
TO

VA
/D

EL
O

V
O

I P
ET

ER
B

U
RG



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 364	  

at the car, trying to break its 
window, before the journalists 
drove off.

In Azerbaijan, a security 
guard at Sumgayit State Univer-
sity detained and beat Yukselish 
Namina correspondent Elchin 
Hasanov who arrived at the uni-
versity to investigate alleged 
corruption in June. Hasanov 
says he was held against his 
will, slapped, punched and for-
bidden from making any phone 
calls. Several hours later he was 
handed over to the police, who 
did not detain the journalist but 
held his press card for six more 
hours. 

Afrida Hussain of NeTV is be-
ing helped by a local lawyer and 
other organizations. The human 
rights organization Assam has 
filed a lawsuit against the secu-
rity guards, and Hussain’s chan-
nel also filed a lawsuit. Hussain 
says she believes these cases 
will achieve nothing. “I know 
no action will be taken because 
it was a conspiracy against our 
channel and me,” she says. 

In Kulgun’s case, Faeton pro-
posed Delovoi Peterburg an am-
icable agreement. However, the 

security guard who struck Kul-
gun, Alexey Yakovlev, wouldn’t 
apologize, and the case was sent 
to the public prosecutor, but the 
office took no action within the 
30 days allotted by Russian law. 
Following this, the St. Peters-
burg’s Legislative Assembly sent 
an appeal to the Office of Pub-
lic Prosecutor to urge the legal 
proceedings, and the case is cur-
rently under investigation. 

In the case of Hasanov of Yuk-
selish Namina, lawyer Intigam 
Aliyev from the Legal Aware-
ness Center has sent an inquiry 
on Hasanov’s 

illegal detainment by Sumgay-
it University’s security guards 
and subsequent confiscation of 
his press card by local police to 
the Prosecutor Office of Sum-
gayit City. The lawsuit for mor-
al and material damages was 
filed in the Sumgayit City Court 
in July, and when this issue of 
Global Journalist went to press, 
the court hadn’t yet decided 
whether to consider this case. 

International News and 
Safety Institute in Belgium 
states in its Safety Code that “se-



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 374	  

curity forces must never harass, 
intimidate or physically attack 
journalists going about their 
lawful business;” still some se-
curity guards don’t comply with 
this simple rule. 

Deputy Director of the Inter-
national Press In-
stitute in Austria 
David Dadge says 
“security guards 
should know their 
rights and the rights 
of journalists bet-
ter.”

Journalists also 
need to respect 
private property is-
sues and to keep in 
mind that they are 
not entitled to spe-
cial privileges sim-
ply because they are journalists. 
When it comes to public prop-
erty as in the case of Hasanov, 
a journalist should be allowed 
onto the property on the same 
basis as anyone else, Dadge 
says. 

Dadge advises journalists 
to inform the representative of 
the business that they will be 

coming to report and that this 
information, including their 
names, should be passed to se-
curity guards so that the jour-
nalists can enter the property.

Frank Smyth, Washington rep-
resentative and journalist secu-

rity coordinator for 
the Committee to 
Protect Journalists’ 
says, “CPJ would 
encourage journal-
ists to both clearly 
identify themselves 
as journalists and to 
act like journalists 
who are observing, 
say, a demonstra-
tion instead of par-
ticipating in it.”

The Institute for 
Reporters’ Free-

dom and Safety in Azerbaijan 
and several Azerbaijani newspa-
pers print the rights of journal-
ists on the back of press cards 
to remind security guards and 
other people that violating the 
rights of or attacking journalists 
is a violation of the law. 

Once journalists find them-
selves in such a situation, IRFS 
advises local journalists in Azer-

‘All journalists 
should unite 

together and raise 
a voice against 
those who are 

becoming barriers 
to free and fair 

journalism’

 Afrida Hussain



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 384	  

baijan to maintain three main 
priorities: 1) protect themselves, 
2) try to summon help, and 3) 
under no circumstance provoke 
or reciprocate any aggression. It 
is also useful to document the 
incident using dictaphones, pho-
to and video cameras and to pay 
attention to what the aggressors 
look like, their names if they say 
them and badges or markings 
that reveal anything about their 
identity, rank and affiliation. Ac-
cording to IRFS, the key is to be 
subtle. The last thing a journalist 
wants to do is provoke aggres-
sors. Following that advice will 
help to bolster a lawsuit, which 
is probably the next step for a 
journalist to take.

Here, local lawyers, particu-
larly those specializing in the 
rights of journalists and the me-
dia, are a great asset. As Dadge 
noted, international organiza-
tions are often of little help in 
such cases because they are not 
familiar enough with legal regu-
lations in specific countries

Yet, having international 
journalism organizations take 
a more active role in monitor-

ing incidents involving security 
guards might reduce attacks on 
journalists by security. Interna-
tional journalism organizations 
would be capable of coordinat-
ing joint initiatives between se-
curity companies and the press 
and lobby for better training 
for employees of private secu-
rity companies. They could also 
work on cases where all local 
appeals and lawsuit have been 
exhausted to no avail, to help 
prevent impunity. There are no 
statistics on exactly how many 
conflicts between journalists 
and security guards are occur-
ring throughout the world. 

“All journalists should unite 
together and raise a voice 
against those who are becoming 
barriers to free and fair journal-
ism,” Hussain says. n

Sarah Paulswth holds 
a bachelor’s degree in 
Journalism from the 
University ofNew Hamp-
shire. She is a foreign 
editor for Turan News 
Agency and serves as 
public and international 
relations coordinator 

for the Institute for Reporters’ Freedom 
and Safety in Azerbaijan.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 394	  

Freed 
in Gaza
Journalists rally  
behind kidnapped  
colleague
By Jay Bushinsky

The free world breathed 
a sigh of relief when Pal-
estinian extremists in the 

Gaza Strip released BBC corre-
spondent Alan Johnston.

The Army of Islam, a mili-
tary group with suspected ties 
to the Dughmush clan and Al 
Qaeda, kidnapped the 44-year-
old journalist while he drove to 
the BBC’s Gaza office on al-Wih-
dah Street on March 12, 2007. A 
white Subaru pulled alongside 
Johnston’s car at 2 p.m., and four 
armed men seized him, accord-
ing to the Committee to Protect 
Journalists. 

At the scene of his abduction, 
Johnston left a business card on 
the pavement — deliberately, lo-
cal reporters assumed.

During the following 114 
days of captivity, his kidnap-
pers strapped an explosive belt 
around his waist at least once 
and forced him to beg on video-
tape for acceptance of their de-
mands. 

Five days before his release, 
an e-mail transmitted by the 
Tawhid and Jihad Brigades based 
in the Gaza Strip announced that 
a “previously unknown group 
had killed Johnston and would 
release a video of the execu-
tion.”  The e-mail said Johnston 
had been killed after Palestinian 
and British authorities failed to 
meet demands for prisoners to 
be freed from Israeli jails.  

However, no demand for such 
a release had been made public 
since Johnston was seized. This 
morbid exchange can be regard-
ed as premeditated disinforma-
tion intended to influence the 
behind-the-scenes contacts, pre-
sumably underway to extricate 
Johnston.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 404	  

The kidnappers’ motives re-
main unclear. 

According to one well-in-
formed source, they wanted to 
use him as a means of exert-
ing pressure on the UK for the 
release of Palestinian-born ter-
rorist kingpin Abu-Qutada and 
several of his cohorts who are 
in British custody. Abu-Qutada, 
whose full name is Sheikh Omar 
Mahmoud Othman abu Omar, is 
suspected of being Al Qaeda’s 

chief recruiter in Great Britain.  
Another explanation was fi-

nancial. Johnston’s ransom was 
suspected to have been $5 mil-
lion. 

The third rationale was that 
Hamas wanted to build up ten-
sion and suspense regarding 
Johnston’s fate so that it could 
make political capital as his res-
cuers.  

None of these notions have 
been verified and insofar as the 

Foreign correspondents gather at the Eres crossing on the Israeli side of 
the Israel-Gaza strip border April 25 as they protest for the release of BBC 
correspondent Alen Johnston.

epa


/jim


 hollander












GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 414	  

proverbial payoff is concerned, 
it has not been confirmed.  Like 
the other media whose person-
nel have been detained ad in-
finitim, the BBC paid no heed 
to reports that a large sum of 
money changed hands through 
clandestine channels. 

Then as now, there have been 
no disclosures of 
any ransom paid, 
deals made or 
conditions met. In 
the opinion of one 
of Israel’s senior 
radio journalists, 
Yitzhak Noy, who 
specializes in lo-
cal and interna-
tional news me-
dia, one must not 
rule out the possi-
bility, if not the likelihood, that 
“political strings” were attached 
to the captive’s release.  

At the time of Johnston’s kid-
napping, Fatah controlled the 
Gaza Strip through the Palestin-
ian National Authority. During a 
visit to Sweden on April 20, 2007, 
PNA President Mahmoud Abbas 
told reporters: “Yes, I believe 
he (Johnston) is still alive.  Our 

intelligence services have con-
firmed to me that he is alive.”  

Abbas also said he knew who 
was holding Johnston, but de-
clined to give details and did not 
initiate or authorize any opera-
tions aimed at liberating John-
ston.

The Foreign Press Association 
in Israel, of which 
Johnston was an 
active member, 
waged a relent-
less campaign for 
his freedom and 
worked closely 
with the BBC, 
the Committee to 
Protect Journal-
ists, and the local 
Palestinian press 
in the West Bank 

and Gaza Strip.  
Leads, tips and often unreli-

able information poured into the 
FPA’s modest office in Tel Aviv 
where Executive Secretary Gle-
nys Sugarman of South Africa, 
herself an experienced foreign 
correspondent, kept FPA Chair-
man (and ABC’s Israel bureau 
chief) Simon McGregor-Wood 
informed. 

One must not rule 
out the possibility, 

if not the likelihood, 
that “political strings” 
were attached to the 

captive’s release. 
Yitzhak Noy



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 424	  

There was constant and close 
coordination with the BBC, while 
Palestinian journalists launched 
a variety of initiatives aimed at 
bringing back Johnston alive.  

Palestinian journalists refused 
to cover the Palestin-
ian government, its 
ministers in particu-
lar, as a means of ex-
erting pressure on the 
government to take 
swift and effective ac-
tion; they put up giant 
portraits of Johnston 
on public buildings; 
they marched and 
chanted the slogan 
that echoed around 
the world, “Free Alan 
Now.” 

The FPA demon-
stration staged by 
Israel-based foreign 
correspondents at 
Checkpoint Erez, on 
April 25, 2007 may have been the 
first of its kind.  

It was a surrealistic event. The 
same foreign correspondents, 
men and women, who have been 
covering mass protests, vigils and 
every other kind of collective ef-

fort to advance a cause or make 
a political point were following 
suit. They stood side by side in the 
warm spring sun, holding “Free 
Alan Now” posters for all the TV 
cameramen on hand to see and 

shoot, and listened to speeches 
made on Johnston’s behalf.

“We salute our Palestinian col-
leagues and thank them for their 
courageous efforts on Alan’s 
behalf,” McGregor-Wood said in 
one speech.

BBC Reporter Alan Johnston during a press 
conderence at the British consulate in 
Jerusalen, July, 4. Johnston was released after 
nearly four months in captivity in the Gaza 
Strip. He said it was “fantastic” to be free again 
after an “appaling” ordeal.

ap
/

oded



 bality








GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 434	  

In another speech, BBC Dep-
uty Head of News Gathering, 
Jonathan Baker spoke with the 
fervor of a political leader, “LET 
HIM GO!”  With the words, Bak-
er summed up his message of 
appreciation for the constant 
support Johnston received in 
dispatches, broadcasts and in-
terviews filed by his FPA col-
leagues. 

The International Press In-
stitute followed up two months 
later by sending a delegation 
to Ramallah for talks with PNA 
officials.  Its declared purpose 
was “to maintain pressure” on 
the parties involved for John-
ston to be freed unharmed, said 
the IPI’s Catherine Porter, who 
joined that mission.

In June, Hamas routed Fatah 
forces and seized control of 
the politically contested Gaza 
Strip.

Senior Hamas officials negoti-
ated with the Army of Islam, con-
ducted direct talks with one of 
its leaders, Mumtaz Dughmush, 
head of the Dughmush clan, but 
did not bring the leader and his 
allegedly-renegade fellow clan 
members to justice. 

During the final stages of this 
ordeal, Hamas’ armed person-
nel surrounded the building in 
which Johnston was kept. They 
were nearby at 4:00 a.m. when 
his high-tempered jailers re-
ceived orders to bring him to 
the home of deposed PNA Prime 
Minister Ismail Haniya in Gaza. 

Haniya was waiting with a co-
terie of local TV crews and jour-
nalists.

On July 4, the pale and vis-
ibly fatigued Johnston passed 
through Israel’s Checkpoint 
Erez, stopped in Jerusalem and 
flew home. 

“It is just the most fantastic 
thing to be free,” he said just be-
fore leaving the Gaza Strip. n

Jay Bushinsky has 
covered the Middle East 
since 1996 and estab-
lished CNN’s Jerusalem 
Bureau in 1980. He 
writes for the Toronto 
Sun and Washington 
Times. 

JOHNSTON’S CAPTIVITY

TIMELINE 8 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 444	  

WEEK 1
Alan Johnston’s car found aban-
doned in Gaza City, March 12.
WEEK 2
Journalists in Gaza and London 
rally for Johnston’s release.
WEEK 3
Palestinian journalists boycott 
covering government.
WEEK 4
Thousands world-wide sign a 
petition for Johnston’s release.
WEEK 5
Tawhid and Jihad brigades claim 
to have killed Johnston.
WEEK 6
President Mahmoud Abbas con-
firms that Johnston is alive.
WEEK 7
Christian, Muslim and Jewish 
vigils in London for his release; 
protess across Middle East.
WEEK 8
Rallies for his release coincide 
with World Press Freedom Day, 
May 4. They take place worldwide 
(including Beijing and Jakarta). 
WEEK 9
On May 9, Jaish-al-Islam (Army of 

Islam) issues videotape containing 
terms for Johnston’s release and 
displays his BBC identity card.
WEEK 10
On May 17, Johnston celebrates 
birthday in captivity. Tehran con-
demns his kidnappers. 
WEEK 11
Hamas assures Johnston’s safety.
WEEK 12
On June 1, the Army of Islam re-
leases video of Johnston calling on 
the West to end sanctions against 
the Palestinian government.
WEEK 13
Hamas expels Fatah from Gaza 
Strip.
WEEK 14
Hamas demands Johnston’s 
release. Many suspect this is a 
publicity ploy.
WEEK 15
On June 20, 100th day of captiv-
ity passes, and new video re-
leased on June 24 with Johnston 
strapped in an explosive vest.
WEEK 16
Hamas arrests Army of Islam 
spokesman. Johnston freed July 4.

JOHNSTON’S CAPTIVITY
ACCORDING TO BBC NEWS



GLOBAL JOURNALIST Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 454	  

Oppressed
and still onPress

Oppressed
and still onPress

EE
ven though T.P. Mishra is the top editor at 
The Bhutan Reporter, a monthly English-language 
newspaper written by and for Bhutanese refugees, 

it is his responsibility to pick up the papers from the press 
and transport them to his rented room, which serves as 
the newspaper’s head office. To say The Bhutan Reporter 
operates on a shoestring budget is an understatement.          



GLOBAL JOURNALIST Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 464	  

On an average day at the office, 
Mishra shifts his load of 1,000 
newspapers from one shoulder to 
the other.  Someone honks at him.  
He gracefully navigates through 
the maze of cars, motorcycles and 
people competing for space in the 
streets of Kathmandu, Nepal.

Left: T.P Mishra, editor of The Bhutan Reporter, carries 1,000 copies 
from the printer in Kathmandu, Nepal, to the bus stop on June 7.

NN
o staffers are 
paid and the paper’s 
monthly budget of 

2,500 Nepali rupees (about 
$40) is contributed by the 
staff’s editors, many of whom 
work as teachers. Subscrip-
tions and advertisements are 
impossible. 

Most of the newspaper’s 
readers are refugees who 
have lived in camps near Da-
mak, in eastern Nepal, for the 



GLOBAL JOURNALIST Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 474	  

last 17 years. They are legally 
barred from officially holding 
jobs in Nepal which means they 
have little disposable income. 
In addition, the paper cannot 
solicit advertisements since it 
is technically an illegal publica-
tion; Nepalese law does not al-
low foreign-owned media — like 
The Bhutan Reporter — to pub-
lish their Nepali-news papers 

and magazines in the country. 
“I always feel responsible to 

the 23 correspondents stationed 
in camps and other associate ed-
itors stationed in Kathmandu,” 
said Mishra. “They have been 
sweating a lot selflessly, there-
fore the very frequent question 
I receive is that whether the 
paper will give continuity to its 
hard copy print.”

The Bhutan Reporter’s office is actually a one-room apartment that does triple 
duty as a bedroom and living room for Editor T.P. Mishra and his family. 
Manager Vidhyapati Mishra, 26; Associate Editor Ichha Poudyel, 26; Sub-Editor 
Tej Koumar Chouhan, 28; Chief Editor Kazi Gautam, 26; and Dilly Maya Mishru, 
18, T.P. Mishra’s sister, listen as he speaks at the June editorial meeting.



GLOBAL JOURNALIST Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 484	  

Right: A poster from last 
year’s “Basic concepts of 
news writing” workshop 
hangs prominently 
in the entryway to 
Adhikari’s family hut. 

Above: Yadu Neopaney, 
a special correspondent 
for The Bhutan Reporter, 
works in his room to 
keep tabs on subscribers 
and circulation.



GLOBAL JOURNALIST Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 494	  

Sometimes the answer Mishra 
gives is “no.” The paper, which 
began printing in 2004, skips 
publishing at times due to lack 
of funds. Back in March, The 
Bhutan Reporter nearly ceased 
to exist until a story about the 
newspaper’s plight appeared on 
Media Helping Media, an online 
portal for news about freedom 
of the press in transitional coun-

tries. An 11th-hour donation from 
the World Association of News-
papers saved the newspaper for 
three months. 

Despite the financial hard-
ships, the paper’s reporters and 
editors remain steadfastly dedi-
cated to journalism. 

During a recent editorial meet-
ing at one of the refugee camps, 
reporters told Mishra that he 

The Bhutan Reporter Editor T.P. Mishra reads the June edition of the 
paper hot off the press.  The paper lacks advertising and any other 
means of financial support.  Editorial board meetings scrape together 
the 2,500 rupees ($40) per month required to keep the paper printed. 



GLOBAL JOURNALIST Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 504	  

must find a way to continue pub-
lishing The Bhutan Reporter be-
cause it was the one thing they 
had to look forward to in their 
lives.

“I go to Damak by bicycle 
to bring (the) newspaper to 
camps,” said Puspa Adhikari, 
one of the paper’s special cor-
respondents, referring to the 
town about an hour’s bicycle 
ride from the Beldangi refugee 
camps. “I face lots of difficul-
ties; I have ambition to become 
an international journalist.”

Adhikari’s dream is the dream 
of many of the paper’s other re-
porters. But a lack of education-
al resources and opportunities 
may keep dreams from becoming 
reality. Most of The Bhutan Re-
porter’s staff do not have formal 
journalism training and indeed, 
this is sometimes reflected in 
the newspaper’s stories, which 
do not always name sources or 
attribute information. Readers, 
too, have suggestions for im-
proving the newspaper.

“If this paper could add more 
reporters they could give more 
fresh news from on the spot. It 
is lacking this,” said Kapil Muni 

Dahal, a 10th-grade Nepali lan-
guage teacher at a school inside 
one of the seven refugee camps. 

Despite this lack of fresh 
news, Dahal said, “I share the pa-
per with other people whenever 
I get it. I read it among the group 
and translate it into Nepali and 
the people listen and interact.” 

It’s that commitment to read-
ers like Dahal and his friends that 
keeps Mishra and the rest of The 
Bhutan Reporter staff working 
on the paper month after month. 
Their dream is to transform the 
newspaper into a bi-monthly 
publication and more.

“We have been working, keep-
ing the aim that one day we will 
reach establishing this paper as 
the leading paper of Bhutan,” 
said Mishra. n

Laura Elizabeth Pohl is 
a freelance photogra-
pher based in Hampton 
Roads, Va. She received 
her bachelor’s degree 
from American Univer-
sity and her master’s de-
gree from the University 
of Missouri.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 514	  

Protesters scuffle with police officers during a demonstration for more 
democracy in Hong Kong.

A
P/

V
IN

C
EN

T 
YU

With the 10th anniversary of Hong Kong’s handover to the 
People’s Republic of China from British colonial rule, tens 
of thousands of its residents demonstrated for democrat-

ic reform in the streets. It seems that personal freedoms, including 
the rights of association and expression, are still alive and well, but a 
lingering question remains over the city’s famed press freedoms — 
have they survived intact? The answer depends on whom you ask. 

10 YEARS AFTER
 HONG KONG ALIVE & WELL?By Doreen Weisenhaus



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 524	  

If you ask the Hong Kong peo-
ple, their fears about damage 
to Hong Kong’s free press have 
diminished over the years. More 
than half now say they are “not 
worried” about press freedom, 
with only one-quarter saying 
they are somewhat or very wor-
ried, according to the Hong Kong 
Transition Project, overseen by 
Professor Michael DeGolyer of 
Hong Kong Baptist University, 
which has tracked public opin-
ion since the handover.

“Notwithstanding all the dire 
predictions that absorption into 
media-repressive China would 
eventually castrate the feisty lo-
cal press, the Hong Kong media 
have at least held their own,” 
Thomas Plate, a member of the 
Pacific Council on International 
Policy, wrote in the South China 
Morning Post, the city’s largest 
English-language newspaper. 
“Newspapers still bash the cen-
tral government. And TV and ra-
dio, especially, still operate with 
a measure of abandon.”

And indeed, the news media 
have played an active and sub-
stantial role in aggressively cov-
ering developments of the past 10 

years. Their intense coverage and 
criticism of problems in the ad-
ministration of the first Chief Ex-
ecutive Tung Chee-hwa contrib-
uted to his resignation in 2005.

But if you ask the Hong Kong 
Journalists Association, the re-
sponse is pessimistic. A survey 
it conducted in January of local 

A protester wears a hat made from 
a newspaper with Chinese words 
“Universal Suffrage” written on it 
during a pro-democracy street rally 
in downtown Hong Kong in 1997.

A
P/

V
IN

C
EN

T 
YU



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 534	  

journalists reported that nearly 
60 percent believed that “press 
freedom had deteriorated” since 
1997, in part because of a less 
open local government, espe-
cially under current Chief Ex-
ecutive Donald Tsang.

Some international surveys 
have downgraded Hong Kong’s 
press freedom rankings. In 2006, 
Reporters Without Borders ranked 
it as 58th freest of 168 countries, 
down from a high at 18th in 2002. 
It noted, “Hong Kong continues to 
enjoy real press freedom, but po-
litical and financial pressures from 
Beijing are constantly increasing.”

Those pressures include Bei-
jing’s direct intervention in the 
Special Administrative Region 
in constitutional matters, par-
ticularly on democratic reform. 
Among the most alarming ac-
tions to journalists, however, 
was the 2006 conviction on the 
mainland of Ching Cheong of a 
Hong Kong-based reporter for 
Singapore’s The Strait Times.

The first post-handover prose-
cution of a Hong Kong journalist, 
Ching was sentenced to five years 
in prison on charges of spying 
and passing state secrets to Tai-
wan. He was arrested in Guang-

Fireworks explode over Hong Kong’s Victoria Harbor to celebrate the 10th 
anniversary of Hong Kong’s handover to China, July 1.  

A
P/

K
IN

 C
H

EU
N

G



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 544	  

zhou while reportedly conducting 
research related to former Com-
munist Party leader Zhao Ziyang, 
who had recently died. Zhao was 
purged from power in 1989 after 
sympathizing with student dem-
onstrators at Tiananmen Square.

Hong Kong media also face fi-
nancial pressures in the form of 
advertising boycotts by Beijing-
friendly businesses. Jimmy Lai, 
owner of the city’s largest listed 
and unrepentantly pro-demo-
cratic media company, has said 
that his publications lose mil-
lions of dollars a year in with-
held advertisements, despite 
their high circulations.

But Beijing-related concerns 
aren’t the only ones troubling the 
Hong Kong press. Its own local 
government has engaged in some 
worrisome actions. In 2004, an 
anticorruption agency raided sev-
eral newsrooms to try to uncover 
sources for news stories that re-
vealed the identity of a witness in 
the government witness protec-
tion program. A reporter ended 
up identifying and testifying at 
trial about her source, a lawyer, 
who was convicted.

Covert but only mildly reveal-

ing photographs of a Canto pop 
star undressing after a concert 
were published in 2006 and were 
classified as indecent, prompting 
a government think tank to revive 
its recommendations for the pas-
sage of strict privacy laws. 

More worrisome, though, are 
laws Hong Kong might enact re-
garding national security, as man-
dated by Article 23 of Hong Kong 
Basic Law, its constitution. In late 
2002, the government proposed 
harsh laws over theft of state se-
crets, subversion, sedition, trea-
son and secession. After more 
than 500,000 people, including 
many journalists, marched in 2003 
to protest the legislation, the gov-
ernment withdrew its proposals. 
Chief Executive Tsang is expect-
ed to reintroduce new proposals 
at some future point, likely closer 
to 2012 when his current term in 
office ends.

Until that happens, however, 
Hong Kong is still one of the fre-
est media environments in Asia. 
Its Basic Law and Bill of Rights 
Ordinance guarantee press free-
dom. The local government im-
poses few limits on media opera-
tions or on access to the Internet. 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 554	  

No new laws restricting the press 
have been enacted nor have any 
media organizations been shut-
tered for political reasons. 

The culprit for the pessimism 
in some corners seems to be self-
censorship. The journalist asso-
ciation survey reported that three 
in 10 respondents said they prac-
ticed self-censorship when han-
dling news; 40 percent said col-
leagues censored themselves. 

Not offending Beijing is one 
leading reason. Twenty percent 
of those who said they censored 
themselves did so by playing 
down negative stories about the 
central government. Politically 
sensitive stories — such as Tai-
wan’s independence or whether to 
call Chen Shui-bian “president” or 
“leader” of Taiwan — give the me-
dia pause. In 2004, several radio 
hosts who had criticized Beijing’s 
intervention in democratic reform 
abruptly left their popular talk 
shows, saying they had received 
threats from mainland sources.

The association worries when 
members of the media hear com-
ments by Beijing leaders such as 
those in June by Wu Bangguo, Na-
tional People’s Congress Chair-

man, that there are limits to Hong 
Kong’s autonomy. “However much 
power the central government de-
cides to assign to the SAR, this is 
what the SAR gets,” he says.

The association predicts these 
concerns will grow as more me-
dia owners conduct business on 
the mainland and become friend-
lier with Communist Party offi-
cials. In 2003, seven media own-
ers were appointed as delegates 
to the Chinese People’s Political 
Consultative Conference, a top 
advisory group.

“Some industry players long 
for the commercial benefits from 
being the mouthpieces of Beijing, 
or else they want to be able to get 
a share of the pie in the mainland 
media market,” Lai observed in 
his own newspaper, the Chinese-
language Apple Daily, about the 
self-censorship issue. “They are 
dooming themselves.” n

Doreen Weisenhaus is director of the 
Media Law Project at the Journalism and 
Media Studies Center at The University of 
Hong Kong. A lawyer and former city edi-
tor of The New York Times, she is the au-
thor of Hong Kong Media Law: A Guide 
for Journalists and Media Professionals 
(Hong Kong University Press 2007).



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 564	  

“IT’S LONELY AT THE TOP,” 
boasted a classic Econo-
mist poster in the late 

1980s, “but at least there’s some-
thing to read.” Twenty years later, 
there’s something to hear, too. 

The entire magazine has been 
made available as an audio edi-
tion. Since July, subscribers 
have been able to download 
seven hours of The Economist’s 
precise, carefully enunciated 

Editor John Peet meets the press to discuss a survey on the decline of Italy. 

The Economist in Stereo

By Ros Taylor
A

P/
LU

C
A

 B
RU

N
O

Subscribers praise The Economist’s new audio edition, but 
some professionals remain skeptical.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 574	  

prose in one whopping 130-mega-
byte package.

The move is unprecedented. 
While the UK’s Talking Newspa-
per Association has made a few 
weeklies available 
to blind people 
for decades — 
The Economist, 
the New Scientist 
and the Investors 
Chronicle among 
them — this is the 
first time that a 
major publication 
has simply broad-
cast the text of its 
articles verbatim 
on the Web with-
out any attempt to 
edit them for au-
dio consumption. 

Until now, pa-
pers and magazines have tended 
to use podcasts as a way of add-
ing value to their print brands 
and introducing a younger read-
ership to their products. The 
Economist, whose readership 
has doubled in the past decade, 
has taken a far more straight-
forward approach. But then, 
the 164-year-old publication has 

never quite succumbed to the 
whims of fashion: Despite all 
appearances, it still calls itself a 
newspaper.

“I think it’s a confident move 
that suggests our 
words can live in a 
different medium,” 
says Benjamin 
Franklin, editor of 
The Economist’s 
Web site econo-
mist.com. He says 
the audio edition 
was inspired by 
the availability of 
cheap broadband 
and the ubiquity 
of iPods and other 
MP3 players. Even 
in 2003, more than 
a quarter of The 
Economist’s read-

ers owned some kind of MP3 
player, according to the last 
reader survey. That proportion 
will undoubtedly have risen 
since. Furthermore, such a large 
download simply wouldn’t be 
feasible without fast Internet 
connections.

“I suppose it was really a 
hunch that this might be some-

The 164-year-
old publication 
has never quite 
succumbed to 
the whims of 

fashion: Despite 
all appearances,  
it still calls itself  

a newspaper.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 584	  

thing that would appeal to our 
readers,” Franklin says. “It 
might slot into busy lifestyles 
and give people the freedom to 
consume The Economist in dif-
ferent ways.”

The venture is not The Econ-
omist’s first foray into audio. 
The magazine has podcasted 
occasional interviews with au-
thors and discussions hosted 
by section editors. A couple of 
eight-minute podcasts released 
on iTunes, one looking at the 
week ahead and the other tout-
ing highlights from the current 
issue, sometimes attract as many 
as 100,000 downloads. But the 
new edition is the first time The 
Economist has charged listeners 
to download audio. Subscrib-
ers to the magazine pay nothing. 
Others pay $8 or $10 for a back 
issue, each audio issue lasting six 
to seven hours. That’s more than 
the cover price of the magazine 
($5.99) but still small beer to The 
Economist’s affluent readership, 
whose average income exceeds 
$154,000. And the audio edition 
carries no advertisements.

Every line of the magazine, 
from the headline to the obitu-

ary, is read by a team of actors 
working for a company called 
Talking Issues. The actors and 
broadcasters, male and female, 
were hand-picked by the maga-
zine to ensure they could con-
vey the authority and gravitas 
associated with The Economist 
brand as well as its dry wit. 

“If we’d done it ourselves,” 
Franklin says, “it would have 
been impossible, quite simply 
impossible. We’ve obviously 
taken quite some trouble to get 
the quality right and get the right 
mix of voices.” 

The magazine’s famous no-by-
line policy made the task easier. 
Most magazines rely on a stable 
of well-known contributors and 
columnists, and readers would 
have expected to hear them 
reading out their own stories. 
The Economist faced no such ob-
stacle, which eased the fact that 
its correspondents are based all 
over the world and could never 
file a studio-quality recording.

“There was never any ques-
tion we would have our own 
people,” Franklin says. “It just 
wouldn’t have been feasible. We 
get this out by 5 p.m. on a Fri-



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 594	  

day. In many parts of the world, 
you can’t get the magazine as 
quickly as that.”

The initial reaction from read-
ers has been “extraordinarily 
enthusiastic,” Franklin says. 
“We asked people 
to take a survey 
once they’d down-
loaded it to tell us 
what they think, 
and we’ve had re-
markably positive 
feedback.” 

Business peo-
ple are apparently 
listening to The 
Economist in the 
“dead time” during 
their daily com-
mute or on the 
treadmill at the 
gym. Older readers 
prefer to listen as 
they putter around 
the house, particularly if their 
eyesight is beginning to fail.

“We rolled it out as a soft launch 
with a subset of our subscriber 
to see what load it would place 
on our servers,” Franklin says. 
Downloads have “consistently 
been much higher than we were 

expecting. So we’ve been pleas-
antly surprised by the numbers.”

Brian J. East, a former stra-
tegic intelligence analyst from 
Ontario and a longtime sub-
scriber to The Economist’s print 

edition, is one of 
the converted. He 
finds the audio ver-
sion much easier to 
carry around than 
the magazine. “It is 
essentially a verbal 
briefing, which can 
easily be loaded 
onto a minute MP3 
player and permits 
me to multitask.”

If seven hours of 
audio sounds like a 
lot, Franklin points 
out that articles 
and sections can 
be skipped just like 
music tracks. Some 

listeners won’t even bother 
downloading one or two of the 
regional sections. Others will 
skip finance. In any case, Econo-
mist subscribers are used to set-
ting aside time for their favorite 
publication, and they read the 
print edition with unusual thor-

The Economist has joined 
the digital revolution, with 
its own twist. The magazine 
is available on iTunes.

A
P 

PH
O

TO
/J

EF
F 

C
H

IU



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 604	  

oughness. Thirty-five percent of 
them devote two to three hours 
to it, and 17 percent spend more 
than three hours poring over the 
magazine. The average magazine 
gets just 45 minutes.

What the listeners miss is 
The Economist’s famously witty 
photo captions, the graphs and 
charts, KAL’s cult cartoon (avail-
able on Economist.com in the 
“Kallery”) and the pages of top 
jobs. East says he would like an 
audio-visual release — “not a 
newscast,” he explains, “but sup-
porting graphics to the story.”

Not everyone is won over 
by the BBC diction. “How on 
earth did they manage to make 
The Economist so dull?” asks 
Jemima Kiss, the Guardian’s 
new media reporter and the for-
mer editor of journalism.co.uk. 
“There’s something desperately 
unimaginative about employing 
a few people to read your entire 
magazine cover to cover.”

Kiss continues: “How many 
factual radio shows involve one-
person monologues? It’s hard 
to listen to and hard to engage 
with. And anyone who has spent 
five minutes in broadcasting 

— and make no mistake, this is 
broadcasting — will tell you that 
writing for print and writing for 
broadcast are a long way apart.”

The magazine should bring 
together some of its writers to 
discuss the week’s events, she 
says. “There’s a real opportunity 
here to do something new, some-
thing more conversational.” That 
may well happen in the coming 
months: economist.com has just 
hired its first multimedia editor.

But is the venerable weekly al-
ready on to something? Will oth-
er newsweeklies follow its lead 
in recording their entire con-
tents? It looks unlikely. Several 
have dabbled in podcasting, but 
without much success. The Brit-
ish political weeklies the Specta-
tor and the New Statesman have 
experimented with a Christmas 
story and recorded somewhat 
turgid panel debates (“Will MPs 
use their communications allow-
ance effectively?”), but the New 
Scientist has dropped its weekly 
podcast, which ran original in-
terviews and features.

“When push comes to shove, 
it wasn’t making us any money,” 
says the editor of the New Sci-



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 614	  

entist, Jeremy Webb, who has 
worked as a producer for BBC 
Radio 4 and the World Service. 
“We couldn’t get any sponsor-
ship for it.” The number of 
downloads was in five figures a 
week, but the podcast was using 
up resources that he believes 
are better spent on video.

Webb doubts New Scientist 
readers want to have the maga-
zine read out loud to them. “I can 
only assume Economist readers 
must have a lot of time in cars.”

He doesn’t rule out a return of 
the podcast if a sponsor comes 
along —“a lot of people here 
missed it very much” — but says 
video gives a much greater return 
than audio. In recent months, 
the American weeklies Time 
and Newsweek and France’s 
L’Express and Le Nouvel Obser-
vateur have also ploughed their 
resources into video rather than 
podcasting with mixed results.

The New Yorker, a magazine 
that attracts a readership that, 
although less international, is 
almost as devoted as The Econo-
mist’s, has taken a more creative 
approach. Like The Economist, 
it produces a weekly iTunes 

teaser intended to boost sales 
of the magazine. But it also runs 
spin-off discussions about sto-
ries that have already appeared. 
In August, visitors to newyork-
er.com were treated to a reading 
of an Isaac Babel short story by 
the writer George Saunders, fol-
lowed by a chat with The New 
Yorker’s fiction editor. 

The Economist may take a 
similar approach. After all, one 
of its most famous editors, Wal-
ter Bagehot, spoke of the need 
“to be conversational, to put 
things in the most direct and 
picturesque manner, as people 
would talk to each other in com-
mon speech, to remember and 
use expressive colloquialisms.” 

It would be a pity if the maga-
zine failed to apply those values 
to its audio broadcasts, espe-
cially since its readers can hard-
ly get enough. n

Ros Taylor writes for 
the Guardian and its 
website, Guardian 
Unlimited, and regularly 
appears on its Newsdesk 
podcast. She currently 
specializes in British poli-
tics and the UK press. 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 624	  

Blocks from the White 
House, a makeup artist 
touches up Abderrahim 

Foukara’s forehead as the Al 
Jazeera Washington bureau chief 
skims right-to-left through his 
Arabic notes. An anchor at head-
quarters in Qatar follows with the 
headlines. “OK, animation on the 

air,” a producer shouts. Images of 
the U.S. Capitol and an American 
flag fill the screen. “Min Wash-
ington” (From Washington), the 
network’s weekly U.S. affairs 
program, is on the air. 

With a staff of about 25, Al 
Jazeera’s Washington bureau 
— not even counting the sta-

How the Arab World
Views

Washington
By Adam Schreck

Palestinians 
watch Al 
Arabiya TV 
News Channel 
showing U.S. 
President 
George W. 
Bush. Al 
Arabiya has 
one of the 
largest Arab-
language news 
operations. 

A
P/

M
uhammed








 M

uheisen









GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 634	  

tion’s new English-language op-
erations — is the largest of any 
Arab news organization in the 
United States. But it’s hardly 
alone. More than 20 Middle East-
ern newspapers, news services 
and television stations have cor-
respondents stationed in the 
capital. What those journalists 
report — and how they report 
it — plays a key role in shaping 
the United States’ image in the 
Muslim world. For a post-9/11, 
wartime America, that image 
matters more than ever. 

The U.S. State Department’s 
Foreign Press Center estimates 
that around 150 journalists are 
voluntarily credentialed to work 
for various Arabic news organi-
zations in Washington. Many oth-
ers are part-time stringers who 
only write occasionally. One 
State Department analyst who 
monitors Middle Eastern media 
estimates that up to a quarter of 
the Arabic news networks’ news 
hole is filled with coverage of 
the United States — mostly what 
happens in Washington.

“America is present in the 
daily life of every Arab,” says 
Hisham Melham, a longtime 

Washington correspondent who 
recently became bureau chief 
for Al Arabiya, Al Jazeera’s big-
gest competitor. “That presence 
is political, it’s economic, it’s 
cultural. So it’s incumbent on 
you to try to provide a kind of 
critical look at this society.”

The two satellite channels 
have the largest operations. Al 
Jazeera’s Arabic-language bureau 
employs four reporters and an-
other four or five producers. The 
station also has “a steady stream 
of interns” drawn from the Unit-
ed States, Canada and the Middle 
East. The modern newsroom — 
bustling with jeans-clad staffers 
and sharply dressed reporters — 
and studio occupy two floors. 

“This is a pretty big operation 
for any country, and obviously 
countries don’t get much more 
important than the U.S.,” Fou-
kara says. 

A few blocks away, inside the 
landmark National Press Build-
ing, sit the recently relocated of-
fices of the Middle East’s other 
major 24-hour news network, Al 
Arabiya. Created in 2003 with 
financing from Saudi Arabia, 
Al Arabiya has quickly come to 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 644	  

rival Qatar-backed Al Jazeera. 
Inside the utilitarian office, a 
staff of 12 — nearly all native-
born or naturalized U.S. citizens 
— plus interns work in a space 
that combines a newsroom with 
small, bare-bones studios. The 
bureau employs three full-time 
reporters and two producers. 

“This is one of the key bu-
reaus. The other two are in 
Baghdad and Palestine/Israel,” 
Melham says. “The ones that al-
most break our back financial-
ly,” he adds with a smile.

Only a few national papers 
and state-run news services in 
the Middle East can afford to 
maintain full-time correspon-
dents in Washington, and in-
stead rely on wire services or 
stringers based in the Maryland 
and Virginia suburbs. Those that 
do have bureaus tend to be one-
man affairs. George Hishmeh, a 
columnist for two English-lan-
guage papers in the Middle East 
who helped found the Washing-
ton Association of Arab Journal-
ists, puts the total number of full 
and part-time print journalists 
writing for Arabic news organi-
zations at around 50 or 60.

Two of the most influential Ar-
abic newspapers are based not in 
the Middle East, but in London. 
The distinctive green Asharq al-
Awsat styles itself as an inter-
national paper of record for the 
Middle East, drawing more than 
half its readers from Saudi Ara-
bia. The 29-year-old broadsheet 
maintains a staff of three in tight 
quarters on the eleventh floor of 
the National Press Building, and 
also syndicates translated sto-
ries from The New York Times 
and other U.S. papers. 

Down the hall, Joyce Karam 
works out of a two-room office 
with an oversized desk and a 
stack of old newspapers piled in 
the corner. At 28, she is the sole 
Washington correspondent for 
Al Hayat, another London-based 
pan-Arab broadsheet that’s pop-
ular with intellectuals. Her edi-
tors are eager for stories from 
Washington, and she frequently 
ends up on the front page. 

“It’s interesting to cover a 
democracy like this,” she says. 
“You cannot do that in many 
places where I come from.”

Key beats for all the major 
Arabic news organizations in-



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 654	  

clude the State Department, the 
White House and the Pentagon. 
Not surprisingly, stories tend 
to highlight issues of interest 
to Arab audiences. Al Arabiya’s 
Melham, while speaking about 
his own station’s operations, 
sounded a theme shared by oth-
er correspondents.

“What we do essentially is 
two things. We cover those is-
sues relevant to Arab-American 
relations: the American involve-
ment in Iraq, the Palestine-Israel 
conflict, economic interests, oil-
related issues, and sometimes 
the Arab-American and Muslim 
communities,” he says. “The oth-
er thing we try to do is provide a 
window on America, to try to ex-
plain to people over there what 
makes the society tick.”

The constant flow of daily 
stories makes meeting that sec-
ond goal tough. After all, much 
of U.S. foreign policy — Iraq, Af-
ghanistan, Iran, Israel-Palestine, 
Darfur — involves Arab and 
Muslim nations. 

“I’m trying to … do stories 
about the lives of average Amer-
icans, how are they responding 
to the war in Iraq — you know, 

get out of the official Beltway 
box,” Karam says. But given “the 
magnitude of the issues on the 
table, like Iraq and everything, 
you hardly have time.”

To keep up, the correspon-
dents constantly monitor cable 
news and read The Washington 
Post, The New York Times and 
the wires. Like most Washing-
ton reporters, they rely on the 
Reuters Daybook — a D.C. tip 
sheet of the major events of the 
day — and depend heavily on 
transcripts of big speeches and 
hearings provided by the Feder-
al News Service. And of course 
there’s the Internet.

“You have to look at the Drudge 
Report,” says Salameh Nematt, 
a Jordanian print journalist who 
until recently was Al Hayat’s bu-
reau chief. He’s not the only fan of 
the news and gossip Web site. “It 
makes it easier for me to (decide) 
what’s important today, or over 
the last few hours,” says Munir 
Mawari, Asharq al-Awsat’s politi-
cal correspondent.

Despite the pressures, other is-
sues do get covered. For example, 
an Al Jazeera reporter recently 
spent time in Los Angeles explor-



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 664	  

ing social issues such as immi-
gration, the new Iranian-Amer-
ican mayor of Beverly Hills, and 
Americans’ love affair with their 
pets. Al Arabiya recently did sto-
ries about Ellis Island, the Library 
of Congress’ preservation of old 
Middle Eastern manuscripts, and 
Iranian-Americans’ outrage over 
the Hollywood film “300.”

There was a time when Arab 
public opinion wasn’t such a pri-
ority for the U.S. government, and 
reaching sources was tough. Not 
anymore. Since 9/11, the Muslim 
world — and the Middle East in 
particular — are front-and-center 
in the minds of U.S. policy mak-
ers. This has made Arab foreign 
correspondents popular.

“We are a precious commodity 
in town these days … compared 
to 1980 and 1990, (when) nobody 
was paying much attention to us,” 
says Mohammed Ali Salih, a long-
time correspondent from Sudan 
who now writes for Asharq al-
Awsat. “The joke is that … before, 
we were chasing sources. Now 
they’re looking for us.”

In fact, when it comes to get-
ting an official response, foreign 
correspondents may even have 

an advantage over American 
journalists.

“When we contact the White 
House, we get an answer right 
away,” says Mawari of Asharq 
al-Awsat. He has had similar suc-
cess with other government de-
partments. But, he says, the re-
sponses tend to be official, and 
therefore less newsworthy. “The 
major American media outlets 
have better sources to get infor-
mation through indirect chan-
nels. We get our information from 
them. I cannot compete with The 
Washington Post or The New 
York Times, because they build 
contacts over years and years.”

Foreign correspondents in the 
capital get plenty of institution-
alized help. The Foreign Press 
Center provides foreign report-
ers with workspaces, newspapers 
and access to closed-circuit press 
briefings — services welcomed 
by journalists for smaller outlets 
without offices of their own. Per-
haps most popular, though, are the 
center’s organized reporting tours 
to places such as the U.S. Army 
base at Ft. Riley, Kan. or the Bal-
timore-Washington International 
Airport for a behind-the-scenes 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 674	  

look at airport security, costs for 
which are usually covered by the 
news organizations. The trips give 
the State Department a chance to 
put a positive spin on policy is-
sues and cast American society 
in a good light. For the reporters, 
they provide valuable access.

“You can go to 
places that are very 
hard to otherwise 
go on your own,” 
says Mawari, who 
through tours met 
with NATO offi-
cials in Brussels, 
visited Kosovo in 
an American mili-
tary helicopter, 
and toured the U.S. 
Central Command 
headquarters in Tampa, Fla. He 
says he never felt manipulated 
or pressured by officials to slant 
his coverage in exchange for the 
access. 

“Whatever their intention, it 
doesn’t affect my job,” he says. 
“They gave me the access, and they 
never told me to write this way, or 
not to write. I am in control of my 
own writing 100 percent.”

Al Arabiya’s Melham, who gen-

erally enjoys good relations with 
U.S. officials, says there is none-
theless a tension between jour-
nalists’ news values and the is-
sues the administration hopes to 
project through Arab media. His 
job is to provide “as dispassionate 
coverage as possible,” he says.

“I have no inter-
est whatsoever in 
showing the United 
States in a negative 
fashion, or to be an 
apologist for the 
United States gov-
ernment,” he says. 

“When some-
body says some-
thing nice, we 
report it. When 
someone does 

something stupid, we report it.” 
And sometimes, as in the case 
of abuse by U.S. soldiers at Abu 
Ghraib prison, he says, “you re-
port it, and you cringe.” n

Adam Schreck, a former Global Journalist 
assistant editor, has written for the Los 
Angeles Times in Washington and the 
online and European editions of the Wall 
Street Journal in Brussels. He now lives in 
New York, where he reports for the Associ-
ated Press.

“When somebody 
says something 

nice, we report it. 
When someone does 

something stupid, 
we report it.”

— Al Arabiya’s Melham



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 684	  

FROM DELIVERING MESSAGES to fish mongers 
among Lake Victoria’s shoreline communities 
to alerts about roaming wildlife in the Meru 

Game Reserve near Mt. Kenya, mobile phones have 
taken communication in Kenya to a new level. 

Kenyan environmental activist Wangari Maathai speaks on the phone in 
Ihururu near Nyeri when she won the Nobel Peace Prize for her work.

A
P/

K
arel


 

Prinsloo







Cell Phones to Aid  
Election Coverage
Cell Phones to Aid  
Election Coverage

With less than 100 days until the general elections in Kenya,  
news organizations are counting on cell phones  

for effective coverage of the elections.

By Gladys Kemunto



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 694	  

A cell phone isn’t only a criti-
cal tool dominating socioeco-
nomic aspects of life in Kenya; 
it’s also playing a crucial role in 
the design and dissemination of 
election messages as the coun-
try prepares for its fourth gener-
al elections since the introduc-
tion of the multiparty system in 
1992. The elections will be held 
on Dec. 27. 

“All presidential candidates 
now have customized messages 
that will be disseminated on mo-
bile phones,” says Kaplich Barsi-
to, a communication consultant 
for Kalonzo Musyoka, one of the 
presidential aspirants. “The mo-
bile will be used as a fundrais-
ing tool as the messages will be 
charged at a premium rate on 
subscription.” 

The turning point for mobile 
phones in Kenya came at the 
height of Kenya’s first referen-
dum campaign for the proposed 
constitution in 2005. Presiden-
tial aspirant Raila Odinga of the 
Orange Democratic Movement 
party or ODM, which was say-
ing “no” to the proposed consti-
tution, had visited a rural com-
munity in Machakos district. 

Musyoka, also of the ODM, was 
in the U.S. to raise funds for the 
referendum campaigns. How-
ever, with the use of a mobile 
phone, Musyoka demonstrated 
that he was still with the party 
when he called Odinga’s cell 
phone and addressed support-
ers from the U.S.

Chris Kituto, a technician with 
Information Communication 
Technology (ICT), who watched 
the event on KTN TV, described 
it as a “miracle.”

“It was amazing,” he says. 
“The gathering was electrified 
that Kalonzo, who was in Amer-
ica, could actually address them 
‘live’ from miles away.”

Royal Media Service, which 
was supporting the proposed 
constitution, used mobile 
phones to report about all the 
“yes” campaigns throughout the 
country.

The referendum was ground-
breaking for mobile phones; it 
defined their space in coverage 
and reporting of elections. 

 “This year, all politicians and 
journalists can ignore the cell 
phone at their own peril,” says 
Barsito.



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 704	  

Cell phones in Kenya have 
proven to be handy as critical 
research tools.

Barsito says key data is ana-
lyzed daily from the several call-
in sessions that have been de-
signed by the more than 20 FM 
stations broad-
casting in Kiswa-
hili, Kenya’s na-
tional language, 
or in English. 

In the early 
1990s, before the 
government’s lib-
eralization of ICT, 
a cell phone was a 
status symbol in Kenya. Flamboy-
ant former ruling party operatives 
allied to retired President Daniel 
Arap Moi were among the few 
who could afford the expensive 
gadgets that retailed for about 
$4,000. But now, it’s possible to 
get a handset for as little as $30. 
Between 1993 and 1999, the cell 
phone subscriber base remained 
at a marginal 20,000. But now the 
total fixed and mobile telephone 
subscriptions have hit seven mil-
lion, which makes Kenya one of 
the fastest ICT growing countries 
in Eastern Africa.

Today in Kenya, one can eas-
ily get information on dating, 
commodity prices and political 
breaking news on cell phones 
using C3 technology, a system 
of applications, pioneered by 
Nairobi-based Interactive Me-

dia Services. The 
company offers 
a wide range of 
software designed 
to provide rapid 
response such as 
quizzes and games 
through mobile 
phones, Internet 
and radio. 

Fifteen years after controls 
over the information and com-
munication systems crumbled 
with the single party system, new 
ICTs have given new platforms 
for freedom of expression to the 
people of Kenya. While opening 
Safaricom’s headquarters in Nai-
robi in July, Kenya’s President 
Mwai Kibaki attributed the phe-
nomenal ICT sector growth to 
enabling government policy and 
goodwill. Safaricom is a local 
agent of United Kingdom-based 
Vodafone Inc., and was the first 
cell phone provider to enter the 

Kenya is now  
one of the fastest  

ICT growing  
countries in  

Eastern Africa 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 714	  

Kenyan mobile phone market.
Citing conducive ICT sector 

growth, environment and infra-
structure, Celtel, Kenya’s sec-
ond cell phone service provider, 
moved its African regional head-
quarters to Nairobi in July. 

The government recently 
granted a license to a third 
mobile operator, and the state-
owned Telkom Kenya has also 
started operating wireless digi-
tal cellular telephone systems. 

During the elections, the ex-
pansive North Eastern province 
will appreciate the improved 
mobile phone networks. Border-
ing Ethiopia and war-torn Soma-
lia, the province has lagged be-
hind for several years because 
of negligence. Journalists work-
ing in the region are upbeat that 
improved infrastructure will 
greatly impact the residents’ 
quality of life. 

Said Wabera, who runs a 
news correspondence service in 
the region, says that this year, 
election reporting will be a lot 
easier. 

“In 2002, the vote counting 
and filing of election returns 
from the Northern Kenya were 

received in Nairobi 24 hours af-
ter the ballot was cast,” Wabera 
says. “This year, the results from 
the province might be the first 
ones to arrive because each re-
turning officer will announce re-
sults on location as per Electoral 
Commission of Kenya rule.”

Wabera thinks that with more 
journalists having cell phones 
with multimedia capabilities, 
the election results will be re-
layed instantly. 

Kennedy Buhere, a western 
Kenya-based information of-
ficer for Kenya News Agency, 
says mobile technology would 
reduce the number of election 
petitions since the information 
announced would be public. 

 Buhere recalls the first time 
that the provincial information 
office used a cell phone to relay 
information about a plane crash 
that involved cabinet ministers 
in Jan. 2003.

“I did not own a handset, but 
my boss had just bought hers,” 
he says. “We broke the news. Af-
ter that, I realized a cell phone 
was fast becoming the third sin-
gle most important item besides 
my pen and notebook.”



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 724	  

But perhaps a mobile phone’s 
most important role now is the 
gauging of public opinion on po-
litical issues of the day. 

Ogaro Gwaro, a department 
of information officer says he 
“faithfully” follows the daily 
opinion polls now posted on two 
leading television networks. 

“I gauge the opinion, which 
I then later apply in my daily 
work,” he says. 

The opinion polls sometimes 
attract about 20,000 hits a day, 
which is 10 times bigger than 
the regular Steadman Kenya Ltd. 
opinion polls sample size. Stead-
man Kenya, an affiliate of Gal-
lup International, has pioneered 
cutting-edge media research 
technology in Sub-Saharan Af-
rica since 1984. 

“Seventy percent of the opin-
ion poll questions are of politi-
cal content,” says Isaac Bob, a 
student at the University of Nai-
robi’s School of Journalism. “A 
journalist can even pitch a story 
idea from the results of the opin-
ion poll, without fear of being 
censured.”

Nation Media Group, Kenya’s 
leading news provider, hosts a 

political breaking news service. 
By dialing “6667” with the word 
politics after the number, one 
gets in the loop about Kenyan 
politics daily. 

“Kenyans sleep, drink and eat 
politics, and the service is abso-
lutely necessary to amplify po-
litical news,” says Julius Bosire, 
Nation Media Group’s Kisumu 
bureau chief. 

This service complements Sa-
faricom’s own 411, which has 
more than half a million sub-
scribers. However, as the mobile 
phone becomes the most impor-
tant tool for reporters and elec-
tion monitors alike, ECK is grap-
pling with issues of technology 
misuse during elections as some 
politicians may use it to distort 
information. 

Recently, during the national 
grassroots election for the Na-
tional Rainbow Coalition-Kenya, 
Jane Kihara, deputy chief whip, 
postponed elections in some 
parts of Kenya using text mes-
sages. 

Kihara alleged that Raphael 
Tuju, the party’s secretary gen-
eral and foreign affairs minister, 
had directed her to cancel the 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 734	  

meeting. The issue caused a lot 
of confusion in the media. 

Julius Mokaya, a senior editor 
with the Standard Newspaper 
Group says: “The Electoral Com-
mission should spell out regula-
tions. Again, the 
electoral officials 
are yet to clarify 
whether news 
agencies can pub-
lish results an-
nounced by the 
electoral clerk on 
location or if they 
have to wait for 
official verifica-
tion.”

In its 2002 election monitor-
ing report on Kenya, Carter Cen-
ter, based in Atlanta, U.S., rec-
ommended that the ECK should 
consider setting up public ad-
dress systems at every polling 
station to announce the returns 
for transparency. 

Almost five years later, all 
mainstream media in Kenya 
have upgraded their systems 
to receive cell phone images 
and broadcast news texts using 
short text messages.

Information and Communi-

cation Permanent Secretary Bi-
tange Ndemo says that by next 
year, Kenyans might be able to 
vote electronically.

The government is in the pro-
cess of setting up 210 e-centers 

in every constitu-
ency with mobile 
phones and In-
ternet as part of 
World Bank’s $118 
million project 
aimed at enhanc-
ing multimedia 
communication in 
rural areas. 

“This could 
make mobile jour-

nalism possible,” says Penina Ki-
hika, a reporter with Kenyawith 
Kenya News Agency.

“The mobile phone, which 
was initially seen as a threat to 
journalism, is now a savior.” n

Gladys Kemunto has worked as a journal-
ist in Nairobi, Kenya for 12 years. She 
specializes in development issues and 
has worked for the Kenya Times and East 
African Standard newspapers and Royal 
Media Services. Kemunto is currently 
pursuing a master’s degree in communi-
cation at University of Nairobi’s School of 
Journalism. 

“The mobile phone, 
which was initially 
seen as a threat to 
journalism, is now  

a savior.” 
Penina Kihika

Reporter/Kenyawith Kenya New Agency



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Point of View

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 744	  

History’s Flawed First Draft 
By Peter Preston

Peter Preston,  
editorial director 
of the Guardian 
Media Group, 
is an IPI Global 
Journalist 
columnist. 
He was the 
chairman of IPI 
from 1995 to 
1997.

Sometimes the sanctimony of the news 
business chokes you like a city smog. Some-
times the sound of beaten breasts drowns out 

perspective or common sense. Sometimes piety 
and pomposity are journalism’s worst enemies.

All of which means, of course, that one little 
word — trust — seems to dominate every lengthy 
debate these days. Welcome to Britain ... or Ameri-
ca ... or indeed, any trust-heavy part of the world.

Enter the BBC’s director general, singing a fa-
miliar song. “Public trust is not a new topic for us,” 
Mark Thompson claims incontestably.

“We’ve always known that it’s the foundation on 
which everything the BBC does is built. We’ve also 
known that it is asymmetrical — easy to lose, slow 
and difficult to regain.” He means that the produc-
er of a kids’ program taking paid phone calls in a 
charity contest should have stopped the show when 
his switchboard went down, rather than pretend to 
have found a winner. He means that a couple of 
bits of documentary editing — one crass, because 
bound to self-destruct the moment it went on air 
— should have been ruled off limits instinctively.

 And is that, you may well ask, all that worries 
him? Is this the sum of mistrust, wailed over from top 
to bottom of the British Broadcasting Corporation? 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Point of View

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 754	  

Alas, there isn’t much more.
 Print journalists think they 

do a vital job. So do broadcast 
journalists (though they can be a 
bit sniffy about print). Both, un-
der pressure, lay claim to impor-
tance, and both claim respect. 
They want to be revered, not 
sneered at. But they stray onto 
marshy ground when they do so.

 Crooked conduct is one thing: 
when some TV quiz shows — not 
shown on the BBC incidentally 
— were revealed to have been 
soliciting calls and cash after a 
winner had actually been cho-
sen, then the companies that let 
such slime flow deserved every 
sanction available. But the dogs 
of print scorn were unleashed 
in general, gleeful, yappy mode. 
The BBC found itself blamed for 
some lesser misdemeanors, and 
another great ethical road show 
started to roll — featuring revised 
codes, enhanced training, sol-
emn lectures, endless committee 
meetings and every other portent 
of utter solemnity available. Trust 
was bust and trust was a must.

 Pause for a second, though, 

and ask yourself how journal-
ism itself has been (and still can 
be) best described? Yes: as a first 
rough draft of history. And what, 
pray, does that mean — if not that 
countless facts and judgments 
that come our way every week 
are desperately frail. Briefers only 
give one side of the story. Eyewit-
nesses get their testimony wrong. 
Reporters on the spot misread 
their notes. Anything that can be 
got wrong will emerge tattered 
and torn. Rough drafts, spewed in 
the usual race against the clock, 
are inevitably the best we can do.

None of this, to be clear, excuses 
error or shrugs aside spin. None of 
this constitutes the slightest cause 
for pride. But it is a serious fact of 
journalistic life, and we kid our-
selves if we push it aside. Histori-
ans writing books over five or ten 
years get things wrong. We have 
four hours, perhaps four minutes. 
We have standards that we ought 
— honestly — to try to uphold. But 
honesty also compels us to recog-
nize how unavoidable are the mis-
takes that dog our trade. We don’t 
like it, but we know things happen 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Point of View

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 764	  

that way. It isn’t a matter of trust, 
but human fallibility. Upset by 
gross error? Absolutely. But turn-
ing trust into some flimsy fence of 
probity that must be diligently re-
paired over years of sermonizing? 
That’s stupidity, because — over 
thousands of broadcast hours and 
millions of words — it is an impos-
sible test no savvy organization 
would set itself, let alone hope to 
pass.

I think the BBC (which I admire 
and respect) fights the wrong bat-
tle when it erects a Maginot Line 
called Trust (just as I thought the 
admirable New York Times simi-
larly foolish post- Jayson Blair). 
For once you decree from on high 
that every report you print or 
broadcast must be pure, thorough 
and blameless, you guarantee that 
some hapless understandable mis-
take will bring your hopes to dust 
— and give your enemies another 
field day. Media men aren’t saints; 
they need to take risks from time 
to time, to follow hunches and 
their consciences. Weigh them 
down with the impossibility of er-
ror and they turn dull, dithering 

— and excruciatingly pompous. 
Stop the newspaper, mom, it’s got 
damned tedious. Pass me the re-
mote: I need to change channel.

The essential point’s a simple 
one. We do our job as best we can, 
knowing how stressed and difficult 
it can be. Long ago, writing a daily 
column, I used to fret every morn-
ing over what had gone wrong on 
the way to the printed page. I fret-
ted because I cared, because what 
I did mattered. But then there was 
the next day and the one after 
that. Then the first rough drafts 
altered and altered again. Then I 
learned that doing an honest job 
only came through — if at all — in 
what was written (and promptly 
corrected if wrong). Codes and 
the trappings of professional con-
duct are a help here. An openness 
to criticism helps. But show-and-
tell doesn’t do the trick, or more 
than set a context. The basic truth 
is that, as individuals, we just have 
to strive away and hope, not give 
ourselves deluded graces. Trust is 
as good as the last sentence you 
wrote. And true trust is making 
sure the reader knows that. n



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Book Review

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 774	  

When Sonia Nazario of the Los Angeles Times 
decided to write an immigration story that 
would cross national borders, she put her 

life in danger repeatedly to obtain the truth. I have 
now read the book three times. My amazement 
at her courage (some might call it foolhardiness) 
has not diminished. Nor has my amazement at the 
techniques she used.

The idea for her investigation began germinat-
ing in 1997, during a 
conversation with Maria 
del Carmen Ferrez, who 
cleaned Nazario’s Los An-
geles home every other 
week. By then, Nazario, 
nearing age 40, had estab-

lished herself as a feature writer at The Wall Street 
Journal before joining the Los Angeles Times. 
She lived comfortably with her husband and could 
have spent the rest of her career without choosing 
to risk her physical safety. 

During the conversation with Carmen, Nazario 
learned about four children left behind in Guate-
mala, 12 years ago, dependent on wages from clean-
ing houses in the United States. Carmen lacked 
the money to pay a smuggler to guide her children 

Enrique’s Journey
By Sonia Nazario  
Random House;  
295 pages; $26.95 (paper-
back edition, $14.95)

Steve Weinberg 
reviews books 
regularly for 
this magazine, 
concentrating 
on journalistic 
technique rather 
than summaries 
of content.

Justified Foolhardiness
By Steve Weinberg



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Book Review

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 784	  

across the U.S. border. She also 
worried about their safety in 
a crime-infested Los Angeles 
neighborhood. Most of all, she 
worried about the dangers of 
the journey itself from Guate-
mala to Los Angeles. During her 
own journey in 1985, Carmen 
had been robbed and left with-
out food. She had heard stories 
about consequences worse than 
that, including rape, accidental 
death, and murder.

Conversations between Car-
men and Nazario continued. In 
1998, Nazario learned that Car-
men’s 22 year-old son, Minor, 
had decided to make the danger-
ous journey from Guatemala. He 
longed to see the mother who left 
him behind so that she could pro-
vide food, clothing and education 
from far away. Unlike many, per-
haps most, who attempt the jour-
ney, Minor reached his mother.

The more Nazario learned 
about children’s attempts to en-
ter the United States illegally 
because of longing for their par-
ents, the more coherently her 
plan evolved. She would locate 

one of those children (other 
than Minor), learn everything 
she could about the journey and 
then replicate it to provide read-
ers with close-up knowledge.

She would seek a subject for 
her book who made the journey 
through Mexico in a common 
but extremely dangerous way — 
by riding on top of freight trains. 
Nazario would ride El Tren de la 
Muerte — the Train of Death.

Her research informed her 
about “the gangsters who rule the 
train tops, the bandits along the 
tracks, the Mexican police who 
patrol the train stations and rape 
and rob… the dangers of losing a 
leg getting onto and off of mov-
ing trains.” Nazario felt fear, but 
she kept planning. “As a journal-
ist, I love to get inside the action, 
watch it unfold, take people inside 
worlds they might never other-
wise see,” Nazario writes. “I want-
ed to smell, taste, hear and feel 
what this journey is like. In order 
to give a vivid, nuanced account, I 
knew I would have to travel with 
child migrants through Mexico on 
top of freight trains.”



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Book Review

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 794	  

Nazario interviewed immi-
grant children held by the U.S. 
Immigration and Naturalization 
Service throughout California 
and Texas. She contacted direc-
tors of shelters and churches in 
Mexico, along the 2000-mile bor-
der with the United States. Even-
tually, Nazario met Enrique, who 
had started his journey in Hon-
duras, hoping to reunite with his 
mother in North Carolina. 

She vowed never to get onto or 
off of a train while moving. (She 
violated her self-imposed rule 
once.) A newsroom colleague 
introduced Nazario to Mexican 
government authorities, result-
ing in a letter from the personal 
assistant to Mexico’s President. 
The letter asked police to coop-
erate with Nazario’s project. That 
piece of paper kept Nazario from 
being jailed three different times, 
helped persuade a migrant rights 
group to provide protection for 
her on some of her train rides 
and led four freight operators to 
tell conductors about Nazario’s 
mission so they could spot check 
her welfare.

Starting in Honduras, Naza-
rio interviewed Enrique’s rela-
tives and visited his haunts. 
“I took buses through Central 
America, just as Enrique had 
done,” Nazario writes. “In Mex-
ico’s southernmost state, Chia-
pas, I boarded a freight train. 
I took the same path along the 
rails, traveling up the length of 
Mexico on top of seven freight 
trains. I got off where he did, in 
San Luis Potosi, then hitchhiked 
on an 18-wheeler from the same 
spot in the northern Mexico city 
of Matehuala, where Enrique 
had hitched a ride to the U.S. 
border.”

In addition to her lessons 
on high-risk reporting, Nazario 
discusses how she structured 
her narrative, how she decided 
whether to use real names or 
aliases for her subjects, and 
numerous other specifics. En-
rique’s fate provides the tension 
for non-journalism readers. 
Nazario’s method to see the sto-
ry to its logical end constitutes 
a book within a book for jour-
nalists. n



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Final Word

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 804	  

In the previous issue of Global Journalist, 
I wrote that we have always been concerned 
in the news business with ethical issues such 

as fakery, plagiarism or conflicts of interest. But 
there are many other practices that have been 
treated more as practical matters rather than ethi-
cal deviances. 

Matters of special privilege for journalists — 
such as using special car license plates to avoid 
parking tickets, taking Christmas gifts from sourc-
es, traveling at government expense, accepting a 
free meal, mounting a campaign to help a belea-
guered colleague or petitioning the government for 
greater access to officials — were not discussed.  
Datelining a story was arbitrary as was taking in-
formation from a wire service or competing news 
organizations.

Those were different times for journalists. More 
importantly, discussing how to deal with the safety 
of journalists was unnecessary. In most countries 
with a strong news business, journalists were not 
viewed as actors on the world stage. They were 
spectators — respected and protected spectators 
at that. 

The danger to journalists these days — from kid-
napping to murder — has raised a new set of prac-

Stuart Loory, an 
international 
journalist, is 
Lee Hills Chair 
in Free-Press 
Studies at the 
Missouri School 
of Journalism 
and editor 
of Global 
Journalist. 

News Business, Help Thyself
By Stuart H. Loory



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Final Word

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 814	  

tical problems that have ethical 
components.

As Jay Bushinsky, the dean 
of international correspondents 
in Israel, reports elsewhere in 
this issue, members of the For-
eign Press Association in Israel 
gathered at Checkpoint Ezra on 
the Gaza Strip–Israel dividing 
line to protest the kidnapping in 
Gaza of Alan Johnston, a BBC 
correspondent, by a little known 
Gazan terrorist group.

The demonstrators brought 
placards and banners; they 
shouted slogans and listened to 
speeches by a BBC executive and 
an FPA officer. They did it all for 
the benefit of television cameras 
covering the story. The publicity 
for their cause — Free Alan John-
ston — was important. The tactic 
had some effect. Johnston was 
released soon after the protest.

In the Dominican Republic, 
at about the same time, the In-
ter American Press Association 
met with supreme court justices 
from most of the Latin American 
countries. They discussed what 
could be done to bring the mur-

derers of journalists to justice 
and, in that way, to destroy a 
threat to effective reporting. 

 IAPA has done much in re-
cent years to create understand-
ing between the judiciary and 
law enforcement officials on 
one side and the news business 
on the other. That kind of activ-
ity was unknown in the past. In 
fact, such cooperation was ef-
fective only in countries where 
the press was controlled by 
authorities, and such meetings 
were held to give journalists 
their marching orders to protect 
authority.

There are, of course, prob-
lems with this kind of coopera-
tion. If journalists in a news or-
ganization think authorities are 
helping them solve the capture 
or murder of a correspondent, 
will they show reluctance in fol-
lowing up on stories that may 
be critical of the government 
involved? That is a strong pos-
sibility. It is also possible that 
the authorities could use the 
news organization to do their 
bidding. 



GLOBAL JOURNALIST  Fall 2007

Final Word

	 3ARTICLE4	 SHOW CONTENTS	 3PAGE 824	  	   	  	      4	

The IAPA meeting had no 
discussion of what journalists 
could do on their own to inves-
tigate the killings of their col-
leagues. Investigative reporters 
excel in many countries in ex-
posing corruption, wrongdoing, 
murder, oppression and theft. 
They have made little progress 
in tracking down and exposing 
the slayers of their own. It is 
not too much to ask that they 
devote more effort here.

In Russia, three reporters of 
the Moscow independent news-
paper, Novaya Gazeta, have been 
murdered in the past six years. 
One of them was Anna Politk-
ovskaya. In August, the Russian 
prosecutor announced charges 
against 10 men — Chechen hit 
men, Russian police and inves-
tigators, and a member of the 
FSB, the foreign intelligence 
service that is the successor to 
the KGB. The prosecutor said 
these men were directed by Rus-
sian political opponents living 
abroad with the intent of embar-
rassing the Putin regime.

Before the ink was dry on 

the arrest stories, two of the 
men, police officers, had been 
released, and there were some 
questions about whether they 
had been arrested in connection 
with the Politkovskaya murder 
in the first place.

Politkovskaya’s newspaper, 
Novoya Gazeta, has been con-
ducting its own investigation, 
and its editors say they hope to 
have a more conclusive result 
sometime soon. If the newspa-
per comes up with a credible list 
of suspects, it will contradict the 
policies of news organizations 
in most countries that believe 
in letting the duly constituted 
authorities carry out the inves-
tigations. As the Alan Johnston 
case shows, pressure by news 
organizations is not counterpro-
ductive, and it is not unethical. 
The news business can apply its 
talents to fighting for its own 
rights. And it should. n


