GLOBAL .........

JOURNALIST

_eMprint Digital Edition

e —

'NT 3 ’
‘ ‘ __f‘f 9

New to the
Neighborhood

Al Jazeera starts
worldwide broadcast



2007 IRE Gnnfnﬂnnui o

HOST: The Arizona Republic

Join the best in the business as
IRE honors Don Bolles and the
30th anniversary of the Arizona
Project at its annual conference.

The Arizona Project was the historic effort by
journalists to continue the investigation that
led to the killing of Arizona Republic reporter
Don Bolles, a 47-year-old husband and father.

For IRE, the resulting Arizona Project brought
national attention and stature. Thanks to
those who have gone before, IRE now has
an organization strong enough to take on
today’s threats to investigative reporting.

Join us in Phoenix for:
® Panels with tips and techniques from top reporters, producers,
editors, news directors and writers

® Hands-on training in computer-assisted reporting from best
practitioners

® Networking and mentoring opportunities

Visit www.ire.org/training/phoenix07 for more details,

conference registration and hotel reservations.




GLOBAL JOURNALIST December 2006

Contents

England/a @ Austria

e United States

Sierra
Leone o

e Afghanistan

Features

A Real London Whodunnit

The news business fumbles and stumbles in trying to
find out who killed Alexander Litvinenko.

By David Wise

News with a New Perspective

Al Jazeera English hopes to become a major player in
international news.

By David Marash

Shining Light: a photo essay
Photojournalist Reza has established an organization
to promote a democratic, civil society in Afghanistan.

MORE »»

ABOUT
THE COVER

Al-Jazeera’s Eng-
lish-language
channel anchors
Ghida Fakhry, left,
and Dave Marash
prepare for the
evening news at
their bureau in
Washington, DC,
Nov. 17, 2006.
(AP Photo/ Haraz
N. Ghanbari)

TorF3 (34

CONTENTS



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Features continueD

Nazi-hunting Reporter Hits Pay Dirt
A search for a painting’s provenance leads to

the return of stolen works to rightful owners.

By Richard Willing

Data Bases to News Stories
Journalists can develop exclusive, hard-
hitting stories from data found on the Web.
By Brant Houston

Sierra Leone
How do you build a free press in a country
where poverty is supreme?

By Karin Wahl-Jorgensen and

Pasco Gerald H. Temple

Indigenous

In trying to describe
exotic people, journalists
only stereotype them.

.

N

By Christina Tercero

h.h
End of an Era

Big cutbacks in foreign news bureaus and indi-

:

vidual correspondents: Parachutists lead the way.

By Reena Vadehra

New Landmark Libel Law

British Lords ease the law to allow journalists
to defend themselves.

By Mark Stephens

ABOUT GLOBAL JOURNALIST
CLICK HERE for contact information.

Departments

Death Watch
Another deadly time for
journalists.

Tech Notes

Anyone can be a journalist
at CNN’s i-Report

By Joshua A. Loory

World Watch
Media news from around
the globe.

Point of View

Print journalism shows few
signs of self preservation.
By Peter Preston

Journalist’s Journal
A long-time reporter
found that no one wanted
to print his provocative
and enticing story.

By Christopher Reed

Book Review
Today’s war correspon-
dents: what is their role?
By Steve Weinberg

Final Word

News consumers have
the right to listen to all
different points of view.
By Stuart H. Loory

CLOSE

BACK 20F3

NEXT CONTENTS



GLOBAL JOURNALIST December 2006

VoLumE 12 NumBer 3 & 4

Global Journalist magazine reports
on the state of press freedom around
the world, covers developments in
international journalism and serves
international journalists.

Publisher Dean Mills
Editor Stuart H. Loory
Managing Editor Patricia Smith
Photo Editor Ann Hermes

Assistant Editors Alisa Hofsess
Leslie Modica

Editorial Assistant  Kristen Jump
Online Production  Aaron Rosenblatt
Administration Patricia Kelley

Global Journalist magazine is a

publication of the Donald W. Reynolds The world changes but the
Journalism Institute at the Missouri !

school of Journalism. A printed thirst for news is always there.
edition a_nd an eMprint digital e.dition The news business is
are published quarterly. An online h . h
magazine is updated weekly at: changing too — more than
www.globaljournalist.org ever — so news about it is
more lmportant now than

Global Journalist welcomes letters to
the editor, story ideas and query letters. ever before.

Please address Global Journalist at: . .

132A Neff A P

eff Annex . 0

Columbia, MO 65211, US.A. www.globaljournalist.org

Tel: 1-573-884-1599 for up-to-date news

Fax: 1-573-884-1699 about the news business.

GlobalJournalist@missouri.edu

CLOSE BACK 30F3 NEXT CONTENTS



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Afghanistan

Christian Struwe, 38, and
Karen Fischer, 30, freelancers for
German broadcaster Deutsche
Welle, were shot dead in their
tent in the early hours of the
morning by unidentified gunmen
Oct. 7. They were discovered by
villagers. None of the journalists’
personal possessions had been
stolen by the assailants, and their
vehicle remained parked close
to the tent. Struwe and Fischer
were in Afghanistan to conduct
research for a documentary. The
journalists had visited the coun-
try several times in recent years
and were involved in efforts to
support media development in
Afghanistan.

Abdul Qodus, 25, a camera-
man with the Kabul-based pri-
vate television station Aryana
TV, was killed in a suicide bomb-
ing in the city of Kandahar July
22. He had arrived at the scene
of a suicide car bombing that
killed two Canadian soldiers
when a second suicide bomber

Death Watch

blew himself up. Qodus died of
head injuries at a local hospital.

Angola

Benicio Wedeinge, director
of the public television station
TPA, was killed July 16 by an
unidentified attacker who broke
into his home in Onjiva, the capi-
tal of Cunene province, and shot
him twice. The motive behind
the killing was not immediately
known.

Bangladesh

Bellal Hossain Dafadar, 38,
a correspondent for the Khulna-
based daily newspaper Janaba-
ni, died in hospital Sept. 14 after
being stabbed by five unknown
assailants.

China

Xiao Guopeng, 39, a reporter
for the daily Anshun, was beaten
to death July 18 by a police of-
ficer outside his newspaper’s of-
fices in Guizhou province. The
policeman, Pan Dengfeng, was
arrested and faces trial.

CLOSE BACK

T1or14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Wu Xianghu, 41, deputy edi-
tor of the newspaper Taizhou
Wanbao, died Feb. 2 from inju-
ries sustained when traffic po-
lice in the city of Taizhou, Zhe-
jiang province, attacked him on
Oct. 20, 2005, after his paper
reported on high fee collections
for electric bicycle licenses. Wu
died of liver and kidney failure
after months of hospitalization,
sources said.

Colombia

Atilano Segundo Pérez
Barrios, 52, a commentator for
Radio Vigia de Todelar, was shot
Aug. 22 by two men on a motor-
cycle near his home the north-
ern city of Cartagena. During a
program two days earlier, he al-
leged that demobilized, far-right
paramilitaries were still active
in the nearby volatile Montes de
Maria region and were financing
the mayoral campaigns of sev-
eral candidates in its main town,
Marialabaja. Reportedly, he had
received death threats.

Milton Fabian Sanchez, 37,
a journalist with the radio sta-
tion Yumbo Estéreo in Yumbo,

in southeastern Colombia, was
shot Aug. 9 by two unidenti-
fied men on a motorcycle when
he was on his way home from
work. He died of his injuries the
same day. The program Sanchez
hosted focused on political and
community issues.

Guatemala

Eduardo Maas Bol, 58, a
reporter with Radio Punto in
Guatemala City, was found dead
Sept. 9. His body, bearing shot
wounds, was found on a road
between Guatemala City and
Coban. Maas also worked for
the daily El Correo del Norte
and Radio Mia. Local authori-
ties view Maas’ reporting as a
possible motive. His colleagues
and family did not know of any
threats Maas received because
of his work, but reportedly lo-
cal radio journalist Angel Martin
Tax was threatened that he was
“next on the list” after Maas.

India

Arun Narayan Dekate, 30, a
correspondent for the Marathi-
language daily Tarun Bharat,
was ambushed by four unidenti-

CLOSE BACK

20F 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

fied men as he was riding with a
friend on a motorcycle on June
8. He was hit with rocks and died
of his injuries two days later in
a hospital in Nagpur, central In-
dia. Dekate had recently written
articles about illegal gambling in
Takalghat, about 19 miles from
Nagpur.

Indonesia

Herliyanto, 40, a reporter
for Radar Surabaya and Jimber
News, among other publica-
tions, was Kkilled April 29 by a
group of assailants while rid-
ing his motorcycle in Banyuan-
yar, East Java. He was stabbed
in the stomach, neck and head,
sources said. According to po-
lice, Herliyanto’s murder was di-
rectly related to the journalist’s
coverage of local corruption.

Iraq

Aswan Ahmed Lutfallah, 35,
an Iraqi cameraman for the As-
sociated Press (AP), was killed
Dec. 12 by insurgents in the city
of Mosul. According to AP, he
was having his car repaired in
the eastern part of the city when
insurgents and police began

fighting and he rushed to cover
the clash.

Nabil Ibrahim al-Dulaimi,
a news editor for the privately
owned Radio Dijla, was shot
dead Dec. 4 as he was leaving
his home in the Baghdad neigh-
borhood of al-Washash.

Fadhila Abdelkarim, a staff
member of the local TV station
Nainawa, was shot dead outside
her home in Mosul, 230 miles
north of Baghdad, Nov. 26.

Raad Jaafar Hamadi, a jour-
nalist with the daily Al Sabah,
was killed Nov. 22 when gunmen
opened fire on his car in the east
Baghdad neighborhood of al-
Washash.

Walid Hassan, 47, a TV broad-
caster and political satirist for
privately-owned Al-Sharqgiya TV,
was shot dead while trying to
escape a kidnapping attempt in
Baghdad Nov. 20. His body was
found with bullet wounds to the
head and back in the east Bagh-
dad neighborhood of Yarmouk.
Hassan hosted a weekly televi-

CLOSE BACK

3oF14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

sion show Caricatures in which
he made fun of politicians, secu-
rity problems, electricity black-
outs and other challenges of
Iraqi daily life. He also produced
a political interview show for
the station.

Luma Mohammad Reyid,
25, also known as Luma Abdal-
lah Al Karkhi, a reporter who
worked for the U.S.-funded Al
Dustoor newspaper was killed
Nov. 17 by unidentified gunmen

in Ba'kouba in the Diyala prov-
ince northeast of Baghdad.

Fadia Mohammad Abid,
40, a journalist for the Mosul-
based independent newspaper
Al-Masar, was killed Nov. 15 in
a drive-by shooting by uniden-
tified gunmen. The assailants
shot at Abid while she was on
her way to work in the eastern
Mosul neigborhood of Tahrir.
Her driver was also killed in the
attack.

AP PHOTO/SAMIR MIZBAN

An Iraqi journalist walks past a wall of photos dedicated to the 97 Iraqi
journalists who have lost their lives in the war since Saddam Hussein’s fall
at an exhibition of news photography taken by Iraqi press photographers
to mark the annual Iraqi Press Festival day on the 137th anniversary of
the publication of the first newspaper in Iraq al-Zawra in Baghdad.

CLOSE BACK

40r 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Muhammad al-Ban, 58, a re-
porter and cameraman for the
privately owned Al-Shargiya
TV, was shot dead Nov. 13 by
unidentified gunmen as he was
leaving his home in the north-
ern city of Mosul. The attack-
ers used a Russian-made BKC
machine gun mounted on the
back of a pickup truck, a stan-
dard weapon of the Iraqi police,
sources said.

Ahmed al-Rasheed, 29, a
reporter with Al-Sharqiya satel-
lite TV channel, was killed Nov.
3 by unidentified gunmen in the
Baghdad neighborhood of Aza-
miyah. The three assailants were
driving in a gray Opel car when
they intercepted and shot at al-
Rasheed in the early evening
as he was driving through the
neighborhood. Prior to his move
to Al-Sharqiya in September of
2006, al-Rasheed had worked
with Al-Diyar TV.

Qussai Abbas, a journalist for
Tarig Al Shaab newspaper, was
shot to death on his way to work
in Baghdad Nov. 2. His driver was
also killed in the attack.

Naqshin Hamma Rashid, 30,
a presenter for the Iraqi state
television station Atyaf, was
found dead Oct. 29, one day after
she had been abducted from the
center of Baghdad by unknown
gunmen while on her way to
work. Her driver, Anis Qassem,
was also killed in the attack. The
Kurdish-language Atyaf station
is part of the Al-Iragiya group.
Rashid (also known as Sherin
Hamid) hosted programs aimed
at Iraq’s Kurdish and Christian
minorities.

Saed Mahdi Shalash, who
worked for the Rayat Al-Arab
newspaper, was shot dead Oct.
26 when unidentified gunmen at-
tacked his Al-Aamariyeh home in
west Baghdad. The gunmen also
killed his wife in the attack. The
Rayat Al-Arab newspaper is as-
sociated with the Movement of
Arab Nationalists. Before work-
ing with the newspaper, Shalash
had a 20-year career with the
Iraqi News Agency.

Raed Qais Al-Shammari, an
employee of the state TV chan-
nel Al Iraqgiya and a correspon-

CLOSE BACK

50or14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

dent for the Sawt Al Irak (Voice
of Iraq) radio station, was stand-
ing near his home, talking with
a friend, in the Dora neighbor-
hood of southern Baghdad when
he was killed by unidentified
gunmen who shot at him from
their car Oct. 13.

Abdul-Rahim Nasrallah,
general manager of the Al-
Shaabiya satellite television sta-
tion, Noufel Al-Shimar, the sta-
tion’s deputy general manager,
Sami Nasrallah Al-Shimar, the
administrative manager, Thaker
Al-Shouwil and Ahmad Sha’bon,
the station’s presenters and
Hussein Ali, a video technician,
were killed Oct. 12 in an early
morning raid on the Al-Shaabiya
station’s offices in the Zayouna
district of eastern Baghdad.

Four guards and the station’s
generator operator were also
killed in the attack which took
place when the unidentified as-
sailants, some wearing police
uniforms, drove up to the sta-
tion’s office in a convoy of seven
cars that appeared to be police
vehicles. The assailants shot
two guards outside the build-

ing, then entered the offices and
killed nine other personnel. The
Al-Shaabiya channel was found-
ed in July 2006 and was set to
begin broadcasting in late Octo-
ber. The station is owned by the
National Justice and Progress
party, a small secular party who
ran in the last election but did
not win any seats. At the time of
the attack, the station had not
begun any programming and had
broadcast only test messages.

Azad Muhammad Hussein,
29, a reporter for Radio Dar
Al-Salam was kidnapped Oct. 3
by unidentified assailants from
the Al-Shaab neighborhood in
northern Baghdad on 3 Octo-
ber. His body was identified at
a Baghdad morgue one week
later, showing signs of torture.
Radio Dar Al-Salam is owned by
the Iraqi Islamic Party, a major
Sunni political group that joined
the U.S. supported Iraqi govern-
ment in early 2006.

Ahmed Riyadh Al-Karbouli,
a reporter and cameraman for
Baghdad TV, was Kkilled Sept.
18 after being confronted by six

CLOSE BACK

60F 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

gunmen outside a mosque in Ra-
madi, where he had been gath-
ering with friends after midday
prayers. Al-Karbouli had been
threatened repeatedly by insur-
gents in the months prior to his
death, including one incident in
mid-August when gunmen broke
into his home and threatened
him in the presence of his family.
Insurgents warned Al-Karbouli
against working with Baghdad
TV, a satellite channel owned by
the Iraqi Islamic Party, a major
Sunni political group that joined
the U.S.-supported Iraqi govern-
ment in early 2006.

Safa Isma’il Enad, 31, a free-
lance photographer, was shot in
a photo print shop in Baghdad’s
Ur neighborhood Sept. 13. Enad
had worked for several outlets
including the now-defunct Al-
Watan, a newspaper affiliated
with the U.S.-supported Iraqi
Nationalist Movement. On the
day of the shooting, the two as-
sailants entered the print shop
on Sabah al-Khayat circle and
asked for Enad by his first name
before shooting him in the head.
They then took his body to their

car and dropped it east of Bagh-
dad.

Hadi Amawi Al-Joubouri,
56, a journalist and representa-
tive of the Iraqi Journalists Syn-
dicate for the eastern province
of Diyala, was ambushed Sept.
12 by unidentified assailants as
he drove between Baquba and
Khalis, northeast of Baghdad. He
had been shot numerous times
and his body was found riddled
with bullets.

Abdel Karim Al-Rubai, a de-
sign editor with the state-run dai-
ly Al-Sabah, was shot by gunmen
while travelling to work in the
eastern Baghdad neighborhood
of Camp Sara Sept. 9. The driver
of his car was seriously wound-
ed. Two weeks before Al-Rubai’s
death, Al Sabah reported that it
had received a death threat, via
e-mail, against the editor and his
family. The e-mail, signed by the
military wing of the Mujahedeen
Council, an Al Qaeda affiliate in
Iraq, said the group was angered
by the editor’s accusation that
they were responsible for an Aug.
27 car bomb attack on Al Sabah.

CLOSE BACK

7 oF 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Mohammad Abbas Moham-
mad, 28, editor for the Shiite-
owned newspaper Al-Bayinnah
Al-Jadida, was shot dead Aug. 7
by unidentified gunmen, when
he was leaving his house in
Baghdad. Mohammad, who was
critical of Iraqi authorities, had
received several death threats in
connection with his work.

Ismail Amin Ali, 30, a free-
lance journalist, was found dead
by police in the area of Baghdad
known as “Sadr City” Aug. 7. His
body bore marks of torture and
gunshot wounds. He was said
to have been kidnapped two
weeks earlier. The kidnappers
demanded money, but his family
was unable to pay. Reportedly,
the journalist, who was a well
known columnist for several
Iraqi newspapers, was critical of
the security forces.

Riyadh Mohammad Ali, a
reporter for the local weekly
Tala’far al-Youm, was shot by
unidentified gunmen while
travelling to work in Mosul’s
Wadi Agab area July 30. Ali is
the second journalist from the

newspaper to be killed in the
past year.

Adel Naji Al Mansouri, 34, a
reporter for the Iranian state-run
TV channel Al Alam, died July
29 in a hospital one day after
he was attacked by unidentified
gunmen. The assailants stopped
the car Al Mansouri was driving
in the Al-Amariyeh neighbour-
hood of western Baghdad, beat
him and then stole his mobile
phone, satellite phone, press
card and money. A year prior to
his murder, he had received nu-
merous death threats related to
his investigative reporting.

Ossama Qadeer, a freelance
cameraman who worked for
the U.S. based TV network Fox
News, was kidnapped by an
unknown group in Al-Shaab, in
eastern Baghdad, June 25. His
body was found four days later
by Iraqi police.

Ibrahim Seneid, an editor for
the local newspaper Al-Bashara,
was killed in an evening drive-by
shooting Jun. 13, according to
Fallujah police Lt. Mohammed

CLOSE BACK

8oF 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Ali. A week prior to Seneid’s
murder, insurgents had accused
the paper of publishing U.S. pro-
paganda and had demanded its
closure in leaflets distributed
throughout Fallujah.

Ali Jaafar, 24, a well-known
Iraqi sports journalist for the
state TV channel, Al-Iragiya, was
killed May 31 by unidentified gun-
men in Baghdad. His colleagues
believe he was killed because he
worked for Al-Iraqgiya.

Paul Douglas, 48, and James
Brolan, 42, two British journalists
working for the U.S. TV network
CBS, were killed May 29 when a
car bomb exploded as they were
travelling with the U.S. Army’s
4th Infantry Division in Baghdad.
A third member of the CBS crew,
correspondent Kimberly Dozier,
was seriously injured.

Laith Al-Dulaimi, a reporter
for the Iraqi TV station Al-Nah-
rain was kidnapped along with
a telephone operator for the sta-
tion Muazaz Ahmed Barood by
men dressed as police officers
who stopped the two men as they

were crossing Diyala bridge en
route to their homes in Madian,
12 miles southeast of the city.
Their bodies were found May 9
in Al-Wihda, 20 miles southeast
of Baghdad. Both men had been
shot in the chest.

So’oud Mukahim Al-Shou-
mari, a correspondent for the
Egypt-based satellite channel
Al-Baghdadia, was found shot
in Baghdad’s southern district
of Doura by Iraqi police May 5.
Also known by the last name Al-
Hadithi, he had been abducted
several days previously. Accord-
ing to his father, autopsy reports
indicated Al-Shoumari had been
tortured. A colleague at Al-Bagh-
dadia said Al-Shoumari regular-
ly interviewed authorities about
human rights violations.

Abdel Magid Al-Moham-
madaoui, a freelance journalist,
was found dead in Baghdad May
5. His body was identified by the
press card he was carrying at
the time of his murder.

Koussai Kahdban, an Iraqi
journalist with local radio sta-
tion Al-Bilad, was shot by un-

CLOSE BACK

90oF 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

identified gunmen in Baghdad
April 22.

Lebanon

Layal Najib, 23, a photogra-
pher for the Lebanese magazine
Al-Jaras and Agence France-Pres-
se (AFP) was killed in an Israeli
attack on the town of Qana in
southern Lebanon July 23. She
was travelling in a car on the road
between Sadigeen and Qana when
she was hit by shrapnel from a
missile, killing her instantly.

Mexico

Adolfo Sanchez Guzman,
31, a reporter for the Internet
news site Orizaba en Vivo, was
found Nov. 30 on the banks of
the Rio Blanco near Mendoza, 75
miles from Xalapa, capital of the
southeastern state of Veracruz.
He had been shot twice in the
back of the head and had stab
wounds in his chest, police said.
The body of another man, César
Martinez Lépez, was also found
with a bullet wound to the head.
Sanchez, who was investigating
the activities of a local gang of
thieves, left his home in Oriza-
ba, east of Mendoza, on Nov. 28

with three people. His car was
found abandoned the next day.

Roberto Marcos Garcia, 50,
a reporter for the Veracruz-based
bi-monthly publication Testimo-
nio and a local correspondent for
the Mexico City weekly Alarma,
was gunned down Nov. 21 by
armed attackers near the town of
La Matoza while travelling from
Veracruz to Alvarado. Garcia,
who reported on violent crime
and drug trafficking in Veracruz,
had recently received threats.

José Manuel Nava Sanchez,
53, a former editor of the Mexico
City-based daily Excélsior and a
columnist for the national dai-
ly El Sol de México, was found
murdered in his apartment in
Mexico City Nov. 16. He had been
stabbed several times in the neck
and chest. His laptop computer
and other belongings were appar-
ently missing, authorities said. It
was not immediately known if he
was killed because of his work as
a journalist.

Misael Tamayo Hernandez,
editor and publisher of the news-

CLOSE BACK

100F 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

paper El Despertar de la Costa,
was found dead in a motel room
in Zihuatenejo, Guerrero state
Nov. 10. His naked body was
found face down, with his hands
tied behind his back. According
to reports, he had been shot in
the right forearm and died of a
heart attack. Tamayo had re-
ceived death threats following
articles in his newspaper about
organized crime and local cor-
ruption, colleagues said.

Bradley Will, 36, U.S. journal-
ist and cameraman based in New
York City was shot dead Oct. 27
during a demonstration in Oax-
aca. According to witnesses, he
was shot in the torso by a plain-
clothes police officer and died
on the way to a hospital.

Will was affiliated with the
Independent Media Center (“In-
dyMedia”), for which he was
filming the protest and worked
as a freelance photographer and
reporter for the New York City
chapter of the Independent. Ac-
cording to IndyMedia, he was in
Oaxaca covering the continued
resistance of teachers and other
workers against the PRI-con-

trolled government of the State
of Oaxaca.

Enrique Perea Quintanilla,
50, publisher of the magazine
Dos Caras, Una Verdad was
found dead Aug. 9 by police on
a dirt road about 10 miles from
Chihuahua City, in northern Mex-
ico. His body had bullet wounds
in the head and in the back. Dos
Caras, Una Verdad is a monthly
magazine, which specializes in
reporting on closed murder cas-
es and drug trafficking.

Nigeria

Godwin Agbroko, 53, a col-
umnist for the newspaper This
Day and the chairman of its edito-
rial board, was shot dead Dec. 22
in the city of Lagos shortly after
he left his office. It was not clear
whether he was killed because of
his work as a journalist.

Pakistan

Mohammad Ismail, Islam-
abad bureau chief for the inde-
pendent news agency Pakistan
Press International (PPI), was
found dead Nov. 1 near his home
in Islamabad. He had been hit on

CLOSE BACK

110or14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

the head with a hard blunt ob-
ject, sources said. The motive
for his killing was not immedi-
ately known.

Hayatullah Khan, a reporter
for the Urdu-language daily Aus-
af and a freelance photographer,
was found dead June 16 in the
North Waziristan town of Mir Ali.
He was abducted by unidentified
gunmen on Dec. 5, 2005, after
reporting that a senior al-Qaeda
figure had been killed by a U.S.
missile. Khan’s report contradict-
ed official Pakistani reports that
the al-Qaeda operative died in a
bomb-making accident. Khan,
who had been handcuffed and
shot in the back of the head, had
received numerous threats from
Pakistani security forces, Islam-
ic militants, and local tribesmen
because of his reporting.

Munir Ahmed Sangi, a
cameraman for the Sindhi-lan-
guage Kawish Television Net-
work (KTN), was shot May 30
while covering a clash between
members of the Unar and Abro
tribes in the town of Larkana,
southeast Pakistan. Police said

Sangi was killed in the crossfire,
although colleagues believe he
might have been deliberately
targeted because of his station’s
critical reporting.

Philippines

Andres Acosta, a reporter
for the radio station Aksyon
Radyo, an affiliate of the Manila
Broadcasting Company (MBC),
was stabbed to death Dec. 20 by
an unidentified attacker in the
town of Batac, 242 miles north
of Manila. Acosta also wrote
for the community newspaper
Northern Light and covered po-
lice stories.

Ponciano Grande, 53, a for-
mer newspaper columnist and
co-host of a program on Radio
DWJJ, was killed Dec. 7 on his
farm in central Luzon. Unknown
assailants shot Grande five
times, according to the National
Union of Journalists of the Phil-
ippines.

Russia

Anna Politkovskaya, 48, a
reporter for independent news-
paper Novaya Gazeta, who was

CLOSE BACK

120F 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

known for her criticism of the
authorities and critical cover-
age of the Chechen conflict,
was found shot dead in the el-
evator of her apartment build-
ing in Moscow Oct. 7. Polit-
kovskaya had been very critical
of the Russian-backed Chechen
government, and was reported-
ly finishing a story on the inves-
tigation of torture in Chechnya,
which was to be published on
Oct. 9, 2006. Her work is thought
to be the most likely motive for
the killing. A pistol and four
bullets were found near her
body. Police have started an in-
vestigation.

Yevgeny Gerasimenko, 29,
a journalist working for Sara-
tovsky Rasklad, a weekly in the
city of Saratov in southeast-
ern Russia, was found dead in
his apartment with a plastic
bag over his head and multiple
bruises on his body July 26.
His computer was missing, al-
though police found no signs of
a violent entry. Reportedly, he
had been investigating the cor-
porate takeover of a local com-
mercial enterprise.

Somalia

Martin Adler, an award-
winning Swedish journalist and
photographer, was shot June
23 by an unidentified gunman
while filming a demonstration in
the Somali capital, Mogadishu.
A long-time contributor to Brit-
ain’s Channel 4 News, Adler was
freelancing for several newspa-
pers, including the Swedish dai-
ly, Aftonbladet.

For more about Adler: www.
globaljournalist.org

Sri Lanka

Sinnathamby Sivamahara-
jah, 68, managing director of
the Tamil-language Namathu
Eelanadu newspaper and for-
mer member of parliament, was
shot dead Aug. 20 in Tellippalai,
near the northern city of Jaffna.
Sivamaharajah’s newspaper is
sympathetic to the Tamil nation-
alist cause.

Sampath Lakmal de Silva,
a freelance journalist, was shot
dead July 2 in the capital city,
Colombo, after being abducted
from his parent’s home. He had
recently written reports that

CLOSE BACK

130F 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

were critical of the security
forces, sources said.

Suresh Kumar and Ranjith
Kumar of the daily Tamil-lan-
guage newspaper Uthayan were
killed May 2 in a fatal attack on
the newspaper’s offices in the
northern city of Jaffna. Five oth-
er employees were reportedly
injured in the attack by uniden-
tified men.

Sudan

Taha Mohammed Ahmed,
editor-in-chief of the private dai-
ly Al-Wifaq, who was kidnapped
outside his home in Khartoum
on Sept. 5, was found dead the
next day. His beheaded body
was found in the south of the
capital, police said. Mohammed
Taha had reportedly angered Is-
lamists by publishing an article
about the Prophet Muhammad.

Turkmenistan

Ogulsapar Muradova, 58, a
Radio Free Europe/Radio Lib-
erty (RFE/RL) Turkmen Service
correspondent, died Sept. 14
while in custody in a prison in
Turkmenistan. The circumstanc-

es of her death remain unclear.
Muradova’s body bore a head
wound and signs of torture.

She was arrested in mid-June
and sentenced to six years in
prison Aug.25 by the Azatlyk dis-
trict court in Ashgabat. The trial
was closed to the public. Securi-
ty officials at the morgue assured
the family that she died of natu-
ral causes, but rejected a demand
that the body to be examined by
an independent doctor.

Venezuela

Jesus Flores Rojas, 66, a
newspaper journalist, was shot
in the head on his way home
with his daughter Aug. 23. Rojas
was the co-director of the daily
paper Regién, in the northwest-
ern province of Anzoategui, and
a columnist for other newspa-
pers in the region.

His daughter, who was not
harmed, said that her father’s
articles were critical of local
authorities. The attackers did
not take anything from the jour-
nalist, and although he had not
received any threats officials
speculated his murder was an
act of revenge.

CLOSE BACK

140r 14

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Tech Notes

Anyone Can Report for CNN

Citizen Reporters Need Only a Nose for News and the Right Equipment

By Joshua A. Loory

T ATIME WHEN many edi-
Ators and producers are

wringing their hands over
the matter of who is or is not a
journalist, CNN has decided that
all of its viewers in the United
States and around the world
have the potential. All they need
are a digital camcorder or cam-
era, a mobile phone with a lens
and a nose for news.

From Thailand, the Philip-
pines, Budapest and the Leba-
nese-Israeli Border to the bliz-
zard devastated mountains of
Oregon and the shores of British
Columbia, CNN viewers have
contributed video, voice and
written reporters to i-Report, a
system that brings interactivity
between news organizations and
their customers to a new level.

Mitch Gelman, vice president
and executive producer of CNN.
com, said i-Report is intended to

engage viewers. “We got submis-
sions on the first day,” he said.

CNN has built a state of the
art production center at its At-
lanta headquarters to receive
the material, sift through it, vet
it, and reformat the images to
broadcast standards.

“Nothing submitted sees air
before it is vetted. All material
must include contact names and
numbers. A staff member speaks
to everyone who submits mate-
rial before it is aired, ” accord-
ing to Jennifer Martin, a CNN
spokesperson. “We are taking
eyewitness accounts to the next
level,” she said. “We are able to
capture it (breaking news) as it
happens and replay it for our au-
dience,” she said.

ON THE NEWSROOM FLOOR,
i-Reports are being greeted en-
thusiastically by producers. “So

CLOSE BACK

1or4

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

far most of the pictures have
been weather related,” said one
producer. “We have gotten some
good stuff. It’s an exciting con-
cept.”

As expected, the i-Report does
extremely well during breaking
news. In October when a 6.7
magnitude quake struck Hawaii’s
Big Island, CNN got early word
when contributors began email-
ing still pictures of the damage
to the network.

The pictures included roads
blocked by boulders, the stone
siding shaken off of a church
and mud and landslides. “One
contributor was surveying the
damage to his home when he
captured several aftershocks
on camera. All of this material
helped us stay on top of the sto-
ry,” a CNN producer said.

“Stories like September 11
and the London bombings gen-
erated lots of user content that
gives our stories new content,”
Martin said.

In early September, when
Steve Irwin, the crocodile hunt-
er, was Killed by a sting ray, CNN

Tech Notes

i-Report received over 500 sub-
missions, many of them from
children. According to Martin,
the submissions ranged from
pictures taken with Irwin to
drawings and written memories
of Irwin.

ONE DRAWING from Florida,
showed a teary-eyed croc. It
was drawn by an 11-year-old boy
who uploaded it to CNN without
his parent’s knowledge. They
only found out about their pre-
cocious son’s journalism when
a CNN producer called to verify
the drawing. Viewers and visi-
tors to the CNN exchange web
site voted Matthew Cheek’s
drawing the best submission for
September.

Later Matthew and his family
were given a behind the scenes
tour of CNN when they showed
up at CNN during a visit to At-
lanta. According to a blog on the
CNN exchange website, Mat-
thew was interviewed on air
and given as much swag — CNN
hats, coffee mugs, t-shirts, wrist
watches and the like — as the

CLOSE BACK

20F4

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

producers could come up with.

The i-Report is just the latest
example of news gathering oper-
ations taking advantage of ever-
changing technology. In the ear-
ly '90s CNN encouraged viewers
who caught news worthy events
on camcorders to call the net-
work and become a CNN “New-
shound”. Submissions then had
to be taken to a domestic news
bureau or contributing station
for transmission by satellite to
Atlanta. Now video, images and
sound are being transmitted over
the Internet directly to CNN.

NOT ALL AMATEUR videogra-
phers are willing to give their
material away. Years ago as an
elephant went wild and charged
the crowd at a small circus in
Florida, one of the spectators
captured it all on home video.
The videographer was shopping
the tape to all three stations in
the market. I was the executive
producer for the CBS affiliate in
Orlando. We dropped out when
the bidding reached a thousand
dollars. The tape was sold for

Tech Notes

much more, and when I saw the
compelling tape on a competing
channel, I couldn’t stop kicking
myself. By 11 p.m., we had sev-
eral offers of video from others
who were on the scene, and we
aired a report on the incident
without paying a cent.

CNN does not pay i-Report-
ers. They must give CNN a non-
exclusive license forever. In
return, the citizen reporters get
bragging rights. The network
requires pictures to be jpg or
gif formats no larger than one
megabyte in size. Video files can
be almost any format and can
be no larger than 30 megabytes.
The CNN Exchange website,
where i-Report submissions are
posted, also features a tool box,
offering tips i-Reporters can use
to improve their submissions.

The i-Report isn’t just video
and still pictures. Reporters
are urged to send in drawings,
essays and audio essays and re-
ports. CNN editors have even
taken citizen journalism a step
further, assigning topics for i-
Reports.

CLOSE BACK

30F4

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Here’s a list of assignments on
the website at the end of 2006:

1) Muslims making the pil-
grimage to Mecca to share their
thoughts and feelings.

2) Pictures and video of New
Year’'s Eve celebrations with a
promise that some of them would
be seen on Anderson Cooper’s
New Year’s Eve coverage.

3) “How big is your carbon
footprint? Do you step delicately
on the environment, or are you
a bit heavy-footed? Tell us what
you are or are doing for conser-
vation, or why you choose not to
do anything.”

4) Paintings or artwork by art-
ists

5) Art, stage and literary criti-
cism.

6) Editorial cartoons

CNN ACCEPTS ALL of this ma-
terial in its digital production
center in Atlanta. The material
is logged into a data base where
producers in its many networks
see it. The first user to show an
interest in the material has the
responsibility of verifying it.

Tech Notes

“Nothing goes on the air before
someone from CNN speaks with
the person who submitted the
material,” Martin said.

Jon Stewart and Comedy Cen-
tral’s Daily Show parodied the i-
Report. According to Stewart’s
spoof, “CNN wants you to spare
them what is the most arduous
part of what they do, reporting.
And not just anywhere. Appar-
ently they want you to get as
close as you can to an explod-
ing building during a hurricane.”
CNN loved the attention, post-
ing the three-minute clip on its
website. “You know you've ar-
rived when you make the Daily
Show,” Martin said. H

Joshua A.
Loory is a
Jormer execu-
tive producer
at CNN, a
local televi-
sion news
producer and
proprietor of the Editworks, a
television production company
wn Orlando, Fl

CLOSE BACK

40rF4

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Iraqi media victims of

violence, harassment

The Iraqi government led by
Prime Minister Nouri al-Maliki
ordered two Sunni television
channels shut down in Novem-
ber for “inciting violence
among viewers” after the
conviction of Saddam Hus-
sein. The order was never
lifted, but the two stations
continued to operate, ac-
cording to Joel Campagna of the
Committee to Protect Journal-
ists.

Security forces raided Al-Za-
wraa TV in Baghdad and Salehed-
din TV in Tikrit in the hours after
Hussein was sentenced to death,
according to news reports and
CPJ sources, and the shutdown
was ordered indefinitely. But
Campagna said the government
was unable to enforce the order.

The privately-owned Salehed-
din TV aired live broadcasts of
pro-Hussein demonstrations
and then opened its phone lines
for callers to express their opin-

IRAQ

World Watch

ions, according to CPJ sources.
Police were seeking the station’s
owners, Sunni businessmen Has-
san Khatab and Abdelrahman
Dahash for questioning, a CPJ
source said.

Al-Zawraa, which is owned
by Mishaan al-Jubouri, a Sunni
legislator from the Liberation
and Reconciliation Party, had
received several warnings from
the government to change its
political coverage or face clo-
sure, according CPJ sources.
Those sources said the channel
had sought to avoid a confronta-
tion on Sunday by ignoring dem-
onstrations that erupted after
Hussein’s sentence.

Al-Zawraais reportedly broad-
cast from a studio in Syria and
is distributed throughout the
Arab speaking world by Nilesat,
which is run by the Egyptian
government. Saleheddin TV is
broadcast from a city north of
Baghdad.

Al-Zawraa, in particular, has
been accused of both Baathist
and al-Qaeda leanings by sup-

CLOSE BACK

Tor11

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

porters of American involve-
ment in Iraq.

Daveed Gartenstein-Ross, au-
thor of My Year Inside Radical
Islam and Nick Grace, producer
of Global Crisis Watch, wrote: “In
the five years since 9/11, the Unit-
ed States has failed to develop a
message capable of winning over
Middle Easterners, or turning
them against bin Laden’s radical
world view. The lack of a message
is one thing, but the inability to
combat inflammatory enemy pro-
paganda is another. If the admin-
istration cannot act decisively to
prevent Al-Zawraa from spread-
ing its poisonous message, Amer-
ica will only be seen as the “weak
horse” that bin Laden spoke of
shortly after he succeeded in top-
pling the Twin Towers.”

A CPJ press release said that
the U.S.-backed government in
Iraqghas arecord of banning news
outlets, adding that in July al-
Maliki threatened to shut down
any television station deemed to
incite sectarianism. On Sept.7,
the government closed the Bagh-
dad bureau of the Dubai-based

World Watch

satellite channel Al-Arabiya for
one month. Al-Arabiya Execu-
tive Editor Nabil Khatib said the
government accused the station
of fomenting “sectarian violence
and war in Iraq” but did not pro-
vide evidence.

Al-Arabiya was targeted be-
fore. In November 2003, the Iraqi
Governing Council, the provi-
sional government appointed by
the United States, banned the
station from broadcasting in Iraq.
Authorities accused the station
of incitement after it aired an
audiotape in which Saddam pur-
portedly urged Iraqis to resist the
U.S.-led occupation. The station
was allowed to resume broad-
casting in late January 2004.

The government continues to
enforce the closure of the Bagh-
dad bureau of Qatar-based sat-
ellite channel Al Jazeera. It was
closed in July 2004 after former
Prime Minister Iyad Allawi ac-
cused the station of incitement
to violence and hatred. Iraqi of-
ficials alleged that Al Jazeera’s
reporting on kidnappings had en-
couraged Iraqi militants; a gov-

CLOSE BACK

20F 11

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

ernment statement also accused
the station of being a mouthpiece
for terrorist groups. Al Jazeera
now operates in the Kurdish-
ruled area in northern Iraq.

Two employees of state-owned
Iraqi Media Network (IMN) were
murdered within five days of
each other. Raad Jaafar Hamadi,
a journalist at daily Al Sabah,
was killed in Baghdad Nov. 22
when four gunmen set his car on
fire.. Fadhila Abdelkarim, ad-
ministrative staff member at TV
station Nainawa, was killed in
Mosul on Nov. 26. He was shot
dead outside his house; Mosul is
considered Iraq’s second most
dangerous city for journalists.

The coalition forces created
IMN, IRAQ’s largest media group
with 3,000 members, after Bagh-
dad was captured in 2003. Many
journalists working for IMN
have been harassed, threatened
and told to quit.

Reporters Without Borders
stated that, “Journalists and oth-
er employees of the Iraqgi public
media, including the Al Iraqgiya
TV station, are often the victims

World Watch

of violence by people hostile to
the government. The main com-
munication tool of the Iraqi au-
thorities, these media are seen
as government mouthpieces and
have suffered a heavier toll in
casualties than the other media
since the start of the war.”
http://www.rsf.org/article.
php3?id_article=19900
On Dec. 4, Nabil Ibrahim Al-
Dulami, journalist for Baghdad
radio station Radio Dijla, was
shot dead by two men in a ve-
hicle. He was leaving his house
in northwest Baghdad for work.
Also, Mohammed Abderrah-
mane, a Radio Dijla presenter,
has been missing since his kid-
napping in September. He had
received a series of death threats
before he was abducted.
Reporters Without Borders
stated, “Targeted murders of
journalists are mounting steadi-
ly in Iraq. We appeal yet again to
the Iraqi authorities to do every-
thing possible to protect media
personnel.”
http://www.rsf.org/article.
php3?id_article=20010

CLOSE BACK

3oF11

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Journalists need degrees
Brazil’s Superior Court of
Justice decreed that journalists
must possess a university de-
gree to be able to practice jour-
nalism and that this measure is
in accordance with the con-
stitution. Reporters Without
Borders responded, saying:
“Journalistic  competence
does not a priori depend on
entitlement but on experience in
the job,” and that a declaration
the president signed in May 2006
made degrees optional. This
ruling came after a legal case
involving doctor Jose Eduardo
Marques and his quest to gain
the status of “precarious jour-
nalist” for work in public aid.
http://www.rsf.org/article.
php3?id_article=19756

BRAZIL

Reporters, editor acquitted

The editor-in-chief of Berling-
ske Tidende, Niels Lunde, and
reporters Michael Bjerre and
Jesper Larsen were acquitted of
publishing classified informa-
tion in violation of Denmark’s

World Watch

criminal law. They were charged
with illegally using information
supplied by a Danish military in-
telligence official in a series of
articles in February and March
2004, showing that there was
no credible evidence that Sad-
dam Hussein’s government was
making weapons of mass de-
struction. The intelligence offi-
cer was fired, tried and sen-
tenced to jail for leaking the
information.
The two reporters and
their editor pleaded not
guilty and were tried in No-
vember 2006. If convicted
they faced up to two years
in prison.
The director general of the
World Association of Newspa-
pers, Timothy Balding, told the
court that the case had huge
symbolic significance. A con-
viction “would send a very bad
signal to the international com-
munity and especially to the to-
talitarian regimes because they
would (have) free hands to pros-
ecute media,” he said.

The journalists were acquitted

DENMARK

CLOSE BACK

40or 11

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Dec. 4 of all charges. The Inter-
national Press Institute, among
other organizations, applauded
the outcome.

IPI Director Johann P. Fritz
said, “The decision of the court
is extremely welcome, and I
would call on the Danish gov-
ernment to review the law under
which the journalists were origi-
nally charged to ensure that in
the future the media are allowed
to scrutinize the government de-
cisions without fear of prosecu-
tion.”

Newspaper, TV station harassed

The staff and management of
the Fiji Daily Post, an indepen-
dent publication, suffered death
threats, bomb threats and
harassment from Fijian mili-
tary officers. Ultimately the
threats kept the Fiji Daily
Post from publishing Dec. 5.
The staff had been evacuated as
a safety precaution for 24 hours
between the 4th and the 5th.

IPI reported that the publi-
cation had covered the events

FLJI

World Watch

leading up to a military coup led
by Commodore Frank Bainima-
rama. IPI believes that these
threats were part of a pattern of
military intimidation against the
Fiji Daily Post; in the past, the
publisher has been forced into
hiding.

A Fijian television station has
also been banned from airing
any statements or stories that
cover the ousted government
or its leader, Laisenia Qarase.
Also, the Fiji Times decided to
suspend publication after be-
ing told they could only publish
one-sided stories that supported
the coup.
http://www.freemedia.at/cms/
ipi/statements_detail.html?ctxi
d=CH0055&docid=CMS1165330
912986

Reporters investigated

Three journalists working for
Montpellier-based Midi Libre are
being investigated for “violating
professional confidentiality.”
Jacques Blanc of the UMP party,
former Languedoc-Roussillon

CLOSE BACK

50r11

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

regional council president, had
complained about a leaked of-
ficial audit, which sparked the
investigation. Reporters With-
out Borders reported that the
offices of Midi Libre were
raided in July in an attempt
to discover how the newspa-
per had obtained a prelimi-
nary report by the Regional
Accounting Commission on
Blanc’s handling of the region’s
finances from 1986 to 2004. The
newspaper published the report
in late October.

Philippe Palat, editor of Midi
Libre, said that this investiga-
tion is an attempt to get the re-
porters to reveal their sources,
and that this is something they
will never do.

RSF stated, “We are very wor-
ried by the growing number of
prosecutions of journalists in
France and elsewhere in Eu-
rope on charges of abetting in
the violation of professional
confidentiality or the confiden-
tiality of a judicial investigation.
In each of these cases, the aim
has been to force journalists to

FRANCE

World Watch

reveal their sources and to limit
the media’s field of action. They
are evidence of a tendency for
authorities to take a tougher
line towards the press, which is
why France was 35th in our an-
nual worldwide press freedom
ranking.”
http://www.rsf.org/article.
php3?id_article=19938

NY Times, YouTube blacklisted

The New York Times and You-
Tube have been added to Iran’s
blacklist of censored websites.
Reporters Without Borders de-
clared that censorship is
now the rule instead of
the exception in Iran. The
country has also banned
high-speed Internet and the
Kurdish version of Wikipedia.
RSF stated, “The government is
trying to create a digital border
to stop culture and news com-
ing from abroad—a vision of the
Net which is worrying for the
country’s future.”

According to the Guardian,
Iranian officials said the ban on

IRAN

CLOSE BACK

60F11

NEXT STORY SUMMARY



AP PHOTO / ASHWINI BHATIA

GLOBAL JOURNALIST December 2006

high-speed Internet was to pre-
vent, “undermining (of) Islamic
culture among the younger gen-
eration.” RSF chalks these mea-
sures up to Iran’s larger “con-
demnation of a cultural invasion
by its enemies,” that has been
ongoing.
http://www.rsf.org/article.
php3?id_article=20016

Tibetan poet restrained, freed
The Indian government had

forbidden Tibetan poet Tenzin

Tsundue to leave Dharamshala

CLOSE BACK

70oF11

World Watch

Tenzin Tsundue,
Tibetan political
activist and poet
shouts slogans

at the burning

of a Chinese flag
which was dragged
through the streets
in Dharmsala, India,
Nov. 22. Hundreds
of exiles took part
in the procession
protesting the
Chinese president’s
visit to India.

Town, India until Nov. 25, or
face deportation to Tibet. His
confinement was lifted Nov. 26,
and he has been freed to
travel since. The restriction
coincided with a visit to In-
dia by Chinese President Hu
Jintao from Nov. 20- 23.

The Friends of Tibet re-
ported that Tsundue had staged
high profile protests in 2002 and
2005 for the visits of Chinese
Prime Ministers Zhu Rongji and
Wen Jiabao. The Indian gov-
ernment was hoping to prevent
Tsundue from making a similar

INDIA

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

protest for the president’s visit.
Police followed him 24 hours
a day and have set up a watch
point in the room next to his.
Tsundue said, “Clearly this is
pressure from the Chinese gov-
ernment. I was born in India,
and I am working only nonvio-
lently for the human rights and
freedom of my people. This
issue is not about me but it is
about the six million Tibetans
who are suffering every day un-
der the Chinese rule and who are
deprived of their voice to speak
out against the occupation.”
http://friendsoftibet.org/

World Watch

a finger at Hatfill by Nicholas
Kristof overstated the case.

The Times claimed that
Kristof’s columns were not libel-
ous because Hatfill is a limited
pubic figure and Kristof’s article
implicating him did not know-
ingly accuse Hatfill. Instead,
The Times argued the articles
were intended to prod the Fed-
eral Bureau of Investigation into
pursuing the anthrax investiga-
tion more aggressively.

Hatfill's lawyers are using the
e-mail to show the suit should
go forward. The trial was sched-
uled to start Jan. 29.

Anthrax suit dismissed

Stephen J. Hatfill, the former
government scientist suspected
in the anthrax mailings of
1991, was suing The New
York Times for defamation
of character, but his case
was thrown out of court for
the second time. His lawyer
claimed to have an e-mail
from a Times editor saying
that the column pointing

UNITED STATES

Chavez withdraws TV license
Venezuelan President Hugo
Chavez said at year’s end that
he would not renew the license
of Radio Caracas Television,
an outspoken critic of his re-
gime. Chavez revealed his
decision in a speech at a mil-
itary academy, saying:
“There will be no new
operating license for this
coupist TV channel.”

VENEZUELA

CLOSE BACK

8ofF11

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

The channel was openly sup-
portive an an attempt to unseat
Chavez in April 2002, at one time
even broadcasting the text of a
letter of resignation by Chavez,
which he never sent.

The privately owned chan-
nel’s license expires in May. The
decision by Chavez has been
criticized by the International
Press Institute, Reporters With-
out Borders, the Institute of the
Press and Society (IPYS) and the
leader of the Catholic Church in
Venezuela as well as other orga-
nizations.

Executive director of the Latin
American press freedom group,
IPYS, Ewald Scharfenberg was
quoted in The New York Times
as saying, “This decision can
only be seen as a control strat-
egy and an abuse of power.”

The vice-president of the In-
ternational Association for Ra-
dio and Television (AIR), Nico-
las Vega, said his group “roundly
condemns” the decision. Ac-
cording to Vega, “During the
government of President Chavez
constant and systematic threats

World Watch

and attacks have been registered
against the mass media and their
workers.”

But there is no indication that
Chavez will back down. A gov-
ernment spokesman said that a
free and competitive press will
continue to exist in Venezuela
without Radio Caracas Televi-
sion.

Newspapers’ licenses suspended

Cong Ly (Justice) and Thoi Dai
(Times), both Vietnamese news-
papers, have been suspended
for violating press law and
acting against government
orders.

CPJ reported that the
newspapers ran a series of
articles critical of the mis-
takes made on the new plas-
ic polymer banknotes, which
replace paper notes.

The Ministry of Culture and
Information banned both news-
papers for a month.
http://www.cpj.org/news/2006/
asia/vietnam24octO6na.html.

VIETNAM

(=

CLOSE BACK

90rF 11

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

World Watch

Journalists caught between Hamas and Fatah

alestinian journalists — particularly those working in
PGaza — are coming under increasing harassment and

danger from the conflict between Hamas, the elected
governing organization, and Fatah, which is loyal to President
Mahmoud Abbas, according to a new report by Reporters With-
out Borders (RSF). The report also accused the Israeli Army of
carrying out many acts of violence against the press since
the year 2000.

The report said: “All representatives of the Palestinian
factions and Israeli army voice a desire to respect press
freedom and the work of journalists, but the figures are
alarming. This year alone, the Israeli army attacked or thre-
atened 16 journalists and wrecked the premises of three
news media, while Palestinian militants caused damage
to seven news media by setting them on fire or smashing
equipment and attacked at least four journalists. Six fo-
reign journalists have also been kidnapped by Palestinians
in the Gaza Strip.”

The report indicated that the greatest danger to Pale-
stinian journalists came from the competing Palestinian
factions. “Journalists who criticize a politician, faction or
security official are often perceived by one side as wor-
king for a rival faction. Several journalists who work for the
Palestinian Broadcasting Corporation and the WAFA Palestine
News Agency were attacked last year by Hamas supporters,
who accused the news organizations of being mouthpieces for
Fatah.”

PALESTINIAN AUTHORITY

100F 11 NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

World Watch

AP PHOTO/HATEM MOUSSA

Palestinian journalists in Gaza City strike in protest over an attack on a
building of the Palestinian Broadcast Cooperation in Khan Younis June 5.

The report resulted from an RSF mission to Israel and Pale-
stinian territories in December. It can be read in full at http://
www.rsf.org/IMG/pdf/rapport_en_md.pdf

Other links relating to the safety of journalists in the area
are:

e Committee to Protect Journalists: http://www.cpj.org/
news/2007/mideast/gaza08jan07na.html

¢ International Federation of Journalists: http:/www.ifj.
org/default.asp?Index=4544&Language=EN

¢ Institute for the Press and society: http://www.ipys.org/
alertas/atentado.php?id=998

e Human Rights Watch: http://hrw.org/english/
docs/2006/10/06/isrlpal4337.htm M

CLOSE BACK 11 0orF 11 NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Point of View

Tangles of Journalism Indecision

By Peter Preston

single word these days. That word is: confu-

sion. Most industries, when they hit crisis or a
period of transition, huddle closer for mutual protec-
tion. Those who stick together, survive together. But
print (and, to an extent, television) shows few such
signs of self-preservation. Rather, its big names fall
out and carry their fights all over town.

Consider Fleet Street a few miles from where [ live. ~Peter Preston,
Sales—on 17 papers out of 20—are heavily down, at g?ﬁ\o;élu?rrgg:r
worst by 12 percent a year. Several once “popular”  \1edia Group,
papers are dying a slow death by attrition, down six s an IPI Global
percent after six percent in circulation as every 12 Journalist col-
months pass. You couldn’t invent a more competitive ~Umnist. He was
or destructive scene. What's the problem? The inter- f;‘leff:;' r{ggg ?c':
net, to be sure, coupled with changing habits amongst 497
readers under 30: the usual stuff. But then there are
particular problems, including the problem of Lon-
don itself—a metropolis that, relentlessly, seems to
be getting out of the habit of buying a newspaper.

And that isn’t surprising, of course. It is natural,
logical, almost inevitable. For who, during a hectic
working day, needs to pay for a paper when so many
are being given away free? If you travel into the city
center to work every morning, then you’re sure to find
a copy of the Metro series somewhere close to hand.

YOU CAN SUM UP the state of journalism in a

CLOSE BACK TorF3 NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

It carries all the main news of the
day plus some lively if anodyne
features, and they give away half
a million copies (making some ad
money in the process). But that’s
the start, not the end of it.

Once the Metro — owned by
the Daily Mail group — goes off
sale in mid morning, the paid-for
Evening Standard (another Mail
product) comes on sale. But you
still don’t have to pay for it if you
know the right coffee café or bar
to go to: more than 50,000 free
Standards are dished out a day.
And then, before the first sand-
wich is cut for lunch, there’s a
third Mail entry: almost 400,000
copies of something called Lon-
don Lite, which is a parboiled ver-
sion of the Standard, designed to
be dished out by hundreds of ea-
ger “merchandisers.” It’s impos-
sible to walk along Regent Street
without having two or three cop-
ies thrust into your hands. There’s
no Lite escape route available.

Yet, before tea time, the gauntlet
to be run grows still more difficult
to run as Rupert Murdoch’s free
London Paper (or thelondonpaper

Point of View

as its titlepiece insists) joins the
revels. This newcomer gives away
420,000 or so free copies. Add in
City AM, another free for the busi-
ness community, and you have
around a million newspapers dom-
inating train stations, bus routes
and main shopping areas with not
a penny to pay anywhere.

Is anybody making money? The
morning Metro makes a tolerable
return — £12 million nationwide
last year — but otherwise there
seems nothing but black holes in
sight. The paid-for Standard cer-
tainly loses more than the Metro
makes. London Lite and thelon-
donpaper are both pretty light on
ads and heavy on costs. Here’s a
bloody afternoon contest which,
for the moment, only impover-
ishes those battling it out — and
drains resources from their na-
tional morning titles. To what
end? Only the end of exhaustion.
And to no good purpose anybody
involved can nominate. Perhaps
there’ll only be one London af-
ternoon freesheet left in a year
or three. But afternoon sheets
are the runt of the free litter any-

CLOSE BACK

20F3

NEXT STORY

SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

way, under threat from changing
commuter and working practices,
just like paid-for evening papers
across Europe and America. This
is pit bull warfare: biting lumps
out of the opposition because
mindlessly, instinctively, that’s
what you do. Maybe “confusion”
is too mild a word. If the net is an
enemy you can’t control, why not
create an even more terrible ad-
versary of your own?

So the malign muddle goes on.
Are free papers blighting paid-for
sales all over Europe? Indeed,
they are: just as in the U.S., where
a rash of freesheets for the “youth
market” appears to have made
very few converts. What young
target person would want or need
to buy anewspaper? He can get all
the news he wants where the elec-
tronic news is free. Ads? Craig’s
List will do them free, too. What’s
the main threat unleashed by the
web? Most would put Google
— and Google News — top of the
shop. But Google gets its news
(from newspapers) free.

There is, on examination, no
single strand of strategy here

Point of View

— only tangles of indecision, il-
logic and opportunism. Newspa-
per chains are broken up and sold
off because they can’t be twice
as profitable as a big supermar-
ket. Such chain disposals lose
efficiency and the ability to grow
from strength. They probably
make papers more, not less vul-
nerable; but the break-ups go on
as media giants fail to bring their
swollen strength to bear.

Does anyonereally know what’s
going on? The old titans such as
Murdoch keep changing their
minds. The new wonder com-
panies like AOL keep falling off
their pedestals. No genius knows
whether to give the net away for
nothing — or put a high price on
it to signal quality. Nobody has
found a suitable peace in the wars
of the free and the paid-for.

That’s what I mean by confu-
sion. It is the din of editors and
columnists loudly lamenting what
they see as the end of their world
— and the chill silence of their
managers in a back room who, for
the moment, don’t seem to know
which way to turn. H

CLOSE

BACK

30F3

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

THE LITVINENKO POISON CASE:

A real Whodunnit...
But how well did the press do?

By David Wise

full-page tabloid headlines surrounding the poisoning death by
polonium 210 of Alexander V. Litvinenko, former KGB spy and
outspoken critic of the Kremlin.
London, after all, was the scene of the crime — and the story had
everything: Russian spies; a lethal radioactive isotope that seems to

F LEET STREET, at least, could be forgiven the media frenzy and

o
w
=
=
=)
=z
=
=)
<
w
~
@]
=
(@]
I
a
o
<

Workers look for traces of radiation found at sites in Germany linked to a
contact of poisoned former Russian spy Alexander Litvinenko.

CLOSE BACK Tor7 NEXT STORY SUMMARY



AP PHOTO/ALISTAIR FULLER

GLOBAL JOURNALIST December 2006

have contaminated everyone in
town but Tony Blair; a mysteri-
ous Italian contact; an attractive
wife, now a widow; a deathbed
accusation by Litvinenko that
the president of Russia was re-
sponsible for his murder; a posh
hotel bar in central London; a
sushi restaurant in Piccadilly;
an exiled Russian billionaire
— the list goes on. And Britain,

Alexander Litvinenko, former
KGB spy and author of the book
Blowing Up Russia: Terror From
Within photographed at his home
in London in 2002.

CLOSE BACK

207

as everyone knows, is the home
of Ian Fleming’s creation, James
Bond.

Litvinenko died in a London
hospital on Thanksgiving Day,
around the time that Americans
were finishing their turkey din-
ners and digging into the pump-
kin and pecan pies. Within
days, the polonium 210 trail had
spread not only to several loca-
tions in London, but to Moscow,
Germany and the British airlin-
ers that flew the route between
London and the Russian capital.

It is hardly surprising that
from the outset suspicion has
focused on Moscow. Litvinenko
was a former KGB agent, later
a colonel in the Federal Secu-
rity Service, or FSB, the domes-
tic successor to the KGB when
that agency split in two after the
collapse of the Soviet Union in
1991. In 1998, Litvinenko held
a press conference to say that
a “criminal group” in his agency
had ordered him to kill Boris A.
Berezovsky, the billionaire oil
and media tycoon who clashed
with Vladimir Putin and fled to
Britain in 2000. Litvinenko, with
his wife and young son, escaped

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

AP PHOTO / ALEXANDER ZEMLIANICHENKO

r ] . 1 " '
Left to right: Vyacheslav Sokolenko, Andrei Lugovoy and Dmitri Kovtun

who were among the last people to meet with Litvinenko on the same
day that the former KGB spy said he was poisoned, are seen during an

interview with Ekho Moskvy radio in Moscow Nov. 24.

to London that same year and
was granted political asylum.
Putin, himself an ex-KGB offi-
cer in East Germany, headed the
FSB before becoming president.

Moscow was infuriated by
Litvinenko’s 2002 book, Blowing
Up Russia: Terror From Within,
which accused the security ser-
vice of blowing up apartment
houses in Moscow so the Rus-
sians could invade Chechnya a
second time. Nor was the FSB
any happier with a book Lit-

vinenko published in 2004, Lu-
bianka Criminal Group, in which
he detailed his alleged order
to rub out Berezovsky. It was
widely assumed that Berezovsky
had arranged for the publication
of both books.

Added to all that was the
fact that on Nov. 1, the day Lit-
vinenko believed he was fatally
poisoned, he met in the Pine Bar
of the Millenium Hotel, near the
American embassy in London,
with another ex-KGB man, An-

CLOSE BACK

307

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

drei Lugovoi, and Dmitri V. Kov-
tun, a Russian living in Germa-
ny. Both were reported to have
been contaminated with polo-
nium 210, and both were seen
as suspects in the poisoning of
Litvinenko.

Kovtun, described as a busi-
nessman who has lived in Ham-
burg for a dozen years, became
a prime suspect in the eyes of
German police when they estab-
lished that he left traces of ra-
dioactivity in locations in Ham-
burg, including his former wife’s
apartment, on Oct. 28, the day
he arrived on an Aeroflot flight
from Moscow. Since this was
four days before he met with Lit-
vinenko in London, the implica-
tion was that he had brought the
isotope with him to London from
Moscow and Hamburg. Kovtun
tried to explain the polonium
trail he left in Germany by say-
ing he had met with Litvinenko
in London on Oct. 16 and could
have been contaminated in that
encounter.

Although the story has en-
joyed wide coverage across the
globe, perhaps the most signifi-
cant aspect of the reporting has

been the key questions that have
received little or no examination.
For example, in early accounts
suggesting that the Russian gov-
ernment was behind the poison-
ing, it was almost universally re-
ported that only a country with
a nuclear reactor could produce
polonium 210. That is true for
the production of large quanti-
ties, although trace amounts of
the isotope are also found in ura-
nium ore and tobacco. But it re-
mained for William J. Broad, the
science writer of The New York
Times, to point out (on Dec. 3)
that polonium 210 has a wide
range of industrial uses and is
contained in products that can
easily be purchased on the In-
ternet. The Times published a
photograph of an antistatic fan
manufactured in New York state
that contains 31,500 microcuries
of polonium 210, enough for 10
lethal doses. Broad also report-
ed, however, that Russia manu-
factures and exports most of the
world’s supply of the isotope.
Few, if any, news stories ex-
amined the question of how
quickly polonium 210 may kill if
ingested. That forensic question

CLOSE BACK

40r7

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

is, of course, crucial
in assessing the role
of Dmitri Kovtun and
his claim that he was
contaminated by con-
tact with Litvinenko
in London on Oct.
16. If Kovtun is to be
believed, Litvinenko
had already been poi-
soned by that date
and would have sur-
vived for more than a
month after mid-Oc-
tober.

Most news ac-
counts, at least in the
U.S., provided little
biographical  back-
ground on either of
the two Russians who
met with Litvinenko
in the Pine Bar. In
fact, Lugovoi was deputy chief
of the guard for Yegor T. Gaidar,
prime minister of Russia in the
early 1990s. Gaidar, in a bizarre
footnote to the Litvinenko case,
claimed he was poisoned at a
meeting in Ireland the day after
Litvinenko died in London.

In the late 1990s, Lugovoi
was head of security for ORT,

CLOSE BACK

50Fr7

A wreath-covered hearse takes the remains of
former Russian spy Alexander Litvinenko to his
last resting place in the Highgate Cemetery,
London, Dec. 7.

Berezovsky’s TV network. But
he was arrested, charged with
helping the escape attempt of
Nikolai Glushkov, the former
deputy director of Aeroflot, who
had been accused with others of
embezzling $8 million from the
airline. Lugovoi was sentenced
to 14 months in prison. What
were the conditions of his re-

NEXT STORY SUMMARY

AP PHOTO/ MAX NASH



GLOBAL JOURNALIST December 2006

lease? Having worked for Ber-
ezovsky, would he be likely to
have targeted Litvinenko, the
tycoon’s ally? Or in the complex
post-Soviet world of shadowy
connections among former FSB
and KGB operatives, would that
make a bit of difference?

Lugovoi claims he met Lit-
vinenko on Nov. 1 because he
had flown to London to see a
soccer match. But what was
the nature of the business deals
that brought him and Kovtun to
Britain to meet Litvinenko sev-
eral times? Surely the FSB was
aware that Lugovoi was meeting
with Litvinenko, which would be
viewed in Moscow as consorting
with the enemy, not something
likely to enhance Lugovoi’s busi-
ness career in Russia — unless
his contacts were officially ap-
proved by the FSB. News stories
have mentioned Lugovoi’s in-
volvement with private security
firms in London. Where do the
private eyes fit into the puzzle?
Interesting questions, but we
know relatively little about the
activities of Lugovoi or Kovtun,
both of whom joined Litvinenko
in the Pine Bar on Now. 1.

That meeting in itself merits
more coverage than U.S. read-
ers, at least, could have gleaned.
In Germany, however, Der Spie-
gel had an intriguing account.
It quoted Kovtun, describing
the festivities in the bar: “The
portions in the West are very
small so we ordered four to six
glasses of gin but we also drank
tea, green tea.” According to
Kovtun, Litvinenko declined
the gin but may have drunk
the green tea. “I can’t remem-
ber that clearly today,” Kovtun
said. (After six glasses of gin, it
is remarkable that the Russians
could remember anything.) Der
Spiegel also revealed that Kov-
tun says he met Litvinenko on
Oct..16 at Itsu, the same sushi
bar near Piccadilly Circus where
Litvinenko lunched with Mario
Scaramella, his mysterious Ital-
ian friend, on Nov. 1. Scaramella
has been a consultant to an Ital-
ian center-right parliamentary
commission investigating KGB
activities in Italy during the cold
war; the panel and Scaramella
seemed especially interested in
proving that Italy’s Prime Minis-
ter, Romano Prodi, was a KGB

CLOSE BACK

60F7

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

spy. Scaramella, derided as a
fabricator by his critics, says he
showed Litvinenko emails indi-
cating that they were both on a
hit list of a criminal group in St.
Petersburg.

Although there has been am-
ple reporting about Kovtun’s
movements in Hamburg on Oct.
28 — police said that traces of
polonium were found in the
BMW that picked him up at the
airport, for example — little
has been reported on his back-
ground or his years in Germany.
His intelligence connections, if
any, remain vague.

The explanation of how the
Russian FSB, the domestic se-
curity agency, could operate
abroad, if indeed it was behind
the Litvinenko affair, also has
received little attention. When
the KGB disappeared after the
collapse of the Soviet Union, it
reemerged as two organizations:
the SVR, the foreign intelligence
arm equivalent to the CIA, and
the FSB, for internal security.
But last summer, as the Wash-
ington Post reported on Nov. 15,
a law was passed giving the FSB
authority to murder opponents

overseas if ordered to do so by
the president.

“A preventive measure,” said
Anatoly Kulikov, deputy chair-
man of the security committee
in the lower house of the Rus-
sian parliament. The law, he
added, should “cool down” op-
ponents of the Kremlin. “They
must know what they can ex-
pect.” H

David Wise
writes fre-
quently about
intelligence
and espio-
nage. He is
the author

of Spy: The
Inside Story
of How the FBI's Robert Hans-
sen Betrayed America, Night-
mover: How Aldrich Ames Sold
the CIA to the KGB for $4.6
Million and coauthor with
Thomas B. Ross of The Invisi-
ble Government” a number-one
bestseller. He is former chief
of the Washington Bureau of
the New York Herald Tribune
and was a commentator on
CNN for six years.

CLOSE BACK

7 oF7

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

AL Jazeera ENGLISH

News witH A New PerspecTIVE

By David Marash

OPE JOHN PAUL used to
Psay, “The Church has a
preference for the poor.”
The new global news channel
Al Jazeera has a preference for
what is usually referred to as
“the South.” A generation or less
ago, it was less politely known
as “the developing world.” The
news channel competitors of
Al Jazeera focus 80 percent of
their news-gathering focus and
resources in North America,
and Western Europe; Al Jazeera
English (AJE) has its reporters,
camera crews, producers and
the front-burners of its brain
invested everywhere else: Lat-
in America, Africa, the Middle
East, South and East Asia.
The Pope still considered
himself head of the Church Uni-
versal, and Al Jazeera English

NO DIALOGUE

BIN LADEN
_MED A

AP PHOTO/MAURIZIO SPREAFICO

Italian Forza Italia (Go Italy)
party’s Luigi Francesconi, left,

and Lega Nord (Northern League)
party senator Massimo Polledri

at a protest as they show signs
and flags, outside the municipal
theater in Piacenza, northern Italy,
Nov. 1, during a concert for Al-
Jazeera Arabic language TV news
channel’s 10th anniversary.

also aspires to cover the world
and inform all its inhabitants.
But just as the Pontiff saw both
a special need and a holy mis-
sion in serving the poor, AJE
pays first attention to the people
usually left at the dripping tap
end of the information pipeline.
And the aim of AJE is not just

CLOSE BACK

TorF8

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

to provide our “Southern” audi-
ences with better information,
but with verification that what
happens to them matters, and
what they and their “experts”
think can be of as much signifi-
cance as the familiar ideas from
Washington, New York, London
and Moscow.

For me, as Washington anchor
(with Ghida Fakhry) of AJE, the
single most interesting part of
this journalistic adventure is our
projected audience.

|

Al-Jazeera’s English-language channel anchors Dave Marash, left, and

According to our marketing
and distribution professionals,
80 percent of those who tune us
in, out of a potential audience of
88 million (all of them, alas, cur-
rently outside North America),
speak English as a second lan-
guage. Which tells you so much
about them: They are ambitious.
No one breaches the borders of
language and culture without
ambition Secondary characteris-
tics? Curiosity, courage, educa-
tion, a preference for empirical

AP PHOTO/ HARAZ N. GHANBARI

Ghida Fakhry prepare for the evening news in their offices at their bureau

in Washington, Nov. 17.

CLOSE BACK

20F8

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

evidence rather than traditional
or hierarchical authority, a be-
lief that knowledge and good in-
formation matter. In short, our
audience is about as empower-
ing as possible for high qual-
ity news, which is emphatically
what Al Jazeera English aspires
to be all about.

What defines high quality
news? The most transparent,
most accurate, most usefully
focused representation of real-
ity. This takes time. The point
of a news story is to be both
new, or at least “up to the min-
ute” and comprehensible. In the
100 to 150 seconds that define
most conventional television
news reports, it is hard to com-
municate what’s new or why
things are stuck at the “up to
the” minute. Almost never is it
possible to add enough context
to “the latest news” to make it
understandable. But the point
of second-language acquisition
is understanding: understand-
ing words, understanding social
practice and culture. So, our
audience wants news coverage
comprehensive enough to be
usefully understood. And be-

cause there is for most second-
language speakers aslight pause,
for not quite instantaneous
translation, the slightly slower
speed implicit in slightly longer
reports, interviews and discus-
sions makes perfect sense. For
me, this means that in almost
every half hour of news at least
one or two stories will be given
five, six, seven minutes or more
(of linked reports, interviews
or discussions), enough time to
convey foreground, background
and more. But unlike, say, The
Newshour on PBS, which of-
ten follows a similar pace, our
broadcasts are filled with eyes-
on reporting from around the
world. The resources at PBS
permit a little travel by a small
staff of correspondents and
some commissioned pieces, but
AJE has dozens of bureaus, hun-
dreds of journalists filing almost
every day and both news and
video resources from Reuters,
APTN and NBC News in addition
to program time in the studio to
speak with pundits and players
about what is being reported.
The structure of Al Jazeera
English starts with four news

CLOSE

BACK

30F8

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Al Jazeera English Channel staff prepare for the broadcast in Doha news

room in Qatar on Nov. 14.

centers: Doha, Qatar; London,
Washington and Kuala Lumpur,
Malaysia. Doha is the home of-
fice, and it is where, eventually,
12 hours of programming out
of every 24 will originate. The
other three bases will do four
hours each, and the North/South
scoreboard, eight hours London
and Washington, 16 hours Doha
and Kuala Lumpur, is probably
an accurate reflection of the
channel’s overall orientation.
Each of the four bases is au-

tonomous. Each directs its own
network of bureaus and string-
ers. In the case of Washington,
we have bureaus now in Cara-
cas, Buenos Aires and New York,
and stringers in La Paz, Rio de
Janeiro, Santiago, Lima, Bogota,
Mexico City and Los Angeles.
Their assignments are directed
out of Washington, and our daily
lineups for our news broadcasts
are a Washington responsibility.

The idea is that our reports
(currently we do two half-hours

CLOSE BACK

40F 8

NEXT STORY SUMMARY

AP PHOTO/ HAMID JALALUDIN



GLOBAL JOURNALIST December 2006

What grounds our four news points of view are the facts
on the ground, as reported by our people on the ground,
the overwhelming majority of whom are based below the
Equator, and who come from the regions they report on.

at 6 and 8 p.m. EST, eventually
we will do three half-hours and
a full hour of news out of DC)
will reflect, not a single world
view, but our regional, Western
Hemisphere orientation, as we
report on the day. The bigger
idea is that every 24 hours AJE
will offer four slightly different,
regionally nuanced views of the
stories that matter in interna-
tional news.

Behind this is maybe the big-
gest idea of all: that in today’s
world, any news story of real
impact or significance will yield
several logical, informed, coher-
ent, respectable interpretations,
and that underestanding that
story, understanding the world,
is facilitated if you comprehend
more than one way of looking at
it. To that end, we propose every
day to offer you a four-pointed
parallax of views of the events

of the world as they occur.

What will ground our four
news points of view, of course,
are the facts on the ground as
reported by our people on the
ground, the overwhelming ma-
jority of whom are based below
the Equator, and who come from
the regions they report on. This
gives our reporting an authen-
ticity, based not just on famil-
iarity but on wider and deeper
networks of local sources that
competing networks depend-
ing on “foreign correspondents”
cannot match.

The biggest institutional
weakness in American televi-
sion news has nothing to do with
questions of liberal or conserva-
tive, left or right, even North or
South. The stories American TV
hates to handle are “bad news.”
Sure, TV loves “horrible news,”
from fires and plane crashes to

CLOSE BACK

50F8

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

homicides and philanderies, but
it’s bad business to tell too much
of really bad news. The competi-
tive reason is this: People don’t
want to hear bad news, and the
ratings regularly prove they will
almost always watch something
else. In the mid-90s for exam-
ple, ABC’s prime time minute-
by-minute surveys of audience
flows showed that mention of
the word “Bosnia” (a place over-
flowing with sad stories) was
enough to stampede audiences
to other channels.

Soon, Bosnia and the Balkans
went away as subjects for news
coverage, even though thou-
sands of American troops con-
tinued to serve there. Just as
soon after they became so pain-
fully repetitive, even the “hor-
rible stories” from Iraq went un-
reported, not to mention never
added up. As the story went
from bad to worse, editorial
zeal, as measured in personnel
on the scene and time on the air,
diminished. Part of this calculus
was the ever-increasing risk for
news people in Iraq, but part of
was a desire not to be the bearer
of grim tidings.

CLOSE BACK

6 0F 8

With the Petronas Twin Tower shown
as a backdrop, news presenter
Veronica Pedrosa, left, chats with
Teymoor Nabili during a photograph
session at the live broadcasting area
inside Al Jazeera’s office in Kuala
Lumpur, Malaysia, Nov. 21.

I've always thought of news
as “the people’s intelligence ser-
vice.” What kind of intelligence
service won't tell bad news? Oh,
I guess Iraq taught us one answer
to that question, and gave good
insight into the consequences.

NEXT STORY SUMMARY

AP PHOTO/ANDY WONG



GLOBAL JOURNALIST December 2006

Al Jazeera English will have
the courage to bring bad news.
For good professional journal-
istic reasons, and with the help
of being a global channel. For
our broad and diverse audience,
there are not only plenty of im-
peratives to be prepared for
the worst reality can offer, but
also plenty of disagreement as
to which stories represent “bad
news” and for whom.

One painful message we will
bring to an American audience
is how many people and places
have come to cherish news most

American see as bad. We will
also try to show why they have
come to these hurtful conclu-
sions.

Why will we do this? Because
telling the truth about what’s
“out there” is our job and be-
cause these ideas exist and have
power and cannot be refuted if
they go unheard.

It looked like it would be de-
pressing to go unheard in vir-
tually all of the Western Hemi-
sphere on cable and satellite
TV. When we launched Nov. 15,
we were completely shut out of

In London, Felicity Barr presents the news with Big Ben as a backdrop.

CLOSE BACK

70F8

NEXT STORY SUMMARY



GLOBAL JOURNALIST December 2006

North America. A month later,
we were on three television sys-
tems: the Pentagon’s, the State
Department’s and the municipal-
ly-run cable system of Burling-
ton, Vt. But this is looking like
a temporary setback. The news-
channel “they” don’t want you
to see, has become a hot prop-
erty on the internet. Millions of
computer hits from our region
are proof to wary cable opera-
tors that we do have an Ameri-
can audience. Any fair look at
our product demolishes all the
nightmare fantasies of “terror
TV” slung at us before launch.
How long then can commercial
censorship last? Not long, I'm
betting.

The power of English as a sec-
ond language was brought home
to me through one of the last in-
ternational stories I reported for
Nightline. Examining the im-
pact of Al Qaeda on Southeast
Asia, I went to the prep school
Pesantren Ngruki in Solo, Indo-
nesia that is the Wes